تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى‏آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى‏كرد، بسم اللّه‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816677855




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصائب معلولان درشهري كه تردد با پاي سالم هم در آن سخت است


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: مصائب معلولان درشهري كه تردد با پاي سالم هم در آن سخت است
براي يك معلول در جامعه ما مشكلات زيادي وجود دارد. از مهمترين اين مشكلات غير مناسب بودن خيابان ها و معابر در سطح شهر است. بيشتر معابر و خيابان هاي شهرها مخصوصا تهران براي معلولان و افرادي كه مشكلات جسمي دارند مناسب تردد نيست و نمي توان به راحتي عبور و مرور كرد. از طرفي وعده توزيع خودرو مخصوص معلولان كه قرار بود براي راحتي تردد معلولان به بازار بيايد نيز رنگ واقعيت و تحقق به خود نگرفت.


به گزارش خبرنگار اجتماعي برنا«ساعت 6 صبح كه از خواب بلند مي شوم دست و پاهايم درد مي كند. حدود نيم ساعتي طول مي كشد تا به وضعيت عادي بازگردم. پاهاي مصنوعي را به پا مي كنم و بلند مي شوم. صبحانه را كه آماده مي كنم خواهرم را از خواب بيدار مي كنم. او هم معلول است و بيشتر كارهايش را من بايد انجام دهم. من و خواهرم در يك خانه حدودا 30 متري در يكي از جنوبي ترين خيابان هاي تهران زندگي مي كنيم. وقتي دانشگاه قبول شدم خانواده توان پرداخت هزينه هاي دانشگاهم را نداشت. بنابراين هردو مجبور هستيم تا با كار كردن، هزينه هاي مسكن و دانشگاه را بپردازيم....»

اينها بخش هايي از درد دل هاي يك دانشجوي معلول است كه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي برنا بيان مي كند. اينها شايد چند جمله از كتاب نانوشته اي است كه از زبان دختري معلول شنيده مي شود. مشكلاتي كه به راحتي مي توان گفت افراد عادي و شهروندان سالم جامعه با آنها آشنايي زيادي ندارند و شايد حتي درك آن نيز براي عده اي از افراد سخت و تحمل ناپذير باشد.

مريم، دانشجوي 25 ساله كه ترم 5 رشته روانشناسي باليني را در دانشگاه آزاد اسلامي مي گذراند در ادامه حرف هايش مي گويد: «براي يك معلول در جامعه ما مشكلات زيادي وجود دارد. از مهمترين اين مشكلات غير مناسب بودن خيابان ها و معابر در سطح شهر است. بيشتر معابر و خيابان هاي شهرها مخصوصا تهران براي معلولان و افرادي كه مشكلات جسمي دارند مناسب تردد نيست و نمي توان به راحتي عبور و مرور كرد. از طرفي خودرو مخصوص معلولان كه قرار بود براي راحتي تردد معلولان به بازار بيايد نيز رنگ واقعيت و تحقق به خود نگرفت. رانندگي با خودروهاي معمولي براي من سخت است چون پاهايم توان و قدرتي ندارند...»

راه رفتن با پاهاي سالم هم سخت است

اگر آمار‌هاي منتشر شده در مورد اضافه شدن روزانه حدود 110 نفر، ماهانه 3300 نفر و سالانه 40 هزار نفر معلول جديد را به دليل وقوع حوادث و تصادفات، حوادث حين زايمان و مسائل ژنتيكي به جمعيت سه ميليون نفري معلول حسي و حركتي و جمعيت معلولان ذهني فعلي كشور اضافه كنيم، باز هم تعدادي از اين گروه‌ها وجود دارند كه هنوز شناسايي نشده‌اند و درگوشه‌اي از اين شهر در سختي و تنهايي زندگي مي‌كنند كه مبادا با بيرون آمدن از خانه، دچار مشكل شوند و يا حادثه‌اي برايشان پيش آيد!

پس از تصويب قانون جامع حمايت از حقوق معلولان، قول‌ها و توافقنامه‌هاي زيادي به همراه بودجه‌ها و اعتبارات فراوان براي مناسب‌سازي محيط‌هاي شهري و ايجاد امكانات براي زندگي و كار معلولان و جانبازان در نظر گرفته شد، اما تا امروز تنها كساني كه از اقدامات صورت گرفته، راضي نبوده‌اند، همان معلولان هستند.

همين چند وقت پيش بود كه خبر ورود خودروي ويژه معلولان به بازار و عرضه آن به صورت سراسري براي اين قشر از جامعه نقل محافل مختلف شد. مسئولان سازمان بهزيستي با رونمايي از اين خودرو در مجتمع شيرخوارگاه آمنه نويد توزيع اين خودرو با قيمت مناسب براي معلولان را به همه دادند.

اما اكنون با گذشت چند ماه از اين وعده هنوز هم معلولان چشم انتظار ورود اين خودروي مخصوص ايراني به بازارها هستند تا با وجود آن بتوانند كمي از مشكلات خود را حل كنند و فقط تعداد كمي از اين خودروها به برخي از معلولان واگذار شده است.

متاسفانه در اين زمينه مسئولان همكاري لازم را با اين قشر آسيب پذير جامعه نداشته اند. چرا كه بعد از گذشت مدتي طولاني باز هم بدقولي آنها، معلولان را با مشكلات خود تنها گذاشته است و همين مساله مي تواند زمينه ساز نارضايتي آنان از خدمات رساني بهينه اين سازمان باشد.

به هرحال تاكنون به معلولان جامعه نيز قول‌هاي فراواني داده شده است كه فراهم كردن خودرو‌ها مناسب‌سازي شده و در اختيار قرار گرفتن آن براي همه معلولان و نه فقط برخي از آن‌ها كه شرايط سخت‌تري دارند، هنوز محقق نشده و هنوز در شهر شاهد زمين خوردن‌ها و برخورد عابران با معلولان هستيم و همين مساله زمينه هاي افسردگي و نااميدي در زندگي را براي معلولان فراهم خواهد كرد.

اما آنچه در اين ميان مهم است اينست كه مسئولان سازمان بهزيستي بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه براي رفع مشكلات معلولان بايد تسهيلات ويژه براي اين قشر آسيب پذير و حساس جامعه در نظر گرفته شود تا بتوان به خوبي از تمام توان و استعداد اين افراد استفاده كرد.
در اين ميان تنها توجه و نگاه ويژه دولت مي تواند با نظارت بر مسوولان دستگاههاي مربوطه كمك كند تا معلولان نيز مانند اقشار ديگر جامعه از عدالت اجتماعي بهره مند شوند.

جمعه|ا|25|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن