تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816507772




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حفاري پيشاهنگ توسعه صنعت نفت


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: حفاري پيشاهنگ توسعه صنعت نفت


صنعت حفاري براي كمك به توسعه صنعت نفت در سالهاي آينده نقش بسيار مهمي دارد و پيشاهنگ حركت رو به جلوي صنعت نفت در سال‌هاي آتي خواهد بود.

حفاري چاه‌هاي نفت و گاز پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در انحصار شركت‌هاي غربي قرار داشت و در بازار بدون رقيب ايران، آن كه سود مي‌برد، بيگانه بود و دولت‌هاي وقت مجبور بودند حفر چاه‌هاي نفت را با هر قيمت و هزينه‌اي بپذيرند، زيرا در اقتصاد وابسته به نفت، راهي جز افزايش توليد و فروش آن به هر قيمتي نبود.

توسعه مخازن نفت و گاز در نقاط مختلف كشور، گستره فعاليت اين صنعت را افزايش داده بود و سفيران فرهنگي غربي در كوه و بيابان و مناطق شهري و روستايي در تردد بودند.

حقوق و مزاياي ناچيزي به كارگران ايراني پرداخت مي‌شد و با كمترين هزينه، فرهنگ خود را اشاعه مي‌دادند، در محيط كار هم مديريت و نظارت با بيگانگان بود و ايراني‌هاي مسئول هم در واقع نظاره‌گر بودند تا ناظر.

گرچه صنعت نفت در 29 اسفند 1329 ملي شد، ولي صنعت حفاري به دليل اهميت ويژه، همچنان در دست بيگانگان و استعمارگران باقي ماند تا همواره به عنوان اهرم فشار مورد استفاده قرار گيرد.

به گزارش شانا، حضور بيش از 40 شركت حفاري خارجي و به طور عمده آمريكايي و انگليسي، فعاليت 44 دستگاه حفاري، آتش سوزي 6 دستگاه در حين عمليات حفاري، صدمه زدن به مخازن نفت و گاز و سوختن ميليون‌ها بشكه نفت، واردات 100 درصد قطعات و تجهيزات، به كارگيري نيروهاي ايراني ‌در بخش‌هاي كارگري و پايين دستي، توليد غيرصيانتي از منابع نفت و گاز و عقد قراردادهاي استعماري، از شاخص‌هاي مهم اين دوره از حيات صنعت حفاري در كشور بود.

پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي در بهمن 1357، موجب دگرگوني و تحولات بنياديني در نهادهاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي و به تبع آن صنعت نفت كشور و به ويژه صنعت حفاري دستخوش تحولات عظيم شد.

وقتي كه در روزهاي نخست انقلاب اسلامي، شركت‌هاي حفاري خارجي مجبور به خروج از كشور شدند، تصور نمي‌كردند اين رفتن بدون برگشت باشد، در آن شرايط افرادي هم در داخل صنعت بودند كه چنين تفكري داشتند.

اما از اوايل سال 1358 كاركنان زحمتكش و رنجديده كه سال‌ها طعم تلخ كار در شركت‌هاي خارجي را چشيده بودند، خواستار تشكيل شركتي ايراني شدند.

از اين رو امام خميني (ره) به دولت وقت دستور رسيدگي دادند و به اين ترتيب در اول دي 1358، شركت ملي حفاري ايران به عنوان نخستين نهاد اقتصادي برخاسته از ارزش‌هاي والاي انقلاب اسلامي تاسيس شد.

در 32 سال گذشته، صنعت حفاري به عنوان يك صنعت بالادستي و راهبردي، جايگاه خود را در فرآيند توليد نفت حفظ كرده و به صورت بازوي توانمند صنعت نفت كشور، قابليت‌ها و شايستگي‌هاي خود را به نمايش گذاشته و در سايه تلاش‌هاي طاقت‌فرسا و شبانه‌روزي كاركنان سختكوش، جلوه‌هايي از غرور، خلاقيت، نوآوري و ابتكار را به منصه ظهور رسانده است.

فعاليت‌هايي كه كوچك‌ترين آنها در گذشته نيازمند استفاده از كاركنان و شركت‌هاي خارجي و صرف هزينه‌هاي سرسام‌آور بود، پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي، كاركنان شريف اين شركت با درك عميق از مسئوليت خطير خود اين خدمات را در سطح گسترده‌تر بدون نياز به كارشناسان خارجي و با صرف هزينه‌اي كمتر و بازدهي بيشتر انجام مي‌دهند.

كارنامه درخشان 32 سال گذشته سخت كوشان صنعت حفاري سرشار از انگيزه‌هاي قوي اسلامي و غيرت ملي است كه در بخش‌هاي مختلف، اعم از تأمين نيازهاي صنعت نفت در دوران دفاع مقدس، افزايش ناوگان عمليات حفاري، توسعه خدمات فني و تخصصي، حضور در پروژه‌هاي ملي، بومي سازي صنعت حفاري، اشتغال زايي و كارآفريني، ساخت قطعات و تجهيزات، ساخت دكل‌هاي حفاري، مهار و كنترل فوران چاه‌هاي نفت و گاز، جلوگيري از خروج ميلياردها دلار ارز از كشور روشن و واضح است.

خلع يد كامل از بيگانگان، تأمين خدمات فني، مهندسي و راهبري حدود 80 دستگاه حفاري در خشكي و دريا، ساخت قطعات و تجهيزات پرمصرف و دكل حفاري از سوي سازندگان داخلي، مديريت، راهبري، برنامه ريزي و اجراي كار از سوي متخصصان ايراني، توليد صيانتي از منابع نفت و گاز، استقلال و خودباوري را مي‌توان از ويژگي‌هاي اين دوره از صنعت حفاري كشور برشمرد.

ويژگي‌هاي پنج سال اول (1363-1358): تصويب اولين اساسنامه شركت، پيگيري اجراي دستور بنيانگذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني (ره) به دولت وقت و اخذ مجوزهاي قانوني، اجرايي كردن اساسنامه و اقدام‌هاي حقوقي براي شكل گيري شركت ملي حفاري ايران.

سازماندهي ساختار شركت، تدوين آيين نامه‌ها و مقررات استخدامي، تعيين حقوق و دستمزد كاركنان براساس ضوابط و دستورالعمل‌هاي وزارت نفت، تثبيت شركت ملي حفاري ايران به عنوان يكي از شركت‌هاي زيرمجموعه شركت ملي نفت ايران، جمع‌آوري، شناسايي و طبقه بندي تجهيزات و ماشين‌آلات باقيمانده از شركت‌هاي حفاري قبل از انقلاب.

برنامه‌ريزي براي حضور فعال در پروژه‌هاي حفاري دريايي با بازسازي و راه‌اندازي دستگاه حفاري دريايي شهيد مدرس، تنظيم برنامه‌هاي آموزشي به منظور تربيت نيروي انساني متخصص و راه‌اندازي آموزشگاه تكنولوژي حفاري براي تربيت و تأمين متخصصان مورد نياز، راه‌‌اندازي تدريجي دستگاه‌هاي حفاري خشكي.

ويژگي‌هاي پنج سال دوم (1368-1364): تنظيم برنامه 20 ساله صنعت حفاري، توسعه ناوگان حفاري در خشكي، برنامه ريزي براي آموزش و تربيت نيروي انساني متخصص موردنياز عمليات حفاري و خدمات فني، مهندسي، اصلاح ساختار و سازماندهي متناسب با توسعه دستگاه‌هاي حفاري، و خريد و به كارگيري دستگاه حفاري شهيد رجايي.

در دوران دفاع مقدس، شركت ملي حفاري ايران ضمن تأمين نيازهاي صنعت نفت با تكميل 309 حلقه چاه اكتشافي، توسعه‌اي و تعميري شامل 292 حلقه چاه خشكي و 17 حلقه دريايي با متراژ بيش از 600 هزار متر ضمن حفظ توليد در سخت‌ترين شرايط، همنوا با تمام شيفتگان حق و شيدايان كوي عشق، سرود شهادت سر دادند و 40 شهيد، 279 جانباز و 58 آزاده گرانترين و با ارزش‌ترين هديه اين شركت به ملت شريف ايران بوده است.

ويژگي‌هاي پنج سال سوم (1373-1369): اعزام كارشناسان به خارج از كشور براي آموزش و فراگيري فناوري‌هاي نوين، توسعه ناوگان عمليات نمودارگيري و تجهيز آن به سامانه‌هاي روزآمد جهان، شروع به ساخت 350 واحد مسكوني براي اسكان كاركنان، آغاز طراحي و ساخت پروژه عمراني و زيربنايي، افزايش ناوگان حفاري، توسعه ناوگان جابه‌جايي دستگاه‌هاي حفاري و خدمات فني تخصصي.

با پايان يافتن جنگ تحميلي و شروع برنامه اول توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور شركت ملي حفاري ايران جزء اولين سازمان‌هايي بود كه با افزايش 100 درصدي توان عملياتي، برنامه افزايش توليد نفت را با حفر چاه‌هاي نفت و گاز تحقق بخشيد.

ويژگي‌هاي پنج سال چهارم (1378-1374): ارتقاي سطح دانش كاركنان با برگزاري دوره‌هاي مديريتي، توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي، رفاهي با ساخت مجموعه‌هاي فرهنگي، ورزشي، مجتمع‌هاي آموزشي، مساجد و نمازخانه‌ها، سالن‌هاي غذاخوري كارگاه‌ها، مسكوني كردن شهرك حفاري، ساخت بيش از 200 واحد مسكوني سازماني و اجراي پروژه عمراني و زيربنايي، توسعه ناوگان حفاري، آغاز عمليات حفاري در درياي خزر با راه اندازي دستگاه حفاري دريايي ايران خزر، عقد قرارداد با شركت پتروناس براي حفر چاه‌هاي گازي در كشور تركمنستان، انعقاد قرارداد ارائه خدمات سيمانكاري در كشور ليبي، توسعه خدمات فني تخصصي با به كارگيري فناوري‌هاي عمليات نمودارگيري، لوله مغزي سيار و حفاري افقي و جهت دار.

ويژگي‌هاي دوره پنج سال پنجم (1383-1379): برنامه‌ريزي و مديريت براي استقرار نظام نوين صنعت حفاري و سياست‌گذاري خط مشي شركت به سوي بنگاه اقتصادي، تغيير در ساختار، سازماندهي جديد براي مديريت‌هاي عمليات به منظور به‌ كارگيري نيروهاي جوان و تحصيلكرده همچنين تربيت نيروهاي كارآمد براي سمت‌هاي كليدي آينده، توسعه فعاليت‌هاي مهندسي با تاكيد بر پروژه‌هاي تحقيقاتي، پژوهشي و كليد در دست، برنامه‌ريزي براي ارتقاي دستگاه‌هاي حفاري با خريد و به كارگيري فناوري‌هاي روزآمد، توسعه خدمات فني، مهندسي و عمليات ويژه با افزايش ناوگان حفاري افقي و جهت دار، نمودارگيري و لوله مغزي سيار، افزايش ناوگان عمليات سيمانكاري، برنامه ريزي براي بازسازي دستگاه دريايي شهيد رجايي و ايران خزر، بازسازي، نوسازي و ارتقاي كيفي دستگاه‌هاي حفاري خشكي، افزايش امكانات فرهنگي، رفاهي با ساخت مجموعه‌هاي فرهنگي، ورزشي و خريد واحدهاي مسكوني و واگذاري آنها به كاركنان، گسترش فعاليت‌هاي نرم افزاري و رايانه‌اي، ايجاد سازكار مناسب براي حضور فعال در مناقصه‌هاي داخلي، بين‌المللي و رقابتي به ويژه بيع متقابل.

ويژگي‌هاي دوره پنج سال ششم (1388-1384): سرمايه‌گذاري براي ارتقاي سطح كمي و كيفي عمليات حفاري و خدمات فني مهندسي از طريق به‌كارگيري فناوري‌هاي نوين، برنامه‌ريزي براي ساخت و راه‌اندازي دستگاه‌هاي حفاري خشكي در داخل كشور با اتكا به صنايع داخلي و امكانات شركت، بازسازي، نوسازي و ارتقاي كيفي دستگاه حفاري خشكي، راه اندازي دستگاه شهيد رجايي پس از بازسازي در عمليات حفاري فازهاي 4 و 5 پارس جنوبي، برنامه‌ريزي براي بازسازي، نوسازي و ارتقاي كيفي دستگاه حفاري شهيد مدرس، عقد قرارداد و آغاز عمليات در پروژه‌هاي ملي فازهاي 9، 10 ميدان پارس جنوبي و ميدان آزادگان، انعقاد قرارداد با شركت‌هاي داخلي وخارجي براي صدور گواهينامه‌هاي بين المللي، استقرار سيستم مديريت كيفيت ISO 9001-2008 با تأييد شركت بين‌المللي DNV، توجه به سلامت كاركنان دستگاه‌هاي حفاري با استقرار پزشك و امكانات مورد نياز، مديريت و برنامه ريزي براي انجام عمليات موفقت‌آميز مهار چاه كنگان 23 و مهار فوران چاه‌هاي دريايي سكوي ابوذر.

توسعه صنعت حفاري كشور در ابعاد فني و تخصصي، توجه ويژه‌اي به استاندارد كردن تمام فعاليت‌ها، ارتقاي كيفي ناوگان حفاري، نگاهي انسان مدار به نيروي انساني، تاكيد بر ايمني، بهداشت و محيط زيست، پاسخگويي به نيازهاي صنعت نفت كشور و تثبيت جايگاه شركت در ميان شركت‌هاي بين‌المللي و آغاز دومين پروژه برون مرزي ارائه خدمات سيمانكاري در كشور ليبي.

ويژگي‌هاي دوره پنج سال هفتم (1389 تاكنون): برنامه‌ريزي براي اجرايي شدن سياست‌هاي راهبردي به منظور ارتقاي كيفي و به روزرساني صنعت حفاري، بـرنـامـه ريزي براي ساخت و راه اندازي دكل‌هاي حفاري خشكي با استفاده از سازندگان داخلي، توسعه ناوگان حفاري خشكي و دريايي، برنامه‌ريزي براي ساخت و خريد 17 دستگاه حفاري خشكي و 2 دستگاه حفاري دريايي، بازسازي، نوسازي و ارتقاي كيفي و تغيير سيستم دستگاه‌هاي حفاري خشكي، توسعه خدمات فني و تخصصي با خريد و به كارگيري دستگاه‌هاي سيمانكاري، لوله مغزي سيار، مجموعه دوم حفاري فرو تعادلي و ناوگان عمليات نمودارگيري، عقد قرارداد و آغاز عمليات در پروژه‌هاي ملي فازهاي 17، 18 و 14 پارس جنوبي، و چندين قرارداد جديد، برنامه‌ريزي براي جذب، تربيت و به كارگيري نيروي‌انساني جديد از ميان دانش آموختگان دانشگاه‌ها به منظور تصدي مشاغل كليدي شركت، واگذاري امور غيرفني به اشخاص ثالث و تمركز بر فعاليت‌هاي اساسي، مديريت و برنامه ريزي براي انجام عمليات موفقت‌آميز مهار چاه 24 نفت شهر و انتخاب شركت ملي حفاري ايران به عنوان شركت برتر در جشنواره ملي شهيد رجايي.

مزاياي تاسيس شركت ملي حفاري ايران

* جلوگيري از اعمال فشار و تحميل خواسته‌هاي غير متعارف شركت‌هاي بين المللي در بخش حفاري كشور؛

* جلوگيري از رشد و افزايش بي رويه نرخ خدمات فني ـ تخصصي؛

* انتقال دانش و فناوري‌هاي جديد مربوط به ساخت تجهيزات و ماشين آلات و به كارگيري آنها در داخل كشور؛

* تأمين نيازهاي صنعت نفت كشور در بخش حفاري چاه‌هاي نفت و گاز؛

* بومي سازي ساخت دكل حفاري در كشور و ساخت بيش از 17 هزار قطعات پرمصرف صنعت حفاري.

* بومي سازي و نهادينه كردن تخصص انحصاري مهار و فوران چاه‌هاي نفت و گاز.

اين اقدام‌ها علاوه بر صيانت از اقتدار ملي، سبب جلوگيري از خروج ميلياردها دلار ارز از كشور و اشتغال زايي براي بيش از 16 هزار نفر به طور مستقيم و نزديك به 30 هزار نفر به صورت غيرمستقيم شده است.

از ابتداي تاسيس شركت ملي حفاري ايران تاكنون حدود 3250 حلقه چاه نفت و گاز با متراژ بيش از 7 ميليون متر حفر و تكميل و افزون بر 105 هزار مورد خدمات فني مهندسي به چاه‌هاي حفاري و توليدي ارائه شده است.

صنعت حفاري در مقطع كنوني با درك نيازهاي كشور تلاش دارد تا بار سنگين رسالت خود را بر دوش كشيده و توان آزموده را در مسير پويايي و بالندگي اقتصاد كشور قرار دهد.

اين صنعت با همت و تلاش كاركنان سختكوش و با حفظ و صيانت از منابع خدادادي و استفاده از روش‌هاي ساختاري و بسط و گسترش فعاليت‌هاي كيفي، متناسب با برنامه توسعه و سند چشم انداز 20 ساله كشور، جلوه‌هاي روشني از كار و تلاش را ترسيم كرده و طلايه دار توسعه صنعتي ايران اسلامي در عرصه توليد، نوآوري و شكوفايي صنعتي است.





يکشنبه|ا|25|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 513]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن