تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816895924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك مقام آفريقايي: سياست آمريكا درباره ايران مبتني بر آزمايش و خطاست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: يك مقام آفريقايي: سياست آمريكا درباره ايران مبتني بر آزمايش و خطاست
پرتوريا - عضو كميسيون سياست خارجي پارلمان آفريقاي جنوبي روز سه شنبه در كنفرانس توجيه مردمي برنامه هاي حزب خود براي انتخابات پارلمان كشور در پاسخ به ايرنا گفت: سياست خارجي آمريكا در خاورميانه و به ويژه در مورد ايران را غيرعاقلانه و مبتني بر آزمايش و خطا مي داند.


"بانتو هولوميسا" رييس حزب جنبش متحد دمكراسي (UDM) در اين كنفرانس اختصاصي كه بطور همزمان از طريق ويدئو كنفرانس در چند شهر آفريقاي جنوبي برگزار مي شد، ايران را كشوري قدرتمند و داراي فرهنگي غني توصيف كرد و گفت: ايرانيان براي كسب استقلال انقلاب كرده و توانسته اند به سختي و با اعتماد به نفس مسير توسعه را طي كنند و همين امر موجب ناخشنودي غرب و در راس آنها آمريكا كه روزي براي آنها اربابي مي كرد،شد و لذا سياست غلط و خصمانه اي را در مقابل اين ملت پيش گرفتند.

وي به عنوان حسن خطام برنامه و پاسخ به تنها سوال سياست خارجي اين كنفرانس افزود: غربي ها همچنان با روش آزمايش و خطا سياست يك جانبه گرايي را در جهان دنبال مي كنند كه متاسفانه اين سياست در عراق، افغانستان و فلسطين اشغالي و حتي ايران بسيار خودخواهانه و داراي عواقب بسيار خطرناكي هم براي منطقه خاورميانه و هم جهان بوده است.

همرزم ماندلا و عضو سابق حزب حاكم كنگره ملي آفريقا (ANC)، جرج بوش را نه يك دمكرات، بلكه "سكيوروكرات"ي توصيف كرد كه در طول هشت سال حكومت خود در كاخ سفيد با مشي حفاظت از امنيت و منافع خود و نه منافع مردم جهان و حتي نه منافع مردم خودش، جهان را به ورطه نابودي كشانده است.

هولوميسا با ذكر مثالي به تشريح اين سياست آزمايش و خطاي آمريكا پرداخت و گفت: شخصا به عنوان فارغ التحصل علوم سياسي به ياد دارم زماني را كه در دهه 1970 از ما مي خواستند براي برنامه ملاقات "هنري كسينجر" با "موشه دايان" محور مذاكرات ارايه دهيم تا آمريكايي ها با كمك طرح ما بتوانند سياست آزمايش و خطاي خود در خاورميانه پياده كنند.

*** غرب سياست هاي غلط را "حق وتو" توجيه مي كند
اين مبارزه كهنه كار انقلاب ضد نژاد پرستي آفريقاي جنوبي با تاكيد بر اينكه برخي از مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص خاور ميانه و به ويژه در باره ايران وجاهت عقلاني - قانوني ندارد، گفت: متاسفانه سياست هاي غرب تنها با حق وتوي غيرعادلانه غربي ها در شوراي امنيت پيش مي رود.

هولوميسا با اشاره به اينكه نماينده آفريقاي جنوبي در سازمان ملل بارها معترض اين حق راي ناعادلانه غربي ها بود، گفت: نمونه بارز تاثير بسيار منفي اين راي ناعادلانه "حق وتو" غربي ها در شوراي امنيت، جنايات غيرانساني است كه رژيم صهيونيسم در سرزمين هاي اشغالي مي آفريند.

"از يك طرف شاهد بوديم كه اسراييلي هاي نژادپرست به عنوان ميهمان ناخوانده در سرزمين هاي اشغالي با پشتيباني غربي ها به مدت بيش از نيم قرن جنايت مي آفرينند، و از طرف ديگر ديديم كه اگر زماني عقل جمعي اعضاي سازمان ملل نيز به كمك مظلومان شتافت و قطعنامه اي را عليه رژيم جنايت كار صادر كرد، باز همين غربي ها آنرا وتو كردند."

عضو كميسيون سياست خارجي آفريقاي جنوبي از عراق به عنوان نمونه ديگر اعمال سياست غلط غرب نام برد و گفت: تاريخ فراموش نمي كند كه چگونه غربي ها بر اساس گزارش واهي آژانس بين المللي انرژي اتمي (IAEA) تحت سيطره خودشان به بهانه اينكه رژيم عراق صاحب صلاح هاي اتمي و كشتار جمعي است، آن كشور را وحشيانه در اشغال خود درآوردند.

هولو ميسا پرسيد: چه بود نتيجه آن جنايات كه تازه پس از اشغال آن كشور و به رنج انداختن مردم فلك زده آن معلوم شد كه ادعاي آژانس غلط و نتيجه اعمال فاجعه بار غربي ها به سركردگي آمريكا غلط تر بود؟

وي خطاب به مردم آزاده جهان خاطر نشان كرد: آسياب به نوبت است و مراقب باشيم كه خودخواهي غربي ها و سياست آزمايش و خطاي آمريكا ديروز و امروز در فلسطين اشغالي و افغانستان رخ نمود، امروز در عراق و فردا در كشور همسايه آنها ايران و فردايي ديگر در يكي از كشورهاي ما بروز خواهد كرد.

هولوميسا گفت: دولت آفريقاي جنوبي و سياست خارجي جنبش متحد دمكراتيك اين قبيل سياست گزينشي در سطح جهان را به ويژه از سوي كشورهاي غربي و مخصوصا آمريكا هموراه تقبيح كرده و مي كند.

*** چرخش مصلحتي در سياست خارجي آمريكا و ضرورت استفاده ايران از آن
هولوميسا با كمي ترديد از انتخاب باراك اوباما به عنوان رييس جمهور جديد آمريكا ابراز خوشنودي و خوشبيني كرد و گفت: اينكه اوباما در بدو ماموريت خود اعلام كرده است سياست درهاي باز را در سياست خارجي دنبال مي كند موجب بسي خوشخالي جهانيان است.

وي در اين باره تاكيد كرد: همين چراغ سبز آمريكا فرصت خوبي است تا جمهوري اسلامي ايران بتواند با حفظ شانيت استقلال انقلابي خود باب گفت وگويي مثبت و سازنده را با آن كشور باز كند و از اين چرخش سياسي-عقلاني آمريكايي ها براي خروج از بحران هاي داخلي خودشان نهايت بهره را ببرد.

عضو كميسيون سياست خارجي پارلمان آفريقاي جنوبي خاطرنشان كرد: گرچه باراك اوباما عضو حزب دمكرات آمريكا است و خود را دمكرات تر از بوش معرفي مي كند، اما در باره سيات خارجي آن كشور بايد بسيار هوشيار بود، چون آنچه كه براي سردمداران آمريكا در درجه نخست اهميت قرار دارد، نه راي و نظر شخصي امثال بوش و يا اوباما، بلكه منافع كلي و تاريخي آن كشور است.

هولوميسا اظهار داشت: اما از سخنان آغازين باراك اوباما بر مي آيد كه سياست خارجي آمريكا در مقايسه با سياست ديگر كشورهاي غربي، درحال تغيير است تا بهتر بتواند از پس مشكلات خودساخته داخلي خود برآيد.

وي با اشاره به آفريقايي تبار بودن اوباما، بار ديگر تاكيد كرد: به نظر مي رسد زمان آن براي كشورهاي درحال توسعه آفريقا و جهان همچون ايران فرا رسيده است تا با هماهنگي ميان خود و با هوشياري و لحاظ كردن منافع ملي شان نوعي تعامل مثبت و سازنده را با آن كشور آغاز كنند تا شايد در دوره جديد حاكميت در آن كشور شاهد تغييري در مناسبات جهاني آن كشور با جهان باشيم.

رهبر يو دي ام در پايان بار ديگر تاكيد كرد: نبايد هم فراموش كنيم كه راه حل بحران خاورميانه نه فقط رابطه با آمريكا، بلكه در توسعه همكاري هاي جنوب - جنوب است. جنبش متحد دمكراسي (UDM) به رغم عدم حضور در كابينه آفريقاي جنوبي، بطور سنتي نقش مهمي را در سياست خارجي كشورش ايفا مي كند، اين درحالي است كه خود كشور آفريقاي جنوبي در سياست قاره آفريقا و مجامع بين المللي اهميت خاصي داشته و بطور مثال نماينده اين كشور در آژانس بين المللي انرژي اتمي نامزد رياست بر آن آژانس است.
خاورم 1378**

چهارشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن