تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816424591




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بودجه مرمت و نگهداري از ميراث فرهنگي متناسب با حجم ثبت اين آثار نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بودجه مرمت و نگهداري از ميراث فرهنگي متناسب با حجم ثبت اين آثار نيست
تهران - معاون سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري بودجه اختصاصي براي حفاظت و مرمت بناهاي تاريخي را متناسب با حجم آثار ثبت شده در فهرست ملي ميراث فرهنگي ندانست.


"مسعود علويان صدر" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا گفت: براي قضاوت درباره ميزان مراقبت، حفاظت و نگهداري از بناهاي تاريخي در چندسال اخير بايد عملكرد اين سازمان را به صورت همه جانبه مورد توجه قرار داد.

وي با انتقاد از رسانه هايي كه اقدام به بزرگنمايي تخريب آثار فرهنگي و بناهاي تاريخي كشور مي كنند، گفت: اين سازمان در زمينه، ثبت، حفاظت و استفاده از نيروهاي متخصص ميراث فرهنگي و گردشگري نسبت به دوره هاي قبل از رشد خوبي برخوردار بوده است.

علويان صدر تاكيد كرد: مسايلي كه درباره تخريب بناهاي تاريخي در رسانه ها مطرح مي شود با ميزان مرمت هاي انجام شده آثار فرهنگي و تاريخي قابل مقابسه نيست و اين سازمان در زمينه حفظ و مرمت و نگهداري از آثاري كه در فهرست ميراث فرهنگي كشور به ثبت رسيده اند، اهتمام جدي دارد.

** ثبت آثار فرهنگي در 6 سال گذشته بيش از دو برابر شد

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با مقايسه حجم آثار ثبت شده با بودجه اختصاصي براي مرمت، احيا و نگهداري از اين آثار گفت: از سال 1309 كه ثبت آثار فرهنگي كشور آغاز شد تا ابتداي دولت نهم بالغ بر 15 هزار اثر در فهرست ميراث فرهنگي كشور به ثبت رسيده بود.

علويان صدر افزود: از سال 1384 تاكنون بيش از 20 هزار اثر در فهرست آثار ميراث فرهنگي كشور به ثبت رسيده اند ضمن آنكه تعداد آثار ايراني كه در فهرست ميراث جهاني ثبت شدند در دولت هاي نهم و دهم دو برابر افزايش داشت.

وي گفت: اين آمار نشان مي دهد كه اين سازمان ميزان مسووليت خود را در قبال نگهداري و حفاظت از ميراث فرهنگي كشور بيش از دو برابر افزايش داده است.

وي افزود: هرچند بودجه اختصاصي براي مرمت و نگهداري از آثار ميراث فرهنگي كشور نسبت به دولت هاي قبل رشد قابل توجهي يافته است اما با توجه به ثبت نزديك به 40 هزار اثر در فهرست آثار ملي ميراث فرهنگي، اين ارقام ناچيز است.

علويان صدر يادآور شد: بودجه مورد نياز براي نگهداري و مرمت آثار ثبت شده در فهرست ميراث ملي كشور حدود 100 ميليون تومان است كه با توجه به ثبت 40 هزار اثر در اين فهرست اين سازمان سالانه نيازمند 4 هزار ميليارد تومان بودجه براي اين كار است.

وي گفت: اين در حالي است كه بودجه اختصاصي براي نگهداري و مرمت بناهاي ثبت شده

سالانه حدود 150 ميليارد تومان است كه اگر اعتبارات استاني به اين رقم افزوده شود باز هم فاصله زيادي تا رسيدن به بودجه ايده آل وجود دارد.

** لزوم مشاركت مردم در حفاظت از بناهاي تاريخي

معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در ادامه بر لزوم همكاري مردم و دستگاه هاي اجرايي در حفظ و نگهداري از بناها و ميراث فرهنگي كشور تاكيد كرد و افزود:

اين سازمان به دنبال استفاده از مشاركت مردمي در زمينه حمايت و حفاظت از بناهاي تاريخي است.

علويان صدر ادامه داد: تنها راه براي رو پا نگه داشتن ميراث فرهنگي كشور استفاده از مشاركت مردم و سرمايه هاي مردمي و عمومي براي حفاظت ملي از اين آثار است.

وي خاطر نشان كرد: حفاظت ملي از آثار ميراث فرهنگي تنها وظيفه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيست بلكه فرد به فرد جامعه و حتي دستگاه هاي اجرايي نيز موظف هستند اين آثار را حفظ كنند.

علويان صدر با تاكيد بر اينكه مردمي كردن ميراث فرهنگي مي تواند بسياري از مشكلات را در زمينه حفظ و نگهداري از اين آثار حل كند، گفت: بايد نقش مردم در حفظ و نگهداري از ميراث فرهنگي كشور پر رنگ شود.

** تاييد يونسكو بر كيفيت مرمت كارشناسان ايراني

معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اظهار داشت: كارشناسان سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد (يونسكو) كه طي ماه هاي اخير براي بازديد از بناهاي جهاني ثبت شده سفري به ايران داشتند، سطح نظارت و مرمت و حضور كارشناسان ايراني را مورد تاييد قرار دادند كه اين امر نشان دهنده اقتدار كارشناسي ايران است.

علويان صدر با بيان اينكه تعداد آثار ثبت شده ايران در فهرست ميراث جهاني نيز با رشد قابل توجهي رو به رو بوده است، گفت: تا سال 1384 تنها هفت اثر در فهرست جهاني يونسكو به ثبت رسيده بود اما در 6 سال گذشته 6 اثر به فهرست آثار ايراني افزوده شده است.

وي افزود: براي نمونه طرح "باغ ايراني" كه در يونسكو به ثبت رسيد خود شامل 9 باغ در 9 استان كشور است كه نگهداري و حفاظت از اين آثار نيازمند بودجه و اهتمام جدي است.

معاون ميراث فرهنگي كشور در ادامه خاطر نشان كرد كه ثبت جهاني ميراث فرهنگي ايران با هدف معرفي ويژگي هاي معماري ايراني - اسلامي به جهانيان انجام مي شود.

وي با بيان اينكه اقدامات ميراث فرهنگي كشور در 6 سال گذشته به لحاظ كمي و كيفي رشد كرده است، افزود: ميراث فرهنگي تلاش كرده است در زمينه فني و اجرايي، زمينه را براي فعاليت متخصصان باز كند و پيمانكاران جديدي را نيز در بخش مرمت به كار گيرد.

علويان صدر، پرورش استادكاران و متخصصان در حوزه مرمت را از رويكردهاي اين سازمان برشمرد.

فراهنگ 2025**1588

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30770804

چهارشنبه|ا|28|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن