تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816423152




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روش مطالعه ي برتر


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: روش مطالعه ي برتر
مطالعه فرآيندي فعال و پويا است و براي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درك صحيح مطالب استفاده كرد


به گزارش وب گردي باشگاه خبرنگاران، مرضيه بهشتيان در وبلاگش " سيب گلاب " نوشت :

1- -خواندن همراه با نوشتن
مطالعه فرآيندي فعال و پويا است و براي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درك صحيح مطالب استفاده كرد. بايدبا چشمان خود مطالب را خواندو در زمان مورد نياز آنرا بلند بلند ادا كرد و نكات مهم را ياداشت كرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگير شده و حضوري فعال و همه جانبه در يا دگيري داشت و هم در هنگام مورد نياز خصوصا قبل از امتحان بتوان از روي نوشته ها مرور كرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجددا به خاطر سپرد.
2- خط كشيدن زير نكات مهم
اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر باشد. ولي روش كاملي براي مطالعه نيست زيرا در اين روش بعضي افراد به جاي اينكه تمركز و توجه به ياد گيري و درك مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط كشيدن زيرنكات مهم مي گرددحد اقل روش صحيح خط كشيدن زير نكات مهم به اين صورت است كه ابتدا مطالب را خواند و مفهوم را كاملا درك كرد و سپس زير نكات مهم خط كشيد نه آنكه در كتاب به دنبال نكات مهم گشت تا زير آن خط كشيد.
3- حاشيه نويسي
اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است ولي باز هم روش مهمي براي درك عميق مطالب و خواندن كتب درسي نيست ولي مي توان براي يادگيري مطالبي كه از اهميتي چندان برخوردار هستند مورد توجه قرار داد.
4 -خلاصه نويسي
در اين روش مطالب درك شده به صورت خلاصه بر روي دفتر ياداشت مي شود كه اين روش براي مطالعه مناسب است و از روشهاي قبلي بهتر مي باشد زيرا كه در اين روش ابتدا مطالب درك شده سپس يادداشت مي شود اما باز هم بهترين روش براي خواندن نيست.
5- كليد برداري
كليد برداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نكات مهم است در اين روش بعد از درك مطالب بصورت كليدي نكات مهم يادداشت مي شود و در واقع كلمه كليدي كوتاهترين، راحترين، بهترين و پر معني ترين كلمه اي است كه با ديدن آن مفهوم جمله تداعي شده و به خاطرآورده مي شود.
6 -خاقيت و طرح شبكه اي مغز
اين روش بهترين شيوه براي يا گيري خصوصا فرا گيري مطالب درسي است.در اين روش نكات مهم مطالب پس از درك حقيقي آنها بصورت كليدي ياد داشت مي شود و سپس كلمات كليدي بر روي طرح شبكه اي مغز نوشته مي شود.در واقع مطالب به بهترين شكل ممكن سازمان دهي مي شوند. و نكات فرعي و اصلي مشخص مي گردد تا در دفعات بعد به جاي دوباره خواني كتاب، فقط به طرح شبكه اي مراجعه شود و با ديدن كلمات كليدي نوشته شده بر روي طرح شبكه اي مغز، آنها را خيلي سريع مرور كرد. اين روش درصد موفقيت محصلان را تاحدود بسيار زيادي افزايش مي دهد و درس خواندن را بسيار آسان مي كند و باز ده مطالعه را افزايش مي دهد.
7-شرايط مطالعه
شرايط مطالعه مواردي هستند كه با دانستن، به كار گيري و يا فراهم نمودن آنها مي توان مطالعه اي مفيد تر با باز دهي بالاتر داشت و در واقع اين شرايط به محصلان مي آموزد كه قبل از شروع مطالعه چه اصولي را به كار گيرند،د ر حين مطالعه چه مواردي را فراهم سازند و چگونه به اهداف مطالعاتي خود برسند كه با دانستن آنها مي توان با آگاهي بيشتري درس خواندن را آغاز كرد و مطالعه اي فعال تر داشت
الف) برنامه ريزي
يكي از عوامل اصولي موفقيت داشتن برنامه منظمدر مطالعه است
ب) وقت شناسي
مناسب ترين زمان براي مطالعه صبح ها و يا ساعات ديگر روز قبل از صرف غذاهاي چرب و سنگين است حد اكثر زماني كه افرد مي توانند فكر خود را بر روي موضوعي متمركز كنند بيش از سي دقيقه نيست يعني بايد سعي شود حدودسي دقيقه بر روي يك مطلب تمركز نمود و يا مطالب ياداشت كردوحدود ده الي پانزده دقيقه استراحت نمود سپس مجددا به همين روال شروع به مطالعه كرد.
ج) نظم و ترتيب
اساس هر كاري به نظم و ترتيب آن بستگي دارد.مطالعه هم اگر با نظم و ترتيب و از آسان به مشكل باشد كار ياد گيري به سهولت انجام مي گيرد.
د)حفظ آرامش
آرامش ضمير نا خود آگاه را پويا و فعال مي كند. آرامش خاطرو
نداشتن استرس عامل بزرگي در ياد گيري محسوب مي شود.
و) تغذيه مناسب
تغذيه صحيح نقش مهمي در سلامتي دارد بهتر است به هنگام مطالعه يا امتحانات از سبزيجات و ميوه ها ي تازه بيشتر استفاده شود و از مصرف موا د گوشتي و غذاهاي پر چرب خود داري شود.خوردن مغز هاي خشك مثل مغز گردو، بادام، فندوق و......... به تقويت حافظه كمك مي كند.
ه) ورزش و سلامتي
ورزش كليد عمر طولاني يست و عقل سالم در بدن سالم است ورزش و تحرك حافظه و ياد گيري را تقويت مي كند.
ي) خواب كافي
خواب نيز فراگيري و حافظه را تقويت مي كند. كساني كه در طول روز دائما در حال چرت زدن هستند قطعا از مطالعه استفاده كافي را نخواهند برد پس خواب كافي و مناسب در ايام امتحانات توسعه مي گردد./س

يکشنبه|ا|25|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن