تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816982662




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

الگوي اسلامي ايراني پيشرفت/مدل سياسي مطلوب فضايل اخلاقي را بسط مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: الگوي اسلامي ايراني پيشرفت/مدل سياسي مطلوب فضايل اخلاقي را بسط مي‌دهد
رئيس دانشگاه باقرالعلوم معتقد است مدل سياسي مطلوب مدلي است كه فضايل سياسي جامعه را محقق كند. نظريه‌پردازان مسلمان مدلي از توسعه و پيشرفت عرضه مي‌كنند كه با مدل نظريه‌پردازان ديگر متفاوت است.

به گزارش خبرگزاري مهر، حجت‌الاسلام احمد واعظي، رئيس دانشگاه باقرالعلوم و استاد حوزه و دانشگاه با موضوع نسبت عدالت و توسعه در همايش علمي الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت سخنراني كرد. او دو محور جايگاه كلي عدالت در مدل توسعه اسلامي ايران و مشكلات اين موضوع را مورد بررسي قرار داد و اظهار داشت: مدل سياسي مطلوب مدلي است كه فضايل سياسي جامعه را محقق كند. نظريه‌پردازان مسلمان مدلي از توسعه و پيشرفت عرضه مي‌كنند كه با نظريه‌پردازان ديگر متفاوت است.

وي افزود: يكي از مسائل مقدماتي از نظر نظريه‌پرداز مسلمان يا از نظر اسلام بيان فضائل سياسي جامعه اسلامي است. در قدم اول بايد مدل سياسي فضايل جامعه سياسي را شناسايي كرد. در اين راستا در ترسيم فضايل جامعه سياسي اينكه عدالت چه سهمي در جامعه دارد و اينكه يكي از فضايل است يا از بنيادي‌ترين فضايل است اهميت بسياري دارد.

وي در ادامه به بررسي نظر ارسطو پرداخت و اظهار داشت: از منظرارسطو در فضاي تفكر اخلاقي و اخلاق فردي، عدالت جايگاه بسيار مهمي دارد و تمام فضايل را در بر مي‌گيرد. از منظر او فرد عادل كسي است كه همه فضايل را در خود جمع كرده است يعني عدالت كل فضايل است.

واعظي گفت: در مبحث عدالت اجتماعي مي‌توان تصور كرد كه عدالت يكي از فضايل است. در اين جامعه عدالت برقرار مي‌شود اما اين بدان معنا نيست كه همه كمالات اجتماعي فراهم شده است. اگر بپذيريم كارآمدي و رفاه و حاكميت اخلاق و معنويت از فضايل اجتماعي است معنايش اين نيست كه در جايي كه عدالت برقرار شده مواهب اجتماعي هم برقرار شده و رفاه هم مطلوب است. به طور مثال در جامعه محدود و كوچك كه منابع ثروت عادلانه تقسيم شود معنايش اين نيست كه رفاه آن بيشتر از جوامع ديگر است. چرا كه ممكن است برخي نابرابري‌هاي اقتصادي در آن وجود داشته باشد.

وي در ادامه گفت: بايد براي خود عدالت ارزش قائل شويم نه اينكه عدالت منجر به فضيلت ديگري شود. بايد نسبت بين فضايل اجتماعي را پيدا كرد.

حجت‌الاسلام احمد واعظي با اشاره به اينكه بايد بين جامعه كامل و عادل تفاوت قائم شويم چرا كه اين دو مترادف با هم نيستند يادآور شد: زماني كه عدالت اجتماعي برقرار شد لزوماً به اين معنا نيست كه جامعه تمامي كمالات را همراه داشته است. نمي‌توان گفت اين فضيلت كامل كننده همه فضائل است.

وي با اشاره به اينكه در اين خصوص دو ديدگاه وجود دارد، افزود: ديدگاه اول سلسله‌مراتبي است يعني اينكه برخي فضايل در صدر و برخي ديگر در رتبه پائين‌تري قرار دارند كه در يك مدل توسعه بايد اين اولويتها را در نظر گرفت.

او با اشاره به اينكه در جامعه‌اي كه فضيلت عدالت اصلي‌ترين فضيلت است عدالت بايد در صدر قرار گيرد و ديگر فضايل را در سلسله مراتب آوريم و اين منجر به كم رنگ شدن برخي از فضايل اجتماعي ديگر مي‌شود افزود: در جامعه ليبرالي آزادي‌هاي فردي در صدر مي‌نشيند و اين منجر به لگدمال شدن فضائل ديگر مي‌شود.

وي در ادامه محور دوم را مورد توجه قرار داد و گفت: نگاه تكثرگرا معتقد است فضايل در عرض همديگر قرار دارند. فضيلتي بر فضيلت ديگر تقدم نداشته است. در اين مدل سعي بر اين است كه تكثر فضايل پوشش داده شود نه فضيلت خاصي.

حجت‌الاسلام واعظي مشكلات مفهومي عدالت را مورد توجه قرار داد و افزود: بحث عدالت بحث پيچيده‌اي است كه نخستين محور آن چگونگي تعريف آن است چرا كه نوع اين تعاريف به جنبه‌هاي فرمال و جنبه هاي صوري عدالت مي‌پردازند و نه به جنبه‌هاي محتوايي عدالت.

وي در ادامه به كتاب اخلاق نيكوماخوستي ارسطو اشاره كرد وگفت: از نظر ارسطو عدالت عبارت است از: با برابرها به طور برابر و نابرابرها به طور نابرابر رفتار شود. در اين نظريه در مواردي كه افراد برابر يا نابرابرند مشكلي نيست، مشكل زماني است كه در شاخصها دچار مشكل مي‌شويم و نمي‌دانيم دو مورد برابر هستند يا نه.

رئيس دانشگاه باقرالعلوم در انتها با اشاره به اينكه در عدالت اجتماعي بايد طي تعريفي كه ارائه مي شود شاخصهايي و معيارهايي را بررسي كنيم افزود: در عدالت اجتماعي حقها و استحقاقها و شايستگي‌ها و سزاواري‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرند. بنابراين بيان شاخصها در حوزه‌هاي عدالت اهميت بسياري دارد كه عدالت سياسي، عدالت اقتصادي، عدالت قضائي، عدالت آموزشي، عدالت بهداشتي و غيره هر كدام معيارها و شاخصهاي خود را دارند.

چهارشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن