واضح آرشیو وب فارسی:ایران اسپورت: عدالت مهم ترين مشخصه مدينه فاضله در عصر ظهور
عدالت واژه اي غريب نيست اما حقيقتي قريب هم نيست . سده ها و هزاره هاي بسياري است كه بشر با اين رويا روز و شب كرده ليكن جز زور و اختناق و ظلم و بيداد نصيبي نبرده است . هنوز آهنگ سنگيني ناله هاي كودكاني كه به بيگاري كشيده شده اند مادراني كه شوي خود را به بي عدالتي قرباني داده اند و مرداني كه به جبر كمر در برابر ظلم خم كرده اند در گوش تاريخ است . هنوز اشكهاي ريزان و قلبهاي داغديده هراسهاي قالب تهي كن و نفسهاي در سينه حبس ضجه هاي دردناك و دردهاي بي تاوان زخمهاي بي مرهم و نااميديهاي بي پايان نگاه هاي خسته و بي سو دستهاي لرزان و بي رمق لبهاي خشك و چروكيده بدنهاي رنجور و زجر كشيده انسان سراپا ظلم و بيداد ديده هنوز اين همه در خاطره تاريخ زنده است و اگر تاريخ با يادبود اين حجم عظيم از نامردمي هنوز پابرجا ايستاده و قالب تهي نمي كند به دليل اين است كه مي خواهد كسي را بيابد و تمام رنجهاي مدفون در خويش را در گوش او نجوا كند.
ديديم و مكرر شنيده ايم كه در طول تاريخ انسانهاي بسياري با انديشه عدالت و فرياد دادخواهي انسانها اين حقيقت را زنده و جاودان ساخته اند اما تلاش عملي آن خيرانديشان و نيك خواهان در راه برقراري عدالت در بيشتر موارد كم ثمر و يا بي ثمر و عدالت در معناي حقيقي آن همچنان در رويا. چقدر سخت و دشوار است تعبير نشدن اين روياي شيرين . رويايي كه تمامي اجزاي وجود انسان در تمام تاريخ با آن عجين شده و نگاه پرانتظار او در تعبير آن خسته و كم سو گشته . بارها و بارها با زنگ حوادث مختلف تپش قلبش فزوني يافته اما زماني كه پلك از اين خواب شيرين برداشته جز سياهي و تباهي مستكبران و ظالمان چيزي در پيش روي نديده .
اما مي دانيم هر چه بر شماره اوراق تاريخ افزون گردد از شماره انتظارمان خواهد كاست و اين همان چراغ اميدي است كه قرنها و قرنهاست در دل انسانها به عشق آمدن آن منجي روشن و فروزان است . به عشق او كه نامش « عدل » است (السلام علي ...العدل المشتهر) كلامش عدل است و راهش عدل . او كه حكومتش حكومت عدالت است و اين گم شده بشريت را در فرجام تاريخ بدو باز خواهد گرداند.
در خصوص قيام و حكومت امام زمان (ع ) هيچ ويژگي به اندازه « عدالت و قسط » روشني و نما ندارد. آن قدر كه در روايات بر ويژگي عدالت گستري آن مولي تاكيد شده بر ساير مسائل چنين ابرامي نرفته است و اين نشان از برجستگي اين مهم در سازمان مدينه فاضله اسلامي در دوران ظهور دارد.
دهها و بلكه صدها روايت در كتابهاي مختلف روايي بويژه در كتاب منتخب الاثر و كمال الدين شيخ صدوق در مورد عدالت گستري آن حضرت وارد شده است . در بسياري از اين روايات از آن امام همام به عنوان مظهر و تجلي كامل عدالت ياد شده است . نام « عدل » كه بر آن مولي نهاده اند در واقع ترجمان كامل رسالت اوست .
صاحب مكيال المكارم در اثر شريف خود در اين رابطه چنين مي نويسد :
در دعاي شبهاي رمضان « عدل » ناميده شده است : ]آن بزرگوار[ « عدل آشكارترين صفات نيك آن امام است . براي همين
« اللهم و صل علي ولي امرك القائم المومل و العدل المنتظر. »
خداوندا به ولي امر خود كه قيام كننده و ... و عدل مورد انتظار همه است درود فرست . » (1 )
و در جاي ديگر همين عنوان را به گونه اي ديگر مي يابيم :
« اول العدل و اخره . » (2 )
« السلام علي القائم المنتظر و العدل المشتهر .... » (3 )
در مدينه فاضله اسلامي و در بستر ظهور آن منجي نيز همه جا سخن از عدالت و قسط است . سخن از لبريز شدن زمين از عدل و داد است . دامنه عدالت او تا اقصي نقاط منازل و زواياي ناپيداي جامعه گسترده است حتي عدالت و دادگري همچون گرما و سرما در درون خانه هاي مردمان نفوذ مي كند و مامن و مسكن وجود آنان را سامان مي بخشد . (4 ) و در روايات ظهور « عدالت » چنان عطش برانگيز و سيري ناپذير و فراموش ناشدني ترسيم گرديده است كه انسان را در اين گمان مي افكند كه اصولا جهان براي رسيدن به اين نقطه و فرجام باقي مانده است و برنامه و تنظيم متعمدانه الهي بر اين است كه آخرين سطور تاريخ با برگهاي دادخواهي به انجام رسد و خداوند چنان بر اين مهم تاكيد دارد كه اگر حتي يك روز از عمر دنيا باقي مانده باشد او آن را چنان طولاني خواهد كرد (5 ) تا آن روياي موعود مردمان از راه رسد و درخت عدالت را بر ضمير آگاه تشنگان بكارد و جامعه بشري را با آن گمشده خويش رو به رو سازد زمين را از عدل و قسط سيراب كند و آن قدر بر باده عدالت بيفزايد كه جان آدميان از آن مدهوش گردد.
در سايه اين عدالت هيچ انساني در قيد بندگي و بردگي باقي نمي ماند . (6 ) حقوق به يغما رفته انسانها به آنها بازمي گردد . (7 )
بندهاي پيدا و ناپيداي بندگي از سر و گردن انسانها بازمي گردد و زمينه استثمار انسان از انسان به كلي برچيده مي شود. (8 )
كارگزاران ظلم و بيداد مورد بازخواست قرار مي گيرند. قاضيان و حاكمان كژرفتار از مسووليت خويش عزل مي شوند و زمين از هر نوع خيانت و نادرستي پاك مي گردد . (9 )
گردنكشان و مستكبران در هم كوبيده مي شوند و محرومان و مستضعفان در استرجاع حق خويش كامياب مي گردند . (10 ) ديگر ناله هيچ مظلومي در گلو خفه نمي گردد اشك و آه هيچ دلسوخته اي بلند نمي گردد هيچ انساني گرسنه سر بر بالين نمي گذارد و هيچ محرومي با كينه و دغدغه ناامني روزگار سپري نمي كند.
و اينها افسانه نيست بلكه به راستي تمام آن چيزي است كه بر ما وعده داده اند و ما را در انتظار آن به برترين عبادت فراخوانده اند كه انتظار آمدن او انتظار گامهاي عدالت است . (چشم به راه مهدي (عج ) دفتر تبليغات اسلامي 201 ـ98 )
پاورقي :
.1 « مكيال المكارم في فوائد الدعا للقائم » ميرزا محمدتقي موسوي اصفهاني .118
.2 « كمال الدين و تمام النعمه » شيخ صدوق .
.3 « مفاتيح الجنان » شيخ عباس قمي زيارت صاحب الامر .1055
.4 « بحارالانوار » علامه مجلسي ج .362 52
.5 « كمال الدين » .318
6 و .7 « بحارالانوار » 225 52 ـ.224
.8 « بحارالانوار » ج .57 51
.9 « همان مدرك » .120
.10 سوره « قصص » آيه .5
اگر تاريخ با حجم عظيم نامردمي ها هنوز پابرجا ايستاده و قالب تهي نمي كند به دليل اين است كه مي خواهد كسي را بيابد و تمام رنج هاي مدفون در خويش را در گوش او نجوا كند
در خصوصيات قيام و حكومت امام زمان (عج ) هيچ ويژگي به اندازه « عدالت » روشني و نما ندارد.
در روايات ظهور « عدالت » چنان عطش برانگيز و سيري ناپذير و فراموش ناشدني ترسيم گرديده است كه انسان را در اين گمان مي افكند كه اصولا جهان براي رسيدن به اين نقطه و فرجام باقي مانده است
چهارشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایران اسپورت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]