تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813583440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كسب و كار جديد برخي فروشندگان گوشي تلفن همراه براي نرم‌افزارهاي نامرئي پول ندهيد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: كسب و كار جديد برخي فروشندگان گوشي تلفن همراه براي نرم‌افزارهاي نامرئي پول ندهيد
مريم عسگريتا به حال شده به بهانه‌هاي مختلف، ناچار به پرداخت هزينه‌هاي اضافي شويد! آن هم در شرايطي كه مي‌توانيد از خدمات مورد نظر به صورت رايگان بهره‌مند شويد.


تا به حال برايتان پيش آمده هنگام خريد يك كالا، مثلا گوشي تلفن همراه بر پايه اعتماد به فروشنده كالاي خريداري شده را به وي بسپاريد تا آن را براي مقابله با مشكلاتي مانند هنگ‌كردن، خالي شدن ناگهاني شارژ باتري و .. با نصب نرم‌افزارهاي جادويي و البته نامرئي واكسينه كند و البته در قبال ارائه اين خدمت بزرگ مبلغي حدود 40 تا 50هزار تومان از شما دستخوش يا دستمزد بگيرد؟
در صورتي كه اين مبلغ را پرداخته و پس از مدتي گوشي خريداري شده با مشكل مواجه شود چه مي‌كنيد؟ اگر به فردي كه نرم‌افزار مورد نظر را نصب كرده مراجعه كرديد و او مسووليتي به عهده نگرفت چه؟ اصلا اگر نرم‌افزار نصب شده باعث ايجاد مشكل شده باشد چه؟ البته اگر واقعا نرم‌افزاري نصب شده باشد!
نرم‌افزارهاي نامرئي
هميشه همين طور بوده. در كنار بازارهاي معروف و پرمخاطب مانند بازار كامپيوتر، موبايل و ... هميشه خدا افرادي هستند كه با استفاده يا بهتر بگوييم سوءاستفاده از عدم آگاهي مردم نسبت به مسائل فني تجهيزات ديجيتالي و ... كسب درآمد مي‌كنند.
بازار گوشي تلفن همراه از بازارهاي پرمخاطبي است كه ورود تكنولوژي‌هاي جديد و پيشرفته به بازار اين كالا باعث شده است تا شغل‌هاي كاذبي در حاشيه اين بازار به وجود آيد.
بگذريم از دست‌فروشان گوشي، قاب، بند و عروسك‌هاي موبايل كه از كنار بازار گوشي نان مي‌خورند، اما طي چند سال اخير ورود گوشي‌هاي جديد و پيشرفته به بازار كه از لحاظ نرم‌افزاري پيچيدگي‌هاي بيشتري دارند باعث شده برخي افراد با استفاده از عدم آگاهي مصرف‌كنندگان و به بهانه‌هاي مختلفي، عملياتي روي گوشي موبايل انجام دهند و بابت انجام اين عمليات يا به قول خودشان نصب نرم‌افزارهاي مختلف از مشتري دستمزد زيادي دريافت كنند.
حال آنكه نرم‌افزارهاي نصب شده قابل رويت نيستند و چه بسا اصلا نرم‌افزاري نصب نشده باشد.
فروشنده گوشي موبايل را از شما مي‌گيرد و با اين دليل كه در صورت عدم‌نصب نرم‌افزار، گوشي موردنظر دچار مشكلات زيادي مي‌شود براي مدت كوتاهي آن را به لپ‌تاپ يا pc وصل كرده و آن را در قبال دريافت مبلغي حدود 40 تا 50هزار تومان به شما تحويل مي‌دهد و شما را مطمئن مي‌كند كه گوشي شما نه هنگ مي‌كند، نه با مشكل خالي شدن ناگهاني شارژ باتري مواجه مي‌شود و نه ... .
البته حواستان باشد، در مورد نرم‌افزار و اينكه كجا نصب شده است، چرا قابل‌رويت نيست و ... نبايد پرس‌و‌جو كنيد. زيرا طبق ادعاي نصب‌كنندگان، اين نرم‌افزارها Hidden (مخفي) هستند و به هيچ وجه قابل‌رويت نيستند.
اگر هم فكر مي‌كنيد اين نرم‌افزارها را مي‌توانيد از اينترنت دانلود كنيد، باز هم اشتباه كرده‌ايد؛ چراكه باز طبق ادعاي نصب‌كنندگان، اين نرم‌افزارها در اينترنت موجود نبوده و به صورت محدود در اختيار آنها قرار گرفته است.
جالب اينجا است كه اكثر اين افراد، كار ساير همكاران خود را قبول نداشته و اقدام آنها را زير سوال مي‌برند.
طبق اعلام يكي از فروشندگان گوشي كه در نصب نرم‌افزارهاي مختلف روي گوشي هم دستي دارد، نصب نرم‌افزار روي گوشي كاري نيست كه بتوان به هر كسي سپرد؛ چراكه بسياري از افراد در بازار موبايل از نرم‌افزارهاي قفل شكسته استفاده مي‌كنند كه كارآيي لازم را ندارند. از طرفي گروهي نيز با عملياتي كه روي گوشي انجام مي‌دهند باعث بروز ايراد در گوشي مي‌شوند. به اعتقاد اين فروشنده، نرم‌افزارهايي كه روي گوشي نصب مي‌شوند بايد اصل و اورجينال بوده و قفل شكسته نيز نباشد.
وي در مورد اينكه اين نرم‌افزارها چگونه قابل‌شناسايي هستند، گفت: از آنجا كه اين نرم‌افزارها با نرم‌افزارهايي مانند گيم، منشي تلفني، فارسي‌ساز و ... متفاوت هستند قابل‌شناسايي نبوده و به صورت مخفي تنها براي جلوگيري از مشكلاتي مانند هنگ كردن و ... نصب مي‌شوند. مبين يك فروشنده ديگر در اين باره مي‌گويد: كجاي دنيا رسم است بابت ارائه خدمات به مشتري از وي دستمزدي دريافت نشود؟ ما نيز براي نصب نرم‌افزارهايي كه سلامت گوشي را تضمين مي‌كنند مبلغي حدود 20 تا 40هزار تومان از مشتري دريافت مي‌كنيم.
به گفته اين فروشنده، درست است كه نرم‌افزارهايي كه روي گوشي‌ها نصب مي‌شوند در اينترنت وجود دارد و قابل‌دانلود است، اما نرم‌افزارهاي مخصوصي در بازار وجود دارند كه از طرف شركت‌هاي توليدي به فروشندگان ارائه مي‌شود تا روي گوشي نصب شوند و در صورتي كه نرم‌افزار مزبور نصب نشود گوشي دچار مشكل مي‌شود، اين در حالي است كه نمايندگي‌هاي فروش اين ادعا را به شدت تكذيب كرده و مي‌گويند، چه طور ممكن است گوشي كه از مجراي قانوني وارد كشور مي‌شود و توسط اداره استاندارد و ..... چك مي‌شود دچار مشكل باشد؟
چه طور امكان دارد پرسنل فني نمايندگي‌هاي فروش تخصص لازم براي نصب اين نرم‌افزارها را نداشته باشند و فروشندگان داراي اين تخصص باشند؟
شايد معني اين گفته نمايندگي‌هاي فروش اين باشد كه گوشي‌هايي كه از مجراهاي غيرقانوني (قاچاق) وارد كشور مي‌شوند و بدون گارانتي به فروش مي‌رسند به اين نرم‌افزارها نياز دارند، اما قصه چيز ديگري است.
ترفندي براي افزايش قيمت گوشي‌هاي قاچاق
اگر سري به بازار خريد و فروش موبايل بزنيد حتما شاهد خواهيد بود كه گوشي‌هايي بدون گارانتي با قيمتي حدودا 50 تا 60هزار تومان ارزان‌تر از گوشي‌هاي گارانتي‌دار به فروش مي‌رسند. فروشندگان نيز معمولا براي جبران اين مبلغ به بهانه واكسينه كردن گوشي در مقابل برخي ايرادات، مبلغ 50 تا 60هزار تومان گارانتي را به اسم نصب نرم‌افزار از خريدار دريافت مي‌كنند و به اين صورت گوشي بدون گارانتي را با قيمت گوشي گارانتي‌دار به فروش مي‌رسانند.
اين طور كه پيدا است، ارگان‌ها نيز نظارتي بر عملكرد فروشندگان نداشته و با اين دليل كه تا كنون شكايتي در اين زمينه نشده است، از زير بار اين مسووليت شانه خالي مي‌كنند.
رودباري يكي از افرادي است كه نرم‌افزارهاي مذكور روي گوشي‌اش نصب شده‌ است و از قضا گوشي وي دچار مشكلاتي از قبيل خاموش‌شدن هنگام مكالمه آن هم در زماني كه شارژ گوشي پر است، هنگ كردن‌هاي مداوم و ..... شده است.
به گفته وي، وقتي براي حل مشكل به فروشنده مراجعه كرده است با اين پاسخ كه گوشي ويروسي شده، مواجه شده است. وي نيز نرم‌افزار نصب شده روي گوشي را هرگز نديده و اكنون به اين نتيجه رسيده است كه اصلا نرم‌افزاري روي گوشي نصب
نشده است.
به گفته وي، اگر بابت نصب نرم‌‌افزار از وي پول مي‌گرفتند، مشكلي نبود، اما مساله اينجا است كه بابت وصل چند دقيقه‌اي گوشي به كامپيوتر از وي 50هزار تومان دريافت كرده‌اند و حالا پس از يك‌ماه گوشي موبايل نه‌تنها دچار مشكل شده بلكه فروشنده ادعا كرده است، براي رفع ايراد گوشي بايد 50هزار تومان ديگر بپردازد.
همان‌‌طور كه مي‌بينيد، اين مصرف‌كننده از چند جهت زيان ديده است. اول اينكه گوشي بدون گارانتي را با قيمت گوشي گارانتي‌دار خريداري كرده است. دوم اينكه با وجود پرداخت مبلغ اضافه گوشي وي دچار مشكل شده است و از همه مهم‌تر اينكه براي رفع ايراد گوشي دستش به هيچ‌ جا بند نيست و نمايندگي فروش نيز مانند فروشنده مسووليتي تقبل نمي‌كند. پس ناچار صاحب گوشي بايد دست به دامن تعميركاران گوشي موبايل شده و وارد قصه‌اي جديد شود.
توصيه نمايندگي‌هاي فروش
نمايندگي‌هاي فروش گوشي موبايل به خريداران گوشي موبايل توصيه مي‌كنند از خريد گوشي بدون گارانتي خودداري كنند و در صورتي كه گوشي بدون گارانتي خريداري مي‌كنند، سعي كنند نرم‌افزارهاي مورد نظر را خود نصب كرده يا از نصب آن توسط نصاب مطمئن شوند.
البته طبق اعلام نمايندگي‌هاي فروش اخذ مبلغ اضافه از خريدار گوشي به بهانه نصب نرم‌افزار براي جلوگيري از هنگ كردن گوشي يك دروغ بزرگ است و نبايد به آن توجه كرد.
صدري مديرعامل شركت نيا در اين‌باره مي‌گويد: به اين دليل كه طي سال‌هاي اخير شركت‌هاي توليدكننده گوشي امكانات سخت‌افزاري بيشتري را روي گوشي‌ها ارائه كرده‌اند، اهميت نرم‌افزار و نصب آنها روي گوشي بيشتر شده است و با توجه به اين موضوع افراد سودجو براي اخذ مبلغ اضافه از خريداران ادعا مي‌كنند
نرم‌افزاري‌هايي را روي گوشي نصب مي‌كنند كه اغلب اين عمل صورت نمي‌گيرد و در صورتي هم كه نرم‌افزاري نصب شود به دليل اينكه نرم‌افزار قفل شكسته است، باعث هنگ كردن گوشي مي‌شود.
به گفته صدري، عدم وجود نرم‌افزار هرگز باعث هنگ كردن گوشي نمي‌شود و اين نرم‌افزار قفل شكسته است كه باعث بروز ايراد در گوشي موبايل مي‌شود.
مديرعامل شركت نيا افزود: متاسفانه براي مقابله با اين افراد نمي‌توانيم اقدام قانوني كنيم، چراكه نفس عمل نصب برنامه خلاف قانون نيست و برخي از برنامه‌ها مانند تقويم فارسي، منشي تلفني، Black List و... مفيد هستند. پس نمي‌توانيم بگوييم مي‌توانيم با اين مساله (نصب نرم‌افزارهاي قفل شكسته و نرم‌افزارهاي نامرئي) مبارزه كنيم، بلكه بايد دقت كنيم تا نرم‌افزار قفل شكسته روي گوشي نصب نشود تا گوشي دچار مشكل نشود.
همچنين به صرف اعتماد به فروشنده هر چه گفت، انجام ندهيم. گرايلي، مدير بخش تعمير و خدمات موبايل شركت سيتادل، نمايندگي فروش گوشي‌هاي سوني اريكسون نيز در اين رابطه گفت: ادعاي برخي از فروشندگان در رابطه با اينكه در صورتي كه برخي نرم‌افزارها روي گوشي موبايل نصب نشود، گوشي دچار ايراد مي‌شود، صحت ندارد و كذب است.
به گفته وي، نرم‌افزارهاي مورد استفاده گوشي‌هاي سوني اريكسون در سايت سوني اريكسون موجود است و كاربر گوشي مي‌تواند اين نرم‌افزارها را دانلود كند.
همچنين كاربران بايد توجه داشته باشند در صورتي كه مايل هستند، نرم‌افزاري را روي گوشي نصب كنند و از نرم‌افزار اورجينال استفاده كنند.
به گفته مدير بخش تعمير و خدمات موبايل سيتادل، اگر نرم‌افزار مورد استفاده با گوشي سازگار باشد مشكل پيش نخواهد آمد.
اتحاديه تجهيزات مخابراتي نيز در رابطه با اين اقدام برخي از فروشندگان و دريافت مبلغ اضافي از صاحبان گوشي گفت: در صورتي كه شكايتي در اين زمينه وجود دارد، بايد مطرح شود تا در شوراي حل اختلاف در مورد آن تصميم‌گيري شود.

يکشنبه|ا|27|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن