تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى پذيرد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816402297




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تمركز واحدهاي تجاري در هسته مركزي بجنورد و گره هاي خدمات رساني


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: تمركز واحدهاي تجاري در هسته مركزي بجنورد و گره هاي خدمات رساني
درصد بالايي از فعاليت هاي خدماتي و تجاري در هسته مركزي شهرها تمركز يافته است به طوري كه در سال هاي اخير تمايل متقاضيان براي فعاليت تجاري و خدماتي در مركز شهر بجنورد نيز بيشتر شده است.به گفته معاون معماري و شهر سازي سازمان مسكن و شهر سازي خراسان شمالي افزايش بي رويه فعاليت هاي تجاري موجب بروز معضلات ترافيكي و بر هم خوردن شبكه حمل و نقل درون شهري مي شود. در حال حاضر تجمع مراكز تجاري در هسته مركزي شهر باعث هجوم سفرهاي غير ضروري به اين منطقه شده است و با وضعيت فعلي هسته مركزي شهر بجنورد پاسخگوي حجم زياد مراجعه هاي مردم نيست.

براي رفع معضل تك هسته اي شدن و تمركز زدايي مراكز تجاري و خدماتي شهر مطالعه كاربري هاي زمين در مناطق ديگر براي توسعه آتي شهر ضروري به نظر مي رسد.يكي از شهروندان بجنوردي مي گويد: بيشتر مغازه ها و فروشگاه هاي لوازم خانگي حد فاصل بين ميدان شهيد و مخابرات تمركز دارد اما براي پارك خودرو مكان مناسبي وجود ندارد.شوكتي مي افزايد: به دليل نبود مراكز خريد در ساير نقاط شهري مجبوريم به مركز شهر مراجعه كنيم.يكي از رانندگان مي گويد: اكثر صاحبان فروشگاه هاي مركز شهر خودروهاي خود را در حاشيه خيابان پارك مي كنند و توقف بيش از حد خودروها در هسته مركزي شهر باعث گره ترافيكي شده است.

حامدي تصريح مي كند: در صورتي كه فروشگاه ها و مراكز تجاري به مناطق ديگر شهر هم منتقل شود به طور حتم از ترافيك فعلي كاسته خواهد شد.به گفته معاون معماري و شهر سازي سازمان مسكن و شهر سازي خراسان شمالي يكي از عملكردهاي اصلي شهر كه موجب پويايي ارگانيسم شهري و زندگي اجتماعي در آن مي شود فعاليت هاي تجاري است و به همين دليل تأمين منطقه فعاليت هاي تجاري و خدماتي به تناسب استانداردها و سرانه هاي شهري و هم چنين توزيع منطقه فضايي آن در شهر بايد مورد توجه قرار گيرد.منصوري مي گويد: توجه نكردن به استانداردهاي مورد نياز در هسته مركزي شهر معضلات و پيامدهاي ناگواري در پيكره زندگي شهري بر جاي خواهد گذاشت.

وي تصريح مي كند: تأمين نكردن مناسب استانداردها در زندگي شهري باعث فلج شدن سيستم شهري و بر هم خوردن تعادل بين كاربري هاي شهري خواهد شد.وي ادامه مي دهد: افزايش بي رويه فعاليت هاي تجاري موجب بروز معضلات ترافيكي و بر هم خوردن نظم شبكه حمل و نقل درون شهري مي شود.وي مي گويد: تجمع مراكز تجاري در هسته مركزي شهر باعث هجوم شهرهاي غير منطقي و غير ضروري به مركز شهر شده است و در نتيجه مركز شهر تكاپوي حجم زياد مراجعات را نخواهد داشت.منصوري مي افزايد: در شهر بجنورد به لحاظ سيستم سنتي نقشه و فرم شهري يك هسته مركزي در شهر از گذشته شكل گرفته كه محل تمركز تمامي فعاليت هاي تجاري و خدماتي شده است.

وي اظهار مي دارد: اين معضل همراه با ظرفيت بسيار اندك شبكه معابر شهري و سيستم حمل و نقل از يك سو و ضعف خدمات زيربنايي از سوي ديگر مشكلات ترافيكي و هدر رفت زمان هاي طولاني را به وجود آورده است.معاون معماري و شهر سازي سازمان مسكن و شهر سازي خراسان شمالي مي گويد: مهم ترين راه كارهاي كاهش اثرات نامطلوب اين معضل در مرحله اول كاهش تمركز گرايي در فعاليت هاي تجاري، ايجاد هسته هاي جديد خدماتي و تجاري در حواشي شهر و چند هسته اي شدن نظام شهري است.وي مي افزايد: اين فعاليت ها خود به خود باعث توزيع منطقي سفرهاي شهري، توزيع مناسب حمل و نقل در شبكه معابر و رسوخ مناسب تر خدمات عمده به محلات متعدد شهر به صورت هماهنگ مي شود.وي اظهار مي دارد: كاهش هزينه هاي اقتصادي و زماني شهري يكي از نتايج تمركز زدايي فعاليت هاي تجاري مراكز شهري خواهد بود كه البته توسعه متوازن بافت هاي حاشيه نشين را نيز در پي خواهد داشت.

منصوري ادامه مي دهد: سازمان مسكن و شهر سازي به منظور رسيدن به اين اهداف مصوباتي را در كميسيون ماده 5 طرح تفصيلي بجنورد گذاشته است كه براساس آن شهرداري موظف به توزيع منطقي عملكردهاي مراكز تجاري از مركز شهر به هسته هاي جديد شهري شده است.

وي اضافه مي كند: در مطالعات طرح جامع جديد نيز رويكرد اصلي توزيع فعاليت هاي خدماتي الگوي چند هسته اي خواهد بود.

وي يادآور مي شود: در حال حاضر شهرداري با ايجاد بازارهاي محلي فروش ميوه و تره بار نقطه مثبتي را در اين راستا آغاز كرده است و در صورتي كه اين گونه فعاليت ها تكميل شود و خدمات مناسب تري براي رفاه شهروندان افزوده شود تأثير زيادي در توزيع فعاليت هاي شهري خواهد داشت.وي ادامه مي دهد: در بيست و پنجم مهر ماه 84 شهرداري بجنورد مكلف شد به منظور كاهش مشكلات ترافيكي در مركز شهر فضاهاي تجاري را در هسته هاي جديد و در حاشيه شهر شناسايي كند و مقدمات انتقال اين مراكز را فراهم سازد.وي اضافه مي كند: تاكنون طرحي براي انتقال و ساماندهي مراكز تجاري خدماتي از هسته مركزي شهر از سوي شهرداري ارائه نشده است.

وي يادآور مي شود: براي ساماندهي مراكز تجاري سازمان مسكن و شهر سازي وارد عمل شده است و پيش بيني هاي لازم در طرح جديد جامع توسط مشاور انجام خواهد شد.

اين مقام مسئول با اشاره به اين كه تمركز زدايي مجتمع هاي تجاري خدماتي از مركز شهر نياز به اعتبار ندارد مي گويد: جلوگيري از تك هسته اي شدن شهر و ايجاد هسته هاي جديد شهري بيشتر از منابع مالي قوي نيازمند برنامه هاي راهبردي و كنترل و نظارت مداوم است.

وي مي افزايد: شهرداري مي تواند با اتخاذ از مكانيزم هاي تشويقي خاص صاحبان مراكز تجاري و خدماتي را به سمت هسته هايي كه تعيين مي كند هدايت كند.منصوري تصريح مي كند: اهرم هاي تشويقي مي تواند سرمايه گذاران را براي حضور در هسته هاي ديگر شهري ترغيب كند.

وي ادامه مي دهد: مجتمع كوثر و الماس شرق مشهد از نمونه هاي موفق اجراي طرح تمركز زدايي است.معاون شهر سازي شهرداري بجنورد نيز در اين زمينه مي گويد: طبق طرح تفصيلي سال 85 قرار بود بافت مركزي شهر خيابان هاي چهارگانه چمران، طالقاني غربي، 17 شهريور شمالي و امام خميني شرقي تعريف شوند.امابه دليل نبود منابع مالي طبق طرح تفصيلي قبلي خيابان ها بدون تعريض با همان عرض قبلي باقي ماند.

عمارلو تصريح مي كند: مقرر شده است متقاضيان ساخت مراكز تجاري در مركز شهر حداقل عرض معبر، تأمين پاركينگ و پرداخت عوارض دولتي را رعايت كنند.

وي ادامه مي دهد: بعد از سال 85 مراكز تجاري بدون رعايت ويژگي هاي ياد شده ساخته نشده است.رئيس پليس راهنمايي و رانندگي خراسان شمالي نيز مي گويد: تجمع مراكز تجاري و خدماتي در حال و آينده مشكلاتي را به وجود خواهد آورد.سرهنگ اسفندياري مي افزايد: وجود مراكز تجاري و خدماتي علاوه بر حضور كارمندان و صاحبان آن باعث تردد ارباب رجوع در هسته مركزي شهر شده است.

وي تصريح مي كند: در حال حاضر با وجود نبود پاركينگ عمومي در مركز شهر روز به روز بر تمركز مراكز تجاري نيز افزوده مي شود.

وي بيان مي كند: متأسفانه به جاي تمركز زدايي، تمركز گرايي مراكز تجاري، اداري و مسكوني نسبت به گذشته بيشتر شده است.

وي ادامه مي دهد: با ثابت ماندن وضعيت مراكز تجاري و خدماتي در مركز شهر در آينده حتي با تقويت ناوگان عمومي گره هاي كور ترافيكي بيشتر خواهد شد.اين مقام مسئول ادامه مي دهد: مسئولان مربوطه مي توانند با ارائه راهكارهاي اساسي براي تمركز زدايي مجتمع هاي تجاري و خدماتي اقدامات مثبتي انجام دهند.

وي بيان مي كند: با انتقال مراكز تجاري، خدماتي و اداري به حواشي شهر از مشكلات فعلي ترافيك كاسته خواهد شد.

اسفندياري مي افزايد: در صورتي كه توجهي به ساماندهي مراكز تجاري، خدماتي و واحدهاي مسكوني هسته مركزي شهر نشود به طور حتم در آينده با مشكلات ترافيكي زيادي مواجه خواهيم شد.

نايب رئيس شوراي شهر بجنورد نيز در اين مورد مي گويد: براي رفع معضل تجمع مراكز تجاري و اداري در هسته مركزي شهر نيازمند همكاري سازمان هاي مربوطه و اعتبارات دولتي هستيم.

گريواني مي افزايد: براي ترغيب سرمايه گذاران متقاضي خريد واحدهاي تجاري در مناطق حاشيه اي بايد زمينه مناسب ايجاد و سياست هاي تشويقي اتخاذ شود.

وي تصريح مي كند: با ساماندهي بافت فرسوده و اختصاص مناطقي از بافت هاي فرسوده به احداث مجتمع هاي تجاري و اداري از تمركز اين مجتمع ها در مركز شهر كاسته خواهد شد.

وي بيان مي كند: طرح تفصيلي شهر بجنورد مربوط به 20 سال قبل از پيروزي انقلاب اسلامي است و هسته مركزي شهر از گذشته شكل گرفته و براي ساماندهي و تمركز زدايي بافت تجاري نيازمند اعتبارات ملي و كشوري هستيم.

چهارشنبه|ا|23|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن