تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809902142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلطانيه در گفتگو با فارس:البرادعي بار ديگر بر عدم انحراف فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تاكيد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سلطانيه در گفتگو با فارس:البرادعي بار ديگر بر عدم انحراف فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تاكيد كرد
خبرگزاري فارس: نماينده ايران در آ‌ژانس گفت: مديركل آژانس با صراحت بار ديگر همان جمله بسيار مهم را تكرار كرد و آن اينكه هيچ نوع شواهدي دال بر انحراف فعاليت‌ها و مواد هسته‌اي ايران به اهداف نظامي مشاهده نشده است.


«علي اصغر سلطانيه» نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي فارس در ارزيابي خود از گزارش مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته‌اي ايران، با بيان اينكه اين گزارش نسبت به گزارشهاي قبلي موضوع جديدي ندارد، گفت: گزارش مديركل را مي‌توان در دو بخش تقسيم كرد، بخش مهم و اصلي اين گزارش، گزارش كاملي است از بازرسي‌هاي عادي انجام شده در ايران از كليه فعاليت‌هاي هسته‌اي كه نشان دهنده اين است كه آژانس بدون هيچ نوع موانع و مشكلاتي فعاليت‌هاي بازرسي را انجام داده و گزارش بازرسي‌هايي كه در اينجا منعكس شده، كاملاً نشان مي‌دهد كه كليه فعاليت‌ها زير نظارت كامل آژانس است.

* شواهدي بر انحراف فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران به اهداف نظامي مشاهده نشده است

وي با بيان اينكه كنترل و نظارت و بازرسي‌هاي سرزده آژانس نشانگر اين است كه بازرسي‌ها در ايران به صورت كاملاً عادي انجام مي‌شود،‌ افزود: مديركل با صراحت بار ديگر همان جمله بسيار مهمي كه همواره مطرح كرده مبني بر اينكه «هيچ نوع شواهدي بر انحراف فعاليت‌ها و مواد هسته‌اي به اهداف نظامي مشاهده نشده و آژانس قادر است كه به فعاليت هاي خودش ادامه دهد» را در اين گزارش اعلام كرده است.
نماينده ايران در آژانس گفت:‌ بخش دوم از اين گزارش در واقع گزارشي است از انتظارات و خواسته‌هايي كه مديركل منعكس مي‌كند، آن خواسته‌ها مربوط به خواسته‌هاي شوراي امنيت و يا شوراي حكام است كه فراتر از تعهدات جمهوري اسلامي ايران در چارچوب معاهده «ان.پي.تي» است، بنابراين جاي تعجب ندارد كه بخش دوم از اين گزارش عبارات منفي باشد مبني بر اينكه ايران همكاري نكرده است.
وي خاطرنشان كرد: بديهي است كه اگر منظور از همكاري تعليق فعاليت‌هاي غني‌سازي و يا تصويب و اجراي پروتكل الحاقي و يا اجراي كد اصلاحيه‌اي 1/3 است، اين كار عملي نخواهد بود، چرا كه هيچ نوع منطق فني، حقوقي و سياسي براي اين كه جمهوري اسلامي ايران ملزم شود اين خواسته‌ها را محقق كند وجود ندارد.
سلطانيه بار ديگر يادآوري كرد كه جمهوري اسلامي ايران به مدت 5/2 سال به طور داوطلبانه پروتكل الحاقي را اجرا كرد بنابراين موردي براي پنهان كاري ندارد.

* مراحل ساخت راكتور آب سنگين اراك شامل بند 1/3 ان.پي.تي نمي‌شود

وي گفت: زماني كه آمريكا و تعداد اندكي از كشورهاي غربي اشتباه تاريخي را مرتكب شدند و شوراي امنيت را در اين مساله تخصصي مرتبط با آژانس دخالت دادند مجلس محترم شوراي اسلامي تصويب كرد كه دولت تنها در محدوده تعهدات به «ان.پي.تي» با آژانس همكاري كند و فعاليت‌هاي داوطلبانه متوقف شود.
نماينده ايران در آژانس اظهار داشت: نكته قابل توجه اين است كه خود مديركل در اين گزارش، آنجايي كه از انتظارات فراتر از تعهدات سخن مي‌گويد، اين مجموعه را تحت عنوان «اقدامات شفاف ساز» مطرح مي‌كند زيرا خود آگاه است كه جمهوري اسلامي ايران در چارچوب تعهدات «ان.پي.تي» الزامي براي انجام اين موارد ندارد و صرفاً به استناد قطعنامه‌هاي شوراي امنيت خواستار اينگونه همكاريهاست.
وي تاكيد كرد: ما بارها با استدلالات دقيق حقوقي مطرح كرده‌ايم كه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت هيچگونه مبناي حقوقي ندارد و قابل اجرا نيست.
سلطانيه در خصوص مواردي كه در مورد آب سنگين اراك در اين گزارش مطرح شده است نيز خاطرنشان كرد: در چارچوب همين توضيح كلي و تحليلي كه در رابطه با دو بخش عمده از اين گزارش عرض كردم بازديد از راكتور آب سنگين اراك در طبقه‌بندي مورد دوم مي‌گنجد به اين معنا كه مطابق معاهده «ان.پي.تي» الزامي براي نشان دادن مراحل ساخت راكتور آب سنگين نداريم و فقط 180 روز قبل از آنكه سوخت وارد اين راكتور شود آژانس مي‌بايست كار خود را آغاز كند و به دليل اينكه ما پروتكل الحاقي را اجرا نمي‌كنيم الزامي براي موافقت با اين بازديدها نداريم، اگر چه چندين بار به طور داوطلبانه تاكنون اجازه بازديد از اين راكتور داده شده است.
وي تصريح كرد: اين راكتور در حال ساخت، هيچ نوعي موضوعي كه نگراني ايجاد كند، ندارد و هيچگونه مواد هسته‌اي در آن وجود ندارد.
سلطانيه با يادآوري اينكه توقف اجراي كد 1/3 پس از قطعنامه شوراي امنيت بر اساس مصوبه هيات دولت انجام شده است، يادآور شد: ايران تا سال 2003 كد اصلاحيه 1/3 را انجام نمي‌داد و از سال 2003 تا زماني كه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت آغاز شد نيز داوطلبانه آن را اجرا مي‌‌كرد و بر اساس اين كد از كشورها خواسته مي‌شود در تمام مراحل ساخت و راه‌اندازي تاسيسات هسته‌اي آژانس را مطلع كنند حال آنكه در صورت عدم اجراي آن مطابق «ان.پي.تي» تنها 180 روز قبل از ورود مواد هسته‌اي بايد آژانس مطلع شود.
وي در مورد انتشار شايعه‌اي مبني بر اين كه كيك زرد ايران تمام شده است نيز پاسخ داد: گزارش البرادعي دقيقاً نشان مي‌دهد كه كارخانه «يو.سي.اف» اصفهان با موفقيت به كار خود ادامه مي‌دهد ضمناً در صورتي كه ذخائر موجود كيك زرد ايران استفاده شود از كيك زرد توليدي از معادن داخلي خود كه با موفقيت توليد مي‌شود استفاده خواهد شد بنابراين جايي براي توقف اين كارخانه وجود ندارد ضمنا آژانس نيز زمان اجراي پروتكل از معادن اورانيوم ديدن كرده و بازرسان نيز موفقيت ايران در توليد كيك زرد را شاهد بودند.

* موضوع مطالعات ادعايي طبق مداليته مورد توافق ايران و آژانس پايان يافته است

سلطانيه در مورد يكي از موضوعات اين گزارش كه در آن قيد شده است ايران با برپايي جلسه‌اي در مورد مطالعات ادعايي موافقت نكرده است نيز تاكيد كرد:‌ از نظر ما مطالعات ادعايي و موضوع لپ تاپ «كذا» پايان يافته است زيرا براساس مداليتي توافق شده در سال 2007 بين ايران و آژانس، جمهوري اسلامي ايران كاملاً به تعهدات خود عمل كرده و در هفت جلسه و با ارائه 117صفحه توضيحات اثبات كرده است كه اين ادعاها بي‌اساس و ساختگي است فلذا اكنون بايستي مديركل براساس مداليته موضوع پرونده ايران را عادي اعلام كرده و موضوع از دستور كار شوراي حكام حذف شود، هماهنگونه كه در اين گزارش مشخص است عملاً بازرسي‌ها در آژانس به صورت عادي درآمده و بنابراين ادامه بحث در شوراي حكام جز به دليل اهداف سياسي توجيه ديگري ندارد.
وي در پايان اطلاع داد كه روز گذشته و براي اولين بار جلسه‌اي در مورد چشم انداز آژانس آغاز شد و در اين نشست يك روزه كه در هشت ماه نيز آينده ادامه دارد كشورها نقد خود را نسبت به عملكرد گذشته آژانس ارائه خواهند كرد كه جمهوري اسلامي ايران نيز طي سخناني از اينكه آژانس در خيلي از موارد فراتر از اساسنامه و با اعمال فشارهاي سياسي عمل كرده است انتقاد كرد.
انتهاي پيام/خ

شنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن