تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820414432




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هيلاري كلينتون: حقوق بشر مانع روابط با چين نمي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: هيلاري كلينتون: حقوق بشر مانع روابط با چين نمي‌شود
جام جم آنلاين: "هيلاري كلينتون" كه در ادامه نخستين سفر دوره اي خود به قاره آسيا، وارد پكن پايتخت چين شده است در چرخشي آشكار در سياستهاي امريكا نسبت به رژيم كمونيستي چين اعلام كرد كه مساله حقوق بشر مانع تعميق روابط واشنگتن با پكن نخواهد شد.


به گزارش خبرگزاريها، كلينتون پس از بيان سخنان جنجالي مبني بر اين كه در گفت‌وگوهايش با رهبران چين از پرداختن به مساله حساس حقوق بشر اجتناب خواهد كرد، در اولين ديدار با يانگ جيه‌چي، وزير امور خارجه چين، لحن گرم و دوستانه اي در پيش گرفت و پس از آن، به خبرنگاران گفت: ما همزمان با شروع دولت باراك اوباما خواستار تعميق و گسترش روابط هستيم و معتقديم كه پايه اي مستحكم را بنا نهاده‌ايم ولي تلاش بيشتري بايد صورت بگيرد.

كلينتون كه پس از ژاپن، اندونزي و كره جنوبي وارد چين شده است، غلبه بر بحران اقتصاد ، تغييرات جوي و توسعه را از مهمترين دلايل براي لزوم همكاري عميقتر واشنگتن و پكن بيان كرد.

كلينتون قرار است امروز با هو جينتائو رئيس جمهوري چين و ون جيابائو نخست وزير اين كشور ملاقات و درباره طيف وسيعي از مسائل جهاني از جمله كره شمالي و تغييرات آب و هوايي گفتگو كند.

به گزارش بي بي سي، پيش از ورود خانم كلينتون به پكن بسياري منتظر بودند ببينند آيا وي به طور علني مساله حقوق بشر را مطرح خواهد كرد يا نه.

مقام هاي آمريكايي در گذشته بحث در مورد اين موضوع را پشت درهاي بسته انجام داده اند چرا كه نمي خواستند ميزبانان خود را سرافكنده كنند.

خانم كلينتون در سال 1995 در جريان رياست جمهوري شوهرش، بيل كلينتون، در بازديدي از پكن علنا از كارنامه چين در زمينه حقوق زنان انتقاد كرده بود اما او ديروز هنگامي كه در مقام وزير خارجه امريكا وارد پكن شد گفت كه اختلافات با چين بر سر حقوق بشر، تايوان و تبت نبايد مانع همكاري هاي گسترده تر دوجانبه شود.

بنا بر اين گزارش، جناح محافظه كار در واشنگتن خواهان سخت گيري آمريكا در برابر چين است، اما وزير امور خارجه آمريكا هفته گذشته در سازمان غير دولتي "جامعه آسيا" در نيويورك اين نظر را رد كرده و گفته بود: "ما معتقديم كه آمريكا و چين مي توانند به موفقيت يكديگر كمك و از آن بهره ببرند. اين به نفع هر دو كشور است كه موارد نگراني مشترك و فرصت هاي متقابل خود را مشخص كنند."

چين بعد از كانادا بزرگ ترين شريك تجاري آمريكاست.

هيلاري كلينتون همينطور در پكن نقش چين در مذاكرات شش جانبه براي پايان دادن به برنامه اتمي كره شمالي را مثبت دانست و خاطرنشان كرد: به نظر ما همكاري آمريكا و چين در خصوص يك سري مسائل از جمله اقتصاد، تغييرات جوي و توسعه و بسياري از مسائل ديگر، لازم و ضروري است.

بنا به گزارشها، يانگ جيچي، همتاي چيني كلينتون نيز عقايد مشابهي را ابراز كرد و اظهار داشت كه چين منتظر همكاري با آمريكا است ولي به جزييات اين موضوع اشاره نكرد.

جي‌چي افزود: ما هميشه معتقد بوده‌ايم كه بزرگترين كشور در حال توسعه جهان و بزرگترين كشور توسعه يافته بايد روابط بلند مدت برقرار كنند كه از رشد درست و پايدار برخوردار باشد.

هيلاري كلينتون هم در راستاي تقويت مناسبات ديپلماتيك اظهار داشت، اوباما مي‌خواهد كه در حاشيه نشست سران گروه 20 (جي 20) در لندن در ماه آوريل با هوجينتائو ديدار كند.

اوباما از زمان در دست گرفتن رياست جمهوري آمريكا در ماه گذشته با هوجينتائو ديدار نكرده ولي سران دو كشور تلفني با هم در 31 ژانويه گفت و گو كرده‌اند.

وزير امور خارجه آمريكا پيش از ترك سئول پايتخت كره جنوبي به مقصد پكن گفته بود كه وي در ديدار با رهبران چين خواستار تمركز روي اضطراري‌ترين مشكلات جهان نظير بحران اقتصادي، گرم شدن زمين و نگراني‌هاي امنيتي در نقاطي نظير پاكستان و افغانستان خواهد شد.

كلينتون با بيان اين‌كه اجازه نمي‌دهد مساله‌ي حقوق بشر مانع پيشرفت در حل اضطراري‌ترين مشكلات جهان شود اضافه كرده بود كه دولت‌هاي متوالي آمريكا و چين به خاطر مسائل حقوق بشر در روابط خود پس و پيش رفته‌اند و ما بايد بر اين مشكلات غلبه كنيم.

بنا بر گزارشها، گروه‌هاي حقوق بشر و ضد كمونيست بلافاصله نسبت به سخنان كلينتون ابراز ياس و نااميدي كرده و اعتراض خود را نسبت به سياستهاي اوباما در قبال چين ابراز داشته اند.

كلينتون همچنين در سئول به كره شمالي هشدار داد كه از اقدامات تحريك آميز دست بردارد و تهديد به پرتاب موشك را متوقف كند.

شنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن