تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803207816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيكر منوچهر احترامي تشييع شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: پيكر منوچهر احترامي تشييع شد


تهران – خبرگزاري اسكانيوز: پيكر منوچهر احترامي «خالق حسني نگو يه دسته گل» و طنز پرداز معاصر،صبح امروز در ميان خيل عظيمي از ادب دوستان مشاعيت وبراي خاكسپاري به بهشت زهرا رهسپار شد.

به گزارش خبرنگار ادبي باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران"ايسكانيوز" صبح امروز بسياري از دوستداران ادب و طنزپردازان و نويسندگان در تالار وحدت پيكر منوچهر احترامي را تشييع و براي خاكسپاري به قطعه هنرمندان مشايعت كردند.
احترامي سه شنبه 22 بهمن بر اثر نارسايي قلبي دارفاني را وداع گفت.
در اين مشايعت ابوالفضل زرويي نصر آباد،حسين توفيق،شهرام شكيبا،مسعود كيمياگر،سهيل محمودي،رضا اميرخاني، محسن مؤمني، و علي‌اصغر محمدخاني و ... حضور داشتند.
در اين مراسم سيد عباس سجادي به عنوان مجري مراسم از حضور دكتر محمد حسين نيرومند مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد و با بيان اينكه بسياري احترامي را بعد از تشكيل جلسات طنز بود كه به چهره شناختند و يكي از اين جلسات«در حلقه رندان» است كه در سالهاي گذشته به معرفي طنز پردازان پرداخته از ابوالفضل زرويي نصر آباد دعوت كرد تا در مورد احترامي صحبت كند.
نصر آباد با بيان اين مطلب كه احترامي بدون شك از استوانه هاي طنز معاصر است گفت: او علاوه بر اينكه معلم تمامي طنزپردازان است وبه صورت مستقيم وغير مستقيم تاثير بر آثار تك تك آنها دارد از جهت اخلاقي نيز معلمي ويژه بود و بسياري از دوستان نزديك ايشان مي دانستند كه حرمت گذاري به معناي واقعي كلمه را بايد از ايشان آموخت.كسي كه عمل قلب باز كرده بود و به فراخور سن نيازمند توجه ويژه ديگران بايد باشد در طي اين سالها به نگهداري از مادر خود نيز مشغول بود و من وقتي ايشان را با اين ميزان از حرمت گذاري مي ديدم از خدا مي خواستم كه چنين توفيقي را به ما عنايت كند.
وي بيان كرد: چراغي كه در 16 تيرماه 1320 روشن شد،پسر بچه اي كه در زمان اشغال ايران توسط متفقين و در طي سالهاي 24 تا 25 در مكتب ملاباجي روي قاليچه اي مي نشست و آموزش مي ديد و بعد ها مدرسه ادبي دارالفنون را گذراند و از 16 سالگي به همپايي با توفيق پرداخت،اين چراغ دو روز پيش خاموش شد و مسلما نور آن بر ادبيات ما در طول سالهاي پيش رو پرتو افكن خواهد بود.
وي از سه جهت آثار احترامي را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت:ابتدا بخش طنز آوري است كه همه قبول دارند كه او علاوه بر اينكه فردي بسيار وسيع المطالعه بود و سعه معلومات داشت و هنوز هم مثل بچه كوچكي كه چيزي را پيدا مي كند ذوق زده مي شد اين اواخر كه بر روي طنز عطار كار مي كرد با ذوق زدگي به فعاليت مي پرداخت و نقيضه هايي كه خلق كرد نيز از محكمترين نقيضه هاي طنز در طول تاريخ ادبيات طنز ايران است .دوم طنز كودكان كه كمتر كسي را مي بينيم كه بارها و بارها و حداقل سه نسل از اوايل دهه 60 «حسني نگو يه دسته گل»،«خروس نگو يه ساعت» و قريب 40،50 عنوان كتاب كودك و نو جوان ايشان را نديده باشد.
زرويي نصر آباد، احترامي را بنيانگذار طنز كودك و نوجوان دانست به اين خاطر كه قبل از آن طنز درباره كودكان داشتيم اما براي كودك و نوجوان نداشتيم.
وي در ادامه گفت:تحقيقات ارزشمند ايشان نيز حائز اهميت و تاثير گذار است كه برخي در سالنامه هاي گل آقا و بخشي ديگر تحت عنوان طنز در ادب تعزيه در كتابي مجزا منتشر شد و همه اينها نشان دهنده ذوق ايشان در عرصه تحقيق و پژوهش است.اميدوارم گردهمايي هاي ما بيشتر محدود شود به شادي ها و تجليل و بزرگداشت بزرگان شود.

در اين مراسم حسين توفيق نيز حضور داشت و گفت:منوچهر 17 سالش بود كه در 1335 كه آمد و در كلاسي كه ما براي شعر و ادبيات تشكيل داده بوديم شركت كرد. جواني لاغراندام و ظريف و خوش روي و خوش صحبت بود كه طوري رفتار مي كرد كه انگار كه حساب مي كردم 50 سال است كه با هم دوست و صميمي هستيم.

سيد عباس سجادي نيز گفت: همه ما ناگزير به طي اين طريق هستيم.چرا كه وعده الهي است.تنها دلخوشي انسانها به ويژه انسانهاي باورمند اين است كه اين سفر پايان خوشي براي لقا الله دارد.
وي افزود: درگذشت جانگداز استاد منوچهر احترامي را تسليت عرض مي كنم ابتدا به خانواده داغدارش و به خانواده داغدادر طنز ايران كه عمري تلاش كردند تا مردم را بخنداند .
سجادي اظهار داشت:به ياد دارم هنگامي كه براي زنده ياد استاد بسطامي آييني گرفته بوديم،استاد مشكاتيان در آن مراسم گفتند كه در اين اعوجاج موسيقي،درگذشت ايرج بسطامي يك ضايعه نيست يك فاجعه است ومن مي خواهم عرض كنم در اين اوضاع و احوال ادبيات به ويژه طنزنيز،درگذشت مرد پرتجربه اي چون منوچهر احترامي ضايعه تاسف ناك و فاجعه اي است كه شايد پر كردن آن آسان نباشد.در دوره اي كه حرمت گذاشتن به پيشكسوتان افسانه است و هر كسي بر اساس گستردگي رسانه با چاپ مطلبي به خود باوري غلط مي رسد،اين مردان بي جانشين و بي تكرار قابل تكرار و ارزش هستند.
پس از صحبتهاي سجادي قسمتي از صداي استاد احترامي پخش شد كه در آن به خواندن توصيه كرد چرا كه داناييي توانايي را به همراه دارد و توانايي بدون دانايي پايدار نيست .و همچنين قسمتهايي از شعر حسني نگو يه دسته گل را خوانده بود .

مسعود كيمياگر نيز در اين مراسم طي سخناني گفت: من پسر خاله منوچهر هستم و مثل پورنگ كه از افتخاراتش اين است كه منوچهر اسم او را به عنوان اسم مستعاراستفاده مي كرد از افتخارات من نيز هست كه اسامي مستعاري با نام هاي پسرخانه واينكاره نيز داشت.
وي افزود:چون مي دانم خودش اهل شادي بود تنها دو سه خط از اشعاراو را يادداشت كرده ام و اين به نظر من براي جوانان درس خوبي است واگر در حال حاضر« حسني نگو يه دسته گل»همچنان حسني است،اين شوخي نيست و شامل تجربه بسيار است.

همچنين جمشيد ارجمند در اين مراسم گفت:من حسني را از دخترم شنيده ام و قبل از آن از وجود چنين كتابي بي خبر بوده است.
وي بيان داشت: تمام شعرهاي احترامي از نظر قواعد شعر درست بوده است و روان و راحت.
ارجمند گفت :او به ما درس زندگي داد و درپايان ازهمه حاضران خواست كه در برابر پيكر احترامي يك دقيقه سكوت كنند و درسكوت درونشان براي وي فاتحه بخوانند.

در اين مراسم پورنگ پيروز فر،خواهرزاده منوچهر احترامي متني را در مورد درگذشت وي قرائت كرد و ارژنگ پيروزفرنيز هرچند كوتاه درمورد احترامي صحبت كرد.
دو تن از همكاران احترامي در اداره آمار (دكتر معيني و حسين نجاتيان) نيز در خصوص درگذشت اين استاد بزرگ صحبت كردند.آنها ضمن صحبتهاي خود كه همراه با خاطره گويي و خواندن پاره اي از اشعار وي همراه بود بيان كردند كه اوبراي ديگران زندگي مي كرد و اتاق ساده و نوع لباس پوشيدن او گواه اين است كه تمام زندگي او وقف ديگران بود.
از ويژگي هاي او اين بود كه بر روي همه نفوذ داشت بدون اينكه كسي از اين مطلب خبر داشته باشد.او به من و شما درس مي داد و احترام گذاشتن را به اطرافيانش ياد مي داد.شعرهاي او آموزش اخلاق بود.
و بيشتر سخنراناني كه به ياد منوچهر احترامي صحبت مي‌كردند تأكيد مي‌كردند كه اين طنزپرداز تمايلي نداشته مراسم تشييع و خاكسپاري‌اش با ماتم و اندوه همراه باشد.
و در پايان با بيان اين مطلب كه توي ده شلمرود حسني تك وتنها موند پيكرمنوچهر احترامي را به قطعه هنرمندان مشايعت كردند.

آيين بزرگداشت زنده ياد منوچهر احترامي فردا از ساعت 18:30 تا 20 در مسجد الجواد برگزار مي شود .
گزارش ايسكانيوز مي افزايد:احترامي متولد 1320 بود.وي در مدارس مروي و دارالفنون دوران تحصيل را طي كرد و از دانشكده حقوق دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد.
وي سالها به عنوان طنز نويس با نشريات مختلف همكاري داشت و طي چند سال گذشته اغلب آثارش را در مجله گل آقا به چاپ مي رساند.طنز نويسي را به طور جدي از سال 1377با مجله توفيق آغاز كرد و با مطبوعات ديگر و همچنين راديو وتلويزيون نيز همكاري داشت.
امضاهاي مستعار«م. پسرخاله»،«الف-اينكاره» و ... از امضاهاي اوست.
احترامي مجموعه اي از اين آثار را در كتابي به نام «جامع الحكايات» منتشر كرد و چاپ بخشي از داستان هاي طنزش را در مجموعه«بچه ها،من هم بازي»تدارك ديد.
منوچهر احترامي تا كنون بيش از 50 عنوان كتاب براي كودكان نوشته و منتشر كرده كه «حسني نگو يه دسته گل»،«خروس نگو يه ساعت»،«خرس و كوزه عسل»،«دزده و مرغ فلفلي » و ... از آن جمله اند.
احترامي در عرصه طنز به خاطر تسلط بر ادبيات فارسي از سبك هاو قالبهاي گوناگون استفاده مي كرد. كيومرث صابري فومني (گل‌آقا)، در جايي نوشته است كه به نثر و شعر او رشك مي‌برد و ابوالفضل زرويي نصرآباد، قصايد او را به‌قوت قصايد كلاسيك ايران و طنزش را از بهترين و ماندگارترين نوشته‌ها مي‌داند.
در سال‌هاي اخير مرحوم احترامي در مراكز و نشست‌هاي بسياري همچون مؤسسه گل‌آقا، حوزه هنري، سازمان صدا وسيما و شب‌هاي بخارا مورد تجليل قرار گرفته بود./120

اخبار مرتبط
• منوچهر احترامي درگذشت

جمعه|ا|25|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن