تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815388868




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش امر به معروف و نهي از منكر، بايدها و نبايدها


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: همايش امر به معروف و نهي از منكر، بايدها و نبايدها
امر به معروف و نهي از منكر بي شك از آموزه هاي موكد قرآني است كه در 9 آيه قرآن كريم به آن اشاره و در منابع روايي به عنوان اولين واجبات الهي از آن ياد شده است .


يكي از بهترين جلوه هاي ارتقاي اخلاق اجتماعي و ايجاد امنيت اجتماعي پايدار در مكتب اسلام، مساله امر به معروف و نهي از منكر است؛ چرا كه اين مساله همه احكام و مسايل شرعي، اجتماعي، سياسي، اخلاقي و فرهنگي را شامل مي شود و در تمامي زمانها قابل اجرا است.
اين فريضه الهي در قالب احكام و مقررات شرعي، به انسان اجازه داده تا جايي كه ممكن است از اصول و ارزش هاي خود دفاع كند.
به اعتقاد صاحبنظران، عمل به فريضه امر به معروف و نهي از منكر هم حق است و هم تكليف، البته اين امر تابع شرايط و مقيد به مقررات ويژه اي است.
همايش علمي "امر به معروف و نهي از منكر" به منظور بررسي و تبيين درست و دقيق اين فريضه كه به نظر مي رسد در جامعه كم رنگ شده و يا به عبارتي كمتر مورد توجه قرار مي گيرد، در سال 86 مطرح شد.
دبيرخانه اين همايش با مشاركت دو نهاد آموزشي - پژوهشي دانشگاه مذاهب اسلامي و پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و همكاري ستاد احيا امر به معروف و نهي از منكر به طور رسمي كار خود را آغاز كرد.
روند كار به سرعت پيش رفت و در نخستين اقدام هيات علمي متشكل از انديشمندان حوزه و دانشگاه شكل گرفت و در مجموع 200 مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شد.
پس از بررسي هاي انجام شده از سوي 30 داور دانشگاه و حوزه، 21 مقاله براي چاپ در مرحله نخست و 10 مقاله نيز براي ارايه در همايش از ميان انتخاب شد.
به گفته مسئولان برگزاري همايش، قرار است مجموعه اي از دستاوردهاي همايش و راهكارهاي مناسب به منظور اجرايي كردن فريضه امر به معروف و نهي از منكر تهيه شود و در اختيار سازمان هاي و دستگاه هاي مختلف قرار گيرد.
همايش علمي امر به معروف و نهي از منكر 26 بهمن و در آستانه فرا رسيدن اربعين حسيني با حضور استادان دانشگاه و حوزه، دانشجويان و برخي از شخصيت هاي اهل سنت كشور در سالن حجاب مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كار خود را آغاز كرد.
آيت الله "عبدالكريم بي آزار شيرازي" رئيس دانشگاه مذاهب اسلامي، به عنوان سخنران اين همايش، با بيان اينكه حكومت اسلامي حكومت مردم بر مردم است، گفت: اين شعار حكومت مردم بر مردم حتي در آمريكا نيز سر داده مي شود اما منظور آنها حكومت نمايندگان مردم است.
وي، با اشاره به اينكه حكومت مستقيم مردم بر مردم به شكل مردم سالاري ديني مورد تاكيد است، خاطرنشان كرد: دفاع و نظارت همگاني در اسلام به وسيله امر به معروف و نهي از منكر معني پيدا مي كند و بر همگان واجب است كه اين فريضه الهي را براي سلامت جامعه ادا كنند.
بي آزار شيرازي، با تاكيد بر اينكه مساله امر به معروف و نهي از منكر در جامعه ديني به وسيله ولايت مردم بر مردم محقق مي شود، تصريح كرد: اين افراد با ايمان هستند كه بر جامعه اسلامي ولايت دارند و بايد امر به معروف و نهي از منكر كنند.
بي آزار شيرازي با اشاره به اينكه پويايي اسلام مرهون فريضه امر به معروف و نهي از منكر است، تاكيد كرد: هيچ ديني مانند اسلام عمل دقيق به قوانين را مدنظر نداشته است، اسلام از پيروانش مي خواهد كه خود به قوانين عمل كنند و ديگران را نيز به رعايت دقيق قوانين و مقررات تشويق كنند.
وي، با اشاره به اينكه مسلمان بايد در مرحله اول عامل به قانون باشد و سپس امر به معروف و نهي از منكر كند، اظهار داشت: در جامعه آمريكا خلاء بزرگ امر به معروف و نهي از منكر، برخي نويسندگان را به سمت تاليف كتاب هايي حقوقي درباره اين موضوع كشانده است.
بي آزار شيرازي ادامه داد:‌ مذاهب اسلامي به ويژه مذهب هاي اماميه، زيديه، حنبلي و معتزليان، مساله امر به معروف و نهي از منكر را بيشتر مورد اهميت قرار داده اند تا آنجا كه معتزليان و زيديان اين مساله را جزء اصول دين دانسته اند.
بي آزار شيرازي با اشاره به اينكه غربي ها از مساله امر به معروف و نهي از منكر وحشت دارند، ادامه داد: آنان سعي كرده اند مسلمانان را نسبت به امر به معروف و نهي از منكر بي تفاوت كنند،‌ لذا ما بايد در برابر اين بي تفاوتي كه غرب پديد آورده بايستيم همچنان كه يكي از كارهاي بزرگ امام خميني (ره) برگرداندن مساله امر به معروف و نهي از منكر به رساله ها بود و رهبرمعظم انقلاب نيز ستاد احيا امر به معروف و نهي از منكر را داير كردند.
آيت الله "محمدعلي تسخيري" دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، از ديگر سخنرانان اين همايش بود كه در سخنان خود، محور تحقق و راه رسيدن به وحدت در بين تمامي اديان را دعوت به خير و گسترش امر به معروف و نهي از منكر دانست.
تسخيري ادامه داد: حركت به سمت وحدت آن است كه بتوانيم الگوي مناسبي براي بشريت باشيم و همچنان كه پيامبر اكرم (ص) الگوي انسان كامل است ما بايد الگوي انسانيت كامل به سوي تعالي باشيم.
دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، با اشاره به اينكه امروز وضعيت امت اسلامي در وضعيت بدي قرار گرفته است، تصريح كرد: تهاجم استكبار، شبيخون هاي فرهنگي، تحقيرهاي ابرقدرتها و برخوردهاي دو گانه غرب با اسلام باعث شده است كه جهان اسلام دوران خوبي را سپري نكند.
وي افزود: اگر راه علاج و راهكارهاي صحيحي كه قرآن در سوره آل عمران مطرح كرده را به كار بگيريم، مي توانيم روحيه امت اسلامي را ترميم كنيم و به اوج مطلوب برسيم.
آيت الله "محي الدين حائري شيرازي" امام جمعه سابق شيراز، نيز در سخناني، راه نجات انسان را تلفيق تئوري انسان شناسي اديان و تجربه دانشگاه ها ذكر كرد و افزود: از آنجا كه مشكل بشر ناشي از تئوري انسان شناسي اوست بايد ابتدا انسان شناسي در اديان شناخته شود و آنگاه تجربيات و تئوري ها در كنار يكديگر به كار گرفته شود.
وي گفت: اكنون حوزه هاي علميه ما با وجود اقيانوسي از تئوري انسان شناسي فاقد تجربه لازم دراين زمينه مي باشند و دانشگاه ها نيز برغم دارا بودن تجربه كافي از يك تئوري انسان شناسي محرومند، كه پيوند و تعامل اين دو مي تواند مشكل بشر را حل كند.
آيت الله حائري شيرازي اظهار داشت: بشر در شناخت حقايق هستي خوب عمل مي كند اما اين نكته را بايد مدنظر داشت كه درمعرفت خود كوتاهي مي كند.
اين استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اينكه در اجراي امر به معروف و نهي از منكر بايد به نكات اخلاقي توجه شود، افزود: هر قدر موانع رشد آدمي شديدتر باشد، عروج آدمي نيز مستقيم تر است به همين علت در واقعه عاشورا ، شهادت زماني معنا پيدا كرد كه امام حسين (ع) در مقابله با اشقيا به مبارزه برخاست.
آيت الله "غلامعلي نعيم آبادي" نماينده ولي فقيه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، نيز در اين همايش، شناخت معروف و منكر را شرط اساسي براي موفقيت در عرصه امر به معروف و نهي از منكر دانست و تاكيد كرد: عدم شناخت اين دو در جامعه يك آسيب جدي است.
وي افزود: يكي از مباحث مهم در مساله امر و نهي، شناخت آسيب هاست و نزديك كردن اين دو در واقع دعوت به خير و نهي از منكر براي برقراري وحدت است.
وي خاطرنشان كرد: برخي مايوسانه با اين دو واجب برخورد مي كنند در حالي كه آنچه از خيرات از جمله حوزه ها و دانشگاه ها به ما رسيده، محصول همين دو واجب است.
وي، اولين آسيب را "تواكل" و واگذار كردن كار به ديگري دانست و گفت: بحث تواكل يك آسيب جدي است به گونه اي كه وجود اين روحيه مساوي با ورود در ميدان عذاب الهي است.
امام جمعه بندرعباس افزود: آسيب ديگر، عدم شناخت منكر و معروف است ، كه نمونه آن مبارزه با دستگاه ويدئو طي دو دهه اخير بود، در حالي كه دستگاه ويدئو حرام نبود بلكه نوع مبارزه اشتباه بود.
وي، شناخت منكرها و معروف ها را شرط اساسي براي موفقيت دانست و يادآورشد: در جامعه اسلامي ايران بايد اول مصاديق منكر شناخته و سپس اين دو واجب اجرا شود.
امام جمعه بندرعباس، با تاكيد بر اينكه نبايد در جامعه تبذير و اسراف يك ارزش تلقي شود، گفت: اگر به جاي در نظر گرفتن دستگاه ويدئو به عنوان منكر ، به جنگ اسراف كه منكر بودنش صريح است مي رفتيم اكنون ثروت ملي كشور هدر نمي رفت.
همايش علمي "امر به معروف و نهي از منكر" روز 27 بهمن پس از دو روز تلاش مسئولان، استادان و دانشجويان به منظور ارايه راهكارهاي مناسب و فرهنگ سازي در زمينه گسترش امر به معروف و نهي از منكر در بين سطوح مختلف جامعه به كار خود پايان داد.
همايش در اولين روز برگزاري مقاله هايي چون "امر به معروف و نهي از منكر صراط رستگاري" نوشته "جليل رحيمي"، "ارتباط امر به معروف و نهي از منكر با آزادي" نوشته "جمشيد معصومي"، "امر به معروف و نهي از منكر در دانشگاه ها" نوشته "ندا طباطبايي"، "بازآفريني نهادي امر به معروف و نهي از منكر" نوشته "مجيد مختاريان پور"، "دفاع مشروع عام" نوشته "مجيد وزيري"، "امر به معروف و نهي از منكر به مثابه يك رفتار سياسي" نوشته "ابراهيم برزگر" و "معروف و منكر در قلمرو عقايد و چالش آزادي عقيده و نوانديشي" نوشته "ملايري" ارايه شد.
در دومين روز برگزاري اين همايش نيز ، مقاله هايي با عنوان "فرآيند شناسي امر به معروف و نهي از منكر" نوشته "صنايع"، "امر به معروف و نهي از منكر در ايجاد امنيت اجتماعي پايدار و ارتقاي اخلاق اجتماعي" نوشته "مومني" ارايه شد.

سه|ا|شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن