تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816868064




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رسانه‌ها و مهندسي فرهنگي-7/رسانه‌هاي ما اغلب غير حرفه‌اي عمل مي‌كنند/ وابستگي رسانه‌ها به آگهي‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رسانه‌ها و مهندسي فرهنگي-7/رسانه‌هاي ما اغلب غير حرفه‌اي عمل مي‌كنند/ وابستگي رسانه‌ها به آگهي‌ها
مشاور رسانه‌اي رئيس جمهور با بيان اينكه رسانه‌ها براي ايفاي نقش خود در مهندسي فرهنگي جامعه نيازمند آسيب‌شناسي هستند گفت: رسانه‌هاي ما اغلب غير حرفه‌اي عمل مي‌كنند.

علي اكبر جوانفكر مشاور رسانه‌اي رئيس جمهور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نقش رسانه‌ها در مهندسي فرهنگي، گفت: وسايل ارتباط جمعي موجودات زنده و بانشاطي هستند كه مي‌توانند ارتباط متقابلي با فرهنگ و جامعه داشته باشند.

وي افزود: نقش رسانه‌ها رهبري فضاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي است و رسانه‌ها مي‌توانند با ايجاد پل ارتباطي ميان افراد تاثيرگذار جامعه و مردم، فرهنگ را به مسيري درستي هدايت كرده و موجب اعتلاي فرهنگي مي‌شوند.

تاثيرگذاري در گرو آلوده نشدن به منافع فردي

جوانفكر خاطرنشان كرد: اين تاثيرگذاري در گرو ايفاي نقش درست و آلوده نشدن به منافع فردي است و رسانه‌ها همواره بايد در راستاي منافع ملي و عمومي حركت كنند و اگر رسانه‌اي به منافع شخصي آلوده شود كارايي لازم را نخواهد داشت.

مشاور رسانه‌اي رئيس جمهور سپس با اشاره به تاثيرگذاري صاحبان سرمايه بر فعاليت و كاركرد مطبوعات گفت: رسانه‌ها مي‌توانند در برخود با عوامل تجاري دو رويكرد متفاوت اتخاذ كنند. براي برخي از رسانه‌ها جذب آگهي هدف نيست و تنها اطلاع رساني اولويت آنها محسوب مي شود بنابراين صاحبان سرمايه هم دنباله رو آنها هستند، اما در مقابل برخي از رسانه‌ها وابستگي شديدي به آگهي‌هاي تجاري پيدا مي‌كنند و جذب آگهي اولويت اصلي آنها مي‌شود.

جذب آگهي خللي در انجام رسالت رسانه‌ها

جوانفكر با بيان اينكه وابستگي رسانه‌ها به آگهي‌هاي تجاري آنها را از انجام رسالت اصلي باز مي‌دارد تصريح كرد: اولويت رسانه اين است كه در تامين منابع مادي خود مستقل باشد براي همين جذب آگهي يكي از راهكارهاي كسب درآمد است اما جذب آگهي نبايد وظايف رسانه را تحت الشعاع قرار دهد چرا كه نارسايي و ناكارآمدي رسانه را به دنبال دارد.

مشاور رسانه‌اي رئيس جمهور يادآور شد: رسانه‌ها در كشورهاي توسعه يافته به دليل اينكه در اطلاع رساني دست برتر را دارند موسسه‌هاي تجاري را ترغيب مي‌كنند تا آگهي‌هاي خود را به اين قبيل رسانه‌ها بدهند، بنابراين آگهي دهندگان به دنبال رسانه‌هايي هستند كه در اطلاع رساني بهتر از رسانه‌هاي ديگر عمل مي‌كنند.

وي ادامه داد: اما متاسفانه در ايران اغلب رسانه‌ها تنها به دنبال جذب آگهي هستند و اولويت اول آنها جذب آگهي است و حتي در بخشهايي كه بايد به مطالب خبري اختصاص دهند آگهي چاپ مي‌كنند.

مطالب روزنامه‌هاي ما تفاوت خاصي با يكديگر ندارند

جوانفكر مشكل ديگر رسانه‌ها را تكيه بيش از حد آنها به منابع غير اختصاصي خبري خواند و خاطرنشان كرد: رسانه‌هاي ما بسيار متكي به منابع غير اختصاصي خبري هستند به همين دليل خبرهايشان هيچگونه تازگي‌اي ندارد. زمانيكه مخاطبان روزنامه‌‌هاي مختلفي را مي‌خوانند برداشتشان اين است كه مطالب روزنامه‌ها تفاوت ماهوي ندارد.

وي ادامه داد: حتي مخاطبان گاهي به خواندن تيتر روزنامه‌ها بسنده مي‌كنند چون متن خبر هيچ اطلاع تازه‌اي نمي‌دهد و اين آسيبي براي رسانه‌هاي ما به حساب مي‌آيند.

مشاور رسانه‌اي رئيس جمهور گفت: رسانه‌ها بايد براي پوشش خبري رويدادها به اخبار فكسي و تلكسي و خبرهاي سايتهاي خبري اعتنا نكنند و براي پوشش خبري خبرنگار اختصاصي داشته باشند.

پرهيز از تفسير اخبار

وي با بيان اينكه افزايش مطالب تفسيري در رسانه‌ها از ديگر آسيبهاي اين حوزه قلمداد مي شود افزود: اين مطالب تفسيري به دليل اينكه هزينه زيادي براي تهيه آن وجود ندارد مورد توجه صاحبان رسانه‌ها قرار گرفته است و با استفاده از اين شيوه خبرنگار اخباري را از منابع مختلف گردآوري مي‌كند و بر اساس آنها تفسيري ارائه مي دهد كه منطبق با سياستهاي رسانه باشد.

جوانفكر با بيان اينكه وظيفه رسانه روايت عيني واقعيت است يادآور شد: رويكرد تفسيري غلط است در حالي كه رسانه‌هاي ما بيشتر به تفسير خبري روي آورده واز مسير خبري خارج شده‌اند. آنها براي اينكه خود را متفاوت نشان دهند و فكر خود را در گزارش دخالت دهند و در نتيجه به اهداف سياسي خودشان برسند دست به تفسير اخبار مي‌زنند.

مشاور رسانه‌اي رئيس جمهور در پايان تاكيد كرد: رسانه‌ها براي اينكه بتوانند در مسير مهندسي فرهنگي گام بردارند بايد به سمت حرفه‌اي شدن حركت كنند و كارهاي ابتكاري و خلاق را ارج بنهند تا بتوانند حرفي براي گفتن داشته باشند.

چهارشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن