تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله (بگومگو) را رها كن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820653402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري - تحليلي مهر/بافتهاي فرسوده و ناكارآمد؛ تهديدي جدي براي سلامت اردبيل


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري - تحليلي مهر/بافتهاي فرسوده و ناكارآمد؛ تهديدي جدي براي سلامت اردبيل
اردبيل - خبرگزاري مهر: وجود عناصر و بناهاي فرسوده و تاريخي در بافتهاي مركزي شهرها و نياز نگهداري حريم بلافصل اين بافتها سبب شده ضوابط متفاوتي جهت حراست،‌ بازسازي،‌ نوسازي و احياي اين بافتها وضع شود.

به گزارش خبرنگار مهر در اردبيل، از جمله در مواد مختلف قانون ساماندهي، قوانيني درباره بهسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده شهري ارائه شده و بهسازي و نوسازي اين بافتهاي به‌عنوان يكي از منظورها و اهداف اصلي قانون تعيين شده است.

همچنين حمايت از بهسازي و نوسازي و توليد و عرضه مسكن در بافتهاي فرسوده شهري توسط بخش غير دولتي به‌ عنوان يكي از هشت برنامه مورد اقدام دولت مورد توجه واقع شده و اولويت مكان ‌يابي براي تأمين اراضي به توسعه دروني داده شده است.

الزام وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتي و شركت‌هاي دولتي نسبت به واگذاري رايگان اراضي در اختيار خود كه در محدوده‌هاي بافتهاي فرسوده واقع مي‌شوند به وزارت مسكن و شهرسازي، امكان معاوضه يا تهاتر اراضي با مالكيت مردم (بخش غيردولتي) درون طرحهاي بهسازي و نوسازي بافت فرسوده با ساير اراضي دولتي يا فروش آنها به دولت، الزام بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به تأمين و پرداخت تسهيلات بلند مدت براي بهسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده شهري، تخفيف در هزينه هاي عوارض و ساخت و تراكم براي صاحبان اين بافتها و... از جمله قوانيني است كه در قانون ساماندهي به آن اشاره شده است.

اما با همه اين تفاسير و با در نظر گرفتن مشكلات دولتي و اداري و مديريت شهري در اجماع كامل در تصميم گيريها و عدم نگرش صحيح و علمي به احياء بافتهاي فرسوده شهري، وجود شبكه معابر درهم تنيده و گذشت زمان زياد از تاريخ ساخت بناها باعث شده كه صاحبان مساكن و مراكز خدمات دهي، تمايل زيادي به بازسازي واحدهاي مسكوني‌، تجاري و خدماتي نداشته باشد تا به مرور زمان بافتهاي فرسوده و تاريخي محل نامناسب براي زندگي شهري باشد.

از عوامل ديگر كه سبب عدم سرمايه گذاري در بافتهاي فرسوده و تاريخي در بخش بازسازي شده، تعادل نسبي در نرخ رشد خانوار است به گونه اي كه در بافتهاي مركزي به علت تعادل در زاد و ولد و مرگ ومير، تقاضاي جديد براي ايجاد مساكن و خدمات جديد احساس نمي شود.

از طرفي اكثر فرزندان متولد شده دراين مناطق به دليل ساختار خانوادگي و موقعيت اجتماعي يا به خارج از كشور كوچ كرده و يا در شهرهاي ديگر زندگي مي نمايند و بحثهاي حقوقي نيز مشكلي بر مشكلات اين بافت ها افزوده است ضمن اينكه برخي از اين بافتها تبديل به محل تجمع افراد ناسالم، معتاد و داراي ناهنجاريهاي اجتماعي شده است.

در بافتهاي غير رسمي نيز شرايط به گونه اي يگر است. در سالهاي بعد از انقلاب و بعد از شروع جنگ تحميلي سيستمهاي نظارتي مديريت شهري بكلي پويايي و كنترل خود را جهت نظارت به ساخت و ساز در شهرها از دست دادند.

با توجه به اين امر و افزايش سه درصدي نرخ رشد در دهه 60 و 70،‌ مازاد جمعيت سرريز شهرها شد كه باتوجه به عدم توان مالي جهت ساخت بناهاي مناسب و همچنين براي فرار ازپرداخت عوارض و هزينه هاي دولتي‌، بورس بازان اقدام به احداث مساكن نامناسب و بدون رعايت آيين نامه‌هاي ساختماني كرده و مشكلات فروان ايجاد كردند.

بعد از وقوع زلزله هاي شديد منجيل، رودبار،‌ اردبيل و به خصوص بم، مديريت كلان كشور به اين نتيجه رسيد كه راهكارهايي را براي نجات اين بافتها بكار گيرد، زيرا در بررسيهاي انجام يافته مشخص شد در صورت نامقاوم بودن واحدهاي خدماتي،‌ مسكوني و تجاري آسيبهاي جبران ناپذيري در شهرها ايجاد مي شود.

از جمله آسيبهاي مالي كه يا بر اثر تخريب ساختمان ايجاد مي شود و يا بر اثر تخريب ساختمان به لوازم زندگي وارد مي شود. همچنين آسيبهاي انساني كه در واقع اين نوع آسيب از مهمترين آسيبها در وقوع حوادث غير مترقبه به شمار مي آيد و غير قابل جبران است.

آسيبهاي روحي و روان شناختي نيز كه در اثرمرگ و مير عزيزان( پدر و مادر،‌ فرزندان و غيره) به بار مي آيد از جمله اين آسيبها است، زيرا اثرات آن تا سالها باقي مي ماند.

حمايتهاي مالي دولت براي احياي بافتهاي فرسوده شهري محقق نشده است

شهردار اردبيل در اين خصوص با اشاره به اينكه مساحت كل بافت فرسوده شهر اردبيل 15 هزار هكتار است, ياد آور شد: اين ميزان نزديك به يك سوم شهر را شامل مي شود كه با توجه به وسعت زياد آن در صورتي كه پيش بينيهاي مناسبي جهت نوسازي اين بافتها صورت نگيرد‌، فاجعه جبران ناپذيري به هنگام حادثه رخ خواهد داد.

اكبر نيكزاد در گفتگو با مهر احياء و بازسازي بناهاي قديمي و بافتهاي تاريخي را بر اساس نتايج بررسيهاي نظام مديريت شهري دانست و افزود: اين بررسيها نشان داده كه اگر بتوان با تزريق منابع مالي محدود، بافتهاي فرسوده شهري را توانمند كرد، صرفه جويي مالي و انساني فراواني عايد كشور خواهد شد.

وي اضافه كرد: در استان اردبيل و به ويژه شهر اردبيل نيز به تبع اين تصميم مهم و حياتي اقداماتي در جهت توانمند سازي بافتهاي فرسوده صورت گرفت و طرحهاي زيادي آماده شد كه در صورت اجراي اين طرحها بافتهاي ناكارآمد از وضع موجود رها خواهند شد.

نيكزاد با بيان اينكه اجراي اين طرحها و احياي بافتهاي فرسوده شهري اردبيل نيازمند توجه جدي و حمايتهاي مالي دولت است، ابراز داشت: حمايتهاي مالي دولت براي احياي بافتهاي فرسوده شهري تاكنون محقق نشده است.

وي در ادامه به طرحهاي اجرايي در خصوص احياء بافت فرسوده شهر اردبيل اشاره كرد و به تامين اعتبارات لازم براي تسريع در عمليات اجرايي اين طرحها تاكيد كرد.

شهردار اردبيل متذكر شد: در حال حاضر كليات طرح ساماندهي محله اوچ دكان به عنوان هسته مركزي بافت فرسوده اردبيل تصويب و وام فاينانس 65 ميليارد ريالي جهت شروع عمليات اين پروژه مصوب شده كه متاسفانه اين رقم در اختيار استان قرار نگرفته تا اين طرح اجرايي شود.

وي خاطر نشان كرد: همچنين مطالعات ساماندهي بافتهاي فرسوده محلات ششگانه انجام شده كه بر اساس برآوردهاي اوليه به اعتباري بالغ بر 300 ميليارد ريال نياز است.

نيكزاد در ادامه توسعه محدوده بافتهاي فرسوده اردبيل به 15 هزار هكتار را دليلي براي افزايش درخواست وامهاي حمايتي براي بازسازي دانست و تصريح كرد: در اين صورت بانكها بايد پرداخت تسهيلات باز سازي بافتهاي فرسوده را تسهيل نمايند.

وي شروع مطالعات و برنامه ريزيهاي بلند مدت براي احياء بافتهاي فرسوده را در گرو تخصيص اعتبارات كافي با نگرش كلان شهر به اردبيل عنوان كرد و اظهار داشت: انتظار داريم دولت در جهت تامين اين اعتبارات ما را ياري نمايد.

عدم اجراي طرح تفصيلي، احياي بافت فرسوده شهري را با مشكل مواجه كرده است

مدير عامل شركت عمران و مسكن سازان اردبيل نيز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر عدم اجراي طرح تفصيلي، احياي بافت فرسوده شهري و تاريخي را با مشكل مواجه كرده است.

يعقوب عزيز زاده عنوان كرد: همچنين توجه و رونق ساخت و سازهاي بي رويه در حاشيه شهرها و شهركها از ديگر عوامل ركود در احياي بافتهاي فرسوده است.

وي با بيان اينكه تاكنون 93 هكتار از بافت فرسوده شناسايي شده در اردبيل مربوط به بناهاي تاريخي است، افزود: لازمه احياي بافتهاي فرسوده شهري در گرو برنامه ريزي و مشاركت گسترده تمام دستگاه هاي اجرايي و مردم است.

اين مسئول ابراز داشت: همچنين در نظر گرفتن تسهيلات و شرايط تشويقي از سوي شهرداران و نيز جذب و مشاركت بخش خصوصي از ديگر عواملي است كه باعث مي شود صاحبان بافتهاي فرسوده به احياي بناهاي خود رغبت بيشتري نشان دهند.

عزيز زاده در ادامه احياي بناهاي فرسوده و استحكام آنها را در كاهش تلفات انساني در وقوع حوادثي نظير زلزله موثر دانست و تصريح كرد: هم اكنون به دليل عدم رعايت اين مهم، ميزان تلفات در كشورمان شش برابر بيش از ساير كشورها است.

مديرعامل شركت عمران و مسكن سازان اردبيل در ادامه تشكيل گروه‌ هاي غير دولتي و محلي را براي احياي بافتهاي فرسوده از راهكارهاي نوين در سرعت بخشيدن مراحل اجرايي آن برشمرد و به تحقق اين امر در اردبيل تاكيد كرد.

بانكها در پرداخت تسهيلات بازسازي بافت فرسوده كارشكني نكنند

همچنين معاون عمراني استاندار اردبيل نيز در اين خصوص بانكهاي عامل را به همكاري بيشتر در پرداخت تسهيلات بازسازي بافت فرسوده به افراد واجد شرايط فرا خواند و بر لزوم تسريع در اجراي آن تاكيد كرد.

ناصر هاشم پور به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر به منظور احياي بافت فرسوده شهري در اردبيل اقدامات قابل توجهي صورت گرفته و هم اكنون طرح اجرايي آن پس از تصويب در كميسيون ماده پنج، جهت مطالعه به گروه مهندسان مشاور واگذار گرديده است.

وي با اشاره به اينكه مطالعات فاز 1 و 2 اين طرح در حال اتمام است، افزود: بيش از 92 هكتار از مجموع بافت فرسوده شهري اردبيل را بافت تاريخي تشكيل مي دهد كه اين امر به ظرافت و دشواري كار افزوده است.

هاشم پور با بيان اينكه به لحاظ پيشينه تاريخي كهن و وجود ارزشهاي فرهنگي و مذهبي، نمي توان فرسودگي مناطق مركزي و بخش مياني شهر اردبيل را ناديده گرفت، تصريح كرد: براي بازسازي اين بناها بايد پرداخت تسهيلات بانكي هموار شود.

وي در ادامه وجود 100 هزار واحد مسكوني فرسوده در شهر اردبيل را ياد آور شد و ابراز داشت: از ابتداي سال جاري تاكنون شهرداري اردبيل براي احداث شش هزار واحد مسكوني پروانه احداث صادر كرده كه بخشي از اين تعداد مربوط به احداث بناهاي جديد و بخشي مربوط به بازسازي بناهاي قديمي و فرسوده است.

معاون عمراني استاندار اردبيل همچنين اهتمام و مشاركت جدي و مستمر مردم را براي بهينه سازي مبلمان شهري در اردبيل ضروري خواند و خاطر نشان كرد: براي جلوگيري از بحران جدي در بروز حوادث غير مترقبه از جمله زلزله، بازسازي بافت فرسوده ضروري است.

به هر حال نتايج مطالعات و بررسيها در كشور نشان مي دهد كه در صورت عملي شدن مطلوب بهسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده شهري مي توان علاوه بر نوسازي واحدهاي موجود، به خوبي از ظرفيتهاي توليد و احداث مسكن برخوردار بود، از اين رو ساماندهي، بهسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده شهري نيازمند توجه و عزم جدي مسئولان است.

پنجشنبه|ا|1|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن