تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815607374




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تالاب انزلي شاهكار خيال انگيز خلقت؛ نقش تالاب‌ها در توسعه گردشگري


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: تالاب انزلي شاهكار خيال انگيز خلقت؛ نقش تالاب‌ها در توسعه گردشگري
رشت - تالاب بين‌المللي انزلي كه از شاهكارهاي عظيم خلقت است، گنجينه طبيعت و زيستگاه بسياري از گونه‌هاي جانوري و گياهان آبزي به شمار مي‌آيد كه نقش بسيار زيادي در جذب گردشگر دارد.
به گزارش مهر، گردشگري يكي از صنايع بزرگ و در حال رشد جهان به شمار مي‌رود، تالاب‌ها از مكان‌هاي مورد توجه براي عده بي‌شماري از گردشگران محسوب مي‌شوند. همچنين به عنوان يك واقعيت نبايد اثرات غير قابل كنترل گردشگري را بر منابع طبيعي، مانند تالاب‌ها فراموش كرد، چون مي‌تواند بسياري از منابع وابسته به آن را از بين ببرد، گردشگري به‌طور بالقوه منافع اقتصادي زيادي براي كشورها دربردارد و نقش مهمي در رشد اقتصادي ايفا خواهد كرد.اين طبيعت زيبا، همچون تنوع جوامع گياهي و جانوري در تالاب‌هاي ايران، آنها را به مكان‌هاي مناسب براي گردشگران تبديل كرده است.به طور كلي مجموعه‌اي از فعاليتهاي تفرجي در ارتباط با تالاب‌ها مانند تماشاي حيات وحش، قايقراني و شكار امكانپذير است كه مي‌تواند درآمد بالايي را براي جوامع محلي و ملي به همراه داشته باشد.شهر بندري انزلي عمده‌ترين نقطه جمعيتي مجاور تالاب انزلي است. اين تالاب با طول 33 كيلومتر و عرض 18 كيلومتر، از شمال به شهر بندر انزلي و درياي خزر، از شرق به روستاي حسن‌رود، از غرب به روستاهاي نوده‌جيره‌سر و علي‌آباد كپورچال و از جنوب به روستاهاي هندخاله و نوخاله ختم مي‌شود.مجاورت با شهرهاي بزرگي چون رشت، بندرانزلي، صومعه‌سرا، فومن وهمچنين راه‌هاي ارتباطي فراوان، اين تالاب را از حيث گردشگري به يكي از قطب‌هاي بزرگ كشور تبديل كرده‌است و هرساله تعداد زيادي از گردشگران سراسر كشور در ايام تعطيلات، به ويژه فصل بهار و تابستان به اين منطقه مسافرت مي‌كنند.
در اين ارتباط مديركل حفاظت محيط زيست گيلان، با اشاره به اين‌كه اجراي طرح عملياتي اكوتوريسم در تالاب انزلي جايگاه اين تالاب را ارتقا مي‌دهد، گفت: تالاب انزلي از مراكز توريستي معروف ايران است. امير عبدوس افزود: تالاب بين‌المللي انزلي متشكل از اكوسيستم‌هاي مختلف بوده و اين تنوع باعث رشد و توسعه زندگي سنتي اين منطقه شده است. وي اظهارداشت: تالاب انزلي در فصول مختلف مناظر زيبا و مختلفي دارد و توريست‌ها با شركت در برنامه‌هاي اكوتوريسم در تالاب، مي‌توانند از مشاهده تغييرات فصلي لذت ببرند. عبدوس ادامه داد: طبيعت‌گردي تالاب انزلي باعث ايجاد يك چرخه مثبت در توريسم، اقتصاد و محيط زيست خواهد شد.
تالاب انزلي منطقه وسيعي با شرايط متفاوت زيست‌محيطي است كه تشكيل‌شده از گستره آب شيرين با بستري از نيزار و مناطق آبي كم‌عمق و چمنزارهايي است كه به‌صورت فصلي غرقاب مي‌شوند. اين تالاب با يك مرز شني از درياي خزر جدا شده است، بيشتر نواحي شرقي تالاب و منطقه حفاظت شده سياه كشيم به طور گسترده اي پوشيده از نيزار است، اما غرب و نواحي مركزي داراي سطح باز آبي است. نوسانات سطح آب درياي خزر و پديده" غني سازي آب با مواد مغذي" كه در اثر ورود فاضلاب تصفيه‌نشده ايجاد مي‌شود، باعث شد كه اكوسيستم تالاب رو به‌زوال نهد، تالاب در كم‌ارتفاع‌ترين محدوده حوزه آبخيز واقع شده است و از طريق بندر انزلي به درياي خزر راه مي‌يابد. همچنين سه منطقه حفاظت شده در تالاب انزلي تعيين شده است كه شكار، ماهيگيري، قطع درختان و بسياري از فعاليت‌هاي مختلف ديگر در اين منطقه اكيدا ممنوع است، طبق قانون اين مناطق تنها مناطق حفاظت‌شده داخل تالاب هستند. تالاب انزلي از گردشگاه‌هاي مهم گيلان است كه به دليل وجود جاذبه‌هاي طبيعي، زيستگاه منحصر به فرد پرندگان مهاجر آبزي و كنار آبزي و هواي سالم داراي ظرفيت‌هاي بالقوه‌اي از نظر اكولوژيك براي جذب توريست است.از آنجا كه گردشگري و اقتصاد گردشگري در حال تبديل شدن به يكي از اركان اصلي اقتصاد بين‌الملل است و از ديگرسو طبق نظر بسياري از برنامه‌ريزان به‌عنوان ركن اصلي توسعه پايدار از آن ياد مي‌شود كه مي‌تواند با برنامه‌ريزي اصولي و مناسب و شناسايي مزيت‌ها و محدوديت‌هاي گردشگري، نقش موثري را در توسعه اين مناطق و در نتيجه توسعه ملي و تنوع بخشي به اقتصاد ملي داشته باشد.
نماينده مردم انزلي در مجلس در اين رابطه، به پروژه احياي تالاب بين‌المللي انزلي اشاره كرد و گفت: هفت و نيم ميليارد تومان به اين پروژه اختصاص يافته است. حسن خسته بند افزود: اين پروژه در بالابردن ظرفيت جذب توريست و به دنبال آن ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي شهرستان انزلي نقش كليدي خواهد داشت. وي در ادامه با معرفي انزلي به‌عنوان نگين حاشيه خزر اظهارداشت: اين شهرستان از قطب‌هاي توريستي موثر كشور است. عضو كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به اين‌كه انزلي داراي بندري ملي و بسيار مهم است، يادآورشد: با توجه به ظرفيت‌هاي موجود در اين بندر و تلاش و همت مسئولان براي توسعه و ثروت‌زايي، ارزآوري و بهره‌وري بيشتر، بندرانزلي اين قابليت را دارد كه از مهمترين قطب‌هاي اقتصادي و گردشگري كشور و آسياي ميانه باشد.
به هر حال تالاب انزلي به واسطه چشم‌انداز و طبيعت زيبايش، مهمترين مكان براي گردشگري بوده و همچنين اين ناحيه يك مقصد معروف گردشگري در ايران است.

ارسال نظر

يکشنبه|ا|25|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1066]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن