تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى الله عليه و آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816646759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قرارداد تركيه با صندوق بين المللي پول در هاله اي از ابهام


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: قرارداد تركيه با صندوق بين المللي پول در هاله اي از ابهام
آنكارا - درحالي كه موضوع قرارداد تركيه با صندوق بين المللي پول هنوز در هاله اي از ابهام قراردارد، " محمد شمشك " وزير اقتصاد اين كشور از ادامه مذاكرات با اين صندوق خبر داد.


به گزارش ايرنا، محمد شمشك وزير مسوول در امور اقتصادي و خزانه داري تركيه در آنكارا در گفت و گو با شبكه خبري "ان.تي.وي" مدت انعقاد يك قرارداد جديد استندباي با صندوق بين المللي پول را حداقل 18 ماه اعلام كرد و گفت : سقف مدت اجرايي اين قرارداد سه سال خواهد بود.
درحالي كه تاثيرپذيري اقتصاد تركيه از بحران مالي اقتصادي جهان به طور جدي روبه افزايش است و فعاليتهاي اقتصادي در اين كشور روبه ركود است، سرنوشت مذاكرات طولاني دولت آنكارا با صندوق بين المللي پول براي انعقاد يك قرارداد جديد استندباي كه مبتني براستفاده تركيه از منابع مالي اين صندوق براي خروج از ركود است ، هنوز در هاله اي از ابهام قرار دارد .
محمد شمشك با اشاره به سوابق عملكرد صندوق با برخي از كشورها به خصوص در اروپاي شرقي تاكيد كرد : تركيه همانند مجارستان نخواهد بود.
مجارستان كه به تازگي قرارداد استندباي با صندوق را به امضا رسانده است، افزايش پنج درصدي در نسبت هاي ماليات ارزش افزوده و ماليات موسسات در اين كشور را پذيرفت.
مجارستان در برنامه اقتصادي كه با صندوق تنظيم كرده هم چنين متعهد شده كسري در بودجه خودرا به 5/2 درصد درآمد ملي خود كاهش دهد.
شمشك گفت: ما زير بار تعهداتي كه مي تواند به اقتصاد تركيه ضرر زده و ركود اقتصادي را تعميق دهد، نخواهيم رفت.
وي گفت : بر اين باور هستيم كه چنين نسخه هايي در شرايط فعلي بيش از اينكه به سود اقتصاد باشد، به ضرر اقتصاد تركيه خواهد بود.
اين مقام اقتصادي تركيه از دادن تاريخ سفر هيات صندوق بين المللي پول براي نهايي كردن قرارداد استندباي خودداري كرد ولي گفت: مذاكرات ادامه دارد.
" رجب طيب اردوغان " نخست وزير تركيه نيز چندي پيش به صراحت اعلام كرد كه نسخه هاي سنتي صندوق بين المللي پول نمي تواند چاره اي براي مرتفع كردن تبعات بحران مالي جهاني در اقتصاد تركيه باشد.
وي همچنين گفته بود كه ديگر اجازه نخواهند داد صندوق گلوي تركيه را فشار دهد.
خانم " آرزوحان دوغان يالچين داغ " رييس انجمن صاحبان صنايع و تجار بزرگ تركيه موسوم به " توسيعاد " كه يكي از موثرترين نهادهاي مدني فعال در حوزه اقتصادي تركيه و از اهرم هاي فشار در جامعه اين كشور محسوب مي شود، روز گذشته بعد از ديدار با اردوغان گفت وگوهاي دولت آنكارا با صندوق را مثبت ارزيابي كرد و گفت : پيشرفت خوبي در اين مذاكرات ديده مي شود.
آگاهان اقتصادي و سياسي در آنكارا معتقدند، تركيه برآن است تا انعقاد قرارداد با صندوق را به بعد از انتخابات محلي كه در اواخر ماه مارس آينده برگزار خواهد شد، موكول كند.
از سوي ديگر دولت آنكارا براي خروج از اين بحران هم به تاييد هاي صندوق از برنامه اقتصادي خود و دادن اعتماد به بازارهاي جهاني نياز دارد و هم به استفاده از منابع مالي صندوق اهميت مي دهد تا كسري زياد در تراز ارزي خود را جبران كند.
برخي از كارشناسان به علت همين نياز تركيه به اعتماد بازار براي جذب سرمايه هاي خارجي و نيز استفاده از منابع مالي صندوق است كه معتقدند روند كشمكش هاي ميان آنكارا و صندوق در نهايت به سمت صندوق سنگيني خواهد كرد و دير يا زود تركيه بايد خود را براي امضاي نسخه اي جديد آماده كند .
برخي از مقامات اقتصادي دولت تركيه معتقدند كه آثار بحران مالي بر اقتصادي تركيه ممكن است تا نيمه دوم سال آينده ميلادي نيز دامن گير اين كشور باشد كه در اين صورت بايد انتظار داشت كه تركيه براي مهار آن دو سناريو را ترسيم كرده و آن را به اجرا گذارد.
اولين برنامه تركيه گسترش مبادلات تجاري خود با كشورهاي همسايه به ويژه ايران و روسيه است و دومين برنامه آنكارا نيز به چگونگي جذب سرمايه هاي عربي به تركيه باز مي گردد.
اما علاوه بر دو برنامه مورد اشاره راه سومي نيز فراروي دولت قرار دارد كه آن نيز مراجعه به نسخه هاي سنتي صندوق بين المللي پول است .
دولت آنكارا هرگز اين برنامه را از روي ميز كار بخش هاي اقتصادي خود كنار گذاشته نخواهد شد، چرا كه تركيه براي پيمودن سريع راه اصلاحات اقتصادي به منظور پيوستن به اتحاديه اروپا چاره اي جز زير بار رفتن به برنامه هاي صندوق را نخواهد داشت مگر آنكه مقامات آنكارا برنامه هاي وسيعي را براي پيوند زدن اقتصاد خود به دو منطقه مهم آسيا و آفريقا در دستور كار خود قرار دهند و توسعه اين برنامه را بر پيوستن به اتحاديه اروپا ترجيح دهند .
انرژي و ترانزيت دو محور اصلي و پيوند زننده تركيه به شرق به خصوص كشورهاي همسايه است كه مقامات تركيه هرگز اين دو را فراموش نخواهند كرد .
خاورم**2011**230**1438

جمعه|ا|25|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن