تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):گويا مؤمنان همان فقيهان (فرزانگان دين فهم) و اهل انديشيدن وپند گرفتن هستند. شنيد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817514522




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلطانيه روند تحولات سال آتي هسته اي ايران را تشريح كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سلطانيه روند تحولات سال آتي هسته اي ايران را تشريح كرد
وين - "علي اصغر سلطانيه" سفير جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي روز پنجشنبه روند تحولات هسته اي ايران در سال 2008 و سال جاري ميلادي در اين نهاد را تشريح كرد.


وي گفت: موضوع هسته اي از سوي ايران در دو مسير دنبال شده بود كه شامل يك مسير اصلي يعني تعامل با آژانس بود و در مسير دوم تعامل با برخي از كشورها مد نظر قرار داشت كه از جمله آن بحث گروه 1+ 5 بود.
سلطانيه به سابقه توافقنامه ايران و آژانس براي حل مسايل باقي مانده اشاره كرد و گفت: تصميم
ايران بسيار مهم و تاريخي ايران بود كه يكبار و براي هميشه سووالات و ابهامات آژانس مربوط به گذشته كاملا حل شود.
سفير ايران در آ‍ژانس افزود: مشكل اصلي در اين زمينه آن بود كه هنگامي اين مباحث مطرح شده بود كه ما پروتكل الحاقي را اجرا نمي كرديم و اين موضوعات در عرصه شوراي حكام آژانس فضايي سياسي را براي ما ايجاد مي كرد و به ناحق اتهاماتي به ما زده مي شد كه اذهان عمومي و جامعه بين المللي را مكدر مي كرد. ما هم ترجيح داديم يكبار و براي هميشه به اين سووالات پاسخ گوييم و مشخص شود كه اين مسايل بي اساس است.
سلطانيه در ادامه سخنانش گفت: در آن هنگام عملا شش موضوع بيشتر نبود و چارچوبي (مداليته اي) تعيين شد و با حضور روساي بخش فني، سياسي و حقوقي آژانس يك سند مداليته به شماره 711 طراحي كرديم كه در آن شش موضوع تعيين و راهكارهاي لازم نيز طراحي شد.
سفير ايران سپس گفت: گرچه درباره برخي از اين موارد قبلا اقداماتي انجام شده بود، اما بعضا سووالاتي باقي مانده بود كه ما در چارچوب پادمان جامع پاسخ خود را داده بوديم، اما اگر سووالات ديگري بود بايد داوطلبانه و با هدف اينكه به اين موضوع خاتمه يابد و صحت اظهاراتمان را نشان بدهيم، بايد اين كار را انجام مي داديم.
وي تاكيد كرد: با اين كار ما به يك جوسازي نادرست پنج ساله خاتمه داديم و مشخص شد كه اين تصميم عاقلانه و درست بوده است و در نهايت در دو نوبت آقاي محمد البرادعي (مديركل آژانس) تاييد كرد كه موضوع حل و فصل شده و يافته هاي آژانس با اظهارات ايران هماهنگي دارد.
سلطانيه گفت: موضوع ديگر مطرح شده "اتهامات برمبناي لپ تاپ" بود كه از همان اول آژانس هم قبول كرد طبيعت اين موضوع با بقيه موارد فرق مي كند و در بخش ويژه گنجانده و در سند هم ثبت شد كه ايران اين ادعا را كاملا بي اساس مي داند اما چنانچه آژانس مدارك را تحويل دهد، درباره آن اظهار نظر مي كند.
وي در اين ارتباط افزود: ما دو راه در پيش داشتيم، يكي اين كه بگوييم چون سند را تحويل نمي دهند، ما هم بيشتر از اين كاري نمي كنيم و طبيعتا بحث همچنان باقي مي ماند. ديگر آنكه وقتي آژانس تاييد كرد آمريكا همكاري نمي كند، نهايتا اسناد به صورت پاور پوينت ارايه شد و در نهايت طي 117 صفحه به آن پاسخ گفتيم و نشان داديم كه اين مدارك كاملا ساختگي است.

** اجراي عادي پادمان در ايران
سفير ايران در آژانس افزود: در توافقنامه گفته شده بود كه چنانچه ما پاسخ ها را تهيه كرديم اجراي پادمان در آژانس عادي شود. الان ما اصرار داريم كه از سوي ما و آژانس مداليته اجرا شده و بنابراين بايد هر چه زودتر مساله اجراي پادمان عادي شود يعني از دستور كار ويژه شوراي حكام خارج شويم.
وي تاكيد كرد: البته بازرسي ها عملا در ايران به صورت عادي اجرا مي شود، اما مي خواهيم اين مساله را مديركل رسما اعلام كند و به عنوان يك كشور مسوول همچنان آمادگي داريم تا چنانچه سووالاتي پيش آيد، درباره آن رفع ابهام كنيم.
سلطانيه افزود: در طول شش سال گذشته هرگاه مدير كل مي خواست مساله را حل كند و در اين باره به نتيجه برسد، در آستانه هر نشست شوراي حكام آمريكا اتهاماتي را مطرح و جوسازي مي كرد. حتي برخي از آنها درباره سايت هاي نظامي بود كه آژانس از آنها بازديد كرد و تحليل هاي آزمايشگاهي يكي پس از ديگري بي اساس بودن اين ادعاها را ثابت مي كرد.
وي با تاكيد بر اينكه چنين وضعي بايد خاتمه يابد، افزود: ما مدعي خساراتي هستيم كه هم به ما و هم به آژانس وارد شده است. شش سال وقت بازرسان و نيروهاي آژانس را گرفتند كه نشان دهند اين ادعاها بي اساس است و اين تنها باعث شد كه اين مساله به طول بينجامد.

** طرح موضوع ايران ديگر جاذبه ندارد
سفير ايران در آژانس افزود: حالا حتي برخي از كشورهاي خارج از جنبش عدم تعهد (نم) نيز با ادامه وضعيت فعلي موافق نيستند و بر اين عقيده اند كه ديگر اين موضوع جاذبه ندارد، چون بحث ديگري نمانده است. از سوي ديگر محمد البرادعي هم همواره گفته است كه شواهدي مبني بر انحراف به سمت اهداف ممنوعه وجود ندارد، در عين حال اين واقعيت هم هست كه ايران تعليق را انجام نداده، پروتكل را هم اجرا نمي كند و فعاليت هايش همچنان تحت پوشش آژانس است.
وي تاكيد كرد: اين واقعيات تغيير نمي كند، خلافي هم نشده كه بخواهد آن را گزارش كند، بنابراين موضوع تكراري خواهد بود. حال ما به عنوان يك عضو فعال بحثهاي جدي در رابطه با چشم انداز 2020 آژانس داريم و بر اين عقيده ايم كه طرح چنين موضوعاتي فقط بهانه اي بوده كه آژانس از اهداف اصلي خود دور بماند و اكنون با فضاي جديدي كه ايجاد شده، وقت آن است كه به وظايف اصلي خود بپردازد و تغييرات اصولي در اين زمينه ايجاد شود.

** نقش جنبش عدم تعهد در روند بحث برنامه هسته اي صلح آميز ايران در آژانس
سلطانيه در تشريح نقش جنبش عدم تعهد (نم) در بحث هسته اي ايران در وين گفت: فعاليت اين جنبش در وين با شروع بحث ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي است و قبل از آن هيچگاه جلسه اي برگزار نكرده بود.
وي افزود: در بسياري از موارد نقش برجسته عدم تعهد در اين زمينه انكار ناپذير است و در اين ارتباط مي توان به تغييراتي در قطعنامه هاي آژانس از جمله درج اين عبارت كه تعليق، امري غيرالزام آور حقوقي، داوطلبانه و اعتماد ساز است، اشاره كرد و نيز تاثيرات مستقيمي كه "نم" در جمع بنديهاي رييس جلسه داشت چرا كه اگر اعضاي عدم تعهد در اين جلسات سخنراني نمي كردند، تنها مواضع كشورهاي غربي در جمع بندي ها به عنوان يك سند آژانس منعكس مي شد.
سلطانيه در عين حال يادآور شد: البته برخي از اعضاي نم كه روابط خوبي با آمريكا و غرب دارند، نيز هستند اما در دفاع از اصولي كه نم به آن پايبند است، مسوولانه عمل كرده اند و چاره اي جز دفاع از آن اصول نداشتند. گرچه گاهي برخي اعضاي "نم" نظرات ديگري داشتند اما در نهايت تمامي بيانيه هاي نم در اين زمينه با اجماع به تصويب مي رسيد و مواضع سران آنها نيز بيانگر همين پيام سياسي است.
وي افزود: برجسته ترين نقش "نم" در اين زمينه هنگامي بود كه غرب سعي كرد جلسه كميته همكاريهاي فني نيز تحت الشعاع رويكرد سياسي قرار گيرد و "نم" با استناد به اساسنامه تاكيد كرد كه هيچگونه فشار سياسي نبايد بر پروژه هاي همكاري آژانس با كشورها تحميل شود.

** ارزيابي از فعاليت البرادعي در آژانس
سفير ايران در آژانس در ارزيابي خود از البرادعي در طول تصدي بر آژانس كه با اوج گيري بحث ايران در اين نهاد همراه بوده است، گفت: ايران در شش سال گذشته انتظاراتي فراتر از آنچه آژانس انجام داد، از اين نهاد داشت. ما آژانس را شامل كشورهاي عضو و نيز دبيرخانه و مدير كل آن مي دانيم و اگر انتقادي مي كنيم به كل آژانس است.
سلطانيه افزود: ما در اين مدت متاسفانه شاهد بوده ايم كه كشورهايي مثل آمريكا سعي كردند از آژانس يك موسسه تحت امر شوراي امنيت بسازند و براي اولين بار در رسانه هايشان از كلمه ديده بان هسته اي سازمان ملل استفاده كردند، در حالي كه طبق اساسنامه آژانس كاملا مستقل است و حتي با ديگر نهادهاي سازمان ملل همچون سازمان بهداشت جهاني و فائو نيز تفاوت دارد.
وي همچنين گفت: در اين مدت سعي شد به بهانه موضوع كشورهايي از جمله كره شمالي، عراق، ليبي و ايران نظام بازرسي و نظارت، سخت تر و مداخله جويانه تر شود، در حالي كه با نگاهي عميق مشخص مي شد اين مسايل فقط بهانه هايي است تا بازرسي ها فراتر از پروتكل الحاقي اجرا شود.
سلطانيه افزود: در همين زمينه سه سال قبل ،جرج بوش (رييس جمهوري سابق آمريكا) در دستورالعملي به نمايندگي خود خواستار تشكيل كميته اي زير مجموعه شوراي حكام و با هدف بازرسي هاي مداخله جويانه و فراتر از پروتكل شد، اما خوشبختانه ايران و ديگر كشورهاي همفكر با استدلالهاي علمي، فني و حقوقي مانع از اجراي آن و تحميل تعهدات فراتر از اساسنامه و "ان پي تي" (پيمان منع اشاعه هسته اي ) شدند و در نهايت اين مساله پس از دو سال به شكست انجاميد.
سفير ايران در آژانس گفت: آقاي البرادعي در حد توان تلاش كرد كه مانع از تحميل فشارها بشود و اين مساله قابل توجه است. در مواقعي البرادعي از استقلال مديريت خود و دبيرخانه به رغم فشارها دفاع كرده است، از جمله پس از آنكه مداليته حل و فصل مسايل باقي مانده در تهران بين ايران و آژانس نهايي شد، بلافاصله سفراي آمريكا، انگليس و فرانسه با حضور در دفتر وي به اين مساله اعتراض كردند ولي او از اين اقدام و توافق با ايران دفاع كرد.
سلطانيه يادآور شد: گرچه گزارشهاي مديركل بعضا وارد بحثهاي فني غيرلازم شده است كه بهانه هايي را به برخي كشورها مي داد و ما در همه موارد اعتراضاتي را شفاهي و كتبي به عنوان سند آژانس ارايه كرده ايم در عين اينكه بايد توجه داشته باشيم گزارشها برآيندي از پادمان است كه به نام وي منتشر مي شود.

** نامزدهاي پست مدير كلي آژانس
سفير ايران در آژانس در ارزيابي خود از نامزدهاي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: من در مقام اعلام نظر نيستم اما انتظار مي رود مدير كل آينده با مروري بر نقاظ ضعف گذشته تلاش كند محور همكاريهاي فني آژانس و سازوكار تامين بودجه آن تغيير عمده اي نمايد.
وي افزود: مدير كل آتي بايد در برابر فشارهاي سياسي و اعمال نفوذ كشورهاي غربي همچون آمريكا ايستادگي كند و هر چه زودتر فضاي سياسي تحميلي در طول چند سال گذشته به بهانه ايران را تغيير داه و فضاي علمي تخصصي آژانس را مطابق اساسنامه احيا كند.
اروپام**371**1440**1388

پنجشنبه|ا|1|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن