تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805497213




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستاوردهاي انقلاب اسلامي در استان آذربايجان شرقي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: دستاوردهاي انقلاب اسلامي در استان آذربايجان شرقي
انقلاب اسلامي ايران بي شك پديده اي نوظهور در قرن حاضر و بزرگترين رويداد قرن بيستم است و معمار اصلي آن حضرت امام خميني (ره ) است . كه اين تجديد بنا را به سرانجام رساند و حياتي جديد در كليه زمينه هاي اجتماعي فرهنگي سياسي و اقتصادي و... بوجود آورد. كه با تلاش همه ياران آن حضرت راههاي پويايي با وجود مشكلات عديده و اساسي از جمله هشت سال دفاع مقدس پيموده شده و امروز به لطف و عنايت پروردگار و رهبري قاطع مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي به روزهاي شكوفايي و آباداني پيش مي رويم كه استان آذربايجان شرقي نيز از اين امر مستثني نيست . استاني كه هميشه به عنوان اولين ها مشهور است . البته با وجود پتانسيلهاي قوي و بايسته شايسته پيشرفت هاي شايان و در شان نام تاريخي اش مي باشد. كه اين امر تلاش و همت مسئولين را مي طلبد.
با توجه به جايگاه ويژه و ممتاز آذربايجان شرقي در تمامي زمينه ها توسعه استان بايد صورت گيرد كه اين توسعه كمكي خواهد بود به توسعه ملي و پايدار بدين لحاظ شناخت پتانسيلها فرصتها تهديدها و موانع و راه كارهاي استفاده از پتانسيل ها و رفع موانع در اولويت برنامه هاي كاري قرار گرفته و با رويكرد مديريت علمي ترويج نگرش هاي نوين و سيستمي براي جذب سرمايه هاي فكري و مالي توسعه استان بايد به عنوان مهمترين هدف مورد توجه قرار گيرد.
چون استان آذربايجان شرقي با سابقه درخشان تاريخي اقتصادي فرهنگي سياسي و مبارزاتي و... بي نياز از معرفي بوده و سوابق درخشان آن مويد نقش و جايگاه اين استان در حفظ تماميت ارضي و توسعه كشور عزيزمان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است .
جانفشاني هاي مردان غيور و زنان پاك دامن آذري براي دفاع از اين مرز و بوم حضور موثر و شايسته در كليه تحولات اقتصادي و اجتماعي و سياسي كشور از نهضت تنباكو گرفته تا نهضت مشروطه و قيام 29 بهمن تبريز پيشتازي در كليه تحولات علمي و فرهنگي كشور كه تربيت صدها شاعر فيلسوف عارف دانشمند و فقيه و محقق و تاسيس يكي از بزرگترين مراكز علمي روز جهان يعني ربع رشيدي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن و شهرداري تبريز با سابقه يكصد ساله و ملقب شدن تبريز به اولين ها بخش كوچكي از آن است و بالاخره حضور شايسته و بي نظير اين مردم در پيروزي انقلاب اسلامي و تثبيت نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران همه و همه مهر تاييدي است بر اين نقش و جايگاه رفيع .
اين نكته شايان ذكر است اين گزارش مجموعه عملكرد مديران خدوم و كليه دست اندركاران و مهندسان متخصصان و محققان پزشكان و اساتيد كاركنان و كارگران و به عبارت ديگر تمامي عزيزاني است كه هر كدام درطي سي سال حضور به نوبه خود استان آذربايجان شرقي را در جهت تحقق اهداف خود و اعاده آن به جايگاه بايسته و شايسته خويش ياري دادند.
در اينجا نگاهي داريم به گزارش مهمترين پروژه هاي اقتصادي عمراني فرهنگي و ورزشي و آموزشي اجتماعي و... كه در طول عمر پر بركت انقلاب شكوهمند ايران اسلامي به ظهور رسيده است .
مجتمع پتروشيمي تبريز
اجراي طرح مجتمع پتروشيمي تبريز در قانون بودجه سال 1366 كل كشور تصويب شد و كليات طرح در بهمن ماه سال 1367 به تاييد هيئت مديره شركت ملي صنايع پتروشيمي رسيد . فعاليتهاي طراحي و مهندسي در نيمه دوم سال 1368 و عمليات نصب در سال 1371 آغاز شد .
مجتمع پتروشيمي تبريز در زميني به مساحت 391 هكتار و ارتفاع 1362 متر ازسطح دريا در جنوب غربي شهر تبريز و در غرب پالايشگاه تبريز احداث شده است . زمينه كار مجتمع عمدتا توليد پلاستيكهاي خام (پلي اتيلن پلي استايرنها و اي بي اس ) مي باشد.
مواد اوليه اصلي مجتمع نفتاي سبك و سنگين و گاز مايع مي باشد كه بخش عمده آن از پالايشگاه تبريز تامين مي شود. در حال حاضر به علت عدم تكافوي خوراك توليد شده در اين پالايشگاه قسمتي از خوراك توسط خط لوله و تانكر از پالايشگاه تهران و جنوب كشور تامين مي گردد. آب مصرفي توسط سازمان آب منطقه اي آذربايجان شرقي تامين وبرق لازم در نيروگاه خود مجتمع توليد مي شود.
مجتمع از تعدادي واحدهاي توليدي (مياني و نهايي ) و تعدادي واحد سرويسهاي جانبي تشكيل يافته است . واحد الفين كه به منزله واحد مادر و تامين كننده خوراك اصلي ساير واحدها مي باشد در ديماه سال 1375 راه اندازي شده آخرين واحدهاي توليدي فاز اصلي در فروردين ماه 1377 و واحدهاي اولين فاز توسعه (اي بي اس و بوتادين ) در تيرماه 1382 راه اندازي شده اند . در سال 1384 واحد پنتان كه توسط كارشناسان مجتمع طراحي شده راه اندازي گرديد . كل اعتبارات هزينه شده تا مرحله راه اندازي واحدهاي توليدي معادل 1394 ميليارد ريال مي باشد كه 1 116 ميليارد ريال به صورت ارزي و بقيه به صورت ريالي بوده است .

طرح مس سونگون اهر
اين طرح عظيم صنعتي با هدف استخراج معدن به روش نوين و توليد كنسانتره مس با عيار بالا جهت تغذيه صنايع مولد كشور و رسيدن به ارزش افزوده بالاتر انجام مي گيرد. از ديگر دستاوردهاي مهم اين طرح انتقال دانش فني صرفه جويي ارزي و اشتغال زايي مي باشد كه از حدود سال 1368 به بعد عمليات اجرايي آن آغاز شد .
اين طرح طبق مطالعات انجام شده با پيش بيني ذخيره سازي 2 ميليارد تن سنگ مس ظرفيت استخراج ساليانه 14 ميليون تن و ميزان 270 هزار كنسانتره مس با عيار 30 درصد در حال اجرا است .
ميزان كل سرمايه گذاري طرح در بخش ريالي 1472 ميليارد ريال و در بخش ارزي 179 6 ميليون دلار مي باشد كه زمينه اشتغال بيش از هزار نفر را فراهم خواهد كرد.
پيشرفت فيزيكي طرح بسيار خوب بوده كه شامل چهار پروژه تجهيز و بهره برداري معدن احداث كارخانه تغليظ تامين آب و دفع پساب و فعاليتهاي زيربنايي مي باشد.
با توجه به اهميت اين طرح پيگيريهاي مستمر براي تسريع در اجراي آن به عمل آمده و در راستاي استفاده از كنسانتره توليدي طرح جهت توليد مس كاتدي مجوز لازم براي تامين كنسانتره مس مورد نياز از وزارت صنايع و معادن اخذ و بخش خصوصي استان با مشاركت شركت خارجي از كشور ايتاليا موضوع و نحوه انتخاب تكنولوژي توليد و ميزان و نحوه مشاركت انشاالله كنسانتره استحصالي مس سونگون در واحد توليدي مورد نظر تبديل به مس كاتد شده و باعث ايجاد صنايع پايين دستي و... با ارزش افزوده بالا خواهد شد.
طرح بزرگ توليد آلومينا از نفلين سينيت آذربايجان
اين طرح از طرحهاي بزرگ صنعتي است كه عمليات اجرايي آن از سال 1381 به مرحله اجرا در آمده است .
در فاز اول توليد 100 هزار تن آلومينا با محصولات جانبي سيمان (1700 هزار تن ) كربنات سديم (17 هزار تن ) كربنات پتاسيم (60 هزار تن ) سولفات پتاسيم (1 5 هزار تن ) و در فاز دوم افزايش ظرفيت تا 200 هزار تن آلومينا با محصولات جانبي پيش بيني شده است .
شايان ذكر است در فاز اول كل سرمايه گذاري مورد نياز 2381 ميليارد ريال (كه بخش ارزي آن 153 ميليون دلار و بخش ريالي آن 1150 ميليارد ريال ) خواهد بود . در اين فاز زمان بازگشت سرمايه 8 سال و نرخ بازگشت 12 18 درصد خواهد بود در فاز دوم افزايش ظرفيت تا 200 هزار تن آلومينا 115 هزار تن كربنات پتاسيم 35 هزار تن كربنات سديم سه هزار تن سولفات پتاسيم و 3400 هزار تن سيمان پيش بيني شده است . با پيگيريهاي انجام شده پايلوت اين طرح مراحل پاياني خود را طي مي كند كه در جهت اجرا و ساخت آن تعداد 5 فقره قرارداد با شركتهاي داخلي و خارجي به مبلغ 12 ميليون دلار و 40 ميليارد ريال منعقد شده است . گفتني است مساحت كارخانه حدود 700 هكتار مي باشد . اين طرح علاوه بر توليد محصولات استراتژيك زمينه اشتغال بيش از ده هزار نفر (مستقيم و غير مستقيم ) را فراهم خواهد نمود.
طرح نفلين سينيت كليبر

همچنين طرح نفلين سينيت كليبر به منظور توليد سالانه 52 هزار تن كنسانتره در دست اجراست . اجراي اين طرح نيز در دو فاز پيش بيني شد كه فاز اول شامل سنگ شكني تامين عوامل زيربنايي احداث واحد همگن سازي و محوطه سازي به اتمام رسيده و فاز دوم كه بخشي از تجهيزات آن ساخت خارج از كشور مي باشد در دست انجام است . كل اعتبارات طرح 84 هزار و 532 ميليون ريال شامل (80 هزار و 274 ميليون ريال و 2 4 ميليون دلار) بوده است .
گازرساني در استان آذربايجان شرقي
قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در تعداد اندكي از شهرهاي كشور و آنهم به صورت محدود از گاز طبيعي استفاده ميشد و قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران كل مشتركين شركت ملي گاز در سطح كشور كمتر از 50 هزار مورد بود و قبل از انقلاب براي گازرساني به شهرهاي استان آذربايجان شرقي نه تنها هيچ برنامه اي صورت نگرفته بود حتي صحبتي نيز به ميان نمي آمد و صنعت نفت يك خط 30 اينچ تا آستارا اجرا شده بود و از ايستگاه فوق گاز به شوروي سابق انتقال مي يافت . ولي پس از پيروزي انقلاب اسلامي و به بركت نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران گازرساني به استان سردسير آذربايجان شرقي در برنامه هاي دولت خدمتگزار قرار گرفت . و عمليات اجرايي از سال 1368 آغاز گرديد و با درنظرگرفتن سال شروع عمليات گازرساني مشخص ميگردد كه خدمات گازرساني در استان آذربايجان شرقي يكي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران مي باشد . و در حال حاضر 56 شهر استان و بيش از 520 روستا عمليات گازرساني وجود دارد . و با پذيرش بيش از 770 هزار مشترك به ميزان 99 درصد جمعيت شهري و بيش از 55 درصد جمعيت روستايي در استان تحت پوشش گاز طبيعي قرار گرفته است و باتوجه به اينكه استان آذربايجان شرقي يكي از قطبهاي صنعتي كشور ميباشد. لذا در راستاي گازرساني به صنايع بزرگ نيز اقدامات بسيار موثر به بعمل آمده و در حال حاضر در استان تامين گاز كليه صنايع امكان پذير بود و متقاضيان مي توانند براي اشتراك در كليه شهرها به ادارات گازرساني در سطح استان مراجعه كنند و تا حال نيز بيش از 600 صنعت بزرگ ازجمله نيروگاه تبريز نيروگاه صوفيان نيروگاه سهند فولاد آذربايجان ميانه پتروشيمي پالايشگاه ماشين سازي تراكتورسازي كارخانجات كبريت سازي و... مصرف كنندگان گاز طبيعي ميباشند. شايان ذكر است هم اكنون نيز دهها طرح گازرساني در سطح شهرها و روستاهاي استان آذربايجان شرقي جهت پوشش 100 درصدي جمعيت شهري و روستايي در حال اجراست .
اتوبان زنجان تبريز و چندين پروژه راه ...
يكي از شاخصه هاي توسعه يافتگي كشورها امكانات زيربنايي نظير راه و... مي باشد كه امروزه به عنوان ابزار و لوازم اصلي توسعه اقتصادي كشورها از جايگاه ويژه اي برخوردار شده اند. از اين رو در استان آذربايجان شرقي با توجه به فاصله هاي موجود با استانها پروژه هاي زيربنايي بخصوص در حوزه راهسازي مورد پيگيري جدي واقع شده اند كه ازجمله پروژه هاي اولويت دار در اين بخش احداث آزادراه زنجان ـ تبريز راه آهن ميانه به تبريز راه اصلي جلفا به اصلاندوز پارس آباد و بيله سوار توسعه فرودگاه بين المللي تبريز بوده كه با پيگيريهاي انجام شده اكثر اين پروژه ها يا فازهاي اول آن افتتاح شده و يا در حال مراحل نهايي است .
ازجمله اتوبان تبريز به زنجان : احداث پروژه آزادراه زنجان به تبريز به طول 285 كيلومتر با مشاركت وزارت راه و ترابري و بانكهاي ملي و صادرات و رفاه كارگران با برآورد هزينه سرمايه گذاري به مبلغ 540 ميليارد ريال و تامين آن به ميزان 80 درصد توسط بانكهاي اطراف مشاركت حداكثر به مبلغ 432 ميليارد ريال (بانك ملي 270 ميليارد ريال بانك صادرات 108 ميليارد ريال و بانك رفاه كارگران 54 ميليارد ريال ) و آورده وزارت راه وترابري حداقل به ميزان 20 درصد هزينه در سال 1374 آغاز گرديد . كه طرح مذكور به دلايل عديده و ازجمله افزايش هزينه هاي طرح و عدم تناسب منابع مصوب با حجم عمليات طي دو مرحله مورد بازنگري قرار گرفت .
مرحله اول در سال 1380 با افزايش هزينه سرمايه گذاري طرح از مبلغ 540 ميليارد ريال به مبلغ 1 220 ميليارد ريال و تامين 80 درصد آن توسط سيستم بانكي و مرحله دوم در پايان سال 82 با افزايش هزينه سرمايه گذاري طرح از مبلغ 1 220 ميليارد ريال به مبلغ 2 116 ميليارد ريال كه تامين 60 درصد آن توسط سيستم بانكي مشروط به عدم مشاركت بانكها در تامين هزينه هاي اضافي احتمالي در آينده موافقت گرديد . بدنبال اين امر و تسريع در عمليات پروژه فاز اول آن محور « زنجان ـ سرچم » به طول 85 كيلومتر در بهمن ماه سال 1383 به بهره برداري رسيد . و محور بعدي طرح به طول حدودا 145 كيلومتر سرچم تابستان آباد در سال 1386 بطور غيررسمي افتتاح شد و تلاش براي افتتاح قطعه سوم بستان آباد به تبريز همچنان ادامه دارد.
طرح احداث راه آهن تبريز ـ ميانه
راه آهن ميانه ـ تبريز با طول 183 كيلومتر فاصله مابين تهران ـ تبريز را از لحاظ مسافت 114 كيلومتر و از لحاظ زماني حدود 5 5 ساعت كاهش خواهد داد كه اين امر در كنار بهبود شاخص هاي فني و فيزيكي مسير نقش مهمي در توسعه مراودات ميان مركز و استان آذربايجان شرقي و منطقه شمالغرب خواهد داشت . با توجه به اهميت اين پروژه اختصاص اعتبارات و پيشرفت مناسب فيزيكي قطعات ده گانه آن پيش بيني مي شود در آينده اي نه چندان دور اين پروژه به بهره برداري كامل برسد.
طراح احداث راه اصلي جلفا ـ اصلاندوز ـ پارس آباد ـ بيله سوار
طول تقريبي اين راه حدود 223 كيلومتر ميباشد كه در طي سالهاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي احداث آن با مشخصات راه روستايي شروع گرديده است . اين راه علاوه بر تحت پوشش قراردادن 350 روستاي محروم شهرستانهاي كليبر و جلفا در حاشيه رودخانه مرزي ارس امكان ارتباط سريع و آسان با جمهوري هاي آذربايجان و ارمنستان را مهيا مي سازد كه با اعتبارات تخصيص يافته پيشرفت آن در حدود بيش از سي درصد ميباشد.

طرح توسعه فرودگاه بين المللي تبريز
باتوجه به موقعيت ويژه فرودگاه تبريز به عنوان موثرترين و بزرگترين فرودگاه شمال غرب كشور و عدم تكافوي ساختمان فعلي براي سرويس دهي به نيازهاي موجود (رشد جمعيت رشد صنعت حمل ونقل هوايي ) احداث ترمينال پروازهاي خارجي و حج از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد مضافا اينكه اين فرودگاه پروازهاي حج و عمره استانهاي اردبيل و گاها آذربايجان غربي و زنجان را نيز سرويس دهي مي نمايد. با عنايت به اينكه هواپيماهاي پهن پيكر براي سرويس دهي نياز به سالنهاي بزرگ دارند و سالن كوچك فعلي فرودگاه كفاف امر را نمي نمود توسعه و احداث سالنهاي ترمينال خارجي و حج مي تواند اين فرودگاه را به يكي از معتبرترين فرودگاه هاي كشور و منطقه تبديل نمايد.
مطالعه فاز اول طرح احداث ترمينال به متراژ 14 هزار و 500 مترمربع به اتمام رسيده و مطالعه فاز دوم طرح نيز به همچنين جهت اجراي اعتبارات اين طرح از منابع سازمان فرودگاه هاي كشور (شركت فرودگاههاي كشور) و منابع استاني تامين شده است كه اكثر پروژه تاكنون به مرحله بهره برداري رسيده است .
طرح قطار شهري تبريز
اولين بار در دي ماه سال 1369 موضوع مطالعه و احداث قطار شهري تبريز در مجلس مطرح و متعاقب پيگيريهاي لازم مقرر شد احداث قطار شهري تبريز در برنامه كار مسئولين وقت قرار گرفت كه بدلايلي موضوع مسكوت ماند . در سال 1375 مجددا موضوع احداث قطار شهري قوت گرفته و مذاكراتي توسط استاندار وقت با شركت اشكودا انجام و مقرر گرديد بررسيهاي لازم كارشناسي معمول انجام گيرد . كه باز به عللي طرح به حالت ركود بازگشت . در سال 1379 شهرداري تبريز مطالعات جامع ترافيكي شهر تبريز را به مشاور سبزينه راه واگذار نمود. مشاور مذكور در مطالعات امكان سنجي به اين نتيجه رسيد كه سه كريدور مسافر خيز شهري از ظرفيت قطار شهري برخوردار است . در سال 1380 با تامين اعتبار 80 ميليارد ريالي فاز اول و دوم قطار شهري شروع شد و در اواخر سال مذكور قطعات 2 و 3 به مناقصه گذاشته شد و شبكه قطار شهري تبريز شامل 4 مسير جمعا حدود 80 ايستگاه طراحي گرديد . كه شامل مسير اول به طول 18 كيلومتر با 18 ايستگاه از ميدان ائل گلي آغاز و از طريق بلوارهاي ائل گلي و 29 بهمن خيابان امام خميني (ره ) خيابان سرگرد محققي باغ ملت (گلستان ) خيابان خيام به كوي لاله ختم مي شود.
مسير دوم به طول 20 كيلومتر و شامل 20 ايستگاه از نزديكي دانشگاه آزاد اسلامي در شرق تبريز آغاز و از طريق ميدان شهيد فهميده خيابان عباسي ششگلان و بازار به قرامك ختم ميگردد.
مسير سوم به طول 12 2 كيلومتر و شامل 14 ايستگاه از ميدان آذربايجان (حوالي فرودگاه تبريز) آغاز و از طريق بازار تا قراملك و خيابان طالقاني به ورزشگاه 70 هزار نفري واقع در جنوب بزرگراه شهيد كساني ادامه مي يابد .
مسير چهارم به طول 10 كيلومتر شامل 10 ايستگاه به شكل حلقوي در مركز شهر سه مسير فوق الذكر را به هم ارتباط ميدهد مسير پنجم نيز از شهرك سهند به تبريز با حدود 20 كيلومتر جهت اجرا به تصويب رسيده است .
شايان ذكر است : با اجراي عمليات و تلاشهاي متعدد فاز اول طرح از ائل گلي تا ميدان دانشگاه به طول 7 كيلومتر آماده بهره برداري است كه در صورت تامين واگن ها اين مسير فعاليت خود را آغاز مي كند. مسيرهاي بعدي اين فاز نيز به جد ادامه دارد. كه اميد مي رود بعضي از قسمتهاي بعدي اين طرح در سال 89 به اتمام برسد .
ورزشگاه 70 هزار نفري يادگار امام تبريز
اين طرح نيز به يمن پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1367 با موافقت مهندس ميرحسين موسوي نخست وزير وقت در زميني به مساحت 150 هكتار مراحل ساخت آن آغاز شد كه هم اكنون بخش اعظم پروژه به اتمام رسيده ولي از افتتاح آن خبري نيست . هرچند كه در حال حاضر 97 درصد اين ورزشگاه پيشرفت فيزيكي دارد اما تنها در صورت تكميل و بهره برداري از اين پروژه جامعه ورزشي تبريز و آذربايجان شرقي صاحب ورزشگاهي در شان ورزش خواهند بود كه با در نظر گرفتن جنبه هاي گردشگري شهر يكي از ورزشگاههاي فوتبال كشور خواهد بود كه پس از ورزشگاه آزادي خواهد توانست ميزبان مسابقات مختلف بين المللي باشد. همچنين ورزش دوستان استان چشم انتظار افتتاح اين مجموعه ورزشي هستند و اين سوال را در ذهن خود مرور مي كنند كه چرا پروه هاي ورزشي استان با وجود شروع تحسين برانگيز خود امروز با ركود مواجه است و در نهايت به حال احتضار افتاده است .

به يمن پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي علاوه بر احداث ورزشگاه فوق صدها طرح پروژه در امور تربيت بدني به مرحله اجرا درآمده كه از آن جمله احداث بيش از صد ميدان فوتبال 63 استخر 400 سالن ورزشي سر پوشيده بيش از هفتصد هزار مترمربع اماكن ورزشي روباز و دهها موارد ديگر ورزشي در مناطق روستايي و محروم اشاره كرد.
اداره كل تعاون آذربايجان شرقي
اداره كل تعاون استان كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي فعاليت خود را آغاز كرده است در طول فعاليت خود تاكنون حدود 4815 واحد تعاوني و اتحاديه با عضويت يك ميليون و 717 نفر و سرمايه اسمي 1096 ميليارد ريال در گرايشهاي مختلف با هدف توسعه نهادهاي اجتماعي غيردولتي ايجاد اشتغال تجميع توانمنديهاي فردي و ايجاد پتانسيل جديد مهيا ساختن ساز و كار انجام امور مربوط به مردم توسط خود آنها و كاهش تصديگري دولتي تشكيل دادن تعاوني جوانان و فارغ التحصيلان دانشگاهها و كارآفرينان براي تامين خدمات فني و مهندسي مورد نياز در عرصه هاي توليد و خدمات جهت اصلاح ساختارهاي موجود در اين بخشهاست .
تشكيل شركت 674 تعاوني خاص بانوان با عضويت 51 هزار و 956 نفر با سرمايه اسمي 74 ميليارد ريال در زمينه هاي مختلف توليدي صنعتي كشاورزي و خدماتي به منظور بهره گيري از توانمنديهاي بالقوه كليه اقشار مختلف جامعه و تشكيل شركتهاي تعاوني آبران به منظور واگذاري بخشي از امور تحت تصدي دولت در بخش آب به خود روستائيان و همچنين بهره برداران با همكاري سازمان آب تشكيل شركتهاي تعاوني خدمات بهداشتي و درماني و فني مهندسي براي فارغ التحصيلان پزشكي و فني دانشگاهها اداره كل تعاون در جهت تامين عدالت اجتماعي و محروميت زدايي در مناطق محروم مرزي و در راستاي توسعه صادرات غيرنفتي و اصلاح امر صادرات و واردات توسط مردم و كاهش قاچاق كالا با عضويت ساكنين مناطق مرزي 14 تعاوني مرزنشينان را ايجاد كرده است كه از اهم فعاليتهاي اداره تعاون مي توان نام برد.
كميته امداد امام خميني (ره ) آذربايجان شرقي
با پيروزي انقلاب اسلامي شكوهمند اسلامي و آغاز فعاليت مجدد بخشهاي اداري اقتصادي و فرهنگي كشور لزوم حمايت از نيازمندان در صدر برنامه هاي نظام قرار گرفت و دقيقا 22 روز پس از پيروزي انقلاب اسلامي در تاريخ 14 اسفند 1357 هجري شمسي كميته امداد امام (ره ) به عنوان دومين نهاد انقلابي با صدور حكم پرخيز و بركت و تاريخي امام خميني (ره ) براي مدت نامحدود و بمنظور تحقق بخشيدن به اهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي ايران و ولايت فقيه در حمايت و امداد محرومان و مستضعفان و خودكفاكردن آنان تاسيس گرديد.
هدف از تشكيل كميته امام خميني (ره ) ارائه خدمات حمايتي معيشتي و فرهنگي براي نيازمندان و محرومان داخل و خارج كشور به منظور تامين خود اتكائي تقويت و رشد ايماني با حفظ كرامت انساني ميباشد.
فعاليتهاي عمده : امور حمايتي اعم از حمايتهاي مستمر غيرمستمر و غيرموردي اشتغال و خودكفائي تامين مسكن مددجوئي فرهنگي و آموزش بهداشت درمان و امور بيمه و جلب مشاركت هاي مردمي است .
كميته امداد امام خميني (ره ) آذربايجان شرقي نيز در سراسر استان و شهرهاي آن ارائه خدمات به مددجويان و نيازمندان تحت حمايت را دارد كه خلاصه اي از آمار و گزارش عملكرد به شرح زير است .
طي بيست و نه ساله انقلاب بيش از 212 هزار نفر تحت پوشش كميته قرار گرفته و بالغ بر 4 هزار ميليارد ريال مستمري به آنان پرداخت شده است . همچنين براي مددجويان طرح شهيد رجايي 400 ميليارد ريال و تحت پوشش زنداني بالاي 25 ميليارد و كمك هاي موردي هزار ميليارد ريال و ساير موارد ازجمله خدمات درماني خدمات فرهنگي و عمراني مسكن روستائي جهيزيه و... حدودا سي هزار ميليارد ريال هزينه پرداخت شده است . كه اينها اهم فعاليتهاي اين ارگان مولود انقلاب اسلامي است كه در خدمت محرومين ميباشد.
كشاورزي در استان آذربايجان شرقي

استان به دليل شرائط آب و هواي مناسب و اراضي مستعد يكي از قطبهاي كشاورزي دامي كشور محسوب شده كه بعد از انقلاب توجه خاص به آن صورت پذيرفته است . چنانكه براساس آمار سال 1380 اين استان از لحاظ سطح زير كشت محصولات سالانه با 6 2 درصد در رتبه پنجم از لحاظ توليد گوشت قرمز با توليد سالانه 48 هزار تن رتبه چهارم از لحاظ توليد شير با توليد سالانه 328 هزار تن رتبه ششم و از لحاظ توليد گوشت مرغ با توليد سالانه 34 هزار تن رتبه ششم را داراست . توليد محصولات باغي نيز 6 2 درصد توليد كل كشور را شامل مي شود چنانكه در سال 1382 در زمينه توليد پياز زردآلو و گردو رتبه اول كشور در توليد بادام و سيب درختي رتبه دوم كشور و در توليد سيب زميني رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است صادرات محصولات كشاورزي استان نيز جهش خوبي داشته و در سال 1382 با 23 درصد رشد به 112 ميليون ريال رسيده است . با وجود جايگاه نسبتا مناسب استان در زمينه توليد محصولات كشاورزي و دامي هنوز از پتانسيل هاي موجود به دليل فراهم نمدن زيرساختهاي لازم ازجمله شبكه هاي آبياري و پاياب سدها استفاده مطلوب به عمل نيامده است اگرچه آذربايجان به عنوان اولين استان اقدام به تشكيل كميته مشترك با آب منطقه اي در زمينه مصرف بهينه آب در پاياب سدها نموده به طوريكه در سال 1381 مقدار 12 هزار هكتار و در سال 1382 مقدار 18 هزار هكتار از اراضي پاياب سدها برنامه استفاده از آب منظور شده است و پيش بيني مي شود در صورت اجراي شبكه هاي فرعي آبياري و تجهيزات اراضي پاياب سدها توليدات آبي كشاورزي استان به دو برابر مقدار فعلي و راندمان آبياري نيز در اراضي مورد نظر از 354 درصد به 75 درصد ارتقا يابد. كه با اجراي طرحهاي پاياب در اكثر سدهاي استان كه بعضا در بعضي از آنها ازجمله سد ستارخان اهر و... به مورد اجرا درآمده بيش از 300 هزار فرصت شغلي تا سال 1390 ايجاد خواهد كرد .
همچنين دهها طرح زيربنايي ديگر در زمينه تامين آب كشاورزي و آشاميدني ازجمله احداث شدها و انتقال آب به مرحله اجرا درآمده است كه از آن جمله ميتوان :
طرح سد ارسباران جهت تامين آب 3200 هكتار از اراضي زراعي ايجاد اشتغال و جلوگيري از كوچ عشاير منطقه و اسكان آنها با حجم ذخيره سازي 25 ميليون متر مكعب از جريان رودخانه ها در فاصله 55 كيلومتري كليبر .
طرح سد شهيد مدني (ونيار) اين سد به منظور تامين آب كشاورزي اراضي دشت تبريز و حل مشكل شوري آب آجي چاي و ارتقا كيفيت آب در مخزن كنترل سيلاب ها و ايجاد اشتغال و تامين رفاه و آسايش عمومي و بهبود محيط زيست در 5 كيلومتري شمال شرقي تبريز در حال احداث است .
طرح سد آيدوغموش اين سد به منظور تامين نيازهاي كشاورزي به ميزان حدود 130 ميليون مترمكعب در سال مشتمل بر نياز اراضي طرح توسعه آبياري به وسعت 13 هزار و 600 هكتار به روش آبياري تحت فشار و بهبود آبياري به وسعت 1400 هكتار به روش آبيار سطحي و تامين نياز حفظ محيط زيست در 20 كيلومتري جنوب غربي شهرستان ميانه در حال اجراست .
طرح سد خداآفرين اين سد خاكي با هسته رسي به ارتفاع 63 متر جهت تامين آب كشاورزي 72 هزار هكتار از اراضي منطقه خداآفرين و تراس دوم دشت مغان با سيستم آبياري تحت فشار باراني كه در سفر اخير رياست جمهوري به استان افتتاح شد.
طرح سد قطعه چاي عجب شير اين سد به منظور تامين نياز آب حدود 10 هزار هكتار از اراضي پائين دست و پرورش ماهي و توسعه و بهبود سيستم آبياري برروي رودخانه قلعه چاي در 20 كيلومتري شمال شرقي عجب شير احداث شده كه اين سد هم در سفر اخير به مرحله بهره برداري رسيد.
طرح سد شهريار (استور) اين سد به منظور تامين آب كشاورزي منطقه در شهرستان ميانه در حال اجراست .
انتقال آب زرينه رود به تبريز اين طرح جهت تامين آب آشاميدني شهرهاي تبريز و مياندوآب بناب و آذرشهر و ايلخچي و گوگان و شبستر و صنايع استان نيروگاه حرارتي پتروشيمي و شهرك شهيد سليمي در حال اجراست كه فاز اول طرح در سال 1378 افتتاح و فازهاي بعدي طرح (خط دوم ) در حال اجراست . و دهها طرح ديگر در اين زمينه كه به بركت انقلاب اسلامي ببار نشسته است .
جايگاه شايسته و كم نظير آذربايجان در تحولات اجتماعي سياسي و فرهنگي ايران زمين بخصوص در دوران معاصر بر كسي پوشيده نيست . ملقب شدن شهر تبريز به « شهر اولين ها » مويد پيشتازي اين خطه در تمامي عرصه هاست . بدين لحاظ با درك اهميت موضوع بخشي از فعاليتهاي انجام شده جهت حفظ و احياي جايگاه تاريخي آذربايجان شرقي شمرده شده و طرحهاي بسيار ديگري نيز در كليه زمينه هاي عمراني اقتصادي فرهنگي و آموزشي و... جهت توسعه استان در حال اجرا بوده و يا به مرحله بهره برداري رسيده است كه از آنجمله راه اندازي دانشگاه صنعتي سهند تبريز دانشگاه پيام نور دانشگاه آزاد اسلامي دانشگاه هنر دانشگاه تربيت معلم و دانشگاه جامع علمي كاربردي دانشگاه علوم پزشكي راه اندازي دانشگاه مجازي منطقه اقتصادي ارس توسعه دانشگاه تبريز و ساير مراكز آموزش عالي و... احداث هزاران كلاس درس كتابخانه و قرائت خانه تحت پوشش قراردادن آموزش اقشار مختلف مردم استان بهره برداري از مراكز آموزش فني و حرفه اي استان افتتاح دهها مراكز فرهنگي و هنري در سطح وسيع استان احداث بيمارستان هاي مجهز در مركز استان و ساير شهرستانها بالابردن توان علمي مراكز بهداشتي و درماني مجهزكردن مراكز بيمارستاني به دستگاه هاي روز دنيا راه اندازي مركز علمي و فن آوري راه اندازي منطقه ويژه اقتصادي جلفا بورس منطقه اي سرمايه گذاري توسعه آذربايجان بنياد مسكن كه در زمينه احداث مسكن و مقاوم سازي و بهبود وضعيت اماكن روستايي اقدامات وسيعي انجام داده احداث شهرك هاي بزرگ اقماري برق رساني و آبرساني و آبرساني به اكثر روستاهاي استان تحت پوشش قراردادن مخابراتي وسيع در سطح استان و راه اندازي تلفن همراه و... كارخانه فولاد ميانه احداث صدها مركز صنعتي و خدماتي احياي صنعت گردشگري با اجراي دهها پروژه و حفظ آثار باستاني و مرمت آنها سندداركردن اماكن مسكوني روستائي توسط سازمان ثبت اسناد و املاك و بنياد مسكن تعويض كل شناسنامه ها و صدور كارت ملي و هزاران طرح و برنامه از مواردي است كه به بركت انقلاب در سطح استان ميتوان شمرد.
تبريز ـ خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي ـ اعلمي
مجتمع پتروشيمي تبريز در زميني به مساحت 391 هكتار و ارتفاع 1362 متر از سطح دريا در جنوب شهر تبريز و در غرب پالايشگاه تبريز احداث شده است . زمينه كار مجتمع عمدتا توليد پلاستيكهاي خام (پلي اتيلن پلي استايرنها و اي بي اس ) مي باشد
طرح مس سرنگون اهر طبق مطالعات انجام شده با پيش بيني ذخيره سازي 2 ميليارد تن سنگ مس ظرفيت استخراج ساليانه 14 ميليون تن و ميزان 270 هزار كنسانتره مس با عيار 30 درصد در حال اجراست
بيش از 600 صنعت بزرگ ازجمله نيروگاه تبريز نيروگاه صوفيان نيروگاه سهند فولاد آذربايجان ميانه پتروشيمي پالايشگاه ماشين سازي تراكتورسازي كارخانجات كبريت سازي ازجمله مصرف كنندگان گاز طبيعي مي باشند
باتوجه به موقعيت ويژه فرودگاه تبريز به عنوان موثرترين و بزرگترين فرودگاه شمال غرب كشور و عدم تكافوي ساختمان فعلي براي سرويس دهي به نيازهاي موجود احداث ترمينال پروازهاي خارجي و حج از اهميت ويژه اي برخوردار است
دهها طرح زيربنايي در زمينه تامين آب كشاورزي و آشاميدني ازجمله احداث سدها و انتقال آب به مرحله اجرا درآمده است . به عنوان نمونه : طرح سد ارسباران ـ طرح سد شهيد مدني (وينار) ـ طرح سد آيدوغموش ـ طرح سد خداآفرين ـ طرح سد قلعه چاي عجب شير طرح سد شهريار(استور) و طرح انتقال آب زرينه رود به تبريز

پنجشنبه|ا|24|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 498]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن