تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 30 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807284733




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شكست غرب براى انزواى بخش انرژى ايرانامضاى 61 ميليارد دلار قرارداد نفتى در 18ماه


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: شكست غرب براى انزواى بخش انرژى ايرانامضاى 61 ميليارد دلار قرارداد نفتى در 18ماه
در حالي كه يكي از اهداف استراتژيك چند سال اخير كاخ سفيد و متحدان غربي اين كشور، براي مهار آنچه بلندپروازيهاي ايران خوانده مي شود، در انزوا قرار دادن بخش نفتي ايران با توجه به اتكاي زياد بودجه ايران به درآمدهاي نفتي مي باشد، اما ديپلماسي موفق تهران سبب شده تا اين استراتژي با ناكامي مواجه شود.

آمارهاي موجود كه مورد اشاره قرار مي گيرد، خود بهترين گواه بر اين شكست غرب در به انزوا كشيدن بخش انرژي ايران است بيانگر اين واقعيت است كه ايران تهديدها را به فرصت تبديل كرده است.

چين و قرارداد 16 ميليارد دلاري توسعه ميادين گازي

شركت نفت ملي چين (CNPC) در ژانويه 2009 قراردادي را با شركت ملي نفت ايران به امضا رساند تا به توسعه ميدان آزادگان شمالي بپردازد. اين قرارداد دوميليارد دلار در فاز نخست ارزش دارد. براساس فاز نخست كه 48 ماه به طول مي انجامد ظرفيت توليد ميدان به 75 هزار بشكه در روز مي رسد و مدت پروژه 12 سال در نظر گرفته شده است.

اما بدون شك يكي از خبرسازترين قراردادهاي نفتي دنيا در سال گذشته واگذاري طرح توسعه ميدان نفتي يادآوران به شركت سانيوپك چين به ارزش تقريبي 2 ميليارد دلار بود.

در اين رابطه دو شركت پس از 3000 ساعت مذاكره براي توليد 85 هزار بشكه نفت سنگين در فاز اول و 100هزار بشكه در فاز دوم ميدان يادآوران (با حجم 17.3 ميليارد بشكه نفت درجا) به توافق نهايي دست پيدا كردند.

همچنين بزرگترين قرارداد خارجي شركت ملي نفت ايران در دولت نهم بدون شك واگذاري طرح توسعه ميدان گازي پارس شمالي به شركت سينوك چين است. در اين قرارداد 16 ميليارد دلاري چيني ها بايد توسعه پارس شمالي را در 4 فاز هر يك به ظرفيت 1.2 ميليارد فوت مكعب به پايان برسانند.

مالزي و قرارداد 14 ميليارد دلاري نفتي و گازي

امضاي قرارداد 12 تا 14 ميليارددلاري توسعه ميادين گازي گلشن و فردوس مابين شركت ملي نفت ايران و SKS مالزي، اين كشور را به عنوان يكي از شركاي استراتژيك صنعت نفت در سطح بين المللي مطرح كرده است به طوري كه پس از امضاي اين قرارداد در سال گذشته، امسال هم 3 سند همكاري و 2 تفاهم نامه با محوريت صادرات نفت، ساخت پالايشگاه، ساخت كارخانه LNG و توسعه ميادين در بخش بالا دستي مابين دو شركت امضا شد.

صادرات نفت خام و 120 هزار بشكه ميعانات گازي نيز بخشي از اين توافق مي باشد.

در اين رابطه ذكر اين نكته ضروري است، امضاي قرارداد با SKS، پاي مالزيايي ها را به صنعت نفت ايران باز كرد به طوري كه هم اكنون مذاكراتي براي حضور اين شركت ها در پروژه هاي LNG خارگ، توسعه ميدان اسفنديار و كيش در حال انجام است.

از ديگر قراردادهايي كه ظرف 1.5 سال گذشته مابين NIOC و يك شركت مالزيايي امضا شده، قرارداد طرح توسعه ميدان رسالت به ارزش 1.5 ميليارد دلار با شركت «آموناي» مالزي است.

براساس اين قرارداد كه به شكل فاينانس نهايي شده مالزيايي ها بايد توليد نفت خام ميدان رسالت را از 8 به 47هزار بشكه افزايش دهند.

روسيه و توسعه سه بلوك پارس جنوبي

شركت گازپروم روسيه در 19 فوريه 2008 موافقت خود را براي توسعه مشترك سه بلوك پارس جنوبي و همچنين مشاركت گازپروم نفت در پروژه هاي توليد نفت ايران اعلام كرد. اين شركت تاكنون با همكاري شركت هايي از فرانسه و مالزي دو ميليارد دلار در فازهاي 2 و 3 پارس جنوبي سرمايه گذاري كرده است.

ايتاليا و پروژه توسعه اي يك ميليارد دلاري

گروه نفت و گاز«اني» ايتاليا راهبري پروژه توسعه فاز دوم ميدان نفتي دارخوين به ارزش يك ميليارد دلار در دست دارد كه هدف اين پروژه افزايش توليد از 50 به 160 هزار بشكه در روز است. ايران از اني خواسته كه فاز سوم را نيز براي افزايش 100 هزار بشكه ديگر به توليد بررسي كند.

از سوي ديگر، گروه انرژي اديسون ايتاليا نيز در نهم ژانويه 2008 قراردادي 107 ميليون دلاري با شركت ملي نفت ايران براي اكتشاف و كمك به توسعه بلوك ديار ايران به امضا رسانده است.

تركيه و قرارداد 3.5 ميليارد دلاري

ايران در 17 نوامبر 2008 قرارداد اوليه اي را با تركيه امضا كرد كه شامل توسعه فازهاي 23 و 24 پارس جنوبي مي شود. 50درصد از گاز توليدي در اين ميادين به تركيه فروخته مي شود. اين قرارداد همچنين شامل انتقال 35 ميلياردمترمكعب گاز در سال به اروپا مي شود و برآوردها از سرمايه گذاري اوليه آن حدود 3.5ميليارد دلار است.

بلاروس و قرارداد 450 ميليون دلاري

ايران در پنجم سپتامبر 2007 قراردادي را با شركت نفت بلاروس امضا كرد كه اين امكان را فراهم مي كند كه اين شركت بلاروسي در ميدان جفير به توليد نفت بپردازد. اين قرارداد به ارزش 450 ميليون دلار روزانه 40 هزار بشكه توليد نفت را در نظر دارد.

كرواسي و قرارداد 142 ميليون دلاري

قرارداد 142 ميليون دلاري با شركت ina كرواسي موجب شد كه كروات ها پس از گذشت يك صد سال از حيات صنعت نفت ايران بالاخره در يك پروژه نفت با ايراني ها مشاركت كنند، در اين قرارداد شريك اروپايي NIOC بايد 600 كيلومتر لرزه نگاري 2 بعدي، 200 كيلومتر برداشت لرزه نگاري 3 بعدي و يك حلقه چاه اكتشافي در مغان اردبيل حفاري كند.

سوئيس و قرارداد 22 ميليارديورويي

شركت EGL سوئيس در 17 مارس 2008 يك قرارداد خريد گاز از شركت ملي صادرات گاز ايران را به ثبت رساند. اين قرارداد 25 ساله ارزشي بالغ بر 22 ميليارد يورو دارد و شركت سوئيسي انتظار دارد سالانه 5.5ميليارد مترمكعب گاز از ايران دريافت كند.

براساس اين قرارداد ايران بايد با توسعه فازهاي پارس جنوبي انتقال گاز خود را به شركت سوئيسي تا سال 2010 ميلادي آغاز كند.

عمان و قرارداد يك ميليارد دلاري

ايران در سال 2005 تفاهم نامه اي را با عمان به ارزش يك ميليارد دلار به امضا رساند. اين قرارداد با هدف اختصاص روزانه 30 ميليون مترمكعب گاز به عمان است كه حجم صادرات به تدريج تا سال 2012 به 70 ميليون مترمكعب افزايش مي يابد.

ويتنام و قرارداد 115 ميليون دلاري

شركت پترو ويتنام در سال 2008 قراردادي 115 ميليون دلاري براي اكتشاف در بلوك دنان به امضا رسانده است. شركت ويتنامي موظف است 540 كيلومتر لرزه نگاري 2 بعدي و 3 حلقه چاه اكتشافي در اين بلوك غرب كشور حفاري كند.

شنبه|ا|26|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن