تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820455557




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكنش مجلس به گزارش سه شنبه شب رئيس جمهور


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: واكنش مجلس به گزارش سه شنبه شب رئيس جمهور
گروه سياسي:اظهارات سه شنبه شب رئيس جمهور در گفت وگوي زنده تلويزيوني درباره گزارش ديوان محاسبات درباره گم شدن يك ميليارد دلارا ز درآمدهاي نفتي در سال 85 و نبود كسري بودجه آشكار و پنهان در لايحه بودجه سال آينده، با واكنش انتقادي مجلس و ديوان محاسبات كشور روبروشد.ديوان محاسبات كل كشور ديروز در واكنش به سخنان احمدي نژاد در خصوص عدم واريز يك ميليارد و 58 ميليون دلار از درآمدهاي نفتي به حساب ذخيره ارزي يا خزانه داري كل كشور، درنامه اي به مديريت شبكه يك سيما خواستار حضور در برنامه مشابه تلويزيوني شد.دربخش از نامه ديوان محاسبات به مديريت شبكه يك سيماي جمهوري اسلامي ايران آمده است: "در پي مصاحبه شامگاه سه شنبه رياست محترم جمهوري جناب آقاي دكتر احمدي نژاد در شبكه يك سيماي جمهوري اسلامي پيرامون فعاليت هاي قوه مجريه كه اشاراتي نيز در ارتباط با عدم واريز يك ميليارد و 58 ميليون دلار به حساب ذخيره ارزي يا خزانه داري كل كشور و تهيه گزارشات رسيدگي و تفريغ بودجه توسط ديوان محاسبات كشور داشتند، اين سخنان باعث ايجاد شبهه در نحوه انجام وظايف قانوني ديوان و كاركنان خدوم اين نهاد كه جايگاه قانون اساسي دارد، شده است. لطفا دستور فرمائيد مقدمات حضور مسئولان ديوان براي شركت در برنامه مشابه تلويزيوني را فراهم آورند، تا افكار عمومي در جريان فرايند واقعي رسيدگي ها كه مبتني بر دقت، صحت و مبناي قانوني، مطابق اصل 55 قانون اساسي و قوانين موضوعه دارد، قرار گيرند."احمدي نژاد سه شنبه شب در گفت وگوي زنده تلويزيوني خود با شبكه يك سيما در پاسخ به پرسشي در ارتباط با گزارش ديوان محاسبات و اين كه گفته شده يك ميليارد دلاراز درآمدهاي نفتي به خزانه واريز نشده، ضمن رد اين گزارش گفت:"من فكر مي كنم در گزارش ديوان محاسبات يك اشتباه و بي دقتي صورت گرفته است."در همين راستا، علي لاريجاني نيز ديروز در صحن علني مجلس در واكنش به سخنان سه شنبه شب رئيس جمهور در رسانه ملي، گفت: طبق گزارش ديوان محاسبات بودجه سال 86 هم انحراف دارد.
فلاحت پيشه: صحبت هاي رئيس جمهورجاي تامل دارد
اين سخنان رئيس مجلس پس از آن بيان شد كه حشمت الله فلاحت پيشه نماينده اسلام اباد غرب در تذكري آيين نامه اي در خصوص سخنان احمدي نژاد، با استناد به اصول 54 و 55 قانون اساسي و ماده 218 آيين نامه داخلي مجلس، گفت: رئيس جمهور در برنامه شب گذشته درباره سرنوشت يك ميليارد دلار در بودجه 85 مطالبي را بيان كرد كه جاي تامل دارد.نماينده اسلام آباد غرب اضافه كرد: اگر اسنادي در راستاي وصول شدن اين يك ميليارد دلار به خزانه باشد واقعا به دولت ظلم شده و گرنه ديوان محاسبات معتقد بر مستندات خويش است و در اين زمينه بايد توضيحاتي داشته باشد.وي تاكيد كرد: رئيس مجلس بايد در قالب اين دو اصل قانون اساسي تكليف اين موضوع را روشن كند.
لاريجاني: بودجه 86 هم انحراف دارد
لاريجاني در پاسخ به اين تذكر گفت: تذكر شما درست است، مطابق اصول مذكور ديوان محاسبات مرجعي است كه حساب ها را تطبيق مي كند و تفريغ بودجه را ارائه مي دهد و مجلس هم بايد اين نظرات را به اطلاع عموم برساند و نقش اصل 55 قانون اساسي هم اين است . وي با بيان اينكه گزارش خوانده شده در مجلس مربوط به تفريغ بودجه سال 85 و زماني است كه آقاي رحيمي ( معاون كنوني امور پارلمان و حقوقي رئيس جمهور) در ديوان محاسبات مسئوليت داشته است، گفت: اگر اسنادي وجود داشت بايد تا به حال ارائه مي شد تا در گزارش تفريغ بودجه لحاظ شود .وي با بيان اينكه مرجع اصلي ما ديوان محاسبات است، گفت: مجلس بر اساس گزارش ديوان محاسبات است كه مي تواند قضاوت كند.رئيس مجلس درپايان گفت: تفريغ بودجه سال 86 هم همين طور است و گزارش ديوان محاسبات نشان دهنده انحراف و اشكالاتي در اجراي بودجه است، اگر دستگاه هاي دولتي نظراتي دارند بايد اعلام كنند تا ديوان محاسبات اسناد و مدارك را بر اساس آنها اصلاح كند.اين در حالي است كه واكنش ها به سخنان احمدي نژاد ديروز تنها به صحن علني مجلس منتهي نشد و تعدادي از نمايندگان ازجمله احمد توكلي و حميد رضا كاتوزيان، رئيس مركزپژوهش ها و رئيس كميسيون انرژي مجلس با حضور در جمع خبرنگاران پارلماني به سخنان رئيس دولت نهم كه به عملكرد مركز پژوهشها و ديوان محاسبات اعتراض كرده بود، پاسخ دادند.احمد توكلي با حضور در جمع خبرنگاران پارلماني گفت: "گزارش تفريغ بودجه ديوان محاسبات مربوط به عملكرد گذشته دولت بود كه در شوراي مستشارات ديوان مورد بررسي و تصويب قرار گرفته بود". نماينده تهران، افزود: "اگرچه ديوان محاسبات ممكن است در گزارشش اشكال هم داشته باشد، اما به هر حال تفريغ بودجه، آخرين مرحله اي است كه نسبت به عملكرد دولت ارزيابي مي كند". توكلي در واكنش به گزارش ديوان محاسبات در زمينه تخلفات عملكرد شركت هاي وابسته به وزارت نفت نيز گفت: "در بررسي لايحه بودجه 84، تبصره اي در مجلس هفتم به تصويب رسيد تا شفافيت بيشتري در اين زمينه لحاظ شود اما متاسفانه در لوايح بودجه سال هاي بعد اين شفافيت لحاظ نشد و همچنان ابهاماتي در اين زمينه وجود دارد". توكلي در پاسخ به اينكه آيا وزارت نفت اجازه داشته تا در سفرهاي استاني مبالغ هنگفتي حدود 86 ميليارد تومان را هزينه كند؟ اظهار داشت: "اين كار وزارت نفت قانوني است اما بايد ديد كه اين كار به مصلحت بوده يا نه". وي با تاكيد بر اينكه اين مسئله را به مصلحت نمي داند ادامه داد: "مجمع عمومي و هيات مديره وزارت نفت حق دارد تا براساس قانون تنظيم بخشي از قانون و مقررات مالي دولت براي ترغيب اهداف شركت ملي نفت، هزينه هايي را در حوزه هايي، صرف كند. اما اينكه در سفرهاي استاني با اين بودجه ورزشگاه بزنيم، هيچ ارتباطي به شركت نفت ندارد. به عبارت ديگر اگرچه اين اقدام قانوني است اما به مصلحت نيست". رئيس مركز پژوهشها با بيان اينكه در طول سه سال اخير 358 ميليارد تومان از بودجه شركت نفت به اينگونه كارها اختصاص يافته است، تاكيد كرد كه اين گونه اقدامات را به مصلحت نمي داند.
توكلي: كسري بودجه در سال 88 قطعي است
وي در واكنش به اين بخش از سخنان رئيس جمهور كه گفته بود لايحه بودجه 88، كسري ندارد، گفت: كسري حسابداري ندارد و طرف منابع و مصارف و هزينه ها يكي است، اما اگر با فروض مختلفي وارد بودجه شويم كسري مختلف پيدا مي كنيم مثلا وقتي از حساب ذخيره ارزي برمي داريم، هر چقدر برداشت شود در واقع كسري است و معني اش آن است كه از منابع ذخيره اي استفاده مي كنيد و از منابع بدست آمده براي مصارف صرف نمي كنيد. رئيس مركز پژوهشها همچنين در واكنش به موضع گيري رئيس جمهور در قبال گزارش اين مركز در مورد كسري بودجه سال آينده خاطرنشان كرد: "اين گزارش بيست روز پيش منتشر شد. دولت به جاي تكذيب اين گزارش بهتر است كه با كار كارشناسي ، اگر ايرادي در گزارش مركز پژوهشي يافت آن را اعلام كند". نماينده تهران همچنين در واكنش به اينكه دولت اعتقادي به ارائه لايحه متمم براي واردات گازوئيل و بنزين ندارد، به همين دليل اقدام به واردات سه هزار ميلياردي بنزين بدون كسب مجوز از مجلس كرده است، گفت: "اين حرف رئيس جمهور با واقعيت سازگار نيست وزير نفت چندين بار در جلسات كميسيونها و صحن علني مجلس اعلام كرد اين كار را با اطلاع رئيس جمهور انجام داده است". خبرنگار به توكلي يادآور شد كه رئيس جمهور گفته است كه وزير نفت اشتباها چنين حرفي زده است. توكلي هم در پاسخ گفت: "نامه وزير نفت به رئيس جمهور رسمي و مستند است با اين حساب يا رئيس جمهور خلاف مي گويد يا وزير نفت".
كاتوزيان:رئيس جمهورنقدها را پاسخ دهند
حميدرضا كاتوزيان نماينده تهران نيز در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنان احمدي نژاد در گفت وگوي خبري ساعت 21 سه شنبه شب با بيان اينكه رئيس جمهور بايد به جاي برچسب زدن به افراد به انتقادها پاسخ دهد، گفت: به كار بردن كلمات نامناسبي چون بي سواد، غرض ورز يا غير منصف براي منتقدان اصلا درست نيست و بهتر است كه به انتقادها پاسخ داده شود. وي با بيان اينكه فارغ از اينكه مخاطب رئيس جمهور در اين گفتگو مجلس بود يا كميسيون انرژي و يا ديوان محاسبات و يا حتي رسانه ها، خاطرنشان كرد: نبايد به هيچوجه چنين ادبياتي را بپذيريم و خداي نكرده به شنيدن اين ادبيات عادت كرد و نبايد اجازه داد فرد يا دستگاهي با چنين ادبياتي با ما صحبت كنند. رئيس كميسيون انرژي مجلس با اشاره به موضوع 3 هزار ميلياردي بودجه براي واردات فرآورده هاي نفتي گفت: درباره اينكه بيش از اين رقم در سال جاري واردات بنزين و گازوئيل هزينه شده بايد يا صحبت رئيس جمهور را درست بدانيم يا سخنان وزير نفت را.كاتوزيان ادامه داد: براساس اظهارات وزير نفت و گرايش ديوان محاسبات، تقريبا در مرداد ماه امسال بودجه سه هزار ميلياردي براي واردات بنزين و گازوئيل تمام شده است.
از مردادماه خريد بنزين خلاف قانون بود
وي با بيان اينكه در دوره بالا بودن قيمت نفت، كشور ماهانه حدود 700 ميليون دلار صرف واردات بنزين مي كرده است، اضافه كرد: از مرداد ماه تاكنون خريد بنزين و گازوئيل بدون مجوز مجلس انجام شده است و اين مساله نياز به محاسبه پيچيده اي ندارد و با يك حساب ساده قابل دستيابي است. كاتوزيان افزود: همان زمان كه وزارت نفت، خريد بنزين و گازوئيل خارج از مصوبه مجلس را آغاز كرده، وزير مربوطه چهار بار اين مساله كه اين خريدها نياز به مصوبه مجلس دارد را با رئيس جمهور در ميان گذاشته است و لذا از همان زمان احمدي نژاد در جريان مساله بوده است.كاتوزيان با بيان اينكه هنوز دولت درخواست و لايحه اي را براي قانوني كردن اين خريدها به مجلس نداده است، گفت: در اينكه رئيس جمهور اعلام كرده كه دولت هنوز به سقف سه هزار ميليارد تومان بودجه براي خريد بنزين و گازوئيل نرسيده است، ممكن است وزير نفت مقصر باشد زيرا اطلاع رساني دقيق به رئيس جمهور نداده است.

چهارشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن