تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815350078




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درخواست رييس سنديكاي توليدكنندگان دارو : صنايع دارويي در انتظار حمايت بانك مركزي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: درخواست رييس سنديكاي توليدكنندگان دارو : صنايع دارويي در انتظار حمايت بانك مركزي
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اقتصاد

رييس سنديكاي توليدكنندگان دارو با اشاره به نوسانات نرخ ارز عنوان كرد كه اين صنعت در انتظار حمايت بانك مركزي است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محمود نجفي‌عرب با اشاره به موفقيت‌هايي كه در دهه‌هاي اخير در صنعت دارو كشور صورت گرفته اظهار كرد: صنعت استراتژيك دارو در كشور تا كنون توانسته است با تامين بيش از 95 درصد از نيازهاي دارويي جامعه موفق به ايجادارزش افزوده فراوان و صرفه‌جويي‌ ارزي چشمگير در كشور شود اما امروزه اين صنعت با نوسانات نرخ ارز با چالش‌هاي اساسي مواجه شده است.

وي افزود: شركت‌هاي دارويي هم مثل بقيه صنايع بنگاه‌هاي اقتصادي هستند كه بايد امورشان از نظر اقتصادي بگذرد و بايد در يك چارچوب منطقي سودآور باشند مثل همه صنايع. البته بدون ترديد دارو يك صنعت ظريف و اخلاقي است و بايد به گونه‌اي رفتار كنيم كه مردم آسيب نبييند. دغدغه ما تامين دارو براي همه بيماران است و همه سازمان‌ها بايد در اين جهت همراهي كنند.

رييس سنديكاي توليد كنندگان دارو درباره تاثير نوسانات نرخ ارز بر اقتصاد دارو تصريح كرد: حاشيه سود دارو براي توليدكننده 15 تا 25درصد و براي واردكننده 13 درصداست ولي سودآوري ساير كالاها به مراتب بيشتر از اين عدد است. اين سود محدود در حوزه دارو سبب مي‌شود تاثير تغييرات غيرقابل پيش‌بيني نرخ ارز بر فعاليت‌هاي دارويي ملموس‌تر باشد. آنچه كه مسلم است آن است كه ما نمي‌توانيم قيمت دارو را هر لحظه افزايش بدهيم. دارو چيزي نيست كه به راحتي بشود با قيمت آن بازي كرد. بنابراين به تدريج دارايي و توانايي‌هاي شركت توسط نوسانات نرخ ارز بلعيده مي‌شود.

وي تحريم‌ها را نشانه ضعف نظام سلطه‌گر در مواجه با پيشرفت‌هاي كشور دانست و افزود: به هر حال تحريم‌ها وجود دارد و ما بايد با تدبير فشار تحريم‌ها را مديريت كنيم. تحريم‌ها سبب عزم ملي همه صنايع كشور براي خلاقيت بيشتر و خودكفايي شده است البته تحريم به آن شكل كه مستقيم به حوزه دارو فشار وارد كند نيست ولي به طور غيرمستقيم وجود دارد آن هم به اين است كه گشايش اعتبار (LC ) نمي‌شود و شركت‌هاي دارويي به منظور تامين مواد اوليه مورد نياز و يا واردات دارو ناچارند از طريق صرافي‌ها، حواله ارز بفرستند و ما هنوز چشم به راه اختصاص ارز دولتي از سوي بانك مركزي براي ورود مواد اوليه دارو و نيز ورود داروهاي خاص هستيم.

به گفته نجفي‌عرب حيف است، از صنعتي كه توانمندي‌هاي ملي بسياري براي توسعه و رونق آن برخورداريم، نيروي انساني باتجربه و كاردان فراواني در آن داريم و از مزيت هاي بسياري براي رشد آن بهره‌منديم، حمايت نشود.

وي تاكيد كرد: بانك مركزي بايد ميان دارو و ساير محصولات تفاوت قائل شود. تجربه جهاني حاكي از آن است كه كشورهاي كه توليد و صادرات دارويي قوي دارند از شركت‌هاي‌شان حمايت‌هاي خاص و ويژه‌اي به عمل مي‌آورند. دادن تسهيلات به صنعت دارويي و اختصاص ارز دولتي از جمله حمايت‌هايي است كه صنعت دارويي به آن نياز دارد.

وي اضافه كرد: بانك مركزي بايد صرف‌نظر از نوع ثبت سفارش و بر اساس مستندات قانوني و مدارك مثبته راهكاري براي تامين ارز دولتي صنايع دارويي بيانديشد و اين موضوعي است كه بايد هرچه سريع‌تر و پيش از آنكه اقتصاد دارو بيش از اين لطمه ببيند بطور جدي مورد توجه قرار گيرد.

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن