تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815251677




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بانكداري الكترونيك و پول الكترونيكي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بانكداري الكترونيك و پول الكترونيكي
خبرگزاري فارس: بايد گفت كشور ما نيز در صنعت بانكداري الكترونيكي حدود يك دهه است كه حركتهايي داشته ولي اين حركتها در بسياري از مقاطع لاك پشتي و يا خوش بينانه آن حركت يك لنگه پا بوده و تغييرات و تجهيزات ايجاد شده با ساختار آن همخواني نداشته است .


چندين دهه است كه كشورهاي قاره هاي اروپا ، آمريكا و آسياي شرقي و حتي بعضي از كشورهاي آفريقايي و كشورهاي حوزه خليج فارس ، سيستم بانكي خود را مجهز به تشكيلات الكترونيكي نموده اند و با پيشرفت و تغييرات روز اين امكانات حركت مي نمايند به شكلي كه كشور ايران تا چندي پيش ، تجهيزات الكترونيكي خود را از كشورهاي حوزه خليج فارس خريداري مي نمود . البته بايد گفت كشور ما نيز در صنعت بانكداري الكترونيكي حدود يك دهه است كه حركتهايي داشته ولي اين حركتها در بسياري از مقاطع لاك پشتي و يا خوش بينانه آن حركت يك لنگه پا بوده و تغييرات و تجهيزات ايجاد شده با ساختار آن همخواني نداشته است . براي بحث پيرامون اين موضوع بهتر است از ابتدا به عوامل عقب ماندگي صنعت الكترونيك در كشور پرداخته تا در آخر به نحوه ايجاد اين صنعت مفيد با سرعت بيشتر در كشور برسيم .
عوامل موثر در عدم ايجاد صنعت الكترونيك بعد از انقلاب اسلامي :

1- همانطور كه مي دانيد در سال 1357 بعد از پيروزي انقلاب شكوهمند مردم ايران ، ما كشوري غارت شده از طرف حكومت طاغوت و عوامل دست نشانده آنها و مخصوصا آمريكا به ارث برديم كه جبران اين خسارات نياز به فروش چندين سال منابع ملي كشور را داشت .
2- در دو سال اول پيروزي انقلاب ، مسئولين نظام بيشتر در تفكر برپايي حكومت اسلامي بودند و هنوز دوست و دشمن خود را بصورت كامل شناسايي نكرده بودند كه اين امر نيز سبب درگيري كشور و مسئولين آن با ترورها و مسائل امنيتي گرديد .
3- در سال 1359 نيز با حمله نا جوانمردانه كشور عراق و رژيم بعث با سركردگي صدام به ايران كه اين امر به 8سال جنگ نا برابر انجاميد ? سبب از دست دادن منابع مالي و انساني بسياري در كشور گرديد و اگر همين جنگ را ثروتمند ترين كشور و يا حتي خود آمريكا انجام داده بود الان ديگر آمريكايي نبود كه براي همه دنيا ديكتاتوري كند .
4- بعد از جنگ مسئولين نظام بيشتر به فكر ترميم و بازسازي كشور آن هم با خزانه اي خالي بودند به گونه اي كه تا يك دهه به طول انجاميد و هنوز هم در بعضي از مناطق در حال جبران خسارات ناشي از اين تجربه تلخ هستند .
5- بعد از جنگ مخصوصا در دهه هفتاد همزمان با بازسازي كشور به صورت محدود صنعت الكترونيك وارد كشور شد ولي به دليل قيمت بالاي تجهيزات نه مردم عادي توانايي استفاده از اين تجهيزات را داشتند نه دولت توانايي خريد اين تجهيزات را به صورت امروزي داشت . كامپيوتر بيش از يك ميليون تومان اوايل دهه هفتاد مانند اثاثيه لوكس و دكوري بود كه فقط در منزل اقشار غني مملكت يافت مي شد .

پس نمي توان به مسئولين در اين مدت زماني وقوع حوادث ، خورده گرفت كه چرا مملكت ما مانند ديگر كشورها پيشرفت چنداني نه تنها در اين صنعت بلكه در خصوص تمامي علوم و فنون نداشته است همانطور كه گفته شد اين وقايع كشور ما كه چيزي نيست اگر چندين كشور غني هم در اين مدت ( 15سال) در گير چنين مسائلي مي شدند شايد الان به جاي پيشرفت الكترونيك مانند عصر حجر زندگي مي نمودند . البته در اواخر دهه هفتاد و دهه هشتاد ايران در خصوص مجهز شدن به تجهيزات الكترونيكي پيشرفت چشم گير و خوبي داشته ، به گو نه اي كه نه تنها مراكز اداري و بانكها مجهز به الكترونيك شدند بلكه اين صنعت به منازل مردم نيز وارد شد .

دراينجا به عوامل بازدارنده پيشرفت صنعت الكترونيك در دهه هشتاد در كشور مي پردازيم :

1- ورود صنعت الكترونيك به كشور بصورت يك امر تفنني و خيلي بي برنامه صورت گرفت بصورتي كه كمتر كسي مي دانست اين امكانات آيا به درد مي خورد يا خير و اگر هم به درد مي خورد براي چه كاري مي باشد به همين علت توزيع اين صنعت در كشور نه مناسب بود و نه برنامه اي داشت و حتي براي وارد نمودن اين تجهيزات تفكري نشده بود و كشور ما از هر جايي كه امكانات را مشاهده مي نمود خريداري مي كرد كه سبب تحمل خسارت سنگين در اين صنعت گرديد.
2- نبودن دوره هاي اموزشي اوليه كامپيوتر در مقاطع تحصيلي راهنمايي و دوره پايه در مقاطع متوسطه براي همه رشته هاي تحصيلي سبب عدم آشنايي نسل جوان با اين صنعت گرديده و اگر هم كسي بخواهد آنرا فراگيرد نياز به وقت و هزينه بسياري است كه حتي براي همين مراحل ابتدايي بايد بپردازد كه از عهده همه كس برنمي آيد و اگر خيلي خوش بينانه بخواهيم نگاه كنيم جوانان ما بايد در دانشگاه آن هم با قبولي در كنكور? مي توانند اين علم را بياموزند .
3- عامل بعدي كه سبب شده تا اين علم در كشور ما پيشرفت كمي داشته باشد گراني تجهيزات سخت افزاري مي باشد به گو نه اي كه در بعضي مقاطع افراد براي داشتن آن مجبور به در يافت وام از بانكها بودند . همانطور كه مي دانيد با آمار منتشره در جرايد و روزنامه ها چيزي حدود 90 درصد اقشار جامعه ما داراي زندگي متوسط و ضعيف مي باشند پس پيشرفت صنعت الكترونيك در كشور ما منوط به پيشرفت اين بخش از جامعه مي باشد كه بيشترين مراجعات به مراكز دولتي و مسافرتهاي درون شهري را دارند . اگر تدبيري انديشيده شود ( كاهش نرخ گمرگ و يا افزايش توليد به حالت كنترلي و پوششي ) اين تجهيزات در اختيار همه افراد جامعه قرار گيرد شاهد پيشرفت چشم گيري در اين خصوص خواهيم بود . كشور ما نه تنها تدبيري در اين خصوص نداشته بلكه براي اماكن و مراكز كامپيوتر و خدمات كامپيوتري ايجاد شده در اين مدت مانند كافي نتها هيچ كنترل اصولي و اساسي نيز به عمل نياورده است و گاها مشاهده مي شود زماني كه دولت اقدام به فعاليتي در سطح كشور (مانند ثبت نام هاي اينترنتي) بصورت الكترونيك مي نمايد تمام اقشار جامعه را دچار سردر گمي و اضطراب مي نمايد وبيشتر شاهد اعتراض مردم و گله مندي آنها از برنامه ايجاد شده هستيم تا خرسندي و خوشحالي انها در جهت استفاده ازسيسيتم الكترونيك .

حال به بحث در خصوص مزاياي صنعت الكتر ونيك در كشور مي پردازيم و برخي از مزاياي آن را برمي شماريم :

1- دقت بيشتر و بهتر در خصوص روند فعاليت اداري در تمامي مراكز دولتي و غير دولتي .
2- دسترسي آسانتر به اطلاعات ثبت شده در گذشته و پاسخگويي سريعتر به مراجعات مردمي .
3- جلوگيري از سوء استفادهها ي احتمالي و كنترل بهتر و دقيق تر مراكز دولتي .
4- كاهش حجم زيادي از مصرف كاغذ در حالي كه ايران يكي از بزرگترين وارد كننده هاي كاغذ در دنيا مي باشد .
5- امكان انتقال سريعتر اطلاعات در تمامي نقاط كشور .
6-دسترسي اسانتر مردم به اطلاعات و اعلاميه هاي صادره از مراكز دولتي و مراكز خدمات عمومي مانند مسافرتهاي خارج شهري .
7- كاهش مسافرتهاي شهري مردم كه به دنبال آن كاهش ترافيك ، مصرف سوخت و آلودگي هوا خواهد داشت .
8- پيشرفت اين صنعت دربعضي از مراكز مانند بيمارستانها باعث افزايش دقت در تشخيص بيماري شده كه به دنبال آن باعث كاهش خسارت جاني و مالي براي مردم گرديده است .
9-انتقال فعاليتها روزمره به منزل سبب حضور بيشتر افراد در منازل خود و گرم تر شدن كانون خانواده خواهد شد .
10-در ديدي وسيعتر مي توان افزايش آگاهي و اطلاع مردم از تحولات پيرامون خود و مخصوصا تحولات كشورهاي جهان را نام برد .
11-تهيه نيازمنديهاي مردم از طريق اين صنعت بدون نياز به انجام مسافرتهاي برون شهري و حتي خارج از كشور و كاهش هزينه هاي سنگين اين مسافرتها گرديده است .

مزاياي اين صنعت آن چنان زياد است كه نيازبه زمان و فرصتي بيشتر دارد كه در اينجا به همين اندك مزايا كه در فعاليت هاي روزمره وجود دارد و براي عموم جامعه قابل درك است بسنده مي نماييم. همانطور كه مي دانيد اين صنعت سبب پيشرفت بيش از حد در ديگر صنايع مانند توليدات خودرو ? لوازم خانگي ? معماري و شيمي وفيزيك مخصوصا انرژي هسته اي گرديده است و اين پيشرفت را مي توان به وضوح و آشكاري فراوان حس نمود .

در اينجا به عوامل باز دارنده پيشرفت صنعت الكترونيك در مجموعه بانكي كشور مي پردازيم :

همانطور كه مي دانيد بيش نيمي از مسافرتهاي اداري مردم در خصوص مراجعه به بانكها مي باشد و با حذف و يا كاهش آن مي توان حجم بزرگي از مسافرتها و به دنبال آن ترافيك ? آلودگي هوا ? مصرف سوخت و حتي هزينه مالي اين مسافرتها را براي مردم كاهش داد. اين عوامل بازدارنده به شرح ذيل مي باشد :
1-عدم اشنايي مديران وكاركنان قديمي بانك در گذشته با اين صنعت و به روز نبودن اطلاعات انها كه سبب مخالفت با اين صنعت و پيشرفت ان گرديده است .
2- درصد اطمينان بيش از حد بالاي كاركنان قديمي به روش سنتي نسبت به روش جديد ? آساني فرا گرفتن آن و پاسخگويي به مراجعات مشتريان به دليل اخت شدن آنها با سيستم قديمي .
3-آموزش كم اين سيستم در سطح بانكها و اگر هم آموزشي هست در زمان بندي مناسب و به موقع صورت نمي پذيرد و بيشتر حالت مدرك گرايي دارد تا باروري اطلاعات در بين كاركنان بانكها .
4- به دليل استفاده از دو سيستم سنتي و الكترونيكي به صورت موازي در بانكها سبب گرديده كاركنان به دلخواه از سيستم سنتي بيشتر استفاده نمايند .
5-به دليل وارداتي بودن اين صنعت ? سبب عدم هماهنگي بين فرمها و مدارك بانكي با سيستم جديد گرديده كه با جايگزيني آن هزينه سنگيني را به دوش بانكها خواهد گذاشت .
6-همانطور كه گفته شد صنعت الكترونيك در بانكها وارداتي مي باشد كه بانكها براي وارد نمودن آنها و حتي كوچكترين تغيير در اين برنامه ها بايد هزينه سنگيني پرداخت نمايند .
7- عدم آگاهي عموم مردم و آشنايي كم آنها با تجهيزات الكترونيكي بانكها و اطمينان بسيار پايين آنها به اين امكانات كه سبب افزايش مراجعات آنها به بانكها گرديده است در صورتي كه همين الان هم خيلي از فعاليتها را مي توان با سيستم الكترونيك انجام داد .
8- توزيع نامناسب و منطقه اي خدمات بانكي در سطح شهر كه خيلي جاها ديده شده در يك مكان بيش از 10شعبه بانكي وجود دارد ولي در بعضي مناطق حتي يك بانك هم وجود ندارد كه اين امر سبب گرديده كه مردم آن منطقه هنوز بيشتر فعاليت اقتصادي خود را بصورت دستي انجام دهند .
9-به دليل سواد كم و يا بي سوادي بخش بزرگي از مردم سبب گرديده كه خيلي ها از اين امكانات الكترونيكي استفاده نكنند و اين حق را هم بايد به آنها داد كه نتوانند از سيستمي كه از گزينه هاي متفاوت استفاده مي كند و نياز به انواع رمز هاي ورودي دارد به راحتي استفاده نمايند .
10-يكي ديگر از عوامل استفاده كمتر مردم از اين امكانات اتفاقات نا گواري است كه در خصوص سوء استفاده افراد شرور از اطلاعات شخصي آنها رخ داده است و مردم ميل ندارند براي فعاليتهاي خود به مراكز كامپيوتري و كافي نتها مراجعه نمايند كه اصولا تبادل اطلاعات شخصي در اين مراكز اشتباه مي باشد .
11-هزينه هاي پايين خدمات بانكي سبب گرديده كه مردم بيشتر و با دفعات زيادتري از آنها استفاده نمايند وحتي كوچكترين فعاليتهاي اقتصادي خود را از طريق بانك انجام دهند .
12-وجود امكاناتي مانند انواع چكهاي تضميني و راحتي تهيه آنها سبب گرديده تا مردم تمايل بيشتري به استفاده از آنها نسبت به امكانات الكترونيكي داشته باشند .
13-به دليل عدم هم خواني و هماهنگي بين امكانات ارائه شده در بين بانكها ? براي استفاده از خدمات بانكي نياز به داشتن چندين رمز الكترونيكي و تعداد زياد كارتهاي الكترونيكي گرديده كه براي استفاده كنندگان خوش آيند نيست .
14-عدم وجود امكانات و تجهيزات قابل استفاده از كارتهاي الكترونيكي بانكي در ساير ادارات سبب گرديده كه نقش آنها در ادارات كمرنگتر گردد و مجددا حضور فيزيكي مردم به بانكها را سبب شود .
15-عدم اطمينان بانكها به مدارك ارائه شده از طرف مشتريان از يك طرف و عدم وجود امكانات ارتباطي و الكترونيكي بين بانكها و مراجع صادر كننده مدارك سبب استفاده از روش سنتي و دستي قديمي براي تهيه مدارك و انجام خدمات بانكي گرديده است .

عوامل بسيار زيادي در خصوص بازدارندگي استفاده از صنعت الكترونيك در كشور وجود دارد كه در اينجا به همين چند مورد بسنده مي نماييم .

راه حلها و راهكارهاي افزايش استفاده از خدمات الكترونيكي در بانكها مي پردازيم و آنها را براي درك بهتر برمي شماريم :

1- برگزاري دوره آموزشي مستمر براي تمامي كاركنان در خصوص اين صنعت ? آنهم بصورت اجباري و در زمانهاي مناسب و به دنبال آن برگزاري دوره هاي باز بيني براي كاركنان بعد از گذراندن دوره هاي اصلي ? براي يادآوري اطلاعات قبلي و باز آموزي اطلاعات جديد كه سبب فراگيري همه كاركنان قديمي و جديد شده و افزايش ضريب اطمينان به سيستم الكترونيكي در بين كاركنان بانكها به دنبال خواهد داشت .
2- به دليل دو گانه بودن سيستم بانكي ( سنتي و الكترونيكي ) براي استفاده از اطلاعات قديمي بايد اين سيستمها به گونه اي طراحي گردند كه امكان ثبت اطلاعات و رويدادهاي مالي و بانكي جديد با سيستمهاي قديمي وجود نداشته باشد و كاركنان را به اجبار به سمت سيستم الكترونيكي گرايش دهد .
3-حد الامكان استفاده از سيستم هاي الكترونيكي داخلي در دستور كار بانكها باشد ويا اگر سيستمي براي آنها از كشورهاي ديگر خريداري مي شود بصورت كامل باشد و براي همه بانكها از يك سيستم استفاده گردد. دولت نيز مانند بسياري از برنامه ها وطرحهاي اجرايي كه در اين چندساله براي توسعه كشور انجام داده اين مسئله مهم را نيز در دستور كار خود داشته و با كمك متخصصان و محققان داخلي اقدام به توليد و ساخت تجهيزات و امكانات مورد نياز بانكها نموده و وابستگي كشور در اين خصوص را نسبت به كشور هاي بيگانه كاهش دهد و يا اينكه حذف نمايد .
4-بانكها به كمك دولت و سازمان صدا و سيما به جاي افزايش تبليغات تجارتي خود اقدام به آموزش عمومي و اطلاع رساني در خصوص امكانات الكترونيكي خود بنمايند تا ضمن آموزش مردم ? امكانات جديد و دست آوردهاي آنها نيز به مردم معرفي گردد .
5- با توزيع مناسب بانكها در سطح جامعه سبب افزايش ارتباط بين مردم و بانكها گرديده و در صورت استفاده انها از سيستمهاي الكترونيكي براي رفع مسائل و يا مشكلات خود مكاني امن و راحت براي رفع مشكلات خود داشته باشند و در صورت نياز مراجعه آنها به بانك سبب ايجاد ترافيك در مناطق شلوغ شهري نگردد .
6-در حال حاضر بيشتر استفاده كنندگان از خدمات بانكي افراد كم سواد و يا بي سواد هستند و يا افرادي هستند كه نمي توانند به راحتي از خدمات الكترونيكي بانكها استفاده نمايند براي رفع اين مشكل بانكها مي توانند با استفاده از تجهيزات الكترونيكي جديد كه با استفاده از سنسورهاي حساس به اعضاي بدن انسان مانند اثر انگشت فعاليت مي نمايند هم اين افراد را به سمت اين امكانات كشيده و هم فضاي امن و مطمئن براي آنها فراهم نمايند .
7- همانطور كه گفته شد هزينه هاي پايين استفاده از خدمات بانكي يكي از عوامل بازدارنده مي باشد براي درك بهتر آن به بررسي يك نمونه از آنها مي پردازيم . در سطح بانكها هزينه صدور دسته چك بسيار پايين مي باشد و اين امر سبب گرديده كه حتي براي كمترين مبالغ انجام معاملات و يا دريافت وجه ? مشتريان بانكها اقدام به صدور چك نمايند كه اين امر نه تنها مراجعات افراد به بانكها را افزوده و حتي هزينه كاغذ و مطبوعات را در بانكها افزايش مي دهد كه بانكها با افزايش قيمت هزينه هر برگ چك مي توانند حجم بسيار زيادي از مراجعات مردم به بانكها را كاهش داده و مشتريان را ترغيب به استفاده از امكانات الكترونيكي نمايند . يا اينكه براي محاسبه سود و ارائه خدمات براساس مانده حسابهاي آنها نزد بانك ? تعداد دفعات مراجعه و واريزهاي مشتريان را نيز در نظر بگيرند كه سبب افزايش هزينه مشتريان گرديده و تعدد مراجعات آنها را به بانك كاهش مي دهد .
8- يكي از عوامل كاهش استفاده از پول الكترونيك استفاده از انواع چكهاي تضميني و بين بانكي در سطح بانكها مي باشد با وجود اين نوع چكها مردم ديگر براي خريدهاي خود و انجام معاملات تجاري از سيستمهاي الكترونيك استفاده نمي نمايند و با خم نمودن چند فقره كاغذ مبالغ هنگفتي را با خود همراه داشته و با آن در عمليات تجاري خود شركت مي نمايند بانكها با حذف تدريجي ولي با سرعت مناسب اين چكها نه تنها سبب افزايش استفاده از پول الكترونيك مي گردند بلكه از مزاياي ذيل نيز برخوردار مي شوند :
الف – حذف هزينه چاپ و كاغذ براي صدور اين چكها كه اكثرا داراي طول عمري بسيار كوتاه مي باشند ( در بعضي اوقات كمتر از يك ريع ساعت ) .
ب – حذف هزينه سنگين فروش و بازخريد اين چكها كه توسط نيروي انساني صورت مي پذيرد . همانطور كه مي دانيد بزرگترين و بيشترين هزينه هر موسسه اي هزينه حقوق آنها مي باشد كه اين چكها يكي از بزرگترين فعاليتهاي بانكي هستند كه هزينه زيادي را در اين خصوص به خود اختصاص مي دهند .
ج – جلوگيري از سوء استفادهها از اين چكها و صدور چكهاي تقلبي در سطح كشور و زيانهاي ناشي از اين نوع چكها .
د – جلوگيري از هزينه هاي استعلامات و نامه نگاري هاي دستگاههاي قضايي در خصوص مراجعات مردمي با مجموعه بانكي . همانطور كه مي دانيد حدود پانزده هزار شعبه بانكي در سطح كشور وجود دارد كه اگر قرار باشد در خصوص يك فقره چك از همه آنها استعلام گرفته شود و يا از پرداخت آنها خودداري گردد نياز به ارسال حداقل 15000فقره فاكس براي شعب و 15000پاسخ از شعب وجود دارد كه اين مقدار هزينه كلاني است كه بانكها به كرار در طي سال بايد پرداخت نمايند .
ذ – با حذف اين چكها بانكها نيز سهم بسزاي در كاهش نرخ تورم در سطح كشور خواهند داشت و پول كشور در مسير صحيح خود گردش خواهد داشت . براي مثال فرض كنيد موسسه يا شركتي قصد خريد كالا را داشته باشد براي اين امر بايد يك چرخه كامل را طي نمايد و با شناسايي فروشنده مناسب اقدام به خريد نمايد ولي يك دلال با داشتن مقدار زيادي چك تضميني بدون برنامه اقدام به خريد هر نوع كالايي مي نمايد و با دست كاري سيستم اقتصادي سبب تورم در سطح كشور مي گردد .
9- با هماهنگ نمودن سيستم تمام بانكها و اجراي سيستم بانكي يك پارچه تمام شعب بانكي در سراسر كشور به عنوان يك واحد بانكي امكان ارائه تمامي خدمات را به مشتريان بانكها خواهند داشت و ديگر مشتريان بانكها با تعدد كارتها و خدمات بانكي مواجه نشده و به راحتي مي توانند از تمام خدمات بانكها به طور همزمان استفاده نمايند .
10-دولت و مجموعه آن با نصب سيستم الكترونيكي بانكها در محل مراجعات مردمي مي توانند سهم به سزايي در كاهش ترافيك شهري و مراجعات بانكي داشته باشند و راهنماي خوبي براي مراجعان در خصوص استفاده از خدمات الكترونيكي بانكها گردند .
11-با ارتباط الكترونيكي بين بانكها و مراكز دولتي مانند ثبت احوال و ثبت اسناد بانكها نه تنها از ضريب اطمينان بالايي برخوردار خواهند بود بلكه گام بزرگي در خصوص كاهش مراجعات مردمي به ادارات ديگر برداشته و از صرف هزينه مطبوعاتي خود نيز جلوگيري به عمل مي آورند پس دولت نيز به همراه بانكها بايد تمام ادارات و تشكيلات خود را به تجهيزات و امكانات الكترونيكي قابل دسترس براي بانكها مجهز نمايد تا در اين راستا تمام بناي كشور ساخته شود همان موردي كه در حال حاضر به وضوح مي توان مشاهده نمود بعضي از موسسات دولتي و خصوصي در امر الكترونيك به حد بالايي رسيدند ولي ديگر موسسات حتي ساده ترين امكانات را نيز ندارند اين مثل ساختماني است كه از چندين معمار استفاده نموده و هر كدام فقط قسمت خود را مي سازند كه درنهايت ساختماني ناموزون و نا هماهنگ را در اختيار خواهند داشت .
12-به همراه توسعه صنعت الكترونيك و رايج شدن آن در سطح جامعه ? كشور ما فقط در حال تغيير در شكل ظاهري سيستم الكترونيك و كپي برداري از سيستم نرم افزاري موجود مي باشد و هنوز هيچ گو نه تدابير برنامه ريزي شده در خصوص ايجاد پشتيباني از اطلاعات كاميپوتري ( بايگاني الكترونيكي ) ننموده است و بيشتر سازمانها و موسسات به صورت مجزا و هر كدام به ميزان محدوديت شان اطلاعات خود را ذخيره مي نمايند . با راه اندازي بايگاني الكترونيكي قوي مي توانيم از مزايايي چون كاهش هزينه مطبوعات ? سرعت بالاي دسترسي به اطلاعات ? تبادل اطلاعات سريع و آسان بين ادارات و بانكها ? داشتن آمار و ارقام دقيق و صحيح ? كاهش فضاي ادارات و سازمانها به دليل كاهش حجم بايگاني فيزيكي و غيره 000 استفاده نمود و يا در صورت ايجاد مشكلات و حوادث پيش بيني نشده در اين مراكز قابليت رجوع به گذشته و باز خواني اطلاعات وجود داشته باشد .

در كشور ما به همراه توسعه صنعت الكترونيك در جهان سعي شده كه در اين صنعت عقب ماندگي ايجاد نگردد ولي اين سعي و تلاش به صورتي دست و پا شكسته و يا در بعضي مواقع بصورت لاك پشتي و در مقطعي از زمان بصورت هجومي بوده است به همين خاطر در خصوص اين صنعت جديد هيچ گونه برنامه پايه اي وجود ندارد اين امر سبب گرديده در دنياي امروزي كه در تمام كشورهاي دنيا جوانان آنها از حداقل اطلاعات كامپيوتري مطلع مي باشند در كشور ما هنوز خيلي از جوانان ما نه تنها از اين اطلاعات كم برخوردار نيستند حتي در زماني كه نياز به كامپيوتر و استفاده از اينترنت اجباري شده با ابراز تنفر? از آن دوري مي نمايند . براي رفع اين مشكل با قرار دادن دروس كاميپوتري در مقاطع راهنمايي و متوسطه بجاي دروس كمرنگ شده مي توان زير بناي اين صنعت را قوي نمود و در آينده نزديك حتي صادر كننده اين صنعت در جهان هم شد .

در پايان به مروري بر مزاياي استفاده از الكترونيك در كشور و خصوصا بانكها مي پردازيم تا هرچه بهتر و بيشتر به تحقق اين هدف ارماني نزديك تر شويم .همانطور كه گفته شد با اجراي صنعت الكترونيك در ادارات مخصوصا بانكها از مزايايي چون : كاهش هزينه مطبوعات – كاهش هزينه چاپ اسكناس – كاهش هزينه جابجايي اسكناس بين بانكها – برنامه ريزي و حركت متناسب بانكها و دولت براي اجراي طرحهاي اقتصادي - كاهش حجم بايگاني فيزيكي – دسترسي آسانتر و سريعتر به اطلاعات – جلوگيري از سوء استفادهها ي اقتصادي برون سازماني – با هماهنگي بانكها و ارتباط الكترونيكي آنها ديگر كسي نمي تواند از مزاياي خدماتي و تسهيلاتي چندين بانك به طور همرمان استفاده نمايد ( مانند دريافت چندين دسته چك از بانكها با وجود حدود 20 بانك دولتي و خصوصي ) - استفاده از خدمات يك يا دو بانك توسط مشتريان به دليل تشابه و يكپارچه بودن بانكها - كاهش سوء استفادهها و سند سازي هاي درون سازماني – كاهش مراسلات و نامه نگاري در بين بانكها و زير مجموعه آنها – انعطاف پذبري زياد و سريع بانكها در خصوص تغييرات جديد نسبت به سيستم سنتي و دستي – سرعت و دقت زياد در گزارشگيري هاي درون و برون سازماني – سرعت در انجام خواسته هاي مشتريان بانك و كاهش فوت وقت براي انها - كنترل منابع جذبي و مصارف بانكها و بطور كلي توزيع پولي در سطح كشور – گزارش دهي دقيق و صحيح به مراجع ذيصلاح و ذينفع بانكي – كاهش هزينه هاي پرسنلي در بانكها و ادارات – كاهش مراجعات مردمي براي دريافتهاي نقدي و خريدهاي نقدي آنها - كاهش ترافيك شهري – كاهش مسافرتهاي شهري و به دنبال ان قيمت تمام شده خدمات براي مردم – كاهش استهلاكات فيزيكي بناها و ساختمانهاي اداري – كاهش عوارض شهري – كاهش آلودگي هواي شهري – كاهش آلودگي رواني در سطح جامعه – اطمينان مردم به مراكز دولتي – افزايش فرهنگ اجتماعي به دليل كاهش هنجارهاي ناشي از صفوف و ترافيكهاي اداري – افزايش ارتباطات اجتماعي به دليل افزايش وقت مردم و به دنبال آن افزايش حس نوع دوستي در جامعه – اطلاع رساني سريعتر و كاملتر به عموم مردم – با جلوگيري از اسناد جعلي فيزيكي در اين صنعت سبب كاهش جرم و جنايات در سطح كشور و افزايش سرعت عمل دستگاههاي مربوطه به رسيدگي مشكلات مردم – در بسياري از مراكز دولتي و غير دولتي به دليل دخالت نظريه هاي فردي و سليقه هاي شخصي سبب بعضي از بي عدالتي هاي خواسته و ناخواسته گرديده كه با حضور اين صنعت بي حس سبب جلوگيري از اين نا بساماني گرديده – كاهش مدت زمان استفاده از نيروي انساني به دليل سرعت بالاي محاسبات و پاسخگويي به مردم اين سيستم و به دنبال ازاد سازي افكار متخصص و ماهر براي ايجاد ايده ها و فن آوري جديد – سرعت در پيشرفت علمي و فني كشور با حضور اين صنعت و هر جايي كه ذهن آدمي به آن خطور كند حس نياز به اين صنعت را مي توان درك كرد در صنعت ? علوم پزشكي و درماني ? عمران و هر جايي كه نياز به اجراي برنامه هاي دقيق و سريع وجود داشته باشد . به اميد روزي كه كشور ما نه تنها در اين صنعت بلكه در تمام فنون و علوم مانند اجداد گذشته اين مرز و بوم صادر كننده بزرگ و پر آوازه اي گردد .

نويسنده : حميد نجفي
..............................................................................
انتهاي پيام/

دوشنبه|ا|28|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن