تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816051632




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در مصاحبه با ريانووستي متكي: آمريكا بايد رفتار خود را براي «تعامل محترمانه» با ملت ايران تنظيم كند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در مصاحبه با ريانووستي متكي: آمريكا بايد رفتار خود را براي «تعامل محترمانه» با ملت ايران تنظيم كند
خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه ايران در گفتگو با خبرگزاري روسي ريانووستي درباره احتمال تغيير مناسبات تهران-واشنگتن گفت: اكنون توپ در زمين آمريكا است و اين كشور است كه بايد تصميم بگيرد چگونه رفتارهاي خود را براي برقراري تعامل محترمانه با ملت بزرگ ايران تنظيم نمايد.


به گزارش فارس، "منوچهر متكي " در مصاحبه با خبرگزاري "ريا نووستي " روسيه به مهمترين سوالات در رابطه با همكاري‌هاي دوجانبه و نيز مسائل و مشكلات منطقه‌اي پاسخ داد كه متن كامل اين مصاحبه را در زير مي خوانيد:

سوال: اتحاديه اروپا كوشش دارد منابع و مسيرهاي ارسال منابع انرژي زا را از مناطق درياي خزر و آسياي مركزي متنوع سازد. خط لوله گاز "نابوكو " يكي از پروژه هاي مربوط به اين اقدامات مي باشد. آيا ايران مشاركت در اجراي اين طرح را بنفع خود مي داند يا خير؟

پاسخ: جمهوري اسلامي ايران به عنوان دومين كشور دارنده ذخاير گاز طبيعي در جهان علاقمند است در جهت تامين نيازهاي كشورهاي متقاضي با آنها همكاري نمايد. ايران آماده بررسي هرگونه پيشنهاد جهت همكاري هاي انرژي با كشورها و مناطق مختلف است و اتحاديه اروپايي نيز از اين قضيه مستثني نيست. آنچه ما با آن مخالف هستيم، سياسي كردن مسائل انرژي است و معتقديم اين كار به ضرر كشورهاي مصرف كننده تمام خواهد شد. ما بارها از كشورهاي صادركننده و مصرف كننده نفت و گاز خواسته ايم تا فارغ از معادلات سياسي، به مسائل انرژي نگاه كنند.
جمهوري اسلامي ايران از موقعيت بسيار ممتازي جهت صادرات و ترانزيت منابع انرژي به سمت غرب برخوردار است. ما به دلايل زيست محيطي و فني با احداث هرگونه خط لوله سراسري نفت و گاز از عرض درياي خزر مخالف هستيم و معتقديم اصولاً دليلي براي اين كار وجود ندارد، زيرا هر گونه خط لوله نفت و گاز از شرق خزر به سمت غرب مي تواند از طريق مسير ايران انتقال يابد.

سوال: آيا احتمال دستيابي به توافقات در خصوص حل و فصل جايگاه حقوقي درياي خزر وجود دارد يا خير؟

پاسخ: مسائل رژيم حقوقي درياي خزر هم اكنون در عالي‌ترين سطوح در بين كشورهاي ساحلي درياي خزر در حال مذاكرات است. در جريان اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر در تهران در سال گذشته روساي جمهوري در جوي كاملاً سازنده و دوستانه به تفاهمات خوبي رسيدند و قرار شد ادامه اين مذاكرات در شهر باكو انجام شود. اميدواريم جمهوري آذربايجان در اسرع وقت مقدمات برپايي اجلاس وزراي خارجه و سپس اجلاس سران كشورهاي ساحلي در اين كشور را فراهم نمايد. اين اميدواري وجود دارد كه در جريان اجلاس باكو توافقات بيشتري از جمله در خصوص مسائل امنيتي و انتظامي درياي خزر حاصل شود. در برخي مسائل مثل چگونگي تقسيم بستر و ايجاد مناطق در سطح آب نيز گفتگوها ادامه دارند. معتقديم كه در اين زمينه توجه به توافقات قبلي بين همسايگان اين دريا، يعني ايران و شوروي، و نيز توجه به اصول پذيرفته شده بين المللي، مثل اصل انصاف مي توانند راه گشا باشند. در هر حال تصميم نهايي در خصوص چگونگي تقسيم بستر درياي خزر بايد منتج به نتيجه اي منصفانه براي تمام كشورها شود.

سوال: حميد كرزاي رئيس جمهور افغانستان به رهبران طالبان پيشنهاد كرده مذاكرات مربوط به تشكيل دولت ائتلافي را آغاز كنند. آيا چنين اقدامي مي تواند در جهت تثبيت اوضاع منطقه كمك كند؟

پاسخ: همانطوري كه دولت افغانستان هم اعلام داشته است، پذيرش قانون اساسي اين كشور اساس محكمي براي هر گونه حل و فصل مشكلات داخلي افغانستان محسوب مي شود.

سوال: آيا ايران قصد دارد به عضويت تمام عيار در سازمان همكاري شانگهاي در آيد؟

پاسخ: جمهوري اسلامي ايران در راستاي سياست راهبردي خود مبني بر همكاري با تشكل هاي منطقه اي و بويژه سازمان همكاري شانگ هاي علاقمند به عضويت كامل در سازمان مذكور به منظور ارتقاي سطح تعاملات و مشاركت خود در فعاليت هاي سازمان مي باشد و در اين خصوص درخواست رسمي خود را به سازمان ارائه نموده و اميدوارست طي دوره رياست فدراسيون روسيه بر سازمان موضوع ارتقاي سطح عضويت ايران از وضعيت ناظر به كامل و نهايي تحقق يابد.

سوال: در مورد دورنماي همكاري با شركتهاي نفت و گاز روسيه؛ "گازپروم " و "لوك اويل " چه نظراتي داريد؟
پاسخ: جمهوري اسلامي ايران بطور اصولي از گسترش همكاري هاي خود با ديگر توليد كنندگان نفت و گاز از جمله شركتهاي روسي استقبال مي كند.
همكاري‌هاي دوجانبه با روسيه به عنوان يك كشور همسايه بر اساس اسناد و موافقتنامه هاي امضا شده و با ديدگاه بلند و رو به رشد و توسعه مي باشد و همكاري با شركت هاي روسي با توجه به ظرفيتهاي آماده و بر اساس منافع متقابل در همين چارچوب ادامه داشته و خواهد داشت.

سوال: فعاليت سازمان "اوپك گازي " در شرايط افت قيمتهاي مواد انرژي زا چقدر مي تواند تاثير گذار باشد؟

پاسخ: در خصوص اوپك گازي بايد گفت اصل تاسيس اين سازمان مي تواند به هماهنگي سياستهاي گازي كشورهاي توليد كننده نفت و گاز كمك نمايد و ايران از بانيان طرح ايجاد اين سازمان است. البته بايد توجه داشت كه قيمتها تابع عرضه و تقاضاي بازار است، اما تشكيل چنين سازماني مي تواند به صورت كلي از منافع توليدكنندگان گاز حمايت نمايد.

سوال: آيا پس از پيروزي باراك اوباما در انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده آمريكا احتمال دارد روابط بين تهران و واشنگتن بهبود يابد؟

پاسخ: مناسبات فعلي ايران و آمريكا از بستر و پيشينه تاريخي بسيار پيچيده‌اي است كه ريشه در رفتارهاي نامناسب دولت ايالات متحده آمريكا نسبت به ملت بزرگ ايران از كودتاي 28 مرداد 1332 تاكنون و بويژه در دوران رياست جمهوري بوش و تيم نومحافظه كار وي دارد. بنا بر اين، در ارائه هر چشم اندازي از مناسبات دو كشور، نمي‌توان اين بستر را ناديده گرفت كه اين رفتارهاي دولت آمريكا در حق ملت ايران است كه باعث شكل گيري چنين فضايي شده است.
اگر دولت جديد آمريكا كه با شعار تغيير روي كار آمده است، بخواهد تغييري در اين مناسبات ايجاد نمايد، ما بر اساس منافع ملي خود اين رفتارها را ارزيابي مي كنيم و متناسب با آن نيز پاسخ درخور و مناسبي خواهيم داد. به اعتقاد ما، با توجه به مواضع و ابتكاراتي كه تا كنون جمهوري اسلامي ايران نسبت به انتخابات آمريكا اتخاذ كرده است، اكنون توپ در زمين آمريكاست و آنها بايد پاسخ مناسبي به ابتكارات ما بدهند.
البته ما مي دانيم كه گروه هاي هوادار صهيونيسم و مخالفين جمهوري اسلامي ايران در آمريكا و خارج از آمريكا همچنان در تلاش براي تاثير گذاري بر ديدگاه‌هاي دولت جديد آمريكا نسبت به جمهوري اسلامي ايران هستند. اما اين دولت آمريكاست كه بايد تصميم بگيرد چگونه مي خواهد رفتارهاي خود را براي برقراري تعامل محترمانه با ملت بزرگ ايران تنظيم نمايد.

سوال: پيشنهادهاي مربوط به تحكيم امنيت در قفقاز از سوي ايران ارائه شده است. اين پيشنهادها شامل چه نوع موضوعاتي مي‌باشند؟

پاسخ: با توجه به همجواري قفقاز با جمهوري اسلامي ايران، تحولات اين منطقه براي كشورمان از اهميت و حساسيت زيادي برخوردار است. جمهوري اسلامي ايران امنيت و ثبات قفقاز را همواره حائز اهميت دانسته و در اين راستا به نقش و مسئوليت خود واقف مي باشد.
در همين چارچوب، اقدامات مثبت، سازنده و موثري با كشورهاي اين منطقه صورت پذيرفته و مواضع متعادل ايران نيز حاكي از رويكرد و اهتمام به تحكيم و تقويت ثبات و امنيت در قفقاز است.
بحران اخير قفقاز ضرورت آسيب شناسي ريشه ها، زمينه ها و ابعاد چنين بحراني را دوچندان كرده است و بر اين اساس اينجانب رايزني هايي را با كشورهاي مختلف داشته ام. در اين رايزنيها تلاش شده چارچوبي براي گفتگو پيرامون ترتيبات امنيتي در قفقاز تعريف و سازماندهي شود.
زمينه ها و امكانات فراواني در منطقه براي پيگيري چنين مكانيزمهايي وجود دارند كه از جمله مي توان به همكاري براي ثبات و امنيت در منطقه، همكاري مشترك براي توسعه اقتصادي منطقه، همكاري در حوزه انرژي، حمل و نقل و غيره اشاره نمود.

سوال: به عقيده جنابعالي در ارتباط با تكميل ساختمان نيروگاه اتمي بوشهر مسائل سياسي وجود دارد يا خير؟

پاسخ: ما معتقديم كه تاخير در ساخت و راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر همزمان متاثر از مشكلات تكنيكي و ملاحظات سياسي بوده است. بي ترديد دوستان روس ما هم همين نظر را دارند.با اينكه نيروگاه بوشهر در مراحل مختلف ساخت تحت نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي بوده است، لكن برخي قدرتهاي غربي تلاش مي كرده اند ماهيت صلح آميز اين همكاري ها را زير سوال ببرند. البته بايد تاكيد كنم كه انگيزه اين قدرتها بيشتر رقابت با روسيه بر سر بازار هسته‌اي ايران بوده و مي خواستند روسيه را از بازار ايران حذف كنند.
به لحاظ تكنيكي مي توانم بگويم كه تفاوتهاي صنعت هسته‌اي و ساخت نيروگاه در روسيه و آلمان موجب تاخيرهاي زيادي در تكميل ساخت نيروگاه بوشهر شده است، بطوري كه مي دانيد، ابتدا قرارداد ساخت نيروگاه بوشهر با آلمانيها امضا شده بود، لكن آنها تحت فشار آمريكا نيروگاه بوشهر را نيمه ساخته رها كردند.

سوال: ايران در چه شرايطي مي تواند از ادامه اجراي برنامه غني سازي اورانيوم دست بردارد؟

پاسخ: نقش غرب درتاخير ارسال سوخت نيروگاه اتمي بوشهر، نشان دهنده صحت موضع جمهوري اسلامي ايران براي ادامه غني سازي به علت عدم وجود تضمين در زمينه عرضه سوخت هسته‌اي و نيز غيرقابل اتحاد بودن غرب است.

انتهاي پيام/ر

چهارشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن