تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815476312




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فولكلور مردم بختياري آماده چاپ مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فولكلور مردم بختياري آماده چاپ مي‌شود
خبرگزاري فارس: دكتر عباس قنبري نويسنده و استاد دانشگاه از چاپ كتاب فولكلور مردم بختياري خبر داد.


وي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري فارس «توانا»، دكتر عباس قنبري عديوي، نويسنده و استاد دانشگاه گفت: كتاب فولكلور بختياري در زمستان امسال پس از طي مراحل مقدماتي آماده چاپ مي شود كه اميدوارم بتواند به نحو مطلوبي فرهنگ، تاريخ، ادبيات، هنر و آداب و رسوم مردم بختياري را در بخش ادبيات نشان بدهد. اين كتاب در حقيقت در بر گيرنده دو بخش عمده است، يكي بخش فولكلور موسمي است و ديگري بخش فولكلور غير موسمي است. بخش فولكلور موسمي مردم بختياري به آداب و رسومي اختصاص دارد كه در زمان هاي خاصي اجرا مي شوند مثل آيين بهاره خواني، آيين عاشورايي، اشعار حماسي كه مربوط به سوگواري ها و آيين عزاداري است و همچنين اشعاري كه مربوط به باران خواهي يا قطع باران است و مواردي از اين دست. در بخش فولكلور غير موسمي به مباحثي مثل افسانه، چيستان، ضرب المثل، حكايت يا نظير اسطوره و در يك كلام خرده فولكلورهاي منثور و به نثر اشاره پرداخته شده است.
وي ادامه داد: در بخش ديگري ما با شعراي كم سواد يا بي سوادي كه توانسته اند بخش عمده اي از فرهنگ و ادبيات قوم خودشان را در قالب اشعار گويشي و بومي سرود يا در قالب اشعار فارسي ارائه بدهند مواجه خواهيم شد كه تعدادي از آن ها معرفي مي شوند.
عباس قنبري همچنين اظهار داشت: با توجه به اينكه مردم بختياري به عنوان يكي از بزرگترين اقوام ايراني هستند كه در بخش زاگرس مياني در استان هاي اصفهان لرستان و چهارمحال و بختياري و خوزستان ساكن هستند و جمعيت چند ميليوني هم دارند و به دو صورت يكجا نشين و كوچ گر زندگي مي كنند، فكر مي كنم اين آداب و رسوم كه به صورت شفاهي سينه به سينه و دهان به دهان از گذشته تا به امروز منتقل شده و در دسترس افراد قرار گرفته ما با اين كار بتوانيم آن ها را حفظ بكنيم و آن را انتقال دهيم.
وي اضافه كرد: اميدوارم اين كتاب بتواند يك پيشكش خوبي براي گويش وران و فرهنگ ياران بختياري كه توانسته اند بخش عمده اي از اين فرهنگ را نسل به نسل انتقال بدهند باشد. با توجه به تحول هاي اجتماعي و فرهنگي و همچنين آميختگي هايي كه در بخش هاي مختلف اقوام ايراني ايجاد مي شود متأسفانه فولكلور آداب و رسوم و باورهاي محلي آن ها در معرض تهاجم بسيار ويران كننده اي قرار دارد و اين هجوم ملخ واري كه در فرهنگ و آداب بيگانه در اين بخش دارند به گمانم در اينده بسياري از گويش ها و لهجه ها ودر حقيقت آداب و رسوم مردم از بين برود. اگر ما بتوانيم با ثبت و ضبط ان ها به پاسداشتشان كمك كنيم در اينده اطلس گويشي مردم ايران را مي توانيم به وجود بياوريم كه مي تواند ميراث بزرگي در بخش ادبيات شفاهي براي همي ايرانيان باشد.
وي در پايان افزود: من اميدوارم كه مردم بختياري، جوانان، دانشجويان، علاقمندان و استادان با كارهاي پژوهشي خوب، اين بخش را حفظ بكنند و ما بتوانيم در آينده كتاب هاي بهتري را تقديزم كنيم.
از ديگر آثار دكتر عباس قنبري مي توان به حديث عشق، معناگران صورت صورتگران معنا، گفت و لفت، يك جرعه از خيال، امثال و حكم بختياري و ديگر اثار پژوهشي اشاره كرد.
/انتهاي پيام/

چهارشنبه|ا|23|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن