تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816772101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فريده شجاعي: در غرب آسيا حرف اول را مي‌زنيم ديگر در فوتبال قاره دسته سومي نيستيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: فريده شجاعي: در غرب آسيا حرف اول را مي‌زنيم ديگر در فوتبال قاره دسته سومي نيستيم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال

نايب رييس سوم فدراسيون فوتبال با دفاع از عملكرد اين فدراسيون مي‌گويد تا پيش از حضور اين تيم مديريتي تنها دو تيم در رده بانوان فعال بودند.

به گزارش ايسنا، فريده شجاعي در پايان دوره چهار ساله مديريت فعلي فدراسيون فوتبال در گفت‌وگويي با سايت اين فدراسيون به سوالات مختلفي پاسخ گفت.

برنامه شما از روزي كه در كميته بانوان حضور داشتيد چه بود؟

هفته اول كاري‌ام در فدرسيون، سند راهبردي 4 ساله فوتبال بانوان را به همراه برنامه‌ريزي براي اهداف ميان مدت، كوتاه مدت و بلند مدت را در قالب يك چشم انداز تنظيم كردم و توسعه فوتبال بانوان را در سطح كشور حتي تا روستاها در دستور كار قرار داديم. در حال حاضر 235 هيات فوتبال بانوان در سراسر كشور داريم و با توجه به اين رويكرد همه جانبه ما به فوتبال كشور در حال حاضر 70 تا 80 درصد از بازيكنان تيم‌هاي ملي فوتبال و فوتسال از شهرستانها و روستاهاي كشور هستند. همچنين تمام تلاشمان را در برگزاري منظم ليگ‌هاي فوتبال و فوتسال كشور كرديم و در حال حاضر مسابقات ليگ برتر و دسته‌هاي يك، دو و سه را با نظم خوبي برگزار مي‌كنيم. به هر جهت فوتبال براي بانوان باعث مي‌شود تا بانواني كه به ورزش عامه پسند فوتبال علاقه دارند از فقر حركتي و آسيب‌هاي اجتماعي دور شوم.

از عملكرد باشگاهها راضي هستيد؟

راضي نيستم. به جهت اينكه باشگاه‌هاي فعال در زمينه بانوان در زمينه استعداد يابي و يافتن بازيكنان نخبه و پرورش و آموزش در رده‌هاي پايه فعاليت كمي دارند و در واقع اين فدراسيون و تيم‌هاي ملي زيرمجموعه آن هستند كه اين فعاليت مهم و تاثيرگذار و بازيكن ساز را در فوتبال ايران انجام مي‌دهند و با تمريناتي كه براي تيم‌هاي ملي مي‌گذارد، بازيكنان را براي رقابت‌هاي داخلي و خارجي آماده مي‌كند، در حالي كه اين مشكل اساسي با همكاري بيشتر باشگاهها حل خواهد شد. اما ما مشكلات آنها را هم درك مي‌كنيم. به هر ترتيب فوتبال بانوان پخش تلويزيوني ندارد و افراد و شركتهايي كه علاقه‌مند به اسپانسرينگ فوتبال بانوان هستند، امكان تبليغات چنداني برايشان وجود ندارد. البته لازم است كه از كفاشيان، هيات رئيسه و دبيركل فدراسيون به خاطر حمايتشان از فوتبال بانوان تشكر كنم چرا كه خواسته‌هاي ما را در حد توان اجرا مي‌كنند.

رقابت‌ها به صورت نيمه متمركز و متمركز برگزار مي‌شود و خوشبختانه نظم خوبي دارد . كليه مسابقات با حجاب اسلامي براي بازيكنان و تماشاگران برگزار مي‌شود و كنترل و نظارت خوبي براي ورود تماشاگران به استاديوم انجام مي‌شود و البته هدف از برگزاري ليگ پر قدرت، حضور قدرتمند تيم‌هاي ملي در رقابت‌هاي بين المللي است.

* درباره انتخاب مربيان تيم‌هاي بانوان نظرات گوناگوني وجود دارد، چرا مربيان با تجربه انتخاب نمي‌شود؟

اولا ليگ ما قدمت دوساله دارد و مربيان بايد حداقل 10 سال كار كنند تا بتوانند تجربه خوبي بيندوزند. ما مربيان را همه جوره محك زديم و در رده‌هاي سني زير 13 ، 14 ، 15 ، 16 و 19 كار با مربيان مختلف را تجربه كرديم و برخي از آنها در اين آزمون و خطا موفق شدند و به همين دليل حضور مربياني كه موفق بودند در كادر فني فيكس شد. اما سوال من اين است كه چرا ما در فوتبال بانوان كه تاكنون دو بار دوره مربيگري درجه B برگزار كرديم و حداقل 2 سال از برگزاري آنها گذشته است، مدرك A نداريم؟

پس چرا مربي خارجي استخدام نمي كنيم؟

ببينيد مربي تيم ملي بانوان آمريكا يك خانم سوئدي است كه قرار بود پيش از اينكه سرمربي آمريكا شود، به ايران بيايد. اما براي حضور يك مربي خارجي بايستي مسائل فرهنگي را در نظر بگيريم هر چند كه آمريكا با اين سرمربي نايب قهرمان جهان شد اما با در نظر گرفتن شرايط مختلف، يك مربي ايراني انتخاب كرديم. البته ما از مربيان اوكرايني و روسي در رده‌هاي پايه نوجوانان و جوانان استفاده مي‌كنيم.

فوتبال بانوان ايران در چه رده‌اي قرار دارد؟

زماني كه وارد فوتبال بانوان شديم، ايران در رده‌بندي فوتبال بانوان فيفا نبود. اما در حال حاضر در آسيا يازدهم هستيم و طي دو رده‌بندي اعلام شده در فاصله زماني شش ماه گذشته، چهل و سوم شديم و رشد قابل توجهي در رنكينگ داشتيم كه بي سابقه بوده است. ما در مسابقات مختلف كشورهاي هند، اردن، بحرين، ازبكستان، امارات و سوريه را برديم و حالا ديگر تيم دسته سوم آسيا نيستيم و به سطح اول فوتبال بانوان آسيا نزديك شده‌ايم. شما نگاه كنيد تيم‌هاي فيليپين، تايلند، چين تايپه در چه رده‌اي قرار دارند. البته تيم‌هاي ژاپن، كره شمالي، كره جنوبي و استراليا علاوه بر اينكه جزو 5 تيم برتر آسيا هستند، جزو 5 تيم برتر جهان هم هستند. حالا ما جزو 10 تيم برتر آسيا هستيم. به رنكينگ ژاپن در مردها نگاه كنيد. آنها در جهان نوزدهم هستند اما در رنكينگ زنان هميشه اول يا دوم بوده‌اند و در سال گذشته هم در جام جهاني زنان آلمان قهرمان شدند و اگر ما در فوتبال آسيا موفق عمل كنيم، به جهت حضور قدرتهاي برتر جهان در آسيا قطعا رده خوبي در جهان كسب خواهيم كرد.

چه برنامه‌اي براي آينده داريد؟

ما به خاطر عملكردمان از سوي فيفا به عنوان يكي از بهترين كشورهايي كه در فوتبال بانوان فعاليت مي‌كند شناخته شده‌ايم. پيش از حضور ما در فدراسيون فقط يك تيم ملي فوتبال و فوتسال بزرگسالان داشتيم، اما با توجه به برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام داديم براي نوجوانان و جوانان تيم ملي تشكيل داديم و در دوره گذشته توانستيم در المپيك نوجوانان جهان كه در سنگاپور برگزار شد، چهارم جهان شويم و البته در اين مسابقات و در خصوص حجاب دختران ايران در مسابقات سنگاپور مشكلاتي با فيفا داشتيم كه خوشبختانه بلاتر با ما همكاري كرد هر چند كه متاسفانه در رقابت‌هاي مقدماتي المپيك لندن اين همكاري انجام نشد و تيم ايران حذف شد. ما در رقابت‌هاي غرب آسيا نايب قهرمان شديم و اين نتيجه برنامه ريزي بود كه براي فوتبال بانوان داشتيم. طوري هم برنامه‌ريزي كرديم كه در رقابت‌هاي آتي بين المللي غرب آسيا، آسيا و در رده‌هاي سني مختلف نتيجه بگيريم. چه من باشم و چه نباشم اين برنامه ريزي براي دوره بعد انجام شده است.

درباره مسائل حجاب در فوتبال بانوان توضيح مي‌دهيد؟

جلسات مختلفي در اين خصوص با حضور كفاشيان و محمدنبي در فيفا با بلاتر و جرمي والكه و همچنين اكبر آبادي – معاون ورزش بانوان وزارتخانه برگزار شد و طرحهاي مربوط به حجاب بانوان كارشناسي شده در اخبار ساير فدراسيون‌هاي كشورهاي مسلمان قرار گرفت كه در نهايت در نشستي كه با حضور بن علي-نايب رئيس اردني فيفا، نمايندگان كنفدراسيون فوتبال آسيا از كشورهاي استراليا و مالزي، نمايندگان فيفا از كشورهاي بلژيك، انگليس، امريكا، سوئيس و نيوزيلند به همراه نمايندگان اردن، ايران، بحرين و امارات برگزار شد در خصوص حضور بانوان با پوشش اسلامي در مسابقات بين المللي بحث و تبادل نظر كرديم و در نهايت قرار شد تا تصميم نهايي گرفته شود. در واقع شرايطي كه بر كشورهاي مسلمان وجود دارد، را به طور كامل براي نمايندگان فيفا و AFC توضيح داديم و اعلام كرديم كه حجاب جزئي از فرهنگ ماست و بايد ديگر كشورها به فرهنگ مسلمان‌ها در هر كشوري احترام بگذارند. مسئولان فيفا اعلام كردند كه طبق ماده 4 اساسنامه فيفا حجاب نبايد بر گرفته از مذهب و سياست كشورها باشد و با دلايل كامل اثبات كرديم كه اين امر يك فرهنگ در كشورهاي مسلمان است و به آنها اعلام كرديم طبق قانون فيفا، فوتبال براي همه است و بر همين اساس نبايد به دليل مسائلي كه درمسابقات براي بانوان مشكلي ايجاد نمي‌كند، از فعاليت ورزشي آنها جلوگيري كنند. خوشبختانه اين نشست با موفقيت برگزار شد و مسئولان فيفا تا حدودي قانع شدند كه حجاب مانعي براي فعاليت در رشته ورزشي فوتبال نيست. اما نمايندگان فيفا اعلام كردند كه بايد طراحي لباس به گونه‌اي باشد كه شرايط فيزيولوژي بانوان تحت تاثير قرار نگيرد و مشكلي براي بازيكنان ايجاد نشود. بر همين اساس قرار شد تا طراحي جديدي داشته باشيم و طرح خود را به فيفا ارسال كنيم. ضمن اينكه در اين نشست اعلام كرديم تيم‌هاي ايراني با مقنعه در بازيها حضور خواهند داشت و ديگر بحث كلاه وجود نداشته باشد كه درنهايت اعضا موافقت خود را تا حدودي اعلام كردند و مقرر شد تا نتيجه اين جلسه را با هيات رئيسه فيفا و در نهايت سپ بلاتر ارائه دهند و نتيجه نهايي را كتبا به ما ارسال كنند. اين نشست اسفند ماه برگزار مي‌شود و تا آن زمان بايد صبر كرد. ضمن اينكه هر تصميمي براي بازيكنان در ميادين گرفته شود داوران ايراني نيز از لحاظ پوشش از آن تبعيت مي كنند و البته در صورت تصويب اين امر در هيت رئيسه فيفا، يك اقدام بزرگ براي كشورهاي مسلمان صورت گرفته كه افتخار آن قطعا از آن ايرانيان است.

چرا تيم‌هاي بانوان اسپانسر ندارد؟

معتقدم به دليل عدم پخش تلويزيوني و پوشش خبري براي ورزش بانوان، هيچ حامي مالي براي حمايت از بانوان قدم بر نمي‌دارد. بر همين اساس در سميناري كه در مالزي برگزار شد 3 پيشنهاد دادم و خوشبختانه با استقبال بالايي مواجه شد تا بلكه تيم‌هاي باشگاهي ايراني با حضور در مسابقات بتوانند علاوه بر كسب تجربه، حاميان مالي خود را معرفي كنند و در طول فصل با مشكلات مالي يا انحلال تيم‌ها مواجه نباشند. در همين راستا پيشنهاد برگزاري مسابقات باشگاههاي آسيا را در سه رشته فوتسال، فوتبال ساحلي و فوتبال ارائه كرديم كه مورد استقبال شركت كنندگان قرار گرفت. ما در فوتسال و فوتبال ساحلي رنكينگ نداريم چرا كه تيمي در آسيا نداريم.

كار پروژه گل تا چه مرحله‌اي پيش رفته است؟

در سميناري كه داشتيم نماينده فيفا اعلام كرد براي حل مشكلات كشورها، طرح پروژه گل را برايشان اجرا مي‌كنيم كه ايران به عنوان اولين كشور در جهان اين پروژه را در اختيار دارد و كره شمالي دومين كشوري است كه قرار است تا پروژه گل را در اختيار داشته باشد. زماني كه ايران به عنوان اولين كشور در قسمت بانوان با اين پشتوانه فعاليت خود را شروع مي‌كند، پس آينده‌اي روشن در انتظار آن خواهد بود. در اين ميان مشكلاتي وجود دارد اما بايد همه دست به دست هم دهيم تا ورزش بانوان رشد كند. اكنون تيم‌هاي ملي در رده‌هاي زير 13، 14، 16، 19 و بزرگسالان در فوتبال و بزرگسالان در فوتسال مرتبا در اردو هستند و تمرينات خود را به طور ويژه پيگيري مي‌كنند. پوشش دادن تيم‌ها و فراهم كردن بهترين شرايط براي بازيكنان كار راحتي نيست. ما نياز به مكاني داريم كه مختص بانوان باشد بر همين اساس وقتي برنامه‌هاي خود را اعلام كرديم، پس از رايزني‌هاي مختلف موفق به كسب پروژه گل در جهان براي اولين بار شديم. در واقع كسب پروژه گل يكي از اهداف كميته بانوان بود كه به آن رسيديم.

وضعيت تيم‌هاي ملي فوتبال و فوتسال چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

همانطور كه گفتم تا جايي كه يادم هست و اسناد و مدارك نشان مي‌دهد در گذشته فقط دو تيم ملي در رده بزرگسالان در رشته‌هاي فوتسال و فوتبال وجود داشت اما اكنون ايران در رده‌هاي پايه به عنوان تيمي قدر درمقابل حريفان خود به ميدان مي‌رود. يكي از اتفاقات خوبي كه در اين 4 سال رخ داد رقابت ايران با تيم ژاپن در رقابتهاي المپيك داخل سالن ويتنام بود. تيم ملي فوتسال ايران براي اولين بار توانست ژاپن را شكست دهد. اتفاقي كه شايد ديگر تكرار نشود. اما متاسفانه با يك بدشانسي از اردن شكست خورديم و به فينال نرسيديم. خوشبختانه اردوهاي تداركاتي تيم ملي فوتسال به سرمربيگري شهرزاد مظفر در حال برگزاري است و مطمئنم در مسابقات غرب آسيا كه فروردين سال آينده برگزار مي‌شود، ايران حرف اول را خواهد زد. بازيهاي دوستانه بسياري را با تيم هاي اوكراين، روسيه و تيم‌هاي داخلي برگزار كرده‌ايم تا اين تيم تركيب كامل خود را بشناسد و در ميادين برون مرزي كه از اين پس وجود دارد موفق شود و از رسانه‌هاي گروهي مي‌خواهم نه تنها به فوتبال بانوان بهاي بيشتر بدهند، بلكه با نشان دادن اين موفقيت‌ها در زمينه فوتبال ملي، زمينه ساز رشد و تعالي فوتبال بانوان را فراهم كنند چرا كه فوتبال بانوان در زمان رياست علي كفاشيان به واقع رشد و توسعه بسيار خوبي داشته است، در حالي كه برخي از رسانه‌ها معتقدند تيمي كه پيش از ما وجود نداشته، پس از سه سال بايد قهرمان آسيا شود ولي بايد بگويم كه كار در فوتبال درازمدت است و نياز به كمك باشگاه‌ها در فوتبال پايه دارد و ما در اين 4 سال توانستيم، تيمي كه در رده‌هاي پايه وجود نداشت را تشكيل دهيم و تيم ملي فوتبال ايران توانست در همه رده و براي اولين بار از رده‌هاي مقدماتي به رده‌هاي پاياني صعود كند كه اين كاملا بي سابقه بوده است.

در فوتبال چه؟

در فوتبال نيز بسيار موفق بوده‌ايم.در رده سني زير 16 و 19 سال، ملي پوشان براي اولين بار از مرحله مقدماتي قهرماني آسيا صعود كرده و در مرحله دوم نيز نتايج خوبي كسب كرده‌اند. در برنامه ميان مدت هدف ما اين بود كه تيم‌هاي پايه را در آسيا مطرح كنيم و سپس شرايط را براي حضور در دوره‌هاي بعدي فراهم كنيم تا موفق‌تر باشند. در رده سني بزرگسالان نيز براي حضور در مسابقات مقدماتي المپيك لندن از گروه خود به عنوان تيم اول صعود كرديم و در دور دوم به دليل مشكلي كه برايمان ايجاد كردند، نتوانستيم بازي كنيم. در رده سني 15 سال نيز براي اولين بار در المپيك سنگاپور حضور داشتيم و چهارم شديم. اينها نتايجي است كه با تلاشها و حمايتهاي مسئولان رخ داد و اگر قرار باشد از اين پس روند رو به رشد ادامه دار باشد، بايد طبق برنامه‌ها پيش رفت. معتقدم در مدت 4 سالي كه گذشت تيم‌هاي ملي نتايج خوبي كسب كردند و اگر در مراحل بالاتر نتوانستند به رقابت با حريفان قدر خود بپردازند به دليل كمبود تجربه بوده و نه چيز ديگري. اكنون در آسيا به عنوان تيم درجه دو مطرح هستيم و زماني كه در مقابل ژاپن، استراليا، چين تايپه و كره جنوبي ظاهر شويم و رنكينگ ايران تغيير كند، به عنوان تيم درجه يك آسيا مطرح خواهيم شد. اين موفقيت‌ها و حضور در كنار برترين هاي آسيا مستلزم حمايت و برنامه ريزي مدون است.

انتهاي پيام

چهارشنبه|ا|28|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن