تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، شمشير بُرَّنده اى است بر ضد اهل باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816422611




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خروج تالاب هاي گلستان از ليست قرمز


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: خروج تالاب هاي گلستان از ليست قرمز
جام جم آنلاين: استان گلستان چهار تالاب بين المللي دارد كه همواره با خطر خشكي مواجه بوده اند اما در حال حاضر اين تالاب ها از ليست قرمز خارج شده اند.


استان گلستان در مجموع 17 تالاب كوچك و بزرگ دارد كه چهار تالاب آلاگل، آجي گل، گميشان و آلماگل در فهرست تالاب هاي بين المللي ثبت شده اند.

در حاليكه برخي منابع غيررسمي و تاييد نشده خبر از خشكي سه تالاب مهم و بين المللي استان گلستان مي دهند ولي مسئولان محيط زيست گلستان وضعيت تالاب هاي استان را مناسب ارزيابي مي كنند.

به تاكيد كارشناسان، تالاب ها پتانسيل هاي بالايي دارند كه اگر از آنها درست بهره‌برداري نكنيم با خطر تخريب مواجه هستند.

مديركل حفاظت محيط زيست استان گلستان گفت: بارندگي هاي سال جاري آب مورد نياز تالاب هاي استان را تامين كرده است.

محمد ممشتي گفت: تالاب هاي استان جزو معدود تالاب هاي كشور هستند كه با وجود شرايط آب و هوايي خشك از ميزان حقابه‌اي كه تعريف شده بود آب بيشتري دريافت كردند.

وي با اشاره به اينكه تالاب هاي استان دو سال است كه از ليست قرمز خارج شده اند، گفت: مهم ترين موضوع در تالاب ها، آبدهي است كه در سال جاري با همراهي شركت آب و بارندگي هاي خوب سال جاري از ميزان حق آبه خود آب بيشتري دريافت كرده اند.

اثر ريزگردها بر تالاب هاي گلستان

مديركل حفاظت محيط زيست استان گلستان افزود: شرايط تالاب ها در استان از نظر جغرافيايي مشكلاتي را ايجاد مي كند كه بستر خشك شده تالاب ها منشا ريزگردها هستند اما در استان وضعيت تالاب ها خوب است.

وي با اشاره به معضل ريزگردها در برخي نقاط كشور، گفت: اكثر اين ريزگردها منشا خارجي دارند در استان نيز كارگروه هايي در اين زمينه تشكيل شده است.

مديركل حفاظت محيط زيست استان گلستان اذعان داشت: تفاهم نامه اي با وزير محيط زيست تركمنستان امضا شده است كه برخي مواد آن در رابطه با مسئله ريز گردها است.

ممشتي اضافه كرد: چهار تالاب در نقطه صفر مرزي استان وجود دارد كه وضعيت مناسبي دارند.

وي عنوان كرد: ما چهار تالاب بين المللي در نقطه صفر مرزي با كشور تركمنستان را داريم كه با آبدهي مناسب و به موقع مي توان بخشي از اين مشكل را مديريت كرد.

مديركل حفاظت محيط زيست استان گلستان تصريح كرد: براساس توافق نامه اي كه با وزارت محيط زيست كشور تركمنستان توسط رييس سازمان محيط زيست كشور منعقد شده، بناست از طريق روابط بين الملل و استانداري به اطلاعات كامل و جامعي از آن سوي مرزها نيز دست پيدا كنيم.

تالاب هاي آلاگل، آلماگل، آجي گل و گميشان از مجموعه تالاب هاي بين المللي كشور در دشت تركمن صحرا و در نزديك مرز ايران و تركمنستان از مناطق مهم ديدني استان است كه سالانه طبيعت گردان و گردشگران زيادي را به خود جذب مي كنند.

براي رسيدن به اين تالاب هاي با ارزش، بايد مسير 80 كيلومتري شهر گنبدكاووس تا بخش مرزي «داشلي برون» در شمال اين شهرستان را طي كرد كه در اين مسير مي توان طبيعت بسيار زيباي شقايق ها و گندمزارها در فصل رويش و زندگي شتران در طبيعت كويري منطقه را مشاهده كرد.

اين سه تالاب بين المللي كه در شمال گنبدكاووس قرار گرفته است با سه هزار و 27 هكتار وسعت، محل زمستان گذراني پرندگان آبزي و كنارآبزي كه از شمال سيبري به اين تالاب ها مهاجرت مي كنند و نيز زيستگاه برخي پرندگان بومي به شمار مي رود.

تالاب «آلاگل» در چند كيلومتري مرز تركمنستان و در مركز شوره زار بزرگ تركمن صحرا واقع شده و يك درياچه آب شور است، به همين جهت پرورش ماهيان آب شور درياي خزر به ويژه ماهي سفيد و كپور در اين تالاب رونق زيادي دارد.

تالاب «آلماگل» كه به معني درياچه سيب از مجموعه تالاب هاي بين‌ المللي ايران است كه در سال 1975در كنوانسيون رامسر به ‌ثبت رسيده ‌است.

از ميان تالاب هاي گلستان، تالاب گميشان در 45 كيلومتري گرگان حوالي بندرتركمن واقع شده است، اين تالاب 20 هزار هكتار وسعت دارد و ارتفاع آن 27متر پايين تر از سطح درياست كه از يكسو با زمين هاي غرقابي و تپه ماهوري دشت وسيع تركمن صحرا و از سوي ديگر با سواحل درياي خزر محدود است كه به همين دليل طبق طبقه بندي تالاب ها، گميشان جزو تالاب هاي دريايي ساحلي قرار مي گيرد.

تالاب «آجي گل» 32 هكتار دارد، درختان گرم، نيزار و پوشش گياهي تالاب «مامني» براي پرندگان و چراگاهي براي دام هاي روستاييان است و آب و هواي معتدل زمستان تركمن صحرا موجب شده آب اين تالاب زمستان ها يخ نزند و زيستگاه مناسبي براي زمستان گذراني پرندگان مناطق شمالي شده اند.

اين تالاب در فصل زمستان پناهگاه ميليون ها پرنده مهاجري است كه به آن پناه مي آورند و اين وظيفه بشر است تا زيستگاه تاريخي و طبيعي را حفظ كند و در فصل بهار مكان مناسبي براي طبيعت گردي است.

بخشي از تالاب «آجي گل» در مجاورت درياچه نمك بوده كه اين امر طبيعت خارق العاده اي در منطقه ايجاد كرده است در حاليكه برخي منابع مردمي مي گويند مقرر است كارخانه «يد» در مجاورت اين تالاب ساخته شد.

اين تالاب ها و جاذبه به عنوان يك نقطه گردشگري مناسب استفاده كنيم، به گونه اي كه اكثر مسافران ايراني و حتي برخي از مردم استان نمي دانند كه استان داراي تالاب هايي با مناظر بسيار جالب و ديدني دارد.

به تاكيد كارشناسان، استان گلستان به عنوان گنجينه اكوتوريسم در ايران مطرح و معروف است و وجود جاذبه هاي فراوان نظير تالاب ها در استان موجب شده تا روند استقبال از آن گسترش يابد.(مهر)

دوشنبه|ا|26|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 278]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن