تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815527018




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت و گوي تفصيلي فارس با وزير صنايع مطرح شد:تدابير وزارت صنايع براي حمايت از توليد كنندگان زمان اجراي طرح تحول


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت و گوي تفصيلي فارس با وزير صنايع مطرح شد:تدابير وزارت صنايع براي حمايت از توليد كنندگان زمان اجراي طرح تحول
خبرگزاري فارس: وزير صنايع ضمن تشريح طرح هدفمند كردن يارانه‌ها اطمينان داد كه اجراي اين طرح مشكلي براي صنايع كشور ايجاد نخواهد كرد و در صورت لزوم امكان افزايش قيمت برخي محصولات صنعتي نيز وجود دارد.


سفر به كرمان و همسفري با وزير زماني را فراهم كرد تا بعد از كش و قوسهاي فراوان تعداد كمي از سئوالاتمان را در مصاحبه‌اي نيم ساعته از وي بپرسيم.
گفت‌و‌گوي خبرنگار فارس را با دومين وزير صنايع دولت نهم مي‌خوانيد:

* قيمت كالاهاي صنعتي با هدفمند شدن يارانه‌ها قابل افزايش است

فارس: اين روزها لايحه هدفمند كردن يارانه انرژي توسط مجلس در حال بررسي است ، بر اساس گزارش مركز پژوهشهاي مجلس اجراي اين طرح باعث رشد 40 درصدي قيمت تمام شده توليدات صنعتي خواهد شد. شما تاثير اجراي طرح هدفمند شدن يارانه‌ها را بر بخش صنعت چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
وزير صنايع: در لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها چند موضوع مرتبط با بخش صنعت پيش بيني شده كه اگر اين لايحه تصويب شود و آئين‌نامه‌اي مربوط به آن دقيق و كارشناسي شده تدوين شود باعث رشد صنعت كشور خواهد بود و ظرفيت‌هاي نهفته اين بخش را فعال مي‌كند. عوامل زيادي در رقابت پذيري بخش صنعت كشور وجود دارد كه اين عوامل با اجرايي شدن طرح هدفمند شدن يارانه‌ها قابليت شكوفايي پيدا مي‌كنند.
هم اكنون در توليد بسياري از محصولات صنعتي بدليل بهره‌وري پايين، از قدرت رقابتي مناسبي در بازارهاي جهاني برخوردار نيستيم. اجرايي شدن لايحه هدفمند شدن يارانه‌ها يك موقعيت استثنايي براي كشور است كه قابليت رقابت پذيري را براي صنايع افزايش دهد.
در اين لايحه پيش بيني شده قيمت انرژي براي بخش توليد بصورت ترجيحي اعمال و براي برخي از اقلام خاص صنعتي نيز قيمت ويژه‌ انرژي لحاظ شود تا نگرانيهاي خاص صنعت را در مورد افزايش قيمت تمام شده مرتفع كند.
همچنين پيش بيني شده علاوه بر اصلاح سيستم مصرف سوخت، بخشي از هزينه‌هاي تمام شده ناشي از افزايش نرخ انرژي به بخش صنعت برگشت داده شود كه به اين منظور حدود 15 درصد يارانه انرژي كشور به اين بخش اختصاص داده مي‌شود تا صرف بهبود مصرف و فرآيند توليد شود.

فارس:اين 15 درصد را براي بخش صنعت كافي مي‌دانيد؟
وزير صنايع: در حال حاضر كل يارانه‌ مصرف انرژي در بخش صنعت 16 درصد است ، لذا رقم 15 درصد عدد مناسبي است هر چند بخش كشاورزي نيز سهم اندكي از اين 15 درصد را داراست. در صورتيكه مقدار كمي افزايش قيمت انرژي را در بخش صنعت داشته باشيم، مي‌توانيم آنرا روي قيمتها محاسبه كنيم زيرا از محل بازپرداخت نقدي يارانه انرژي به خانوار، اين افزايش قيمتها جبران خواهد شد.
نكته بسيار مهمي كه در اين زمينه بايد به آن دقت شود اين است كه قيمت انرژي صنايع بصورت پلكاني طي سه سال افزايش خواهد يافت و همزمان با افزايش بهره‌وري، قيمت انرژي نيز بالا مي‌رود و علاوه بر اين قرار نيست پس از گذشت سه سال قيمت انرژي در بخش صنعت معادل قيمتهاي بخش خانوار باشد بلكه قيمت انرژي بخش توليد ترجيحي محاسبه خواهد شد كه البته اين فاصله در بسياري از كشورها نيز وجود دارد.
هم اكنون يكي از بزرگترين نگرانيهاي ما تامين انرژي بخش صنعت است. اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها تاثير مناسبي در كاهش مصرف انرژي خانوار خواهد داشت و به اين ترتيب الگوي مصرف انرژي بهبود مي‌يابد و ذخيره انرژي را به همراه دارد. اين ذخيره سازي انرژي چه در بخش گاز و چه در بخش برق بزرگترين فرصت را براي تامين انرژي بخش صنعت فراهم مي‌كند.

فارس: اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها چگونه باعث افزايش بهره‌وري بخش صنعت مي‌شود؟
وزير صنايع: وقتي انرژي با قيمت بسيار پايين به بخش صنعت داده ‌شود، باعث كاهش خلاقيت و بهره‌وري در بخشهاي توليد مي‌شود، هر چند هم اكنون برخي از صنايع كشور از بهره‌وري و قابليت رقابت مناسبي برخوردار هستند ولي در برخي از بخشهاي صنعت كه مصرف انرژي چندان بالا است ، انرژي ارزان قيمت باعث از دست دادن بهره‌وري و خلاقيت مي‌شود. طبيعتا اگر بخواهيم بهبود فرآيند توليد و مصرف انرژي را داشته باشيم بايد از طريق اصلاح ساختار مديريتي، كاهش هزينه‌ها و ايجاد برند، بهره‌وري را افزايش داد كه اين مسئله در رشد ثروت عمومي و ارزش افزوده بخش توليد نقش بسيار مهمي را دارا خواهد بود.

فارس: قيمتهاي ترجيحي انرژي، بيشتر در مورد چه صنايعي لحاظ خواهد شد؟
وزير صنايع: مصرف انرژي در بخش صنعت به چهار دسته تقسيم بندي مي‌شود. يكي صنايعي كه انرژي يا گاز طبيعي به عنوان خوراك آنها محسوب مي‌شود مانند توليد فولاد و شيشه. بخش دوم صنايع با مصرف انرژي بالا يا همان صنايع انرژي بر است، دسته سوم صنايع با ميزان مصرف انرژي معمولي و دسته چهارم صنايعي كه ميزان مصرف انرژي كمي را دارند.
بيشتر صنايع از نظر تعداد و گستردگي در دسته چهارم قرار مي‌گيرند. قيمتهاي ويژه انرژي براي گروه‌هاي اول و دوم اعمال مي‌شود كه مصرف انرژي بالايي را دارند و با اين روش از افزايش قيمت انرژي بصورت ناگهاني و از دست دادن شرايط رقابتي جلوگيري مي‌شود.

فارس: قيمت‌هاي ويژه انرژي چه ميزان با قيمت انرژي دسته سوم و چهارم اختلاف دارد؟
وزير صنايع: اين امور تقريبا به طور كامل كارشناسي شده، صنايع داخلي را انرژي سنجي شده و ميزان مصارف استاندارد انرژي در بخشهاي مختلف مشخص شده است. به اين ترتيب با يك روش علمي كاهش ميزان مصرف انرژي كه بايد در صنايع مختلف اتفاق بيفتد را در يك زمان‌بندي مشخص تعيين كرده‌ايم. در واقع انرژي طوري قيمت‌گذاري خواهد شد كه آسيبي به بخش صنعت وارد نشود و از اين طريق سودي كه صنعت از محل قيمت پايين انرژي كسب مي‌كرده، از محل افزايش بهره‌وري تامين خواهد شد.
جزئيات قيمت انرژي و اختلاف بهاي آن براي دسته‌هاي اول و دوم با دسته سوم و چهارم صنايع بايد در آئين‌نامه اجرايي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها مشخص شود و بايد منتظر باشيم و ببينيم لايحه‌اي كه تصويب مي‌شود چه خواهد بود و بر اساس آن آئين‌نامه‌ها را تدوين كنيم.
اين آئين‌نامه طوري خواهد بود كه پله اول قيمت گذاري انرژي صنايع يك پله‌ي سبك باشد و فشار زيادي به صنعت وارد نشود. تفاوتي بين مصارف انرژي در بخش توليد و خانوار وجود خواهد داشت كه بر اساس آن اقداماتي كه براي كاهش مصرف انرژي در بخش خانوار صورت مي‌گيرد بيشتر از نوع سياست‌گذاري است كه مثلا يارانه انرژي بصورت مستقيم و يا با روشهاي ديگر پرداخت مي‌شود ولي در بخش صنعت اقدامات، سخت افزاري است و بايد فرآيند مصرف انرژي اصلاح شود كه اين كار نيازمند گذشت زمان است و به نوعي تصميم‌گيري مي‌شود كه صنعت فرصت كافي را براي اعمال اين اقدامات داشته باشد.

*تكليف نرخ رشد صنعت با توجه به بحران جهاني در سال جاري

فارس: بانك مركزي با تاخير يك ساله رشد بخش صنعت و معدن را براي سال 86 اعلام كرد. ارقام اعلام شده چقدر با معيارها و برآورد شما فاصله دارد؟
وزير صنايع: متوسط رشد گروه صنعت و معدن در برنامه چهارم توسعه 11 درصد پيش بيني شده كه ارقام اعلام شده از سوي بانك مركزي تقريبا به اين عدد نزديك است و اگر مقدار كمي هم فاصله وجود داشته باشد، طبيعي است زيرا وقتي دو گروه كارشناسي از دو دستگاه در يك زمينه بررسي انجام مي‌دهند ممكن است مقداري از نظر عدد و رقم با هم اختلاف داشته باشند ولي مهم اين است كه امروز روشهاي محاسبه و تامين آمار مربوطه استانداردند و مي‌دانيم آمار به نحوي گرفته مي‌شود كه ارزش افزوده بيشتر صنايع را شامل مي‌شود.
بانك مركزي روش مناسبي را براي تعيين رشد بخش صنعت در پيش گرفته و هم اكنون نيز جلسات لازم براي مشخص كردن نرخ رشد صنعت در سال 87 با حضور نمايندگان وزارت صنايع و بانك مركزي در حال برگزاري است.

فارس: از نظر شما رشد بخش صنعت و معدن در سال 86 چه رقمي است؟
وزير صنايع: در زمينه معدن برخي از بخشها در تعيين نرخ رشد توسط بانك مركزي منظور نشده ولي تاثير زيادي ندارد. به عنوان مثال معادن شن و ماسه يا كارخانه‌هاي آجرسازي ممكن است محاسبه نشده باشد ولي اختلاف قابل توجهي را ايجاد نمي‌كند.
در بخش صنعت نيز ممكن است در آمار توليد برخي واحدها و يا ضريب اهميت برخي صنايع اختلافاتي بين بانك مركزي و وزارت صنايع وجود داشته باشد ولي در مجموع، ارقام درستي اعلام شده است.

فارس: رشد بخش صنعت را براي سال جاري چطور ارزيابي مي‌كنيد و از نظر شما عملكرد اين بخش در مقايسه با سال گذشته چگونه بوده است؟
وزير صنايع: توليد متاثر از بسياري عوامل است و ما تلاش مي‌كنيم با توجه به شرايط كشور در فضاي بين‌المللي ، بهترين توليد را داشته باشيم و عوامل كاهنده توليد را كاهش دهيم. اقدام مناسبي كه امسال صورت گرفت پايش روزانه توليد واحدهاي مختلف صنعتي است كه اين كار در سالهاي قبل انجام نمي‌شد بلكه آمار توليد بصورت دوره‌اي از واحدها اخذ مي‌شد و تصميم‌گيري بر اساس آن صورت مي‌گرفت. در حال حاضر اين طور نيست و پايش بصورت روزانه انجام مي‌شود و حتي وضعيت توليد برخي اقلام مهم صنعتي نيز هر روز به وزير گزارش داده مي‌شود.
بر اساس اين آمارها هدف‌گذاري جهت دستيابي به رشد مناسب در هر بخش انجام و ميزان توليد واحدها در هر هفته يا هر ماه براي رسيدن به هدف مد نظر مشخص مي‌شود. اين هدف‌گذاري باعث شده تا نقاط ضعف واحدها به سرعت شناسايي و تصميمات لازم براي رفع آن اخذ شود.
نتيجه اين عمل آن است كه امروز در خيلي از رشته‌هاي صنعتي ركود شديدي در دنيا وجود دارد ولي در داخل تقريبا در همه اقلام صنعتي رشد توليد را داريم، به هر صورت موج توليد يك موج متغير است و ممكن است در برخي ماهها كاهش يا افزايش توليد را داشته باشيم.
تلاش ما اين است كه توليد به بهترين نحو در داخل صورت گيرد ولي به هر حال وقتي ركورد در كل اقتصاد دنيا موجود باشد ممكن است تصميماتي را اتخاذ كنيم كه سرايت اين ركود به داخل به حداقل ممكن برسد.

فارس: با اين شرايط رشد بخش صنعت را طي سال جاري چه رقمي پيش بيني مي‌كنيد؟
وزير صنايع: آمار توليد در 9 ماهه امسال آمار نسبتا مناسبي است. سال گذشته با قطع گاز يا برق در برخي واحدهاي صنعتي روبرو بوديم ولي امسال با وجود تنگناهاي زيادي كه بدليل شرايط جوي و خشكسالي در كشور داشتيم، تامين انرژي صنعت به خوبي انجام شد و محدوديتها هم طوري مديريت شد كه تاثيري بر توليد نداشته باشد، هم زمان با اين كار، واردات كالا نيز كنترل مي‌شود. ولي براي تعيين نرخ رشد صنعت بايد منتظر باشيم كه سال تمام شود زيرا شرايط اقتصادي جهان نيز متغير است.

*زيان غرب از بحران جهاني معدل 22 سال فروش نفت 40 دلاري است

فارس: با توجه به بروز بحران اقتصاد جهاني، آيا وزارت صنايع طرحي براي همسو كردن صنايع داخلي با اين بحران پيش بيني كرده است؟
وزير صنايع: دولت و وزارتخانه تدابير زيادي را در اين خصوص اتخاد كرده‌اند كه برخي از آنها اجرا شده و بخشي ديگر نيز در آينده اجرايي خواهد شد. مهمترين عامل در تثبيت و رشد توليد، آرامش است و ما معتقديم با تدابير اتخاذ شده و رشدي كه صنعت كشور از آن برخوردار است مي‌توان به طور كامل تاثير بحران جهاني را مديريت كرد و از خسارات ناشي از آن جلوگيري كرد البته اين كار نيازمند تدبير دقيقي است و بايد وضعيت بين‌المللي بصورت هوشمندانه رصد شود.
غرب بيش از اينكه از بحران اقتصادي خود لطمه ببيند از فضاسازي كه صورت گرفت لطمه ديد، در اثر بحران جهاني 33 هزار ميليارد دلار كاهش ارزش بورس در كشورهاي غربي صورت گرفت كه با احتساب قيمت 40 دلاري براي هر بشكه نفت، اين رقم معادل 22 سال فروش نفت در جهان است. اين يك لطمه جبران ناپذير براي اقتصاد غرب است كه نتيجه تدابير غلط سالهاي گذشته اين كشورهاست. در چنين شرايطي فرصتهايي براي صنعت ايران ايجاد شده كه بايد از آن استفاده شود.

فارس: آيا طرح مبارزه با بحران اقتصادي جهان در وزارت صنايع عنوان مشخصي دارد و با بسته حمايتي اتاق بازرگاني مرتبط است يا خير؟
وزير صنايع: تدابير ما گروه به گروه متفاوت است و بصورت روزانه اتخاذ مي‌شود، هر چند ممكن است يكسري از تصميمات نيز مثلا براي مدت شش ماه اتخاذ شود ولي اين كار نيز با توجه به شرايط توليد روزانه اجرايي مي‌شود.
اقتصاد و توليد مانند ظروف به هم پيوسته است و هر اتفاق كه در اقتصاد جهان مي‌افتد بر توليد ما نيز تاثيرگذار خواهد بود، به همين دليل تلاطم موجود در اقتصاد غرب هر روز بر اقتصاد ما نيز تاثيرگذار است، لذا طرح‌ها و تدابير ما بايد بصورت روزانه اتخاذ شود.
در اين جهت نه تنها با اتاق بازرگاني بلكه با تمام تشكلها جلساتي را داريم و تمام دفاتر وزارت صنايع نيز بصورت روزانه با تمام طرحهاي توليدي ارتباط دارند. براي مقابله با بحران اقتصاد جهاني بايد تمام عوامل با يكديگر همفكري كنند و با استفاده از آمار و اطلاعات دقيق، تصميم‌گيري كنند. در اين جهت بايد از تدابيري كه براي كاهش اثر بحران اقتصادي جهان در واحدهاي توليدي دنيا به كار گرفته مي‌شود نيز اطلاع داشته باشيم.

* تعيين تعرفه واردات محصولات صنعتي با نگاه به بحران جهاني

فارس: يكي از موارد مهم در جهت كنترل اثر بحران اقتصادي جهان وضع مناسب تعرفه واردات كالا به كشور است كه در اين زمينه اختلافي نيز بين توليد كنندگان صنايع مختلف وجود دارد. موضع وزارت صنايع در خصوص اعمال تعرفه‌ بويژه در مورد فولاد و خودرو با توجه به شرايط جهاني چيست؟
وزير صنايع: تعرفه ابزاري براي كنترل توليد و بازار است و موقعي از اين ابزار استفاده مناسب خواهد شد كه تصميم خوبي در مورد آن اتخاذ شود. تعرفه را به هر نحو بخواهيم تنظيم كنيم،از يك بالادست و يك پايين دست برخوردار است و در اين زمينه بايد نقطه اپتيمم تعرفه تعيين شود، يعني نقطه‌اي كه توليد به خوبي صورت گيرد و بازار نيز كنترل شود. براي بخش توليد تنظيم بازار از همه چيز مهمتر است تا شرايط براي خريد بيشتر مردم فراهم باشد و اين مسئله به نفع توليد است، زماني مي‌توان استفاده خوبي از تعرفه كرد كه وضعيت واردات، صادرات و بازار جهاني را به خوبي كنترل كنيم.
اينكه بگويم افزايش يا كاهش يك تعرفه به نفع صنعت است، درست نيست و بايد تمام عوامل را در نظر داشت. در بخش صنعت نيز براي تغيير يك تعرفه موافقت‌ها و مخالفت‌هايي صورت مي‌گيرد كه بايد بطور علمي محاسبه شود. مثلا در فولاد خام افزايش تعرفه، مورد استقبال توليدكنندگان فولاد خام خواهد بود ولي نوردي‌ها كه بايد به واردات فولاد اقدام كنند با رشد قيمت تمام شده توليداتشان روبرو مي‌‌شوند. لذا اين تعيين تعرفه بايد با كارشناسي لازم صورت گيرد كه در مورد تعرفه واردات فولاد نيز اين كار در حال انجام است. هرگاه احساس كنيم جهشي غير طبيعي در واردات فولاد در حال اتفاق است از طريق تعرفه اين موضوع را كنترل خواهيم كرد. واردات فولاد هر روز در حال بررسي است و اگر نياز باشد تعرفه واردات اين محصول تغيير خواهد كرد.

فارس: پيشنهاد وزارت صنايع به طور مشخص در مورد رقم تعرفه واردات فولاد چيست؟
وزير صنايع: در حال حاضر كميته‌اي در وزارت صنايع براي تعيين تعرفه واردات كالاهاي صنعتي در سال آينده فعال است و تقريبا 300 رشته صنعتي كه از بحران اقتصادي غرب تاثيرپذيرند، به طور دقيق در حال بررسي هستند. تعيين تعرفه‌ها به طوري صورت خواهد گرفت كه شرايط بحران اقتصادي جهان در نظر گرفته شده باشد و آسيب وارداتي به صنايع داخل در حداقل ميزان ممكن باشد. بررسي وزارت صنايع در مورد تعرفه واردات فولاد هنوز نهايي نشده است.

* تصميم جديدي براي كاهش قيمت خودرو نداريم

فارس: پيشنهاد شما براي تعرفه واردات خودرو با توجه به كاهش قيمتهاي فروش خودروسازان جهاني چيست؟
وزير صنايع: در زمينه توليد و واردات خودرو امسال روندي افزايش را داشته‌ايم. سال گذشته در دنيا دو اتفاق افتاد، يكي اينكه قيمت برخي مواد اوليه توليد خودرو مانند فولاد و مواد پتروشيمي افزايش يافت و علاوه بر اين، رشد دستمزدها را نيز در داخل كشور داشتيم. از طرفي قيمت محصولات پتروشيمي در داخل آزاد شد و گاهي اين محصولات در داخل بالاتر از قيمتهاتي جهاني نيز عرضه شد.
اين مسئله تاثير زيادي بر قيمت تمام شده توليد خودروسازان ايراني داشت. ولي به منظور تنظيم بازار و جلوگيري از وارد آمدن فشار به خانوار از افزايش قيمت خودرو در فروشهاي رسمي كارخانه‌ها جلوگيري شد. به اين ترتيب سود حاصل از توليد برخي خودروها به شدت كاهش يافت و توليد برخي خودروها نيز وارد ناحيه ضرر شد ولي در كل سبد توليد خودرو با سود بسيار پاييني به مردم عرضه شد.
در سال جاري مقداري كاهش قيمت در برخي مواد اوليه توليد خودرو اتفاق افتاد ولي با توجه به اينكه سال قبل افزايش قيمتي را در خودرو نداشتيم، امسال هم نتوانستيم كاهش قيمتي را در اين زمينه داشته باشيم. علاوه بر اين، هزينه‌هاي دستمزد نيز امسال افزايش داشت كه علي رغم اين موضوع باز هم از افزايش قيمت خودرو جلوگيري شد.
طي هفت سال اخير نرخ رشد قيمت خودرو در مقايسه با نرخ رشد تورم بسيار نازل بوده است در نتيجه با افزايش بهره‌وري و تيراژ توليد خودرو، كاهش سود خودروسازان جبران شده و كسب سود از طريق افزايش قيمت حاصل نشده است.

فارس: اين افزايش بهره وري و رشد تيراژ توليد جايي براي كاهش قيمت خودرو باقي مي‌گذارد؟
وزير صنايع: اين موضوع در مورد خودروهاي مختلف، متفاوت است. به طور مثال در مورد توليد تندر90 طبق شرايط بايد افزايش قيمتي را اعمال مي‌كرديم ولي از اين كار جلوگيري كرديم كه اين مسئله نيز مقداري مورد اعتراض خودروسازان قرار گرفت ولي با حفظ منافع قطعه‌ساز، خودروساز و خريدار، قيمت تندر افزايش نيافت. در اين ميان از سود شركت رنو پارس كاستيم تا از افزايش قيمت تندر جلوگيري شود.

فارس: مي‌توان گفت سال آينده در برخي خودروها يا حتي تندر 90 كاهش قيمت فروش را خواهيم داشت؟
وزير صنايع: اين موضوع نيز مانند بحث تعيين تعرفه‌هاست كه بايد روزانه در موردش تصميم‌گيري شود فعلا تصميم جديدي در اين مورد نداريم.

فارس: چرا در مورد قيمت تندر مدل E2 تاكنون تصميم‌گيري نشده است؟
وزير صنايع: در مورد قيمت تندر E2 در وزارت صنايع در حال تصميم‌گيري و بررسي كارشناسي هستيم كه اميدواريم قيمت اين خودرو طي دو هفته آينده مشخص شود.

* معرفي دو ميليارد و 850 ميليون تومان طرح صنعتي به بانك مركزي

فارس: تصميم براي پرداخت تسهيلات پنج ميليارد دلاري به صنايع يكي از اقدامات وزارت صنايع براي سال جاري بود، ولي ظاهرا صنايع استقبال مناسبي از دريافت اين تسهيلات نكرده اند، چرا؟
وزير صنايع: تاكنون بيش از دو ميليارد و 850 ميليون دلار تسهيلات براي پرداخت به بخش صنعت به بانك مركزي معرفي شده و براي پرداخت 3 ميليارد دلار تسهيلات به صنعتگران نيز تصميم‌گيري شده كه نشان دهنده استقبال مناسب توليدكنندگان است.
مدت زمان بازپرداخت اين تسهيلات با افزايش آورده صنعتگران تا يكسال قابل افزايش است. هر چند براي اكثر بخشهاي صنعت دوره شش ماهه دوره‌اي مناسب است و اين مدت نيز از زمان ورود كالا به كشور محاسبه مي‌شود. در نتيجه اين مدت زمان هم از استوك شدن و ماندن مواد اوليه و كالا درانبارها جلوگيري مي‌كند و هم فرصت مناسبي براي فروش توليدات است.

فارس: پرداخت تسهيلات ارزي پنج ميليارد دلاري به توليدكنندگان قابل تمديد است؟
وزير صنايع: پرداخت اعتبار به صنعتگراني كه با انضباط از اين تسهيلات استفاده كنند هم تمديد و هم تقويت مي‌شود. عملكرد توليدكنندگان در دريافت اين اعتبار و چگونگي و مدت زمان خريد مواد اوليه، تبديل آن به محصول و همچنين بازپرداخت اين تسهيلات توسط وزارت صنايع پايش مي‌شود و در يك بانك اطلاعاتي ثبت مي‌شود. در صورتيكه واحدي در دريافت و بازپرداخت تسهيلات ارزي عملكرد نادرستي داشته باشد، وارد ليست سياه خواهد شد.

دو سئوال متفاوت:

فارس: مايليد همچنان در دولت دهم وزير صنايع باقي بمانيد؟
وزير صنايع: قطعا در خدمت دولت بوده و خواهم بود و در هر كجا كه تشخيص داده شود حضور خواهم داشت. ولي در حال حاضر نمي‌توانم اظهار نظر بيشتري در اين مورد داشته باشم.

فارس:دليل موضوع‌گيري‌هايي اخيرا شما و مديرعامل سايپا نسبت به عملكرد شهرداري چيست؟

وزير صنايع: مصاحبه را سياسي نكنيد!

گفت و گو از: نرگس نيك ضمير

انتهاي پيام/

جمعه|ا|25|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن