تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816353886




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امروز؛ بررسي علت انحلال دفتر تحكيم


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: امروز؛ بررسي علت انحلال دفتر تحكيم


سرمايه: فراكسيون دانشگاهيان مجلس از وزراي «علوم و تحقيقات» و «بهداشت و درمان» براي حضور در ششمين نشست اين فراكسيون با هدف بررسي علت انحلال دفتر تحكيم وحدت دعوت كردند.اوايل ماه جاري دبيرخانه هاي هيات هاي مركزي نظارت بر تشكل هاي اسلامي دانشگاهيان وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري، بهداشت درمان و آموزش پزشكي دولت نهم به طور رسمي غيرقانوني بودن دفتر تحكيم وحدت را ابلاغ كرد.اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور دفتر تحكيم وحدت قديمي ترين و ريشه دارترين تشكل دانشجويي است كه در سال 1360 توسط دانشجويان مسلمان موسوم به دانشجويان خط امام تشكيل شد.

خط مشي تحكيم در دهه 1360 بيشتر سمت و سوي عدالت خواهانه داشت. از ابتداي دهه 70 گرايش هاي آزاديخواهانه اهميت بيشتري پيدا كردند و اين تشكل دانشجويي با جدا شدن تدريجي از قدرت و حاكميت خود را به عنوان يك تشكل منتقد معرفي كرد.
اين جريان دانشجويي در نيمه دوم دهه 70 با قرار گرفتن در شمار گروه هاي اصلاح طلب يكي از 18 تشكل موسوم به جبهه دوم خرداد را تشكيل داد و در دوم خرداد 1376 نقش بسزايي در پيروزي سيدمحمد خاتمي ايفا كرد.در سال 78 و در جريان برگزاري انتخابات مجلس ششم آخرين حضور رسمي با معرفي نامزد دفتر تحكيم وحدت در انتخابات بود و اين تشكل دانشجويي پس از آن با افزايش انتقادات از گروه هاي 18 گانه جبهه دوم خرداد به طور رسمي از حضور علني در عرصه سياست اعلام خروج كرد و نقش جديدي تحت عنوان «ديده باني جامعه مدني» براي خود ترسيم كرد.
سابقه انشعاب در دفتر تحكيم وحدت به هشت سال پيش بازمي گردد. در سال 1381 انجمن هاي اسلامي 3 دانشگاه رشت، شيراز و شاهرود به طور جداگانه و در جلسه اي در دانشگاه شيراز و برگزاري نشستي خود را وارث راستين «دفتر تحكيم وحدت» اعلام كردند، اين در حالي بود كه 34 انجمن در دانشگاه علامه طباطبايي تهران نشستي برگزار كردند و شوراي مركزي اين اتحاديه را تشكيل دادند. از آن پس هر دو تشكل ياد شده (طيف علامه و طيف شيراز) مدعي
ميراث داري دفتر تحكيم وحدت بودند اما حضور اكثريت انجمن هاي اسلامي دانشگاه هاي كشور در طيف علامه اين طيف را از نفوذ گسترده تري نسبت به رقيب خود در فضاي دانشگاهي برخوردار كرده بود.در دوران تصدي گري اصولگرايان، به دليل حمايت اكثريت دانشجويان از طيف علامه امكان غيرقانوني اعلام كردن دفتر تحكيم وحدت فراهم نشد تا اينكه در اوايل اسفندماه سال جاري، دانشجويان عضو اين تشكل بيانيه اي را در خصوص مسائل منطقه صادر كردند كه همين امر باب تازه اي براي اعمال فشار و غيرقانوني اعلام كردن آن فراهم شد. خبرگزاري اصولگراي فارس كه نخستين بار اين خبر را منتشر كرد با اعلام اين خبر نوشت: «اين دبيرخانه ها طي نامه اي به مهدي عباسي مهر دبير تشكيلات طيف شيراز دفتر تحكيم وحدت اين موضوع را به طور رسمي ابلاغ كردند.»
نامه هيات مركزي نظارت بر تشكل هاي دانشجويي كه بدون امضاء و ذكر نام اعضاي آن منتشر شده همچنين ادعا كرده كه دفتر تحكيم وحدت از سال 83 به بعد غير قانوني فعاليت كرده است. اين در حالي است كه پس از اعلام غيرقانوني دفتر تحكيم وحدت، اين تشكل دانشجويي با صدور بيانيه اين ادعا را اينگونه پاسخ داد: «در روزهاي گذشته مسوولان وزارت علوم در سخنراني ها و اطلاعيه هاي خود چندين بار ادعا كرده اند كه دفتر تحكيم وحدت، كه آنها طيف علامه را نيز به آن مي افزايند، از سال 81 غيرقانوني بوده است. هرچند اين اتحاديه و انجمن هاي عضو آنكه داراي قدمتي بيش از نيم قرن است همواره مشروعيت خود را از بدنه دانشجويي كسب كرده اند.»
بيش از 50 انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور نيز در پي اين اقدام هيات نظارت بر تشكل هاي اسلامي دانشگاه ها نيز با انتشار بيانيه اي ضمن حمايت از قانوني بودن دفتر تحكيم وحدت اعلام كردند كه تنها در نشست ها و مجامع عمومي و سراسري اين طيف حاضر خواهند بود.
طيف علامه در حالي از سوي هيات نظارت بر تشكل هاي اسلامي دانشگاهيان غيرقانوني اعلام شده است كه در آخرين نشست انتخاباتي اين تشكيلات، نمايندگان 39 دانشگاه كشور حضور داشتند.
اين تشكيلات در آخرين اقدام خود با وجود ممانعت وزارت علوم اقدام به برگزاري تجمعي به مناسبت روز دانشجو كرد كه بنابر برخي گزارش 5 هزار دانشجو در آن حضور داشتند.در هرحال بايد در انتظار نشست و ديد كه آيا مجلس شوراي اسلامي مي تواند اين بار گامي در احقاق حقوق قديمي ترين اتحاديه دانشجويي جمهوري اسلامي بردارد.

سه|ا|شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن