تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814980661




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سردارسرلشكر جعفري:سپاه وارد عرصه تامين امنيت و آرامش مردم شده استپاسخ نيروهاي مسلح در صورت تهديد كوبنده و خردكننده خواهد بود


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: سردارسرلشكر جعفري:سپاه وارد عرصه تامين امنيت و آرامش مردم شده استپاسخ نيروهاي مسلح در صورت تهديد كوبنده و خردكننده خواهد بود


تهران- خبرگزاري كار ايران
سردار سرلشكر جعفري گفت: امروز بدون ترديد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با بهره گيري از تجهيزات و تسليحات ناهمتراز يك نيروي پر قدرت در منطقه خاورميانه است. به همين دليل دشمنان نظام هرگز به خود جرات نمي‌دهد، هيچ گونه تهديدي عليه انقلاب اسلامي ايجاد كند. چون در غير آن صورت پاسخ نيروهاي مسلح قدرتمند كوبنده و خردكننده خواهد بود.

به گزارش ايلنا، سردار سرلشكر پاسدار محمد علي جعفري، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در گفتگويي به مناسبت سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و آغاز دهه چهارم انقلاب به موضوعاتي از قبيل دستاوردهاي انقلاب اسلامي، توانمندي‌هاي سپاه در دهه چهارم انقلاب چالش‌هاي فرا روي انقلاب در دهه چهارم، ويژگي‌هاي سپاه آينده و... پرداخت و آنها را تشريح كرد.
متن كامل اين گفتگو به شرح زير است:
سردار با تشكر از شركت جنابعالي در اين گفت‌وگوبا توجه به گذشت سه دهه از پيروزي انقلاب اسلامي، ما در زمينه وحوزه دفاعي و نظامي چه دستاوردهايي داشتيم؟
دستاوردهاي انقلاب اسلامي در ابعاد دفاعي، نظامي و امنيتي بسيارمهم و برجسته است؛ البته دستاوردهاي ديگري مانند دستاوردهاي سياسي نيز مهم و حساس است اما دستاوردهاي دفاعي وامنيتي انقلاب مهم‌تر و تعيين كننده ترند؛ امروز بعد از30 سال ما در سايه از خودگذشتگي و فداكاري همه رزمندگان اسلام و رهبري داعيانه امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري به يك امنيت و آرامش بي‌نظيري دست يافته ايم.
رهبري نظام در عرصه سياسي و عملكرد نيروهاي دفاعي و امنيتي به ويژه عملكرد آنان در 8 سال دفاع مقدس اثرات بسيار تعيين كننده و دستاوردهاي بالايي براي انقلاب اسلامي داشته به طوري كه كارشناسان امنيتي چه در داخل و چه در خارج به اين قضيه اقرار داشته اندكه هيچ كشوري در منطقه وجود ندارد كه بخواهد اشتباهي مثل اشتباه صدام را تكرار كند؛ حتي تهديدهاي زميني توسط يك كشور فرا منطقه‌اي و ابر قدرت مادي براي ايران امكان ندارد.
عليرغم اينكه دشمنان به طور دائم درحال توطئه عليه نظام و انقلاب اسلامي ايران براي ايجاد ناامني چه در استان‌هاي مرزي وچه در مركزيت نظام هستند اما به بركت حضور مردم هميشه درصحنه و آمادگي نيروهاي امنيتي و دفاعي كشور هم اكنون يك امنيت پايدار، قابل قبول و ايده آل در ايران بر قرار است كه از بزرگ‌ترين دستاوردهاي انقلاب محسوب مي‌شود.
دستاورد عمده و مهم ديگر، خود كفايي در امر تسليحات دفاعي و امنيتي است كه با توجه به سياست‌هاي فرمانده معظم كل قوا اين خود كفايي تسليحاتي به حد قابل توجهي رسيده و تحريم‌هاي نظامي و اقتصادي هم عزم نيروهاي مسلح مقتدر جمهوري اسلامي ايران را براي دست يابي به آخرين تكنولوژي‌هاي نظامي روز جزم كرده است. به گونه‌اي كه تجربيات ما در صحنه مقاومت در برابر استكبار به پيروزي جوامع ديگركمك زيادي كرده است و اين سه نمونه دستاورد، عمده‌ترين دستاورهاي انقلاب اسلامي است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يك نهاد نوپاست كه سه دهه از عمر آن مي‌گذرد. چه مختصاتي باعث شد نيروهاي سپاه به اين توانمندي برسند؟
در اوايل نقلاب و شروع جنگ تحميلي، ايمان، باور و روحيه معنوي نيروهاي سپاهي و بسيجي براي دفاع ازكشور، نظام واسلام مولفه اصلي آمادگي وتوان رزمي سپاه بود، اما پس از آن و يكي دو سال بعد از جنگ سپاه به تشكيل يگانها را يك ضرورت دانست و به سرعت به تجهيزات نظامي مورد نياز مجهز شد كه بخشي از آن توسط كشورهاي همسايه وبخشي ديگر از طريق خريدهاي خارجي صورت مي‌گرفت. و در سالهاي آخر جنگ نيز سپاه به سلاح‌هاي معمولي و مختلف درحد كشورهاي محتلف همتراز همسايه مجهز شده بود.اما امروز توانمديهاي سپاه پاسداران در بعد تجهيزات و سلاح‌هاي پيشرفته قابل مقايسه با سالهاي آخرجنگ نيست.
توان موشكي و پدافند هوايي، توپخانه و اداوات زرهي و انواع موشك‌هاي پدافند هوايي و ديگر سلاح‌هاي ضد تانك و تجهيزات نظامي روز دنيا آن چنان قدرتي به نيروهاي رزمي سپاه بخشيده كه اگر در سالهاي آخر جنگ با عراق اين سلاح‌ها را دراختيار داشتيم تكليف صدام را جور ديگر مشخص مي‌كرديم.
البته ابعاد ايماني و اعتقادي كه يكي از مولفه‌هاي اصلي و امادگي رزم در نيروهاي سپاه است نبايد فراموش شود؛ تاكيد و مراقبت ار اين اصل هميشه در راس كارهاي ما بوده و هست كسب تخصص و مهارت، مولفه‌اي است كه پس از مولفه ايمان و اعتقاد به دست مي‌آيد.
نظام جمهوري اسلامي در سه دهه گذشته گردنه‌هاي زيادي را پشت سرگذاشته، امروز پس از سه دهه صلابت جمهوري اسلامي در جايگاه ثبات امنيت و آرامش قرارگرفته است. در دهه چهارم نظام جمهوري اسلامي با چه چالش‌هايي روبه رو است و چه برنامه‌اي براي مقابله دارد؟
اگر منظور از چالش‌ها بحث تهديد باشد به نظر مي‌رسد تهديد نظامي در بعد زميني بسياركاهش پيدا كرده؛ ولي نيروهاي مسلح بايد همواره آماذگي مقابله با تهديدات پيش روي انقلاب در دهه چهارم در ابعاد امنيتي در مناطقي كه زمينه‌هاي آن فراهم باشد شايد به صورت يك چالش جدي از سوي دشمنان اسلام برنامه‌ريزي شود، بنابراين بايد آمادگي كاملي در اين زمينه فراهم شود و سپاه پاسداران به صورت گسترده در حال برنامه‌ريزي و توسعه آمادگي در مورد اين قبيل تهديدات است. البته به طوركلي چالش‌هاي سياسي، فرهنگي و اعتقادي، چالش‌هاي پيش روي انقلاب اسلامي در دهه چهارم انقلاب محسوب مي‌شود، چون توطئه‌هاي دشمنان نظام در رابطه با اقدامات دفاعي، امنيتي و تهديدات همگي نتيجه معكوس داد. رويكرد جناجي كه اخيرا در آمريكا روي كار آمده و با توجه به تجربياتي كه به خصوص در رابطه با تهديدات نظامي به دست آورده‌اند، بيشتر به سمت تهديدات سياسي، اقتصادي و در فشار قرار دادن ايران در ابعاد اقتصادي است.
شاخصه و ويژگي‌هاي سپاه آينده چيست؟ واين نهاد بايد چه قابليت‌هايي را كسب كند تا بتواند بهتر ونيرومند تراز دستاوردهاي انقلاب دفاع كند؟
از آنجايي كه ماهيت سازماني سپاه بر اساس ماموريتش، دفاع و نگهباني از انقلاب و دستاوردهاي آن در ابعاد سياسي، فرهنگي، نظامي و دفاعي است. به همين خاطر بايد آمادگي دفاع از گوهرگرانبهاي انقلاب اسلامي كه ماموريت حفظ آن را به عهده دارد را در خود ايجاد كند. ابعاد ايماني، اعتقادي، بصيرت و بينش سياسي و خود‌سازي معنوي و سياسي از مولفه‌هاي تعيين كننده آمادگي سازماني سپاه است.
در واقع سپاه با ماهيتي تحول گرا و پويا بايد سازماني باشد كه به طور دائم و متناسب با تغييرشرايط و تهديدات خود را سازگار و با استفاده از نيروهاي مومن، متقي، بصير و آگاه به دنبال تحقق چشم انداز سازمان است.
سپاه، نهاد تك كاركردي نيست، نقش سپاه در مسير توسعه و پيشرفت كشور را چه مي‌دانيد؟
پس ازجنگ با توجه به بازسازي و توسعه زيرساختهاي اقتصادي كشور سپاه احساس كرد توانمندي خوبي در بخش مهندسي سپاه ايجاد شده است بنابراين ضمن حفظ آمادگي خود در زمينه‌هاي نظامي در امر بازسازي سازندگي و توسعه زير ساختها وارد اين عرصه شد.
و امروز كه20سال از جنگ را پشت سرگذاشتيم، سپاه اقدامات متعددي در درابطه با سد سازي، راه سازي،گاز رساني، آب‌رساني، ساخت مترو در شهرهاي مختلف و... انجام داده است و در حال حاضر نيز پروژه‌هايي كه بخش‌هاي كوچكتر وخصوصي قادر به انجام آن نيستند مانند پروژه‌هاي نفت و گاز جنوب سپاه با پيشنهاد دولت پذيرفته و در اين راستا به فعاليت مي‌پردازند.
نحوه تعامل سپاه با دولت‌هاي حال و گذشته چگونه است؟
زماني سپاه درگير و دار دفاع از كشور و مقابله با دشمن بود؛ در آن موقع به كمك دولت احتياج داشتيم؛ پس از پشت سرگذاشتن دوران جنگ تحميلي با توجه به ضرورت حضور سپاه در عرصه سازندگي سپاه عمده تعاملش دركمك به دولت در بخش سازندگي و دولت سازندگي بود و درحال حاضر كه عمدتا مشكلات سياسي، فرهنگي و امنيتي را پيش رو داريم وارد عرصه‌هايي جهت تامين امنيت و آرامش كشور و مردم كشورمان شده است. و دركل سپاه پاسداران سعي دارد ضمن داشتن آمادگي دفاعي تعاملات سازنده‌اي در راستاي تحقق اهداف انقلاب با دولت‌ها داشته باشد.
ميزان تعامل و هماهنگي ارتش و سپاه چگونه است و همكاري آنها در سالهاي آتي چگونه تعميق پيدا مي‌كند؟
همكاري ما با برادران ارتشي در دوران دفاع مقدس به صورت نظامي بودكه اين همكاري توام با هماهنگي، همدلي و وحدت مثالي زدني در راستاي مقابله با دشمن بوده؛ پس از دوران دفاع مقدس هم شبهاتي بوده كه ماموريت دو نيروي نظامي سپاه و ارتش به صورت موازي است. مقام معظم رهبري با دورانديشي، درايت و حكمت اين مسئله را با تعيين خطوط فاصل بين ماموريت‌هاي برادران ارتش و سپاه حل كرده و به تفكيك هر نيرو پرداختند؛ و امروز پس از گذشت20 سال اين دو نيرو دركنار يكديگر بدون هيچ مشكلي به ايفاي نقش مي‌پردازند.
به نظر شما راهكارهاي دستيابي به امنيت پايدار درمنطقه چيست؟
حضور بيگانگان در منطقه به خصوص آمريكايي‌ها عامل اصلي بي‌ثباتي در منطقه است. عامل دوم بي‌ثباتي درمنطقه نيز وجود يك كشور تحميلي به نام اسراييل غاصب است كه براي ايجاد ناامني و برهم زدن ثبات و برادري در ميان كشورهاي مسلمان منطقه خاورميانه تاسيس شده است و اگر آمريكايي‌ها منطقه را ترك كنند، بي‌ترديدكشورهاي مسلمان منطقه كنار همديگر مي‌توانند به راحتي مسائل امنيتي را حل كنند؛ زيرا ما بر اساس اطلاعات دقيق، ترديد نداريم همه مباحث نا امني در منطقه را بيگانگان برنامه‌ريزي مي‌كنند.
آنان دنبال تامين اهداف و منافع خود هستند و منافع خود را در توسعه نا امني درمنطقه مي‌دانند.چون توسعه ناامني حضور بيگانگان در منطقه را توجيه مي‌كند و طبيعي است كه با برنامه‌ريزي مختلف، تحريك كشورها عليه يكديگر، فروش تسليحات و... اهداف توسعه طللبانه و توسعه گرانه خود را دنبال مي‌كنند.
امروز بدون ترديد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با بهره گيري از تجهيزات و تسليحات ناهمتراز يك نيروي پر قدرت در منطقه خاورميانه است.به همين دليل دشمنان نظام هرگز به خود جرات نمي‌دهد، هيچ گونه تهديدي عليه انقلاب اسلامي ايجاد كند. چون در غير آن صورت پاسخ نيروهاي مسلح قدرتمند كوبنده و خردكننده خواهد بود.
پايان پيام

كد خبر: 474988

سه|ا|شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن