تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819685567




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيام تعزيه بايد از روي شناخت و معرفت به مردم منتقل شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پيام تعزيه بايد از روي شناخت و معرفت به مردم منتقل شود
ساري _ رييس هيات مديره انجمن تعزيه خوانان كشور گفت: پيام تعزيه بايد از روي شناخت و معرفت و به دور از هرگونه خرافه به مردم منتقل شود تا اثرگذاري ماندگارتري داشته باشد.


"داوود فتحعلي بيگي" روز جمعه در "نشست آسيب شناسي تعزيه" درحاشيه برگزاري نهمين سوگواره تعزيه مازندران در آمل افزود: گروههاي تعزيه خوان بايد مجالس تعزيه خود را با مطالعه و شناخت بيشتر از اين آيين مذهبي و با هدف انتقال صحيح و معرفت افزايي در ميان مخاطبان تعريف و اجرا كنند.

وي گفت: مخاطبان هنر تعزيه نبايد به علت شناخت نداشتن برخي از گروههاي تعزيه اصل اين هنر را دروغ تلقي كنند زيرا چنين برداشتي مي تواند آفتي براي هنر تعزيه باشد.

او افزود: آنچه را كه متوليان فرهنگي و مردم از گروههاي تعزيه انتظار دارند واقعگرايي مجالس تعزيه آنان در نزديكي به رخدادهاي زندگي اهل بيت(ع) است و محتواي مجالس تعزيه بايد بگونه اي باشد كه با ذهنيت مردم از زندگي ائمه(ع) فاصله نداشته باشد.

رييس هيات مديره انجمن تعزيه خوانان كشور شناخت درست تعزيه خوانان از واقعه عاشورا و نيز تطبيق درستي و يا كذب بودن بيان تعزيه خواندن را بسيار حائز اهميت دانست و تاكيد كرد: هدف همه گروههاي تعزيه بايد افزايش معرفت و شناخت مردم نسبت به مظلوميت اهل بيت(ع) باشد و صرف گرياندن مخاطبان فايده اي نخواهد داشت.

وي ارادت گروههاي تعزيه به اهل بيت(ع) را بزرگترين خصلت هنرمندان تعزيه دانست و افزود: همين وي‍ژگي موجب حفظ اين ميراث ارزشمند معنوي تا به امروز شده است.

فحتعلي بيگي همچنين به فشارهاي صورت گرفته براي حذف و نابودي تعزيه پيش از پيروزي انقلاب اسلامي و ايستادگي مردانه هنرمندان اين عرصه براي حفظ اين آيين مذهبي ملي اشاره و بيان كرد: اگر عشق و علاقه تعزيه خوانان به خاندان عصمت و طهارت(ع) و شيفتگي آنان نسبت به حقانيت امام حسين(ع) نبود بدون شك تلاش مزدوران پهلوي براي نابودي اين هنر نتيجه مي داد اما ارادت به امامت بزرگترين افتخار هنرمندان تعزيه است.

رييس هيات مديره انجمن تعزيه خوانان كشور افزود: كار عاشقانه هنرمندان اين عرصه باعث شده تا تعزيه به عنوان ايراني ترين نمايش مذهبي در جهان ثبت شود و افتخار اين جاودانگي مرهون زحمات تك تك هنرمندان و پيشكسوتان و درگذشتگان اين عرصه هنري است.

فتحعلي بيگي همچنين بر ضرورت گسترش كارهاي تحقيقاتي و پژوهشي پيرامون هنر تعزيه براي بسط علمي و آكادميك آن تاكيد و بيان كرد: متاسفانه اين هنر با تمام ظرفيتهاي عظيمش، در زمينه آموزش و پژوهش با آسيبهاي جدي رو به رو است كه اميدواريم با تاسي مدارس و دانشكده هاي تخصصي هنرهاي آييني شاهد آشنايي بيشتر نسل جوان با اين هنر باشيم و گامي اساسي براي انتقال ميراث نمايشهاي معنوي و مذهبي كشور براي آيندگان برداريم.

وي گفت: بدون شك هنر و هنرمندان در زنده نگه داشتن واقعه عاشورا براي نسلهاي بعدي نقشي بي بديل دارند و در اين ميان جايگاه هنر تعزيه والاتر و برجسته تر از تمامي آيينها و هنرهاي مذهبي است.ك/2

7327/1654

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30763305

جمعه|ا|23|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن