تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815563995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شوراي پول و اعتبار تصويب كرد: تغيير نرخ سود سپرده‌ها و تسهيلات بانكي


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: شوراي پول و اعتبار تصويب كرد: تغيير نرخ سود سپرده‌ها و تسهيلات بانكي
تصميم سه شنبه شب شوراي پول واعتبار گرچه هنوز ابهاماتي دارد و مشخص نيست دقيقا چه تغييراتي درنرخ سود سپرده‌ها و تسهيلات اعمال خواهد شد و آيااساسا رئيس جمهور با اين تصميم موافقت مي‌كند يا خير؟ ولي هرچه هست گام رو به جلويي تلقي مي‌شود كه تاثيرات مثبت آن از هم اكنون در بازارهاي مختلف مشاهده مي‌شود.
يك مقام مسئول شوراي پول و اعتبار با تشريح جزئيات بيشتري از مصوبات ديشب اين شورا از بررسي راهكارهاي جديد براي جذابيت سپرده‌گذاري در بانك‌ها نظير نرخ سود رقابتي بر اساس شرايط هر بانك خبر داد.
اين مقام مسئول در گفت‌وگو با فارس با تشريح برخي جزئيات جلسه شب گذشته شوراي پول و اعتبار تصريح كرد: در جلسه ديشب مصوباتي ناظر بر فرآيند صدور اسناد اعتباري داخلي و ريالي مصوب شد كه حلّال برخي مشكلات و محدوديت‌هاي مصوبات قبلي شورا در اين خصوص بوده است.
به گفته‌ وي، در مصوبات جديد ضمن رفع اين محدوديت‌ها تصميماتي براي بهبود و رونق فضاي كسب و كار اتخاذ شد كه اين تصميمات بيشتر به نفع سرمايه‌گذاران بخش خصوصي بوده است.
وي در ادامه تصويب 18 ماده جديد را از ديگر اقدامات جلسه شب گذشته اين شورا برشمرد كه براساس آنها سيستم‌هاي نظارتي در زمينه صدور LC تقويت شده و ابزارهاي كنترلي بهبود خواهند يافت كه در نهايت روان سازي فعاليت‌هاي اقتصادي بخش خصوصي را به دنبال دارد.
اين مقام مسئول يادآور شد: در مورد بسته سياستي بانك مركزي نيز مردم از هفته آينده شاهد نرخ‌هاي جذاب در سود سپرده‌ها خواهند بود كه قطعاً اين اقدام اثرات بسيار مثبتي بر هدايت نقدينگي به سمت بانك‌ها و فعاليت‌هاي اقتصادي خواهد داشت.
وي در ادامه با اشاره به ديگر ابزارهاي اقتصادي از جمله اوراق مشاركت نيز گفت: از رقمي كه در بودجه سال 90 براي اين منظور لحاظ شده بود فقط يك درصد آن به فروش رفت لذا در جلسه شب گذشته براي جذاب‌تر شدن اين موارد تصميمات مهمي اتخاذ شد كه مي‌تواند فرصت مناسبي براي سرمايه‌گذاران ايجاد كند.
اين منبع آگاه افزود: براساس اين تصميمات كه هفته‌آينده به سيستم بانكي ابلاغ خواهد شد شاهد تنوع در نرخ سود عقود مبادله‌اي و مشاركتي خواهيم بود كه يكي از موارد آن شناور شدن نرخ سود سپرده‌ها بر اساس نرخ تورم است كه دست بانك‌ها را براي پيشنهاد نرخ‌هاي مورد نظر به سپرده گذاران باز خواهد گذاشت.
وي با تاكيد براينكه اين تصميمات يك اتفاق جديد بوده اظهار داشت: اين مصوبات براي اولين بار در شبكه بانكي صورت گرفته كه طي آن محدوديت‌هاي بسته‌هاي سياستي در بسياري از موارد از جمله نرخ سود و اوراق مشاركت برداشته شده است.
وي يادآور شد: به عنوان مثال نرخ سود 17 درصد قبلي هيچ انگيزه‌اي براي سپرده‌ گذاران ايجاد نمي‌كرد ولي در تصميماتي كه شب گذشته اتخاذ شد سياست‌هاي پولي، اعتباري و نظارتي نظام بانكي كشور به طور كلي دگرگون شده فرصت بسيار مناسبي براي جذب نقدينگي و هدايت آن به سمت سرمايه‌گذاري فراهم خواهد شد.
خودداري معامله‌گران از خريد سكه پس از افزايش نرخ سود بانكي
يك كارگزار معاملات آتي از ريزش تقاضاي بازار در ابتداي معاملات به علت خبر افزايش نرخ سود بانكي خبر داد و گفت: در حال حاضر وضعيت بازار به حالت اول برگشته و مثبت است و بخشي از فعالان از خريد سكه با قيمت‌‌هاي بالا خودداري كرده‌اند.
محمود اسفندياري در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اثر افزايش نرخ سود بانكي بر روي قيمت بازار آتي سكه اظهار داشت: همه انتظار داشتند امروز بازار آتي همانند روز گذشته صف خريد داشته و صد درصد رشد كند، ولي خبر افزايش نرخ سود بانكي مانع اين روند شد. در معاملات امروز نيز ابتدا خريداران دست نگه داشته و از خريد سكه در قيمت بالا خودداري كردند.
وي با اشاره به اينكه حتي امروز براي لحظاتي به قدري معاملات آتي سكه افت كرد كه نزديك بود 3 درصد منفي را ثبت كند، افزود: در حال حاضر روند بازار برگشته و در حال حاضر روند بازار مثبت است، ولي رشد آن اندك است.
اين كارگزار معاملات آتي با بيان اينكه احتمال دارد فردا بازار آتي منفي شود و مانع مثبت شدن بازار خواهد شد، گفت: در حال حاضر سكه دي ماه رشد خوبي دارد، ولي دليل آن قيمت‌هاي بازار است، زيرا زمان بسته شدن معاملات اين ماه نزديك است، اما براي اسفند، ارديبهشت و تير ماه قيمت‌ها زير 1.5 درصد رشد داشته است.
اسفندياري تصريح كرد: بازار‌ آتي هنوز نسبت به خبر افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي عكس‌العمل جدي نشان نداده است و معمولا چنين اتفاقاتي با تاخير در بازار اثر مي‌گذارد.
اثر افزايش سود بانكي در بازار ارز
يك كارشناس بانكي ديگر هم با بيان اينكه بخش عمده التهابات بازار ارز ناشي از هيجينگ شركت‌ها است نه واسطه‌ها،گفت: بخشي از نقدينگي از سيستم بانكي خارج شده و فعلا باز نمي‌گردد؛‌ به همين دليل بانك مركزي براي كنترل التهابات بازار ارز بايد اوراق مشاركت ارزي منتشر كند.
سيد آيت‌الله تجلي در خصوص افزايش نرخ سود بانكي براي كنترل بازار ارز اظهارداشت: دليل اصلي التهابات بازار ارز انتظارات مردم و فعالان اقتصادي است به گونه‌اي كه فعالان اقتصادي سعي مي‌كنند خود را در برابر التهابات ارز محافظت كنند.
وي افزود: اين پديده كه به آنها هجينگ گفته مي‌شود اقدامي است كه شركت‌ها و فعالان اقتصادي انجام مي‌دهند كه موجب افزايش نرخ دلار شده است.
اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه بايد در بسته سياستي نظارتي سال 90 نرخ سود سپرده‌ها افزايش مي‌يافت، گفت: كساني كه كاهش نرخ سود سپرده‌ها را دليل اصلي افزايش نرخ ارز مي‌دانند، درست مي‌گويند اما تأثير اين پديده در ميان‌مدت و بلندمدت مشخص مي‌شود.
وي با بيان اينكه افزايش نرخ سود سپرده‌ها تأثير چنداني بر كاهش التهابات بازار ارز ندارد افزود: اگر از سال گذشته بانك مركزي نرخ سود سپرده‌ها را افزايش داده بود، پول‌ها در حساب‌ها مي‌ماند و به سمت بازار ارز هدايت نمي‌شد.
تجلي ادامه داد: با توجه به كاهش نرخ سود سپرده‌ها نقدينگي به سمت بازار بورس رفت و زماني كه اين بازار بازدهي مناسبي نشان نداد، بازار ارز محل ديگري براي هدايت نقدينگي بود.
اين كارشناس بانكي بيان كرد: نكته مهم‌تر اينكه بسياري از شركت‌ها وقتي احساس كرده‌اند ممكن است نرخ ارز افزايش يابد، اقدام به خريد ارز كردند تا خود را "هيج" كنند، بنابراين بخش عظيمي از اين التهابات مربوط به هجينگ بوده است.
وي خاطرنشان كرد: هجينگ مربوط به شركت‌ها بوده و دلال‌ها سهم كمتري را در اين التهابات دارند؛ به عنوان مثال وقتي شركت واردات انجام مي‌دهد اگر احساس كند كه نرخ ارز افزايش مي‌يابد پول خود را تبديل به ارز مي‌كند تا سرمايه خود را در برابر التهابات حفظ كند. تجلي با بيان اينكه بانك مركزي سياست‌هاي ثابتي را اجر نمي‌كند، گفت: به دليل عدم اطمينان از شرايط آينده فعالان اقتصادي احساس مي‌كنند كه بانك مركزي نرخ ارز را به قيمت گذشته به او نمي‌فروشد و به همين دليل براي خريد ارز وارد بازار مي‌شود. وي تصريح كرد: تقاضا بيشتر به سمت اسكناس دلار رفته است و با توجه به كمبود اسكناس دلار نرخ آن در بازار افزايش يافته اما در بازار رسمي نرخ دلار نرخ چنداني نداشته است.
اين كارشناس اقتصادي ادامه داد: با توجه به اينكه منابع از مصارف ارزي بيشتر است نبايد نگراني از اين بابت وجود داشته باشد اما انتظارات و تصورات در جامعه چيز ديگري است و بانك مركزي در اين زمينه مردم را به خوبي توجيه نكرده است.
وي با تأكيد بر اينكه در شرايط فعلي افزايش نرخ سود سپرده‌ها تأثيرگذار نخواهد بود، اظهار كرد: راهكار كنترل التهابات استفاده از اوراق قرضه ارزي است. تجلي ادامه داد: در اين شرايط بانك مركزي اوراق قرضه ارزي اسلامي را منتشر مي‌كند و با توجه به نرخ سود تعيين شده در زمان سررسيد به خريدار دلار مي‌دهد.
وي افزود: در اين شرايط شركت‌هايي كه دغدغه هجينگ دارند منابع خود را هيج مي‌كنند زيرا شركت‌ها به دنبال سود از محل افزايش نرخ ارز نيستند و تنها قصد حفظ منابع خود را دارند.
به گفته وي افزايش نرخ سود سپرده براي كنترل بازار ارز يك بحث انحرافي است.
تجلي گفت: براي مردم عادي هم اين اطمينان وجود خواهد داشت كه در سررسيد اوراق مي‌توانند دلار دريافت كنند و ديگر دغدغه افزايش يا كاهش نرخ ارز وجود نخواهد داشت.

چهارشنبه|ا|21|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن