تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831110176




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي امروز


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي امروز
روزنامه‌هاي صبح امروز ايران در سرمقاله‌هاي خود به مهمترين مسائل روز كشور و جهان پرداخته‌اند كه برخي از آنها در زير مي‌آيد.
كيهان:تونس يك سال پس از پيروزي

«تونس يك سال پس از پيروزي»عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم سعدالله زارعي است كه در آن مي‌خوانيد؛24 دي ماه سالروز پيروزي انقلاب تونس و اولين انقلاب از سلسله انقلابهاي عربي به حساب مي آيد. مردم تونس اين نكته را پنهان نمي كنند كه سلسله جنبان انقلاب هاي اين منطقه بوده و مسئوليت خاصي در حفظ و تداوم اين انقلاب ها دارند و در واقع هم مي توان روند تحولات تونس را آئينه تمام نماي تحولات در كشورهاي عربي به حساب آورد.

تونس با فرار بن علي به يك خانه تكاني اساسي دست زد. آمريكا، عربستان، فرانسه و... تلاش مي كردند تا نظام سياسي تونس چرخش نكرده و تحولات در حد رفتن بن علي باقي بماند آنان بخصوص در مورد تحولاتي كه سبب پيروزي اسلام گراها شود، بسيار حساس بودند از اين رو بعد از بن علي اصرار داشتند كه كارها در دست بقاياي اين رژيم باقي بماند و ضمنا بر همگان معلوم باشد كه چيزي عوض نشده و از انقلاب خبري نيست آنان نماد اين موضوع را حفظ نخست وزير بن علي و ادامه كار به وسيله او- محمد الغنوشي- قرار داده بودند اما مردم اجازه ندادند انقلاب آنها در حد يك تغيير كوچك اداري باقي بماند و از اين رو خيابان «بورقيبه» كه حالا خيابان انقلاب خوانده مي شود شاهد ادامه حضور سنگين انقلابيون بود. محمد الغنوشي دو هفته پس از «رياست جمهوري موقت» ناچار به كناره گيري شد و نيروهاي انقلاب به آرامي قدرت را بدست گرفتند براي ناظران واقع بين مشخص بود كه تحولات تونس در دايره نظام هاي شناخته شده سنتي يا غربي قرار نخواهد گرفت و مردم بعد از 57 سال تجربه بار ديگر به نظام غربي-عربي تن نخواهند. داد تحليل گران مي دانستند كه مردم دنبال پاسخ جديد هستند و اين پاسخ جز در حوزه دين يافت نمي شود.

آمريكايي ها پس از مدتي انكار و تلاش براي تداوم سكولاريزم سياسي بطور ضمني به قدرت اسلام گراها اعتراف كردند ولي در عين حال وانمود كردند كه مي توانند اهداف خود را از طريق اسلام گراها هم محقق كنند و شروع كردند به خبرسازي كه بله ما با راشد الغنوشي به توافق رسيديم كه به روند صلح خاورميانه بپيوندد و روابط تونس با رژيم صهيونيستي را ادامه دهد و... اين در حالي است كه اساسا اسلام گراها اگر به قدرت مي رسند به دليل موج اسلام گرايي است كه در توده هاي مردم وجود دارد و احزاب اسلام گرا تا زماني نماينده مردم مسلمان هستند كه به آرمانها و اصول اسلامي پايبند باشند با اين وصف مردم مسلمان كجا و موافقت با روند سازش اسرائيلي-عربي! و مردم مسلمان كجا و رابطه با رژيم صهيونيستي! اما البته اين گونه دلخوش كردن به موضوعي كه بلاموضوع است از استيصال غرب در اين مواجهه خبر مي دهد.

تونس اولين آزمون اسلام گرايانه خود را در انتخابات آبان ماه گذشته داد در اين انتخابات احزاب گوناگوني اعم از چپ، راست، ليبرال، سوسياليست، ناسيوناليست و ... حضور داشتند و در ميانشان يك جريان اسلام گرا هم وجود داشت و از قضا از توانايي تبليغاتي و مالي زيادي هم برخوردار نبود. انتخابات با پيروزي حدود 43 درصد اسلام گراها، حدود 18 درصد حزب سوسياليست و حدود 15 درصد يك حزب ليبرال و حدود 25 درصد افراد مستقل برگزار شد. برجسته ترين رهبر شناخته شده تونس آقاي راشد الغنوشي روحاني برجسته و رهبر جريان النهضه بود.

وقتي جريان او در انتخابات بيشترين آراء را بدست آورد، با صراحت اعلام كرد كه ما حكومتي شرعي و بر مبناي اجراي احكام و قوانين اسلامي تشكيل خواهيم داد. همزمان غنوشي به بحث ها پيرامون تعامل با غرب و رژيم وابسته به آن خاتمه داد. او در مصاحبه با بي بي سي گفت: يك مسلمان نمي تواند بقاء رژيم اسرائيل ر ا تحمل كند و آزادي فلسطين موضوعي نيست كه قابل مذاكره باشد.

بعد از برگزاري انتخابات مجلس از يك سو ساختارهاي جديد شكل گرفتند و از سوي ديگر زمان تدوين قانون اساسي جديد تونس بر مبناي تحولات آغاز شد: جنبش النهضه پست نخست وزيري كه مهمترين نهاد كشوري است را در دست گرفت رياست جمهوري را به حزب سوسياليست تونس داد و رياست مجلس را حزب ليبرال تونس در دست گرفت و اين همه در حالي است كه وقتي اكثريت مجلس با اسلام گراها باشد، مجلس و رئيس آن چاره اي جز حركت در چارچوب اهداف اسلام گراها ندارند.

رياست جمهوري هم تا حد زيادي يك پست تشريفاتي و در عين حال سمبليك مي باشد و سخنگوي سيستم به حساب مي آيد جالب اين است كه رئيس جمهور سيوسياليست تونس بلافاصله پس از روي كار آمدن اعلام كرد كه حكومت تونس قطعا حكومتي اسلامي خواهد بود.

در مورد تدوين قانون اساسي، تونسي ها يك كليد واژه داشتند و آن «حكومت بر مبناي شريعت» بود بر اين اساس يك هيات 100 نفره مركب از نمايندگان مجلس به رياست راشد الغنوشي تشكيل شد و از اوايل دي ماه كار تدوين قانون اساسي جديد را آغاز كردند و اينك در ميانه راه مي باشند. تدوين قانون اساسي تونس كه اولين قانون اساسي انقلاب هاي اخير منطقه به حساب مي آيد نقش مهمي در شكل دهي و مفهوم بخشي به اين انقلاب ها ايفا خواهد كرد و از اين رو موضوعي منطقه اي و حتي بين المللي است و دقيقا به همين دليل غرب با حساسيت فراوان روند نوشتن قانون اساسي تونس را زير نظر گرفته است اما بايد بگوئيم هر چه زمان مي گذرد از اميد غرب براي اثرگذاري بر انقلاب هاي منطقه كاسته مي شود.
هيات تدوين قانون اساسي تونس از يك سو مبنا را «شريعت» قرار داده و از سوي ديگر بشدت نيازمند تجربه اي امروزي و در عين حال اسلام گراست.

در اين بين بعضي با اشاره به سني بودن مردم تونس گمان كرده اند چشم تونسي ها به آنكارا دوخته شده و «مدل تركيه» تنها راه حل تونس و ديگران است. غرب بخصوص از اين موضوع زياد حرف مي زند تا از يك سو به خود دلداري بدهد و از سوي ديگر به اين اميد كه راه حلي پيدا شود. اما اگر ما واقع گرا باشيم درمي يابيم كه اساسا مدل حكومتي شريعت گرا بنام تركيه وجود خارجي ندارد. اقتصاد تركيه-خوب يا بد- يك شعبه از اقتصاد سرمايه داري است.

سيستم سياسي تركيه خوب يا بد يك شعبه از ليبرال دموكراسي است، سيستم امنيتي آن هم بخشي از سيستم ناتو است در عرصه فرهنگي هم تركيه كار سيستم مندي انجام نمي دهد و بخصوص در حوزه شريعت هيچ كاري صورت نگرفته است بعنوان مثال عليرغم آنكه 9 سال از روي كار آمدن حزب عدالت و توسعه به رهبري اردوغان و گل مي گذرد هنوز حتي يك لايحه اسلامي به پارلمان ارائه نشده كما اينكه پارلمان هم مستقلا در اين خصوص كاري انجام نداده است. با اين وصف اساسا چيزي بنام مدل تركيه در عالم واقع وجود ندارد تا كسي به دروازه هاي آنكارا چشم بدوزد. اين نكته اي است كه غرب از آن خبر دارد و ضمنا مي داند كه اسلام گراها توجهي به دولت آنكارا ندارند.

دولت آنكارا بخصوص در ماجراي سوريه نشان داد كه ماشين سياسي آن نه براي سست كردن جبهه ديكتاتورهاي وابسته و فاسد بلكه در مسير سست كردن جبهه ضد آمريكايي و ضد صهيونيستي به كار افتاده است. از منظر ديگر مردم در كشورهاي عربي اصولا به تجربه امپراتوري عثماني و اقتدار آناتولي نگاه منفي دارند كمااينكه اين تجربه قيم مابي در جريان سفر سه ماه پيش اردوغان به قاهره بار ديگر بروز كرد و با پاسخ شديداً منفي اخوان المسلمين مواجه گرديد.

با اين وصف مردم تونس براي تدوين نظام سياسي خود و نوشتن قانون اساسي به كدام تجربه اسلامي و در عين حال منطبق با مقتضيات زمان مي توانند چشم بدوزند؟ درست در حين تدوين قانون اساسي، مقاله اي در سايت الجزيره قطر به قلم آقاي راشد الغنوشي به چاپ رسيد. اين مقاله بلند يك سره به حمايت از انقلاب اسلامي ايران و انديشه حضرت امام خميني(ره) و محكوم كردن فشارهاي غرب عليه ايران اختصاص داشت در يك فراز اين مقاله آمده بود: «بزرگترين هنر و افتخار امام خميني اين بود كه در ايران فقه اهل بيت عليهم السلام را پياده كرد» اين مقاله به خوبي نشان داد كه اسلام گراها به كدام نقطه بعنوان تجربه اي موفق و افتخار آميز نگاه مي كنند.

جالب اين است كه اگر كمي خاكستر آتش غرب كه بصورت فتنه ها و تبليغات مسموم عليه كشورهاي اسلامي پراكنده شده است را كنار بزنيم مي بينيم كه اين انقلاب اسلامي است كه در حال تكرار در شمال آفريقا و غرب آسياست.

اسلام گرايي مدل ايران در همين 10 سال اخير يك كشور اشغال شده را آزاد كرد و به شكل گيري دولتي مقتدر و در عين حال مردمي مدد جدي رساند. اسلام گرايي مدل ايران غرب را وادار كرد كه در اجلاس 2010 ليسبون بيرون بردن نيروهاي نظامي ناتو از افغانستان را امضا كند. اسلام گرايي مدل ايران جنگ 33 روزه سنگين غاصبان اسرائيلي را به نفع ملت لبنان پايان داد و اين اتفاقي بديع بود چرا كه كشوري كوچك بدون داشتن امكانات حداقلي دفاع هوايي بر قدرت بزرگ هوايي زميني و دريايي اسرائيل پيروز شده بود. اسلام گرايي مدل ايران در جنگ عجيب 22 روزه يك ملت مظلوم و در محاصره و فاقد توانايي هاي پيچيده نظامي را بر رژيمي مقتدر پيروز كرد. مدل اسلام گرايي ايران، كشوري را به دنيا نشان مي دهد كه 33 سال در مقابل انواع فشارها مقاومت كرده است.

با اين وصف اگر قانون اساسي تونس بر مبناي شريعت در حال نگارش است، نزديكترين قانون اساسي به آن قانون اساسي جمهوري اسلامي است و بياد آوريم همين 4 دهه پيش را كه قوانين اساسي و مدني كشورهاي اسلامي اكثرا از روي نسخه فرانسه به زبانهاي محلي تدوين شد و باز بياد بياوريم كه در ابتداي انقلاب اسلامي عده اي با نسخه اي از قانون اساسي فرانسه وارد تهران شدند تا كماكان حقوق و سيستم غرب بر ايران سيطره پيدا كند و خدا را شكر كه علماي مجاهد و بصير راه رفته و به بن بست رسيده را نرفتند و امروز مي توانيم به كشورها بگوئيم كه چرا مدل فرانسه نه و چرا مدل اسلام آري.

خراسان:اي «حمد» به تو خوش آمد نمي گوييم

«اي حمد به تو خوش آمد نمي گوييم»عنوان يادداشت روز روزنامه خراسان به قلم عليرضا رضاخواه است كه در آن مي‌خوانيد؛روزنامه "الحقيقه" تونس همزمان با سفر امير قطر به اين كشور، براي شركت در جشن سرنگوني بن علي ،در صفحه نخست خود با چاپ عكس بزرگي از شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر در زير آن نوشته است : اي حمد به تو خوشامد نمي گوييم، ... تونس فروشي نيست. همچنين شمار زيادي از مردم مصر كه به دخالت هاي قطر در امور داخلي كشورشان اعتراض دارند، روز جمعه با تجمع در مقابل سفارت قطر خواهان تعطيلي سفارت اين كشور در قاهره و لغو عضويت آن در اتحاديه عرب شدند. تجمع كنندگان كه شعار مي دادند "شبكه الجزيره جايي در مصر ندارد". روز گذشته نيز عمرو موسي، كانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري مصر از اتحاديه عرب خواست تا طرح امير قطر براي دخالت نظامي كشورهاي عربي در سوريه را مورد بررسي قرار دهد.

در اولين سالگرد خيزش مردمي در كشورهاي عربي آن چه بيش از همه خودنمايي مي كند افول روز به روز سياست هاي قطر در منطقه و افزايش مخالفت هاي مردمي با دخالت هاي اين كشور در امور كشورهاي ديگر مي باشد. نكته جالب تر آن كه اين اعتراض ها محدود به كشورهاي عربي نمانده است. رهبر حزب راستگراي جبهه ملي و نامزد انتخابات رياست جمهوري فرانسه نيز اخيرا به شدت از قطر انتقاد كرده است. مارين لوپن ، قطر را متهم كرده كه با سرمايه گذاري در مناطق حومه نشين فرانسه - كه در آن شمار زيادي مسلمان زندگي مي كنند – به دنبال مقاصد سياسي است.

قطر ماه دسامبر از ايجاد صندوق سرمايه گذاري پنجاه ميليون يورويي براي تامين مالي طرح هاي اقتصادي براي ساكنان مناطق حومه اي پاريس پايتخت فرانسه خبرداده بود. در تحليل عملكرد سياست خارجي قطر در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا به ويژه بعد از خيزش ملت هاي عرب بايستي گفت هرچند بهره گيري مناسب اين كشور از قدرت رسانه شبكه الجزيره امري نيست كه بشود از آن چشم پوشيد اما ظاهرا دستگاه ديپلماسي اين كشور كه تحت نفوذ شديد امير قطر است، بدون توجه به ظرفيت هاي استراتژيك، سرزميني و ديپلماتيك دوحه دست به مخاطرات و بلند پروازي هايي زده است كه قطعا با گذر زمان دامان اين كشور را خواهد گرفت.

واقعيت آن است كه قطر با مساحتي در حدود 11 هزار كيلومتر مربع به واسطه نداشتن عمق استراتژيك، و روايت سرزميني هيچ گاه نخواهد توانست در منطقه خاورميانه به قدرتي تاثير گذار تبديل شود، كشوري كه كل جمعيت آن حدود 800 هزار نفر است و از اين تعداد تنها يك سوم قطري اصيل محسوب مي شوند. از لحاظ ساخت سياسي حكومت اين كشور پادشاهي و اقتصاد آن متكي بر نفت و به ويژه گاز است و امير آن با كودتا عليه پدرش به قدرت رسيده است.

الگويي از حكومت كه نسل آن در حال انقراض است. در عرصه روابط بين الملل كشورهايي كه از لحاظ ساختاري و عقبه استراتژيك همچون قطر هستند به طور معمول تلاش مي كنند با اتخاذ سياست انزوا طلبي يا بي طرفي سياسي خود را به عنوان يك "تفرج گاه" يا "بنگاه اقتصادي" يا مركز علمي و يا ديني مطرح كنند.

حضور در عرصه هاي نرم قدرت و تلاش براي ايجاد امنيت پيراموني از طريق تعامل مثبت با همسايگان همواره از سياست هاي اصولي اين كشورها در عرصه سياست خارجي بوده است. امير قطر كه خواسته يا ناخواسته از اين اصول عدول كرده است. حال بايستي منتظر ماند و ديد در خاورميانه جديد جايگاه دوحه و امراي آن به چه گونه خواهد بود.

جمهوري اسلامي:خاورميانه، يكسال پس از انقلاب تونس

«خاورميانه، يكسال پس از انقلاب تونس»عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است كه در آن مي‌خوانيد؛طي چند روز اخير خيابان "حبيب بورقيبه" در شهر تونس كه سال گذشته مركز انقلاب مردم تونس بود بار ديگر حضور دهها هزار تظاهركننده را در خود ديد كه بر پايبندي خود به آرمان‌هاي انقلاب آن كشور و خون شهداي انقلاب تاكيد كردند.

تونسي‌ها اكنون اولين سالگرد انقلاب خود را در حالي گرامي مي‌دارند كه از استبداد 23 ساله رژيم زين العابدين بن علي ديگر خبري نيست و مردم نگران اظهارنظر، انتقاد و ترس از مأموران حكومتي نيستند و چندي پيش نيز اولين انتخابات مجلس را در فضايي آزاد برگزار كردند كه در سايه آن، حزب اسلامي "النهضه" اكثريت را به دست آورد.

يكسال قبل، تونسي‌ها هرگز فكر نمي‌كردند اعتراضات آنها به خودسوزي يك دست فروش دوره گرد در اندك زماني به انقلابي بزرگ تبديل خواهد شد و ضمن برچيده‌شدن كاخ ظلم و خودكامگي در آن كشور، دامنه آن، اكثر كشورهاي عربي را نيز فرا خواهد گرفت. در مدت همين يكسال، علاوه بر سرنگوني رژيم زين العابدين بن علي و فرار وي به عربستان، ديكتاتورهاي مصر، ليبي، يمن نيز ساقط شده‌اند و توفان انقلاب، پايه‌هاي كاخ ديگر حكام خودكامه را نيز به لرزه در آورده است، حكامي كه با بهره گيري از حمايت‌هاي قدرت‌هاي خارجي و سركوب ملت‌ها، براي خود حكومت‌هاي موروثي و دائمي ايجاد كرده بودند. اكنون به وضوح مشاهده مي‌شود حكومت‌هاي بحرين، اردن، عربستان و ساير حكومت‌هاي شيوخ عرب منطقه نيز در نوبت فروپاشي و سقوط قرار گرفته‌اند و ملت‌هاي منطقه اراده خود را جزم كرده‌اند تا خود را از زير يوغ اين حكومت‌هاي فاسد و خودكامه رها سازند.

نگاهي به تداوم مبارزات مردم منطقه در طول يكسال گذشته نشان مي‌دهد توفان انقلاب كه برپايه آرمان‌هاي ديني و آزاديخواهي ملت‌هاي مسلمان منطقه استوار است، بناي ايستادن ندارد و همچنان درحال پيشروي است.

مردم مصر با وجود سرنگوني مبارك، همچنان در صحنه هستند و با اراده‌اي استوار، پيگير انقلاب خود تا تحقق كامل اهداف آن مي‌باشند. شوراي نظامي حاكم بر مصر كه عمده اعضاي آن دست نشانده مبارك مي‌باشند در تلاش است تا با ترفندهاي گوناگون ساختار رژيم گذشته را حفظ كند. اين شورا با سوءاستفاده از اعتماد مردم مصر به جايگاه سنتي ارتش در اين كشور كه در سايه جنگ‌هاي گذشته با رژيم صهيونيستي حاصل گرديده، سد راه تحقق خواست مردم در ايجاد تغييرات بنيادي در نظام حكومتي اين كشور شده است. مصري‌ها براي قيام و به سرانجام رساندن انقلاب خود پس از سرنگوني مبارك، بارها به خيابان آمده و برخواسته‌هاي خود تاكيد كرده‌اند كه با سركوب نظاميان حاكم مواجه شده‌اند.

در يمن، مردم از 10 ماه قبل در خيابان‌ها هستند و با وجود سركوب‌هاي وحشيانه رژيم علي عبدالله صالح و تحمل تنگناهاي معيشتي نشان داده‌اند كه قصد عقب نشيني ندارند. اين پايداري يمني‌ها، ديكتاتور جنايتكار را وادار ساخته است تا از اين حكومت كنار برود ولي مأيوسانه به توطئه‌هاي خود عليه انقلاب مردم يمن ادامه مي‌دهد.

در ليبي، معمر قذافي كه خود را "شاهنشاه آفريقا" مي‌ناميد و مردم معترض را "موش" و "معتاد" مي‌خواند سرانجامش آن وضعيت فضاحت بار شد كه جهانيان شاهد آن بودند.

در بحرين، مردم اين كشور نزديك به 10 ماه است عليه سياست‌هاي رژيم آل خليفه اعتراض مي‌كنند. بحريني‌ها را بايد در مقايسه با ساير مردم منطقه، در مظلوميت مضاعف ديد چرا كه علاوه بر تحمل سركوب وحشيانه رژيم منامه، با برخوردهاي ناجوانمردانه بين‌المللي نيز مواجه هستند. معترضان بحريني كه اكثريت مردم اين كشور را تشكيل مي‌دهند مورد بي‌مهري مجامع بين‌المللي تحت نفوذ غرب و غضب عربستان قرار دارند. اين برخورد، لكه ننگي بر پيشاني دولت‌هاي غربي و مجامع بين‌المللي باقي خواهند ماند هر چند كه اين برخوردهاي مزورانه و ضد انساني، نخواهد توانست مانع از پيروزي ملت بحرين بر ديكتاتوري و ظلم رژيم حاكم شود.

رژيم پادشاهي اردن، در طول يكسال گذشته تلاش كرده است سقف اعتراضات مردم اين كشور را به انجام اصلاحات در نظام حكومتي محدود سازد ولي اين سياست نيز اكنون شكست خورده و تظاهر كنندگان در اردن طي روزهاي اخير، خشم و اعتراض خود را متوجه اصل و بنيان حكومت كرده‌اند بطوري كه رهبر اخوان المسلمين اردن گفته است هدف اصلي تظاهرات و اعتراضات، اسقاط نظام شاهي است. گزارش‌هايي طي چند روز گذشته داير بر آتش زدن تصوير شاه اردن و همچنين درخواست اخراج سفير رژيم صهيونيستي و ملغي ساختن پيمان سازش امان - تل آويو منتشر شده است. اينها اقداماتي مشابه آنچه مردم مصر انجام دادند مي‌باشند و نشان مي‌دهند مردم اردن با سياست‌هاي كلان رژيم حاكم و خود رژيم مشكل دارند.

در عربستان با وجود فضاي بسيار سنگين امنيتي كه توسط رژيم حاكم ايجاد شده است، اعتراضات همچنان ادامه دارد. اين اعتراضات، طي هفته جاري نيز ادامه داشت كه در جريان آن يك جوان شيعه به دست نيروهاي امنيتي كشته شد. عربستاني‌ها، با حمايت دولت‌هاي غربي در برخورد با انقلاب‌هاي منطقه تلاش كرده‌اند خود را پدر خوانده اين انقلاب‌ها معرفي كنند و با اين ترفند، خود را از آسيب توفان انقلاب مصون نگاه دارند ولي ادامه و اوجگيري تظاهرات، اين ترفند سردمداران رياض را خنثي كرده است.

حركت توفنده مردمي كه با خودسوزي "محمد بوعزيزي" دست فروش تونسي شروع شد، اكنون با گذشت فقط يك سال، اين دستاوردهاي شگرف و عظيم را داشته است. اين توفان قطعاً در آينده تأثيرات عظيم‌تري را در منطقه ايجاد خواهد كرد و براي منطقه ساختار جديدي ترسيم خواهد نمود. هر چند در مورد شكل و ساختار آتي منطقه نمي‌توان به صورت كامل نظر قطعي داد ولي آنچه را كه مي‌توان با قاطعيت پيش‌بيني كرد، قوت و قدرت گرفتن جهان اسلام، ايجاد نظام‌هاي مبتني بر اراده مردم، قطع نفوذ دولت‌هاي استعمارگر و شكست و افول رژيم صهيونيستي است.

رسالت:ساز و سازه‌هاي سياسي دشمن

«ساز و سازه‌هاي سياسي دشمن»عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم محمد كاظم انبارلويي است كه در آن مي خوانيد؛تجربه يك صد ساله اخير در حوزه سياست نشان مي‌دهد اگر سياستمداران ايراني با «ساز» و «سازه‌هاي سياسي» بيگانگان آشنايي نداشته باشند زمين مي‌خورند.

كشور عزيز ما ايران به دليل قدمت تاريخي و نقش عظيمي كه در جهان سياست دارد، همواره مورد توجه قدرتهاي بزرگ جهاني است. سياستمداران ايران چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام تجربه جهانداري و در جايگاه يكي از قدرتهاي بزرگ ايستادن را دارند.

موقعيت استراتژيك ايران در يك صد سال اخير بويژه پس از كشف نفت هم به لحاظ سياسي و هم به لحاظ اقتصادي اهميت مضاعف پيدا كرده است. بي‌كفايتي زمامداران در ايام حكومت‌هاي قاجار و پهلوي آسيب جدي به اقتدار ايران در منطقه و جهان زد، اما با پيروزي انقلاب اسلامي اكنون پس از سه دهه ايران اسلامي در جايگاه ويژه‌اي در منطقه و جهان قرار دارد و معمولا اخبار مربوط به ايران جزء اخبار درجه اول جهان مي‌باشد.

يكي از ابزارهاي غرب در هجوم به كشورهاي اسلامي تنظيم «ساز» و تكميل «سازه»‌هاي سياسي در جوامع اسلامي بود. مدرنيته از اين طريق راه خود را در جهان اسلام باز كرد و تمام ارزشها و آداب اسلامي را دور زد و مقاصد شوم خود را عملي ساخت.

سياستمداراني كه خود را با اين «ساز» هماهنگ مي‌كردند و در «سازه»‌هاي سياسي دشمن جاي مي‌گرفتند و نقش‌آفريني مي‌كردند بزرگترين آسيب را به امنيت و منافع ملي ايران عزيز زدند كه سالها آسيب‌هاي آنها به جاي خواهد ماند.

آنچه امروز ملت ايران را سرافراز در ميان ملت‌هاي جهان نشان مي‌دهد، مخالفت و مبارزه بهنگام با «ساز» و «سازه»‌هاي استكبار جهاني و صهيونيسم بين‌الملل است.

امروز جهان با «ساز» صهيونيسم مي‌رقصد و با «سازه»‌هاي آمريكا در حوزه سياست، اقتصاد، فرهنگ و... مديريت مي‌شود.

ملت ايران اولين شورشي بر اين «ساز» و «سازه‌هاي» جهاني است. ملت ايران در نهضت مشروطيت و نهضت ملي شدن نفت دو بار به جنگ «ساز» و «سازه‌»‌هاي جهاني رفت و به ظاهر شكست خورد. اما تجربيات خود را جمع كرد و در نهضت امام خميني(ره) بارها طعم تلخ شكست را به استكبار جهاني و صهيونيسم بين‌الملل چشاند.

تفكر اسلام و مكتب اهل بيت(ع) و پيروان حقيقي آن به دليل مختصاتي كه دارند نمي‌تواند با «ساز» و «سازه‌»هاي كفر جهاني كنار بيايند در رندي ملت ايران همين بس كه دست رد به سينه نوازندگان عالم و مهندسان سازه‌هاي مادي‌گري در جهان زدند و خطاب به علما و نخبگان جامعه اسلامي گفتند؛

ز آن باده كه عقل را كند مست بيار
و آن ساز كه مي‌زنند بي‌دست بيار

اين گونه بود كه نهضت امام خميني(ره) شكل گرفت و مردم همه حيثيت و امكانات خود را در راه رسيدن به اهداف عاليه اسلام فدا كردند.

اين گونه بود كه پس از امام(ره) خلف شايسته او حضرت آيت‌الله‌العظمي‌خامنه‌اي درست همان مسيري را رفت كه امام(ره) شهيدان و آزادگان جهان رفت. شاكله امام و امت امروز در حكومت الهي جمهوري اسلامي به گونه‌اي است كه ايران يكي از قدرتهاي بزرگ مطرح در جهان است.

در عزت و عظمت ملت ايران همين بس كه خواب خوش را از اشرار جهاني و استكبار گرفته است و آنها را در مسير فروپاشي و تلاشي قرار داده است.

امروز ملت ايران جز آهنگ الهي گوش خود را به هيچ سازي به عاريت نمي‌دهند و جز در «سازه» جمهوري اسلامي حاضر نيستند «سازه»هاي قلابي و جعلي را كه منشاء ماديت و سكولاريستي دارند بپذيرند.

در چنين جايگاهي است كه ملت ايران به مسلمانان جهان و مسلمانان منطقه از زبان حافظ مي‌گويد؛

تو نيز باده به چنگ آر و راه صحرا گير
كه مرغ نغمه‌سرا ساز خوشنوا آورد

امروز ملت‌هاي مسلمان در منطقه با خروج از سازه‌هاي غربي در نظامهاي خود كه قدمت نيمه قرني دارد فقط به نداي اسلام گوش مي‌دهند. به همين دليل اسلامگرايان در رجوع به آراي عمومي بيشترين رأي را به خود اختصاص مي‌دهند.

متأسفانه سياستمداران و نخبگاني كه با ملت همراهي نكردند طي سه دهه گذشته آسيب‌هاي فراواني به نظام زدند. لذا دشمن بخشي از خصومت‌ورزي خود با ملت ايران را با مهره‌هاي سياسي انجام دادكه به «ساز» او مي‌رقصيدند و در ساخت «سازه»هاي سياسي آنها نقش‌آفريني مي‌كردند.

در دهه اول انقلاب بخشي از نخبگان سياسي و حتي متأسفانه برخي علما با ناديده گرفتن قاعده نفي سبيل با دشمن همصدايي كردند و با خوردن گندم آمريكا از بهشت انقلاب خارج شدند. همين اتفاق ناگوار در اواخر دهه سوم انقلاب رخ داد برخي سياستمداران و نخبگان با ناديده گرفتن خون شهدا و آموزه‌هاي اسلامي با «ساز» دشمن همنوايي كردند و با حضور در سازه‌هاي پيچيده سياسي استكبار جهاني كه در نبرد نرم تجلي داشت علناً رو در روي ملت و رهبري نظام قرار گرفتند.

آنها مدعي بودند كه مي‌خواهند بروند محاربان با نظام را مخالف، مخالفان نظام را منتقد و منتقدان نظام را موافق نمايند اما درست برعكس آن عمل كردند. آنها كه خود روزگاري جزء موافقان و طرفداران نظام بودند، در جايگاه «منتقد» نشسته، از آنجا به جايگاه «مخالف» نقل مكان نمودند و از اين جايگاه به سرعت به جايگاه «حرب» و «بغي» رفتند. نتيجه مجالست با بيگانگان و خوشبيني به آنها آن شد كه وارد فرايند «ساز» و «سازه»هاي سياسي دشمن شوند و از پشت به ملت خنجر بزنند.

آنها با اعمال ننگين خود در روز قدس، 13 آبان، 16 آذر و روز عاشوراي 88 از نظام عبور كردند و هيچ حريمي در تاخت و تاز عليه ارزشهاي امام و انقلاب و رهبري را برنتابيدند. همانها امروز مي‌‌گويند نظام از ما عبور كرد، نمي‌گويند ما از «ساز» و «سازه»هاي نظام عبور كرديم! آنها نظام را متهم مي‌كنند كه نخبگان را يكي‌يكي از قطار انقلاب پياده مي‌كند اما نمي‌گويند سوار چه قطاري شده‌اند كه خود يكي‌يكي در لندن، پاريس و واشنگتن پياده مي‌شوند آنها حتي همين ننگ را مي‌خواهند به مردم و نظام نسبت دهند.

امروز روز بيداري اسلامي است. ملتهاي جهان بيدار شده‌اند و به راه اسلام و قرآن بازگشته‌اند. ما معتقديم تا نفس باقي است امكان بازگشت و توبه وجود دارد. اين جماعت بايد بپذيرند راهي كه مي‌رفتند به خطا بوده است. بايد با تدبير از حضور در «سازه»هاي سياسي دشمن پرهيز كنند و تنظيم حنجره خود را با نواها و «ساز»هاي بيگانه به هم بزنند آن روز كه صدا و تصوير آنها در رسانه‌هاي دشمن ديده و شنيده نشود روز بازگشت آنها به سوي ملت است.

ملت ايران آن قدر بزرگوار است كه آنها را به دليل بيداري و هشياري و عدم همگامي با دشمن در آغوش گيرد. كمتر از دو ماه به انتخابات مجلس شوراي اسلامي باقي است. طبيعي است شمار زيادي از نمايندگان مجلس تغيير كنند و جماعت جديدي از سياستمداران وارد مجلس به عنوان عظيم‌ترين جايگاه تصميم‌گيري و تصميم‌سازي نظام شوند. اين دسته از سياستمداران بايد تجربيات گذشته را مورد بازخواني قرار دهند.

مهمترين تجربه و گرانسنگ‌ترين آنها همين پرهيز از همنوايي با «ساز» دشمن و دوري از حضور در ساخت «سازه»هاي استكبار جهاني است. هيچ صدايي دلنوازتر از همنوايي با ملت و تقويت «سازه»ها و ساختارهاي نظام اسلامي نيست. اين رويكرد، هم دين و هم دنياي آنها را تأمين مي كند و عاقبت بخيري مي‌آورد.

سياست روز:مجلس مشورتي محلي، تشكيل شود!

«مجلس مشورتي محلي، تشكيل شود!»عنوان سرمقاله روزنامه سياست روز به قلم حسن اختري است كه در آن مي‌خوانيد؛مجلس هشتم با همه فراز و نشيب‌هايي كه داشت ماه‌هاي پاياني عمر كاري خود را سپري مي‌كند تا با برگزاري انتخابات در روز ۱۲ اسفند و با راي مردم به نمايندگان خود، مجلس نهم از خرداد ماه سال آتي فعاليت خود را آغاز كند.

در نظام‌هاي دموكراتيك دنيا كه به شيوه دموكراسي و با راي مردم اداره مي‌شود مجالس از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. چرا كه مجلس نقطه تعادل نظام محسوب مي‌شود. از طرفي حضور نمايندگان مردم كه با انتخابي آزادانه و آگاهانه در فرصت‌هاي برابر انجام شده است، مشروعيت نظام را تامين مي‌كند و از طرف ديگر با توزيع شدن قدرت و نقش نظارتي كه مجلس روي ديگر اركان نظام از جمله دولت و عدليه دارد مقبوليت حاكميت تضمين شده و از خودكامگي و ديكتاتوري جلوگيري مي‌شود.

بنابراين نمايندگان به عنوان ركن اساسي مجلس نقش بسيار مهم و كليدي را برعهده دارند و هرگونه تعلل و تسامح و يا غفلت در انجام وظايف اصلي يعني قانون‌گذاري و نظارت مي‌تواند فاجعه به بار آورده و تمرد مجريان و هرج و مرج و بي‌قانوني را در پي داشته باشد. در جمهوري اسلامي كه به بركت انقلاب شكوهمند اسلامي در آستانه سي و سه سالگي است، مجلس شوراي اسلامي ازجايگاه ويژه و بي بديلي برخوردار است و در هيچ زماني مملكت بدون مجلس نمي‌تواند باشد و تنها مرجع تصويب قوانين، مجلس است. معمار كبير انقلاب، مجلس را در راس امور مي‌دانستند و خلف صالح امام، مقام معظم رهبري نيز پيوسته بر حفظ اين جايگاه تاكيد نموده‌اند.

آيا عملكرد مجلس هشتم توانسته است اين مرتبت را در بعد قانون‌گذاري و وظيفه نظارتي حفظ نمايد؟ بدون پيش‌داوري قضاوت برعهده مخاطبين خواهد بود. اما آنچه كه مهم مي‌نماياند و در واقع غرض از نوشتن اين يادداشت است اينكه وكلاي ملت بعد از انتخاب شدن و استقرار در كرسي‌هاي مجلس چه ارتباط تعريف شده و ارگانيكي با حوزه‌هاي نمايندگي خود دارند؟ طي چه فرآيند و ساز و كاري از نيازهاي واقعي موكلين خود مطلع مي‌گردند؟ اصول و مبناي وكلاي مردم در فشردن كليد راي چيست؟ راي ممتنع نمايندگان به برخي از مصوبات كه متاسفانه كم هم نيست ديگر چه صيغه‌اي مي‌تواند باشد؟ آيا عدم آگاهي است و يا عدم تشخيص و يا ...؟ چه جريان و چه اشخاصي در تصميم‌سازي نمايندگان دخيلند؟ در كشورهاي پيشرفته و دموكراتيك اين ارتباط معمولا از طريق احزاب و تشكلهاي صنفي و سياسي برقرار مي‌گردد اصلا احزاب حلقه واسط بين مردم و نمايندگان هستند واصولا برنامه‌ها توسط احزاب البته با مشاركت مردم به عنوان اعضاي آنها ارائه مي‌گردد. اما در ايران كه بنابر هر دليلي فعلا احزاب اصلا نقشي برعهده ندارند، تكليف چيست و چه بايد كرد؟

به نظر مي‌رسد تشكيل مجلس مشورتي محلي در مركز حوزه‌هاي انتخابيه كه حتما بايد داوطلبانه و با ايجاد فرصت‌هاي برابر براي حضور نخبگان و فرهيختگان دانشگاهي و حوزوي و همچنين پيشكسوتان باتجربه صورت گيرد مي‌تواند به نحو احسن اين خلاء را پر كرده و موكلين در تصميم‌سازي نمايندگان خود مشاركت نمايند. اين مجلس محلي كميسيون‌هايي به تعداد و متناظر با كميسيون‌هاي مجلس شوراي اسلامي خواهد داشت.

نماينده و يا نمايندگان طرح‌ها و لوايحي كه طبقه‌بندي محرمانه ندارد را براي بررسي و كارشناسي و اظهارنظر مشورتي به مجلس محلي ارجاع مي‌دهد، تا تاثير آنها در حوزه انتخابيه مورد بررسي قرار گرفته و پيشنهادهاي مربوطه جهت طرح در صحن علني مجلس به نمايندگان ارائه گردد و اين مجلس محلي مي‌تواند مطالبات و نيازهاي حوزه انتخابيه را اولويت‌بندي نموده و در قالب طرح‌هاي پيشنهادي از طرف نمايندگان به مجلس شوراي اسلامي بدهد. تاكيد مي‌گردد حضور در مجلس مشورتي محلي داوطلبانه، آزادانه و آگاهانه خواهد بود و به عنوان عقل منفصل وكيل عمل خواهد كرد!

حمايت: انتخابات مجلس و معيارهاي عدالت ورزي

«انتخابات مجلس و معيارهاي عدالت ورزي»عنوان يادداشت روز روزنامه حمايت است كه در آن مي‌خوانيد؛در هفته هاي اخير، چند نوبت در خصوص انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي و ابعاد مختلف آن از حيث مباني نظري اسلامي راجع به انتخابات و همچنين فرصت‌ها و چالش‌هاي فرا روي، در ستون به سوي عدالت نكاتي به استحضار مخاطبان ارجمند رسيد. نظر به اينكه رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار ويژه سالگرد قيام 19 ديماه مردم قم در خصوص انتخابات آتي مجلس و به خصوص شرايط افرادي كه به عنوان نامزد وارد اين عرصه مي‌شوند، مواردي را مطرح ساختند و همچنين با توجه به اينكه بررسي‌هاي هيئت‌هاي اجرايي براي احراز صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس شوراي اسلامي به پايان رسيده است، در نوشتار امروز از زاويه شرايط و ويژگي‌هاي نامزدهاي انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي، مروري بر معيارهاي ارزشي، حقوقي و اخلاقي ذيربط انجام مي‌دهيم با اين اميد كه در تقويت انتخاب درست ملت، اثري مثبت بر جاي گذارد.

از حيث ارزشي، اگر بخواهيم فهرستي از معيارها و اصولي كه يك كارگزار حكومت اسلامي بايد از آن برخوردار باشد را فراهم كنيم، منابع متعددي در اختيار است. كتب تفسيري، روايي و اخلاقي ما مملو از داده‌ها و معيارهايي هستند كه شاخص‌هاي دقيق حركت را فرا روي ما قرار مي‌دهند.به طور خاص، برخي از محققين با تمركز بر معيارهايي كه حضرت علي (ع) در دوره زمامداري بي نظير خود بر آن تأكيد كردند شرايط و ضوابطي را احصاء كرده‌اند كه مرور بر اين ضوابط قطعاً براي هر كسي كه مي‌خواهد نامزد انتخابات مجلس شوراي اسلامي شود و بخشي از اختيارات كارگزاران حكومت اسلامي را بر دوش گيرد، لازم و ضروري است.در برخي منابع پژوهشي، 14 خصيصه را براي كارگزار حكومت اسلامي از منظر نهج‌البلاغه ذكر كرده‌اند كه عبارتند از: خودسازي و تلاش دايمي فرد براي حفظ سلامت روحي و معنوي خود، ساده زيستي و عدم رفاه‌زدگي، رابطه مستمر با مردم و درك جايگاه رفيع مردم در اجراي احكام اسلامي، سعي صدر و فرونشاندن خشم خود در تعاملات با ديگران به خصوص در قبال انتقادات، حُسن معاشرت و خوشرويي با مردم، عدالت ورزي و ظلم ستيزي، توانايي و درايت انجام شايستۀ مأموريت‌هاي بر عهده گرفته، مشورت مستمر با اهل فن و عموم مردم در انجام وظايف خود، حُسن سابقه، امانتداري، صداقت قانون گرايي در ابعاد مختلف، نظارت پذيري و تقيَد به نظارت در حوزه مأموران تابعه خود، عبرتگيري مستمر از درس‌هاي روزگار از جمله اينكه پست و مقام گذراست و نبايد بدان دل بست، قاطعيت و شجاعت، التزام در مقابل اوامر و نواهي الهي از جمله در حيطه حكمراني جامعه و نوع حكمراني. رهبر معظم انقلاب در سخنراني اخير خود سه ويژگي كساني كه داوطلب نمايندگي مجلس شده‌اند را مورد تأكيد قرار دادند: اول اينكه با قصد خدمت وارد عرصه شده باشند.دوم اينكه ارتباط با مراكز ثروت و قدرت كه مذموم است نداشته باشند.سوم اينكه به شدت نسبت به استفاده از بيت‌المال حساس باشند و خود، بدان دست نيازند. اين سه شاخص، در واقع ذيل معيارهايي كه حضرت امير (ع) در نهج‌البلاغه بر آن تأكيد ورزيده‌اند به خوبي قابل درك است.

كسي كه اهل خودسازي است به جز با قصد خدمت وارد عرصۀ اختيارات عمومي نمي‌شود. كسي كه ساده زيست است در پي زراندوزي از طريق نمايندگي مجلس و امثالهم نمي‌رود و آنكه عدالت ورزي را پيشۀ خود قرار داده، نوكري مراكز قدرت و ثروت در جهت منافع خود و باند و گروهش را دنبال نمي‌كند. سواي آنچه مبتني بر ارزش‌هاي ديني، مورد اشارۀ رهبري قرار گرفته است بد نيست چند معيار مورد تأكيد امام علي (ع) را نيز برجسته تر سازيم. آنكه خود را براي نمايندگي مجلس آماده مي‌كند واقعاً بايد توانايي علمي، تجربي و شخصي انجام مأموريت سنگين قانونگذاري و نظارت بر امور مختلف كشور را داشته باشد، آنكه وارد چنين ميداني مي‌شود فردا اگر وارد مجلس شد نبايد فراموش كند كه مرتباً بايد با اهل فن مشورت كند، دائماً بايد نظرات مردم را اخذ كند و سپس اقدام نمايد.

آنكه وارد چنين ميداني مي‌شود لازم است شرح صدر بالايي داشته باشد مبادا با يك انتقاد رسانه اي يا مردمي برآشفته شود و تلاش كند تا با اِعمال نفوذهاي مختلف، منتقد را ساكت كند يا چاپلوسي و تملق را در جامعه رواج دهد. از حيث حقوقي، آنكه قرار است رأي مردم را براي حضور در مجلس كسب كند بايد بداند كه اگر مردم به او اعتماد كردند ابتدا برابر اصل 67 قانون اساسي بايد در برابر قرآن مجيد سوگند ياد كند كه « وديعه ملت را به عنوان اميني عادل مورد پاسداري قرار دهد و انجام وظايف وكالت، امانت و تقوي را رعايت كند و همواره به استقلال و اعتلاي كشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پايبند باشد، از قانون اساسي دفاع كند و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها، استقلال كشور و آزادي مردم و تأمين مصالح آن‌ها را مد نظر داشته باشد.»

همچنين بايد بداند كه برابر اصل 84 قانون اساسي، «هر كننده در برابر تمام ملت، مسئول است و حق دارد در همه مسايل داخلي و خارجي كشور اظهار نظر نمايد.»علاوه بر اين‌ها، بايد بداند كه برابر اصل 88 قانون اساسي، «كنندگان مجلس در مقام ايفاي وظايف نمايندگي در اظهار نظر و رأي خود كاملاً آزادند و نمي‌توان آن‌ها را به سبب نظراتي كه در مجلس اظهار كرده‌اند يا آرايي كه در مقام ايفاي وظايف نمايندگي خود داده‌اند، تعقيب يا توقيف كرد.»فردي كه وارد ميدان نمايندگي مجلس مي‌شود بايد بداند كه برابر اصل 89 قانون اساسي، نمايندگان مجلس مي‌توانند هيئت وزيران يا هر يك از وزرا را استيضاح كنند. مي‌توانند برابر اصل 88 از رييس جمهور سؤال كنند، مي‌توانند در چارچوب اصل 90 قانون اساسي به شكايات مردم از طرز كار قواي سه‌گانه رسيدگي كنند و خلاصه اينكه دامنۀ اختيارات آن‌ها بسيار وسيع است و به همين ميزان نيز امكان لغزش و آسيب پذيري فراروي آنهاست.

فردي كه خود را در معرض انتخاب مردم قرار مي‌دهد اين منظومه حقوقي و ارزشي را بايد درست درك كرده و سپس خود را با آن‌ها بسنجد و اگر توانايي اين ميدان را ندارد بي جهت، راه خدمت را بر يك فرد شايسته نبندد و بي جهت اميد نافرجام براي مردم ايجاد نكند.نكتۀ ديگري كه سواي معيارهاي ارزشي و حقوقي، بايد بر آن تأكيد كرد اين است كه متأسفانه در كشورمان به علل مختلف، نوعي سياست زدگي و قبيله گرايي سياسي در سطوح مختلف ديده مي‌شود. در چارچوب همين آفَت، هركس كه مي‌خواهد به نان و نوايي برسد، مي‌سنجد كه به كدام گروه و باند سياسي نزديك شود، برايش مناسب‌تر است. مبتني بر همين آفت، گروه هاي سياسي عمدتاً محفلي نيز از حاميان و همفكران خود ولو شايستگي لازم را نداشته باشند حمايت مي‌كنند و همواره در مقام نفي ديگران برمي آيند.

اين محافل سياسي، معمولاً برنامۀ منسجم و مطالعه شده اي نيز براي اداره امور كشور ندارند و كادرسازيِ تدريجي و مبتني بر آموزش نظري و تجربه اندوزي را نيز پيگيري نمي‌كنند فلذا بيشتر با يكسري شعارهاي مقطعي و برانگيختن هيجانات عمومي صيد خود انجام مي‌دهند. از اين آسيب، قطعاً بايد بر حذر بود و بيش از همه از كساني كه داوطلب نمايندگي مجلس مي‌شوند اين انتظار مي‌رود كه خود را در اختيار باندها و گروه هاي فرصت طلب سياسي قرار ندهند و بالعكس، گروه‌ها و تشكل‌ها نيز از هر فرد همفكر و حامي كه شايستگي‌هاي لازم را دارا نيست، حمايت نكنند.

سخن آخر
كسي كه مي‌خواهد خود را در معرض انتخاب مردم براي مجلس شوراي اسلامي قرار دهد لازم است سواي شرايط شخصي خود، تيم‌هاي تحقيقي متعددي را در سطوح مختلف مأمور كند تا دقيقاً فرصت‌ها و مشكلات حوزه انتخابيه وي در ابعاد حقوقي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را شناسايي و تدوين كنند و در هر مورد، راهكارهاي دقيقي را براي رفع مشكلات معرفي كنند.

همچنين در سطح ملي، مطالعۀ دقيقي در مورد مهم‌ترين موضوعات مديريتي كشور كه احياناً نياز به قانونگذاري دارند يا با نظارت بهتر مجلس مي‌توان برخي مشكلات موجود را حل كرد، انجام دهند و در نهايت اينكه لازم است از هم اينك ابعاد مختلف مشكلات و فرصت‌هاي كشور در بُعد جهاني را شناسايي كنند تا در صورت موفقيت در كسب رأي مردم ،به اتكاي مطالعات مختلف علمي و بررسي‌هاي ميداني و تيم‌هاي تخصصي مختلف، يك توانمند بتواند با شجاعت و درايت نقش خود را به درستي ايفا كند.اميد آنكه شايستگان در معرض انتخاب مردم قرار گيرند و آنان كه انتخاب شدند قدر اعتماد ملت را با خدمت شبانه روزي و مؤثر پاس دارند.

مردم سالاري:جريان خاص را دريابيد

«جريان خاص را دريابيد»عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاري به قلم علي ودايع است كه در آن مي‌خوانيد؛45 روز به انتخابات بهارستان مانده است; هر چه زمان مي گذرد تحولا ت سياسي در ايران شدت مي گيرد. مساله زماني حاد مي شود كه پس از اين انتخابات، انتخابات رياست جمهوري پيش رو خواهد بود.

رئيس جمهور آينده ايران اسلا مي همانند اغلب كشورهاي دنيا هم طيف با مجلسي خواهد بود كه نمايندگانش را مردم برمي گزينند. درگير ودار كانديداهاي مجلس در شهرهاي كوچك و بزرگ، جريان انحرافي و منصوبان آقاي خاص به عنوان كليد واژه انتخابات مجلس شوراي اسلا مي بدل به نقل مباحث سياسي شده اند. مي گويند آنها در طول كمتر از 5 سال با سرعتي غيرقابل مهار به منابع ثروت و قدرت دست يافتند و اكنون زمان آبياري نهالي است كه آنها كاشته اند تا در آينده نه چندان دور از ميوه آن برداشت كنند.

درحالي كه پرونده بزرگ اختلا س 3000 ميليارد توماني توسط قوه قضائيه در حال پيگيري است، شايعاتي وجود دارد دال بر وجود پرونده هاي ديگر كه سازمان بازرسي در حال كالبد شكافي آنها است، اما گويي براي گروه موسوم به جريان انحرافي هر گلي بويي دارد; پس از مناطق آزاد و گروه آريا، در ادامه برنامه مهندسي شده ثروت اندوزي، شاخه مافيايي فولا د جريان انحرافي با توجه به گردش مالي 25 ميليارد دلا ري دوباره به ميدان آمده اند تا قراردادهاي آنها از 5000 ميليارد تومان فراتر رود.

واگذاري كامل دو معدن بزرگ سنگ آهن و تصاحب يكي از كارخانه هاي بزرگ فولا د به شكل كاملا مشكوك سندي بر اين مدعاست. شناسايي و توقيف اموال مشكوك برخي جريان هاي سياسي در آستانه انتخابات وظيفه اي است كه نبايد در انجام آن تاخير كرد. زيرا تصاحب ثروت خارج عرف علا وه بر آن كه سلا مت جمهوري اسلا مي ايران را تهديد مي كند ممكن است در نهايت موجب صرف هزينه هاي گزاف در جريان انتخابات با تبليغات گران و متاسفانه خريد راي توسط افرادي خاص و معاند با نظام شود.

تجربه حزب روسيه واحد را كه سرمايه دوران پس از شوروي اين كشور را از آن خود كرد مي توان به عنوان يك نمونه در نظر گرفت. آنها آنقدر مهندسي شده و منطقي عمل مي كنند كه براي هر تحرك عليه خود آماده شده اند و سمفوني دل نشيني براي اسفند ماه سال 1390 آماده كرده اند. در اين ميان رسانه هاي رنگا رنگ آنها نقش محوري ايفا خواهد كرد. البته نبايد بحث تضارب آرا و انديشه را زير سوال برد يا با شكل خشونت آميز مقابله به مثل كرد.

تفكر را بايد با تفكر پاسخ گفت و بحث تصاحب نامشروع بيت المال و حركت هاي پوپوليستي وغيراخلا قي كه جمهوريت نظام را نشانه رفته است، هوش و ذكاوت دستگاه هاي نظارتي را مي طلبد. واضح سخن اين كه غائله پيش رو را دريابيم. آنها قصد دارند نظام را به سمت فردگرايي سوق دهند; موضوعي كه خلا ف نظر صريح مقام معظم رهبري مي باشد; در منظر معظم له و امام خميني(ره) نظام جمهوري اسلا مي ايران هرگز قائل به فرد يا گروه خاص نمي باشد و ملا ك حال فعلي افراد است.

حال آن كه برخي افراد آينده درخشاني هم ندارند.علي رغم تمام انتقاداتي كه هر روزه در جرايد و مطبوعات مطرح مي شود حمايت فردي خاص از آقاي خاص هر تحركي را بي اثر مي كند. اما اين سوال در برخي تيريبون ها مطرح شده كه آيا جريان خاص را از هم اكنون بايد برندگان انتخابات تلقي كرد يا آنها در صورت شكست و مقابله با شوراي نگهبان غائله اي بزرگ به پا مي كنند؟

ملت ما:ضرورت ديپلماسي آگاهانه در سياست خارجي

«ضرورت ديپلماسي آگاهانه در سياست خارجي»عنوان سرمقاله روزنامه ملت ما به قلم فرزاد پيلتن است كه در آن مي‌خوانيد؛برخورداري از موقعيت ژئوپلتيكي در سياست بين‌الملل به عنوان يك مزيت محسوب مي‌شود، اما نبايد ترديد كرد كه چنانچه نتوان از اين مزيت به درستي و بر اساس درك درستي از واقعيات حاكم بر نظام و روابط بين‌الملل استفاده كرد، حتي در شرايطي ممكن است در جهتي معكوس عمل كرده و به عاملي جهت تهديد امنيت و منافع ملي نيز بدل شود. در واقع در اين‌جا بايد ديپلماسي آگاهانه و سياست خارجي هوشمندانه را به عنوان مكملي براي عامل مهمي چون موقعيت ژئوپلتيكي محسوب كرد و تاكيد كرد كه بدون برخورداري و به‌كارگيري آن نمي‌توان به استفاده از اين مزيت در روابط بين‌الملل اطمينان داشت.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن