تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816502033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش وزير نفت به نمايندگان مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: گزارش وزير نفت به نمايندگان مجلس
انرژي- همشهري آنلاين:
وزير نفت امروز با حضور در مجلس شوراي اسلامي گزارشي از وضعيت فعلي حوزه‌هاي نفت و گاز كشور به نمايندگان ارايه داد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، غلام‌حسين نوذري با عرض تسليت اربعين حسيني و تبريك سي امين سال پيروزي انقلاب و گراميداشت ياد و خاطره فجرآفرينان انقلاب، شهداي عزيز و امام راحل و هزار شهيد صنعت نفت به‌ويژه شهيد آزاده و بسيجي محمدجواد تندگويان، گفت: به لحاظ اين‌كه در بهار ‌30 سال انقلاب هستيم، يادي مي‌كنيم از مبارزان و اعتصاب‌كنندگان صنعت نفت كه نقش اساسي در پيروزي انقلاب داشتند.

وي افزود: در واقع با بستن شيرهاي نفت به فرمان امام راحل، مبارزات ملت ايران وارد مرحله جديدي شد و ابعاد بين‌المللي آن گسترده‌تر گرديد.

وزير نفت تصريح كرد: بعد از پيروزي انقلاب هم صنعت نفت با تلاش خود و كار و حضور در سنگر توليد، نقش اساسي در رابطه با تامين ارز و حضور در جبهه‌ها براي تداوم انقلاب اسلامي ايفا كرد و هزار شهيد صنعت نفت گواه حضور مستمر همكاران صنعت نفت در جبهه‌هاي جنگ و هم‌چنين جبهه اقتصادي بود.

نوذري افزود: بازسازي تاسيسات صنعت نفت و به‌دنبال آن كار‌هاي توسعه‌اي كه در نفت انجام شد، برگ زريني بر عملكرد نظام مقدس جمهوري اسلامي به‌خصوص در بخش توليد انرژي است.

وي ادامه داد: اگر به آمار و ارقام نگاه شود، مشاهده مي‌كنيم كه ذخاير نفتي كشور قبل از انقلاب حدود ‌90 ميليارد بشكه بوده كه با اكتشافاتي كه انجام شد، اين ذخاير به ‌138 ميليارد بشكه رسيد.

وي گفت: اگر امروز ما به‌عنوان دومين كشور داراي ذخاير گاز شناخته مي‌شويم، به‌لحاظ اين است كه ذخاير گازي شناخته شده قبل از انقلاب كه حدود ‌8 تريليون مترمكعب بود به ‌2/28 تريليون متر‌مكعب رسيد و توسعه‌هايي كه در بخش گاز در كشور انجام شد، به‌خصوص كشف ميادين بزرگ گازي مانند پارس‌جنوبي و هم‌چنين كيش و ‌34 ميدان ديگر نفتي و گازي مانند ميدان آزادگان و يادآوران كارهاي بزرگي بود كه در بخش توسعه نفت بعد از پيروزي انقلاب اسلامي انجام شد.

نوذري با اشاره به ساخت ‌12 پالايشگاه گازي در كشور گفت: رساندن ظرفيت فراوري كشور يعني تصفيه نفت خام از ‌800 هزار بشكه به يك ميليون و ‌700 هزار بشكه از كارهايي است كه زحمات، تلاش و برنامه و سرمايه‌گذاري زيادي را به خود جلب كرده است.

وي در ادامه تصريح كرد: از سال ‌1374 تا سال ‌1377 تقريبا همه زمستان‌ها در پيك مصرف، قطعي گاز داشتيم، به‌خصوص در سرشاخه‌هاي مصرف كشور و استان‌هاي شمالي و غربي.

نوذري تصريح كرد: از سال ‌79 كه قرار‌داد صادرات گاز با تركيه را امضاء كرديم متاسفانه در زمستان‌ها نوعا مصرف گاز مورد نياز طرف‌ قرار‌داد را نمي‌توانستيم تامين كنيم و در مقاطعي گاز صادراتي به تركيه قطع مي‌شد.

وي اظهار كرد: سال گذشته هم سال بسيار سختي را پشت‌سر گذاشتيم. به‌دليل زمستان بي‌سابقه‌اي كه ظرف ‌50 سال قبل از آن در كشور اتفاق نيفتاده بود و هم‌چنين طولاني‌بودن سرما در كشور و فراگير‌بودن آن بخشي از كشور دچار مشكل شد. البته در مجموع نسبت به كلان كشور ‌7/3 مشتركان ما قطعي گاز داشتند، اما به‌دليل اين‌كه بعضي از استان‌ها از زماني كه گاز‌دار شده بودند وسائل نفت‌سوز و گاز‌سوز آنها از رده خارج شده بود، درنهايت تا تامين سوخت دوم مشكلاتي براي مردم پيش آمد.

نوذري افزود: تقريبا از همان سال گذشته، تامين سوخت زمستاني امسال را برنامه‌ريزي كرديم. جلساتي در شوراي عالي امنيت ملي تشكيل شد. جلسه‌اي خدمت رئيس مجلس بوديم و جلساتي هم در دولت راجع به سوخت امسال داشتيم.

وزير نفت در ادامه گزارش خود در مجلس با بيان اين‌كه براي تامين سوخت زمستاني سال‌جاري دولت و مجلس دغدغه داشتند، گفت: تامين سوخت زمستاني گذشته از اين كه بحثي اجتماعي است، شكلي امنيتي يافته بود، از اين رو وزارت نفت در سه محور كار را دنبال كرد تا بتواند سوخت زمستاني امسال را تامين كند.

نوذري افزود: گاز مورد نياز را تامين كرديم. با پيگيري‌هاي انجام شده فازهاي ‌9 و ‌10 پارس جنوبي به ميزان ‌50 ميليون متر مكعب در روز به بهره‌برداري رسيد، هم‌چنين توليد ‌20 ميليون متر مكعب گاز از ‌17 حلقه چاه در چهار استان كشور را به انجام رسانيدم. با توليد ‌70 ميليون متر مكعبي گاز توانستيم در زمستان امسال هم صادرات را به صورت كامل حفظ كنيم، و هم گاز صنايع و نيروگاه‌ها كه پيش بيني كرده بوديم به نيروگاه‌ها روزانه ‌30 ميليون‌متر مكعب تحويل دهيم به متوسط ‌60 ميليون متر مكعب افزايش يافت؛ علاوه بر آن توانستيم گاز مورد نياز بخش‌هاي خانگي و تجاري را تامين كنيم.

وزير نفت در تحليل دستاوردهاي وزارت نفت، گفت: اين اقدام يعني، حدود ‌10 تا ‌11 ميليارد متر مكعب بيشتر از سال قبل توليد گاز داشتيم كه به شبكه تزريق شده است. بيش از ‌2200 كيلومتر خطوط فشار قوي ظرف سال قبل و سالجاري به بهره‌برداري رسيد تا بتواند شبكه پايدار گاز كشور را براي تامين گاز تضمين كند، به جز سال‌هاي ‌83 و ‌86 زمسان امسال سردترين سال طي سال‌هاي ‌73 تا ‌87 بوده است و اين در حالي است كه برخي معتقدند زمستان امسال گرمترين زمستان بوده است.

نوذري اظهار كرد: از فروردين ماه سال‌جاري براي تامين سوخت نيروگاه‌ها مخازن نيروگاه‌ها را پر كرديم. نفت گاز و نفت كوره‌اي از ابتداي سال تا ‌26 بهمن ماه ‌87 تحويل نيروگاه‌ها شده ‌13 ميليارد و ‌138 ميليون ليتر بوده است كه به نسبت سال ‌86 يك ميليارد و ‌907 ميليون ليتر بوده است و اين يعني يك ناوگان حمل و نقل با ‌11 هزار نفتكش كار سوخت رساني را در سراسر كشور اجرايي كرده است.

وي خاطرنشان كرد: امسال به دليل خارج شدن نيروگاه‌هاي برق آبي از سيكل توليد برق ناچار شديم نفت گاز بيشتري را وارد كنيم تا بتوانيم جايگزين انرژي آن نيروگاه‌ها كنيم، با همه اقدامات انجام شده ذخيره امروز نيروگاه‌ها ‌2 ميليارد و ‌238 ميليون ليتر است كه يك ميليارد و ‌738 ميليون ليتر نسبت به سال قبل افزايش يافته است.

وزير نفت با اشاره به خطوط به بهره‌برداري رسيده، گفت: خط ششم امسال به بهره‌برداري رسيد، بخشي از خطي كه از ني‌زار قم به شرق تهران آمد سال جاري به بهره‌برداري رسيد، خط انتقال گاز از ساوه به همدان، بيجار و تكاب براي تقويت خطوط غرب كشور امسال به بهره‌برداري رسيد. خط ساوه، قزوين و كويين براي تقويت استان‌هاي شمالي (مازندران و گيلان) سالجاري به بهره‌برداري رسيده است.

نوذري از آغاز بهره‌برداري خط تهران، سمنان، دامغان، شاهرود، ميامي و دشت شاد در آينده نزديك سخن گفت و اظهار كرد: تقويت خطوط استان‌هاي سمنان، گلستان و مازندران آماده افتتاح است. مجموعه اين اقدامات نشان داد كه توانمندي‌هاي بسيار خوبي براي مقابله با بحران‌ها وجود دارد. امسال بحران سوخت به خوبي مديريت شده است و اين افتخار دولت‌ نهم است.

وي از رشد توليد نفت در دولت نهم سخن گفت و افزود: ميزان توليد نفت در ابتداي سال ‌84 كه حدود چهار ميليون ليتر بود به ‌2/4 ميليون ليتر افزايش يافته است. ميزان توليد نفت كشور، جايگاه ايران را در سازمان كشورهاي صادركننده نفت، كليدي‌تر كرده است.

وزير نفت از برنامه‌ريزي‌ وزارت نفت در چهار ناحيه صنعتي خبر داد و تصريح كرد: توسعه ميادين نفتي غرب كارون مثل آزادگان، يادآوران، دارخوين و جفير براي ظرفيت يك ميليون بشكه برنامه‌ريزي شده است. سياست دوم، پارس جنوبي كه براي بقيه فازهاي پارس جنوبي طراحي شده است. از مجموع ‌28 فاز پارس جنوبي ‌10 فاز به بهره‌برداري رسيده است كه ‌5 فاز در سال‌جاري انجام شده و ‌7 فاز نيز در حال اجراست و چهار فاز در مرحله پايان مناقصه و ‌3 فاز با طرف ترك در حال مذاكره‌ايم.

وزير نفت در ادامه ارايه گزارش خود به مجلس با اشاره به اكتشافات صورت گرفته و كشف ‌34 ميدان نفتي گفت: امروز ما توانستيم در دنيا هم در بخش نفت و هم در گاز به عنوان يك كشور قابل اعتماد و اتكا و به عنوان يك تامين كننده بزرگ انرژي دنيا مطرح شويم.

نوذري در ادامه با اشاره به مقايسه نفتي كه ‌30 سال قبل از انقلاب و نفتي كه در سي سال اخير توليد شده است، گفت: توانمندي و كارآمدي نظام را در اين ارقام و آمار مي‌توان ملاحظه كرد.

وي ادامه داد: به طوري كه مجموعه توليدي كه در سي سال قبل از انقلاب در بخش نفت انجام شده، ‌26 ميليارد بشكه بوده و توليدي كه ‌30 ساله اخير انجام شده، ‌4/36 ميليارد بشكه نفت بوده است و اين يك عدد و رقمي است كه هم توانمندي ما را در بخش حفاري، اكتشافات و توسعه با همه‌ي محدوديت‌هايي كه استكبار جهاني از بدو پيروزي انقلاب در بخش انرژي نفت فراهم نمود، صورت گرفت و هم اين كه اين اقتدار نظام است كه توانسته با اين محدوديت‌ها اين كارهاي بزرگ را سامان دهد.

وي در ارتباط با بخش پالايشگاه نفت اعلام كرد: ‌9 پالايشگاه موجود داريم كه حدود يك ميليون و ‌700 هزار بشكه به طور متوسط تصفيه مي‌كند و در اين دولت مصوب شده است كه ‌7 پالايشگاه جديد ساخته شود و ظرفيت پالايش كشور به ‌2/3 ميليون بشكه برسد و براي اجراي فرمايش مقام معظم رهبري جهت جلوگيري از خام فروشي هم طراحي‌ها انجام شده است.

وزير نفت اعلام كرد: از مجلس درخواست مي‌كنم به اين نكته توجه كند كه پالايشگاه ستاره خليج فارس كه الان ‌18 درصد پيشرفت داشته و قطعا در اجرايي شدن و به ثمر رساندن اين پالايشگاه نياز به كمك مجلس دارد، به تنهايي ‌35 ميليون ليتر در روز توليد بنزين خواهد داشت و اين در حالي است كه كل توليد بنزين ‌9 پالايشگاه موجود ‌45 ميليون ليتر در روز است و يك پالايشگاه به تنهايي ‌35 ميليون ليتر بنزين كشور را تامين مي‌كند.

وي بر اين اعتقاد است كه از هر كاري لازم‌تر و واجب‌تر است كه سرمايه‌گذاري كنيم تا اين پالايشگاه و امثال آن را به بهره‌برداري برسانيم.

نوذري با اشاره به ‌20 ميليون ليتر صرفه جويي در مصرف بنزين به دليل را‌ه‌اندازي سامانه‌ي هوشمند بنزين و كارت هوشمند سوخت گفت: اگر اين كار اتفاق نيفتاده بود، امروز با اين وضعيت مصرف در كشور، ‌واردات ما به قريب ‌88 تا ‌90 ميليون ليتر مي‌رسيد.

وي گفت: در رابطه با بخش پالايش، براساس اصل ‌44 ،‌بخش خصوصي بايد وارد شود و در شرايطي كه محدوديت‌هاي بين‌المللي از مشاركت‌هاي خارجي جلوگيري مي‌كند، ما نياز داريم براي جلو بردن بعضي از اين پالايشگاه‌ها كه نقش استراتژيك براي سوخت كشور دارند، حتما سرمايه‌گذاري كنيم و در اين مورد نياز به كمك مجلس داريم.

وزير نفت با تشريح بخش گازرساني گفت: تعداد شهرهايي كه گازرساني شده‌اند در پايان سال ‌83، ‌516 شهر بود و امروز اين رقم به ‌700 شهر رسيده است و وضعيت گازرساني به روستاها در پايان سال ‌83 دو هزار و ‌16 روستا بوده و امروز به ‌6600 روستا رسيده است؛ در خصوص خانوارهاي مصرف كننده گاز طبيعي اين رقم ‌5/10 ميليون خانوار بوده است كه اكنون به ‌14 ميليون خانوار رسيده است.

نوذري گفت: تلاش كنيم گاز را به صنايع‌مان برسانيم، چرا كه هم ايجاد اشتغال مي‌كند و هم ارزش افزوده دارد و در اين راستا گازرساني ‌8 هزار واحد صنعتي به ‌19 هزار واحد صنعتي ظرف ‌3 سال گذشته رسيده است، و ظرفيت پالايشي گاز كشور از ‌383 ميليون مترمكعب به طور متوسط در اين مدت به ‌520 ميليون متر مكعب و خطوط انتقال فشار گاز طبيعي از ‌20 هزار كيلومتر در سراسر كشور، ‌30 هزار كيلومتر و نيز شبكه گذاري گاز طبيعي از ‌105 هزار كيلومتر در كشور به ‌157 هزار كيلومتر رسيده است و اين اقدامات در بخش گازرساني صورت گرفته و اين در حالي است كه ناگفته‌هاي گاز فراوان است.

وزير نفت گفت: اگر بخواهيم به اهداف سند چشم‌انداز برسيم بايد در بخش صنعت نفت ‌500 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كنيم و بيش از ‌50 درصد آن به تنهايي در بخش بالادستي و پايين‌دستي صنعت گاز مورد نياز است، كه ما بايد بتوانيم اعتبار و بودجه‌ي لازم براي توسعه‌ي ميادين مشترك را اختصاص دهيم و سهمي هم از بازار گاز داشته باشيم و اين در حالي است كه متوسط تزريق گاز امسال با سال‌هاي گذشته متفاوت بوده است؛ به طوري كه امسال ‌83 ميليون مترمكعب در روز بوده است و در حالي كه صادرات تداوم خود را داشته و يك روز نيز در اين مدت، گاز صنعت ما قطع نشده است.

وي در تشريح بخش پتروشيمي اعلام كرد: در بخش پتروشيمي ‌37 واحد پتروشيمي بعد از انقلاب به بهره برداري رسيده و ظرفيت پتروشيمي كشور از ‌5/4 ميليون تن در سال به ‌35 ميليون تن رسيده است كه ظرفيت نصب شده آن حدود ‌50 ميليون تن است و حدود ‌22 واحد پتروشيمي در اين دولت آغاز به كار كرده و كار اجرايي آن شروع شده، و قطعا نياز به سرمايه‌گذاري و پيگيري‌هاي جدي براي به ثمر رساندن آن است كه خوشبختانه ‌2 واحد پلي اتيلن آن (واحد پتروشيمي مهر و مرواريد) به حول قوه‌ي الهي، فروردين و ارديبهشت ماه به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وزير نفت با اشاره به گزارش ديوان محاسبات در خصوص يك ميليارد دلاري كه به خزانه وارد نشده است، گفت: من بلافاصله با آقاي رحماني فضلي تماس گرفتم و اعلام كردم عدد و رقم‌هاي نفت خيلي روشن و واضح است و اين يك ميليارد دلار ايجاد شبهه در جمع نمايندگان و افكار عمومي كرده است. به طوري كه بعضا مطرح مي‌شود كه اداره به چه شكلي است كه يك ميليارد درآمدهاي نفتي به خزانه واريز نشده است و ايشان خيلي صريح اعلام كردند اين موضوع اصلا به نفت مربوط نمي‌شود كه من از رحماني فضلي آن را تقاضا كردم، چون اين مطلب از تريبون مجلس مطرح شده است.

نوذري با اشاره به نامه‌اي كه به رياست مجلس تقديم كرده است، گفت: در آنجا بعد از بحث‌هايي كه با ديوان محاسبات داشته‌ايم، مشخص شد هيچ موردي از اين قضيه به وزارت نفت برنمي‌گردد و اطمينان مي‌دهم در بخش نفت بحث يك دلار و يك سنت هم محاسبات دقيق دارد و وزارت نفت خود را پاسخگوي حتي يك سنت درآمدهاي نفت مي‌داند.

وزير نفت با اشاره به چالش‌هاي پيش‌روي نفت اعلام كرد: نمايندگان مستحضر باشند كه ذخاير قابل استحصال با تكنولوژي امروز حدود ‌138 ميليارد است، ولي نفت در جاي كشف شده ، قريب به ‌600 ميليارد بشكه است؛ لذا نه ملت ما و نه نياز انرژي داخل و نه اين سوخت ارزشمند به ما اجازه مي‌دهد كه بگذاريم اين بخش از نفت زمين بماند.

وي افزود: لذا براي بالا بردن ضريب بازيافت نفت و توليد بيشتر از نفت در جا، قطعا نياز به سرمايه‌گذاري بيشتري است، چرا كه هر چقدر ما به سمت عمر بيشتر ميادين مي‌رويم نياز به سرمايه‌گذاري بيشتر است، چرا كه عمق مخازن بيشتر مي‌شود و تعداد چاه‌هايي كه بايد در هر ميدان حفاري كنيم، بيشتر مي‌شود.

وي دومين چالش پيش روي صنعت نفت را نگهداري و جذب نيروهاي متخص در اين صنعت دانست و اعلام كرد: صنعت نفت، صنعتي است كه در رقابت بين‌المللي ما در داخل اين رقابت را نداريم و يكي از ميدان‌هاي رقابت، ميدان پرورش، تامين و نگه داشت نيروي انساني است كه با توجه به بازار نيروي انساني و نوع تخصصي كه در بخش نفت و گاز وجود دارد، يكي از تهديدات صنعت نفت است، لذا هم سرمايه‌گذاري بيشتري مي‌خواهد و هم بايد زمينه‌هاي جذب و نگهداري نيروهايمان را در صنعت نفت حفظ كنيم.

وزير نفت در ادامه گزارش خود به مجلس شوراي اسلامي به سرمايه‌گذاري در بخش نفت اشاره كرد و گفت: ما نمي‌توانيم نفت را مانند بعضي از جاهاي ديگر اداره كنيم. به‌هر حال همين سال گذشته كه تصميم‌گيري شد 20 ميليون متر‌مكعب به ظرفيت گاز كشور اضافه شود، اين تصميمي بود كه اگر مي‌خواست مراحل كاري مانند ساير وزارتخانه‌ها را طي كند، به شما اطمينان مي‌دهم هنوز ما از دوخان اول آن هم نگذشته بوديم.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نوذري در ادامه افزود: اگر مي‌خواهيم صنعت نفت ما مقام دوم اوپك را داشته باشد و اگر مي‌خواهيم صنعت نفت ما جايگاه خود را در عرصه گاز در كشور و سهم خود را از بازار بين‌المللي حفظ كند، قطعا به سرمايه‌گذاري و نگاه ويژه و مخصوص مجلس نياز دارد.

وزير نفت گفت: سال گذشته مجلس تصميم بسيار اساسي و خوبي گرفت و آن هم اين‌كه 3 درصد از درآمدهاي نفت را براي توسعه پارس جنوبي گذاشت و بر اساس همان تصميم مجلس بود كه امروز 7 فاز اين ميدان را مشاهده مي‌كنيد كه حالت اجرايي دارد.

وي ادامه داد: امسال اين فاز‌ها وارد كار اجرايي‌تر و شيب تند مي‌شود كه قطعا نياز به تزريق منابع مالي بيشتر دارد و ميادين مشترك ما نياز به سرمايه‌گذاري دارند.

نوري گفت: براي اعتلاي صنعت نفت كه يك صنعت ملي است از جانب وزارت نفت و دولت به تنهايي اين اهداف تحقق پيدا نمي‌كند و قطعا نياز به حمايت و پشتيباني و توجه خاص نمايندگان محترم دارد.

وزير نفت هم‌چنين در پاسخ به تذكر كاتوزيان گفت: به هرحال بنده به‌عنوان يك عضو كوچك، 8 سال در خدمت برخي از دوستاني كه در مجلس هستند و به‌عنوان يك نماينده از شهرستان بوده‌ام. در واقع 8 سال در مجموع قانونگذاري بوده و خود را نسبت به قانون و قانونگذاري از كساني مي‌دانم كه به جد به آن متعهد هستم.

وي خطاب به لاريجاني گفت: دليل واضح هم آن است كه هيچ چيزي را از مجلس پنهان نكرده‌ام. در اولين گزارش حتي در گزارش قبل از اين‌كه سهميه يارانه انرژي به اتمام برسد، خدمت حضرتعالي نوشتم و ميزان ارز معوض واردات نفت را افشا كردم. در اولين گزارش كه شهريورماه دادم اين را افشا كردم آن هم به‌عنوان كسي كه به قانون پايبند هستم. لذا هيچ چيزي را پنهان نكرده‌ايم و طي چهار‌نامه خدمت رييس‌جمهور نوشتم كه قطعا بايد از مجلس مصوبه بگيريم.

وي ادامه داد: مجلس مستحضر است كه ما در 5 ‌ماهه اول امسال هم بنزين هم نفت گاز را وارد كرديم. قيمت نفت گاز به تني 1300 دلار رسيد و قيمت بنزين به تني 1280 دلار رسيد، يعني حجم واردات ما بيشتر شد و قيمت آن هم افزايش پيدا كرد. يكي از دلايلش هم همين است.

نوذري تصريح كرد: هم‌چنين آن‌جايي كه نوشتم با مسووليت اينجانب، اين مسووليت، مسووليتي است كه قانون مشخص كرده كه اگر مسوول يا وزير يا مديري به ذي‌حسابي خود اعلام كرد اين كار را انجام بدهد و آن امتناع كرد، مي‌تواند بنويسد با مسووليت اينجانب و آن ذي‌حساب مسوول است اين كار را انجام دهد.

وي ادامه داد: آن مسووليتي كه آنجا پذيرفتم از باب رفع تكليف از ذي‌حساب است نه خداي ناكرده در رابطه با مطلبي كه قانون را دور زده باشيم يا مطلب ديگري را انجام داده باشيم. ذي‌حساب بنده گفت من نياز به مجوز شما دارم، بنده هم نوشتم با مسووليت اينجانب.

وزير نفت با بيان اين كه در وزارت نفت بدون ريسك و مسووليت نمي‌شود كار كرد، افزود: اگر مجلس فرصتي را بدهد كه بنده در يك جلسه غيرعلني و غيررسمي كه مسائل آن به بيرون درز نكند، ريسك‌هايي كه براي پيشبرد كار وزيري كه راي اعتماد از شما گرفته انجام داده را مي‌گويم و شما قطعا آن را تصديق خواهيد كرد، ولي ما اين ريسك‌ها را كرديم.

وزير نفت تامين سوخت را جزو وظايف اين وزارتخانه دانست و گفت: نبايد و نمي‌توانم اجازه دهم يك روز صف بنزين تشكيل و يك روز يك نيروگاه خاموش شود. استنباط بنده هم اين بوده و يك رويه‌اي در سابق هم بوده كه چند سال هم اين رويه اجرا شده است. در دولت‌هاي قبلي هم بوده است. در زمان‌هايي كه نياز به فرآورده بيشتري بود فرآورده وارد مي‌شده و براي اعداد و رقم‌ها مجوز از مجلس گرفته مي‌شده است.

وي تصريح كرد: در جلسه گذشته دولت هم نامه‌اي خدمت دكتر داوودي و دولت دادم و در آنجا وضعيت واردات فرآورده را تشريح كردم و خواستم مراحل قانوني آن طي شود كه اميدوارم اين دغدغه مجلس كه بنده از آن هم بي‌خبر نيستم، حل شود.

يکشنبه|ا|27|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن