تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815424119




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران 25 دسيبل با استانداردهاي بين المللي آلودگي صوتي فاصله دارد/ آلودگي صوتي 5 منطقه تهران در شرايط فوق بحراني قرار دارد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: ايران 25 دسيبل با استانداردهاي بين المللي آلودگي صوتي فاصله دارد/ آلودگي صوتي 5 منطقه تهران در شرايط فوق بحراني قرار دارد
آلودگي صوتي يكي از معضلات توسعه شهر ها و شهر نشييني است كه ابعاد آن با گذر زمان بيش از پيش نمايان شده و توجه مسئولان ذيربط و مديران شهري را به خود مشغول كرده است ،آلودگي صوتي يكي از انواع آلودگي هاي زيست محيطي است كه سلامت و بقاي موجودات زنده را تهديد مي كند، ميزان عوارض جسمي و روحي اين نوع آلودگي به انسان به ويژه در محيط شهري به اندازه اي است كه براي آن استانداردهاي بين المللي تعيين شده ، كم خوابي ، استرس، آشفتگي روحي ، افزايش فاكتورهاي خطرناك بيماري هاي قلبي و عروقي و روحي و رواني از جمله پيامدهاي آلودگي صوتي است كه متاسفانه در كشور ما كمتر مورد توجه قرار مي گيرد. مشكل آلودگي صوتي در اكثر شهر هاي صنعتي و بزرگ جهان از جمله در كلانشهرهاي ايران مانند تهران، اصفهان، تبريز، مشهد، به عنوان يكي از مهمترين معضلات زيست محيطي تلقي مي شود.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ،بنابر اين گزارش مطالعات علمي صورت گرفته نشان مي دهد در تهران ده منطقه شهرداري از لحاظ آلودگي صوتي در شرايط نامناسبي قرار دارند و اكثر خيابانهاي شهر تهران داراي آلودگي صوتي بالاتر از 79 دسيبل است و اين ميزان براي منازل مسكوني و مراكز آموزشي و درماني خارج از استاندارد است كه تهران از نظر آلودگي صوتي در ايران رتبه اول را داراست.

به گفته كارشناسان، تهران بسته به شرايط محلي بين 10 تا 25 دسيبل با استانداردهاي بين المللي فاصله دارد.

رشيدي مديرعامل شركت كنترل و كييت هوا شهرداري تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران عمده ترين عوامل ايجاد آلودگي صوتي در ايران را ترافيك، خودروهاي در حال تردد و موتورسيكلتها دانست و گفت: آلودگي صوتي يكي از مهمترين آلاينده هاي زيست محيطي در نواحي شهري است كه محصول توسعه و پيشرفت فناوري است.

رشيدي با اشاره به ديگر عوامل موثر در آلودگي صوتي اظهار داشت: فعاليت هاي صنعتي، تجاري، پرواز هواپيماها، ترافيك جاده اي، ساخت وسازها، حركت قطارها، تردد خودروهاي تكميل شده از ديگر عوامل موثر در آلودگي صوتي است.

مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به استانداردهاي تدوين شده آلودگي صوتي ادامه داد: اين استانداردها براي كاربري هاي مسكوني در روز 55 دسيبل و در شب 45 دسيبل در نظر گرفته شده است.

به گفته رشيدي آلوده ترين بخش هاي تهران از لحاظ آلودگي صوتي مناطق مركزي، پرترافيك شهر، ميادين پرتردد از جمله ميدان آزادي، ميدان توحيد، ميدان انقلاب، و مناطقي كه در مسير پرواز هواپيما هاست مي باشند.

مدير عامل شركت كنترل كيفيت هوا با اشاره به راهكارهاي جلوگيري از آلودگي صوتي خاطر نشان كرد: نصب ديوارهاي صوتي، نصب شيشه هاي دوجداره ، استفاده از عايق هاي صوتي در ساخت و ساز از جمله راهكارهاي تاثيرگذاردر كاهش آلودگي صوتي است.

همچنين دكتر فاطمه واعظ جوادي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به آئين نامه و مقررات آلودگي صوتي در ايران گفت: هم اكنون مي دانيم كه ميزان آلودگي صوتي در كدام مناطق در روز يا شب تا چه ميزان در حد استاندارد يا خارج از استاندارد است اين در حاليست كه در بحث اجرا و پايش وضعيت آلودگي صوتي هنوز نوپا هستيم.

دكتر جوادي با اشاره به دو بحث پايش و صنايع اظهار داشت: در بخش صنايع ثابت كه توليد آلايندگي صوتي مي كند سازمان محيط زيست عهده دار وظيفه ايست كه هم اكنون در حال برنامه ريزي براي اين منابع است.

وحيد نوروزي مشاور محيط زيست معاونت حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران با بيان اينكه در كشور ما هيچ آئين نامه و مصوبه اي براي اندازه گيري ميزان آلودگي صوتي خودروهاي در حال تردد وجود ندارد، گفت: با وجود آنكه مراكز معاينه فني به تجهيزات روز دنيا مجهز است ،اما آئين نامه اي كه بر اساس آن سنجش آلودگي صوتي صورت گيرد وجود ندارد.

نوروزي خاطر نشان كرد: در تمام دنيا سهم هر يك از آلاينده هاي صوتي به طور دقيق مشخص است در حاليكه در كشور ما شاخص و آماري در مورد آلودگي صوتي و خسارت ناشي از آن وجود ندارد تا بتوان براي حل اين معضل اقدامات اساسي و ريشه اي انجام داد.

همچنين مهندس حيدرزاده مشاور محيط زيست شهردار تهران نيز در اين باره گفت: در شهر تهران جانمايي مشخص از مكانها و اماكن مسكوني تجاري وجود ندارد ،چنانچه مراكز درماني مدارس واحدهاي مسكوني در حاشيه اتوبانها و بزرگراه ها قرار دارند.

مشاور محيط زيست شهرداري تهران خاطرنشان كرد: هم اكنون شش دستگاه سنجش آلودگي صوتي در شهر تهران راه اندازي شده است و اميدواريم بتوانيم تا اواسط سال آينده تمامي 22 منطقه شهرداري تهران را به دستگاه سنجش آلودگي صوتي تجهيز كنيم.

حيدرزاده تصريح كرد: نصب ديوارهاي صوتي در اطراف بزرگراه ها و در مناطقي كه در معرض آلودگي صوتي شديد قرار دارند تا حد زيادي از اثرات منفي آلودگي صوتي بر روي ساكنان منطقه مي كاهد و هم اكنون در حال بررسي و مطالعه بزرگراه ها و وضعيت و موقعيت مناسب بزرگراه ها براي نصب اين ديوارها هستيم.

بنابر اين گزارش، آلودگي صوتي در شهر تهران با توجه به 542 نقطه خارج از حد استاندارد در 5 منطقه در شرايط فوق بحراني قرار گرفته است.

آلودگي صوتي موضوع جديدي براي تهران نيست و آنجه باعث طرح مجدد موضوع در نزد افكار عمومي شده هشدارهايي است كه نهادهاي متولي سلامت عمومي درباره بالا رفتن ميزان اين آلودگي به مرتبه اي بالاتر از حد تحمل در تهران و پيامدهاي آن مي دهند و مقابله با اين معضل عزم جدي مديران شهري را مي طلبد./

شنبه|ا|26|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن