تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821244369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عرضه اولين بانك دولتى در بورسطلسم شكست


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: عرضه اولين بانك دولتى در بورسطلسم شكست
گروه اقتصادى – طلسم خصوصى شدن اولين بانك مشمول سياست‌هاى اجرايى اصل 44 بعد از گذشت شش ماه از آخرين عرضه سهام در تالار شيشه‌اى با عرضه پنج درصد از سهام بانك ملت معادل 655 ميليون امروز شكسته مى‌شود.اين در شرايطى است كه معاون سازمان خصوصى‌سازى ارزش اسمى هر سهم اين بانك را 100 تومان و ارزش دفترى هر سهم را 135 تومان اعلام و تصريح كرد كه تصميم‌گيرى در مورد قيمت سهام اين بانك به عهده سرمايه‌گذاران است.براساس آخرين اخبار نهاد معاملاتى بانك ملت در بورس «وبملت» تعيين شده است.حسن قاليباف اصل مدير عامل شركت بورس در پاسخ به اين سوال كه چرا «وبملت» نماد بانك ملت تعيين شده، مى‌گويد: با توجه به اينكه اين بانك در بخش واسطه گرى‌هاى مالى و گروه واسطه گرى‌هاى پولى و طبقه ساير واسطه گرى‌هاى پولى قرار دارد بايد نماد آن «وملت» تعريف مى‌شد اما به دليل اينكه اين نماد از قبل مربوط به سرمايه گذارى بانك ملت اختصاص داده شده بود ابتدا مقر شد نماد معاملاتى اين بانك، فقط «ملت» باشد ولى به دليل فنى چنين امكانى از نظر مديريت فناورى وجود نداشت. اين بانك با سرمايه‌ هزار و 310 ميليارد تومانى در حالى براى سال مالى جارى 185 ريال سود به ازاى هر سهم به طور خالص پيش‌بينى كرده (كل تعداد سهام بانك ملت 10 ميليارد و 310 ميليون سهم است) كه در پايان سه ماهه سوم (آذرماه) 128 ريال معادل 69 درصد از اين سود را پوشش داده است. براساس برگ تشخيص صادره از سوى مقامات مالياتى ماليات عملكرد سال مالى 29 اسفند 85 بانك ملت، بيش از 177 ميليارد و 700 ميليون تومان بيش از ذخيره تامين شده در حساب‌ها محاسبه شده كه اين موضوع هرچند با اعتراض بانك ملت واقع شده اما تاكنون گزارش نتايج اين مورد مشخص نشده است. بانك ملت سود هر سهم خود را براى سال مالى 88 به مبلغ 239 ريال (به طور خالص) اعلام كرده است. بر اساس صورت سود و زيان پيش‌بينى شده بانك ملت براى سال‌ مالى منتهى به پايان اسفندماه سال 87، درآمد حاصل از تسهيلات اعطايى براى سال 87 معادل 3 هزار و 195 ميليارد تومان پيش‌بينى شده است. اين در حالى است كه در سال گذشته مبلغ پيش‌بينى براى درآمد حاصل از تسهيلات اعطايى دو هزار و 533 ميليارد تومان بود كه از اين رقم بيش از دو هزار و 453 ميليارد تومان محقق شده است.

خوددارى از اعلام قيمت كارشناسى

اسماعيل غلامي، معاون سازمان خصوصى‌سازى پيرامون نحوه قيمت‌گذارى سهام بانك ملت اظهار مى‌كند كه قيمت كارشناسى هر سهم بانك ملت توسط سازمان خصوصى سازى تعيين شده كه نمى‌توان آن را اعلام كرد. به گزارش فارس، وى با بيان اينكه ارزش اسمى هر سهم بانك ملت 100 تومان است مى‌‌گويد: اما ارزش دفترى هر سهم اين بانك 135 تومان است.به گفته غلامي، مجامع بانك ملت و ديگر بانك‌هاى مشمول واگذارى در حالى بايد درخصوص مواردى چون ذخيره بازنشستگى كاركنان و بدهى دولت تصميم‌گيرى مى‌كردند كه مجمع بانك ملت در اولين فرصت در اين خصوص تصميم‌گيرى كرد و از طريق اخذ خط اعتبارى ، دولت بدهى خود را به اين بانك جبران و همزمان با آن نيز وضعيت ذخيره بازنشستگى كاركنان را مشخص كرد تا اينكه شفاف‌سازى حساب‌ها و وضعيت حقوقى و اساسنامه نيز نهايى شد.

تقاضاى سهام مناسب نيست

قيمت هر سهم بانك ملت در حالى از سوى سازمان خصوصى‌سازى 135 تومان اعلام شد كه به عقيده كارگزاران بورس با توجه به شرايط و اطلاعاتى كه بانك ملت به بازار ارائه كرده و با توجه به P/E و EPS اعلامى اگر قيمت بالاى 100 تومان عرضه شود بعيد است كه با استقبال مواجه شود.عباس دهقان، كارگزار بورس به بانك‌هاى خصوصى حاضر در بورس اشاره كرد و افزود: با توجه به سابقه حضور ساير بانك‌هاى خصوصى در بورس و P/E‌هاى آنها و پيشينه شفافى كه دارند با بانك‌هاى دولتى قابل مقايسه نيستند زيرا بانك‌هاى خصوصى به لحاظ اطلاعات عملكرد شفاف‌ترى دارند بنابراين در صورت مقايسه اين صنعت بهتر است كمتر از 100 تومان عرضه شود تا با استقبال مواجه شود. وى تاكيد كرد: در حال حاضر شرايط مناسبى براى تقاضاى ملت نيست زيرا جنب و جوشى كه براى عرضه‌هاى اوليه و رايزنى‌هايى كه براى خريد وجود داشت در ملت مشاهده نمى‌شود.

محدوديت تعداد سهام قابل واگذارى

عضو هيئت‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار نيز درخصوص واگذارى اين بانك گفت: در روز نخستين عرضه سهام بانك ملت، محدوديت‌هايى درخصوص تعداد سهام قابل واگذارى به مشتريان وجود خواهد داشت.وى تغيير شركت از سهامى خاص به عام، رفع ابهامات درخصوص فعاليت‌ها و گزارش‌هاى مالي، اطلاع‌رسانى و ارائه اطلاعات وگزارش‌هاى مالى متناسب با الزامات بورس را از مهم‌ترين شرايط ورود شركت‌ها به بورس اوراق بهادار تهران اعلام كرد. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينكه هم‌اكنون سهام چهار بانك خصوصى (پارسيان، كارآفرين، اقتصاد نوين و موسسه مالى و اعتبارى سينا) در بورس معامله مى‌شوند ادامه داد : سرمايه‌گذاران با صنعت بانكدارى دربورس آشنا هستند به طورى كه امكان تجزيه و تحليل اطلاعات و تصميم‌گيرى درمورد خريد سهام بانك ملت براى آنان كار دشوارى نيست. وى با بيان اينكه سرمايه بانك ملت 1310 ميليارد تومان است، اظهار داشت : پنج درصد معادل (655 ميليون سهم) از سهام اين بانك فردا (چهارشنبه) از طريق شبكه گسترده شركت‌هاى كارگزارى به عموم مردم واگذار خواهد شد.

تمايل سرمايه‌گذاران خارجى

مدير عامل بانك ملت از تمايل سرمايه گذاران خارجى براى خريد سهام اين بانك به صورت بلوكى خبرداد و گفت: پيش بينى مى‌شود سهام اين بانك در عرض چند دقيقه به فروش رسد.

على ديواندرى ادامه داد: سرمايه 13 هزار و 100 ميليارد ريالى بانك ملت در پى تجديد ارزيابى دارايى‌هاى بانك در تاريخ 19 مرداد ماه سال 84 عنوان شده است كه اين رقم با توجه به روش كارشناسى رسمي، حدود 10 تا 15 درصد پايين‌تر از قيمت روز ارزيابى شده است.وى افزود: هم اكنون سرمايه اين بانك در اختيار دولت است، اما پس از واگذارى 30 درصد در قالب سهام عدالت، 25 درصد به صندوق بازنشستگى بابت پرداخت بدهى به بخش خصوصى و ‌صندوق‌هاى تهاتر تعلق مى‌گيرد و 40 درصد در اختيار دولت باقى مى‌ماند كه 20 درصد آن به تدريج به بخش خصوصى واگذار مى‌شود. بر اين اساس امروز نيز پنج درصد سهام بانك ملت براى عموم مردم عرضه خواهد شد.وى سهم بانك ملت از كل شبكه بانكى كشور را 8/14 درصد عنوان و تصريح كرد: سهم اين بانك با احتساب بانك‌هاى دولتى و خصوصى از مجموع منابع شبكه بانكى كشور، رتبه دو را دارد كه بر اين اساس، بانك ملت پس از عرضه سهام، به بزرگ‌ترين بانك خصوصى كشور تبديل مى‌شود.ديواندرى با بيان اينكه تسهيلات اعطايى بانك به متقاضيان نسبت به كل تسهيلات شبكه بانكى كشور 7/13 درصد است، افزود: سهم اين بانك از كل نقدينگى كشور 9/13 درصد است.به گفته ديواندري، درآمد بانك از پنج هزار ميليارد ريال در سال 84 به 43 هزار ميليارد ريال رسيده است، اين درحالى است كه EPC بانك براى سال جارى 185 ريال، براى سال آينده 239 ريال و براى سال 89 نيز 269 ريال خواهد بود.وى يكى از برنامه‌هاى بانك ملت را افزايش بهره ورى و شاخص‌هاى عملكرد عنوان كرد و گفت: روش مديريت بانك پس از واگذارى بر اساس قانون تجارت خواهد بود و سهامداران در اين خصوص تصميم گيرى خواهند كرد، اما در مجموع تفاوتى با ساير بخش‌هاى خصوصى يك كشور نخواهيم داشت.

ديواندرى با بيان اينكه تعديل نيروى انسانى پس از واگذارى سهام را نخواهيم داشت، گفت: نسبت مطالبات معوق بانك به مصارف حدود هشت درصد و نسبت به سپرده‌ها حدود 5/7 درصد است.مديرعامل بانك ملت اضافه كرد: ‌صندوق‌هاى بازنشستگى خصوصى محسوب مى‌شود و الزامى به اينكه اين ‌صندوق‌ها سهام را در اختيار خود نگه دارند، نيست بلكه آنها مى‌توانند پس از ثبت سهام آن را در بورس عرضه كنند.وى اظهار كرد: يكى از ‌صندوق‌هاى بازنشستگى 15 درصد سهام بانك را در اختيار مى‌گيرد، ولى بر اساس قانون هيچ شخصيت حقيقى و حقوقى بيش از 10 درصد سهام نبايد در اختيار بگيرد، بنابراين اين سهام را بايد در بازار به فروش برساند، به اين معنا كه 45 درصد بقيه سهام نيز مى‌تواند در اختيار بخش خصوصى واقعى قرار گيرد.ديواندرى با تاكيد بر اينكه در صورت كشش بازار بقيه 20 درصد سهام بانك نيز واگذار خواهد شد، بيان كرد: 20 درصد عرضه سهام طى يك سال قطعى است.

وى در پاسخ به اين سوال كه آيا ادغام شعب بانك پس از خصوصى‌سازى دنبال خواهد شد يا خير، گفت: ساماندهى و تنظيم شعب به منظور افزايش كارايى و كارآمدى پس از واگذارى سهام نيز پيگيرى خواهد شد.

سه|ا|شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن