تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828708397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به تاريخ نگري ابن فندق تاريخ علمي عزيز


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: نگاهي به تاريخ نگري ابن فندق تاريخ علمي عزيز
نگاهي به تاريخ نگري ابن فندق
تاريخ علمي عزيز
حجت الله كريمي
ظهير الدين ابو الحسن علي ابن زيد بيهقي معروف به ابن فُندُق در مقدمه كتاب خويش، تاريخ بيهق، مباحثي در خصوص مباحث نظري تاريخ مطرح ساخته است كه در اين مقال به شرح و بررسي آن پرداخته خواهد شد.
ابن فندق در مقدمه كتاب مزبور ابتدا به علومي اشاره مي كند كه از ديدگاه وي "علوم عزيز" تلقي مي شوند. علومي نظير علم حديث نبوي، علم الانساب (كه نويسنده اين علم را خاص اعراب مي داند) و علم تاريخ.
وي در اين باره مي نويسد: "عهد مورخان منقرض شده است و همم و بقاياي امم، در مهاوي قصور و نقصان قرار گرفته و هر كسي لذت در جمع و منع مي داند و اين لذتي اندك باشد به نسبت لذت كبري".
نكته مهمي كه در نگرش ابن فندق به تاريخ وجود دارد اينكه وي جزء معدود مورخين دوران گذشته است كه تاريخ را به عنوان علم ياد كرده است. ابن فندق نه تنها تاريخ را علم
مي‌داند بلكه آن را علمي عزيز به شمار مي آورد. وي در مدح علم تاريخ مي نويسد:
علم تاريخ گنج اخبار است
همچو با شمال طيار است
هر كه بر مركبش سوار بود
دانش او يكي هزار بود
نويسنده كتاب تاريخ بيهق در بخش ديگري از مقدمه مزبور
اشاره اي به قلمرو و موضوع علم تاريخ مي نمايد و با نقل حديثي از پيامبر (ص)؛ "العلم علمان علم الاديان و علم الابدان"، علم تاريخ را تركيبي از علم اديان و علم ابدان قلمداد مي نمايد. در مورد اين برداشت چنين توضيح مي دهد كه "آنچه تعلق به دين دارد شناختن ابتداي خلقت آدم و اخبار گذشتگان از انبيا و رسل
عليهم‌السلام و احوال ائمه و مقدمان دين و مقامات هر يكي از ايشان و تفاصيل ملل و نحل و مذاهب و واضع هر يكي و آنچه رفته است در عهد رسول عليه السلام از مخالفان و موافقان و معجزات انبيا عليهم السلام و امثال اينها و آنچه تعلق به مصالح ابدان دارد آن است كه هيچ واقعه نباشد از خير و شر كه سانح گردد كه نه در عهد گذشته مثل آن يا نزديك بدان واقعه اي بوده باشد و چنان كه اطبا از بيماري هاي گذشتگان كه افتاده باشد و اطباي بزرگ آن را علاج كرده دستور سازند و بدان اقتدا كنند و امام دانند.
همچنين وقايعي كه افتاده باشد و سعاداتي كه در عهد گذشته مساعدت نموده، اسباب آن بداند و از آن احتراز بايد كرد، احتراز كنند، آنچه حادث شود چنان كه در عهد گذشته از آن احتراز كرده باشند و دفع آن كرده آن را دفع كنند ازيرا كه در عالم كم تر واقعه باشد كه نه پيش از آن مثل آن يا قريب بدان افتاده باشد. ‏
ابن فندق در ادامه مواردي از فوايد علم تاريخ را بر مي شمارد از جمله اينكه تاريخ علمي است كه به كمك آن مي توان از اخبار و احوال و آثار گذشتگان كه نمي توان از طريق مشاهده و حس و عقل (تجربه) به دست آورد اطلاع و آگاهي يافت.
وي خواندن تاريخ و در واقع يكي از فويد تاريخ را به مثابه مشورت با تمام عقلاي عالم از عصر آدم تا دوره اخير مي داند و در اين باره
مي نويسد: "كسي كه در تواريخ تامل كند و اخبار گذشتگان بداند در هر حادثه و واقعه كه او را پيش آيد از عهد آدم تا به عهد وي جاري مجراي آن باشد كه با جمله عقلاي عالم در آن مشورت كرده باشد".
از ديگر فوايد تاريخ از نگاه ابن فندق ارضاي يك نياز غريزي در وجود انسان توسط مطالعه تاريخ است. وي معتقد است اخبار و استخبار جزء غريزه آدمي است و انسان ذاتا از شنيدن اخبار و حكايات گذشتگان لذت
مي‌برد. ابن فندق فايده ديگري نيز براي تاريخ ذكر كرده و آن را مختص حاكمان مي داند؛ كه همان استفاده از تجربيات حكومتداري گذشتگان است. ‏

چهارشنبه|ا|21|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن