تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816453324




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

4 راهكار برون رفت از بحران گراني دلار


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: 4 راهكار برون رفت از بحران گراني دلار
افزايش منطقي نرخ سود بانكي، رونق بازار بورس،كنترل رشد نرخ تورم در كشور و همچنين شتاب زده عمل نكردن بانك مركزي در سياست هاي ارزي خود، پيشنهاداتي است كه كارشناسان براي ثبات‌ در بازار ارز عنوان كردند.
در آشفته‌ بازار ارز نرخ دلار هر لحظه قيمت جديدي پيدا مي‌كند و تاكنون سياست‌هاي بانك مركزي نتوانسته كارساز باشد تا راه براي سودجويان و دلالان بازتر از قبل باشد.

فعالان بازار و سرمايه گذاران هم ديگر اعتمادي به ابزارهاي بازدارنده بانك مركزي در بازار ارز ندارند و همچنان به سود آوري در اين بازار آشفته مي انديشند.

آيت تجلي كارشناس ارشد مسايل بانكي در رابطه با بازار كنوني ارز و نبود سياست گذاري خاص در كنترل اين آشفته بازار در گفتگو با مشرق؛گفت: اصلي ترين عامل تاثير گذار بر ساماندهي نرخ ارز اقدامات بانك مركزي است و متاسفانه اين نهاد ازسياستگذاري روشني و كارسازي برخوردار نيست.

وي چند نرخي كردن دلار توسط بانك مركزي را يكي از عوامل بي‌ثباتي بازار ارز دانست و در ادامه افزود: متاسفانه بانك مركزي با سيستم چند نرخي كردن ارز، آينده سرمايه را دچار مشكل كرده وآنها نمي توانند نسبت به سرمايه گذاري هاي خود تصميم گذاري كنند چرا كه قيمت ارز لحظه اي تغيير مي كند.

اين اقتصاددان تصريح كرد: بي ثباتي در بازار كنوني ارز موجب شده تا شركت ها و كارگاه هاي توليدي همچنين وارد كنندگان بخش عمده اي از منابع خود را براي خريد مواد اوليه به دلار تبديل كنند اما نوسان قيمتي آنها را در دوراهي قرار داده است.

تجلي اظهارداشت: اگر چه موضوع تحريم ها بر بازار ارز تاثير گذار بوده، اما شكاف قيمتي 1180تومان نرخ دلار دولتي با نرخ 1800توماني حكايت از بي تدبيري مسئولان بانك مركزي در ساماندهي نرخ ارز دارد.

وي تنها راهكار بازگشت آرامش به بازار ارز را اتخاذ تصميم و انجام اقدام قاطع بانك مركزي در تعيين نرخ شفاف ارز عنوان كرد و افزود: چنانچه سياست گذاران و تصميم گيران اقتصادي دولت نسبت به ساماندهي نرخ ارز همچنين كنترل بازار اين كالا در سريع ترين زمان ممكن چاره انديشي نكنند نرخ دلار همچنان بالا خواهد رفت.

همچنين خرمي استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي بي‌ثباتي بازار كنوني را ناشي از عدم مديريت و برنامه‌ريزي صحيح و اقتصادي مديران بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار در گذشته دانست و گفت: عدم ثبات بازار ارز به عوامل متعدد مثل عدم كنترل رشد نرخ تورم، اجراي سياست‌هاي غلط تعيين نرخ دستوري سود سپرده‌هاي بانكي و مستقل نبودن بانك مركزي بازمي‌گردد.

وي افزود: البته منطق بازار بايد تعيين‌كننده نرخ نهايي ارز شود و اين شيوه نيز بايد سال‌ها قبل بدون دخالت بانك مركزي در كم و زياد كردن قيمت اين كالا (مديريت شناور نرخ ارز)‌در بازار شكل مي‌گرفت اما متاسفانه اين موضوع سال‌ها مورد بي‌توجهي قرار گرفت و سياست‌هاي بانك مركزي همچنان در يكي، 2 سال اخير بويژه چند ماه گذشته در ساماندهي نرخ ارز ديگر نتوانست كارساز شود تا جايي كه با وجود پيشنهاد اعمال نرخ 1400 تومان فروش دلار توسط كانون صرافان، اما صرافي‌ها نيز با بي‌توجهي به اين پيشنهاد دلار آزاد را با نرخ بيش از 1600 تومان مي‌فروشند.

خرمي اضافه كرد: به هر حال بانك مركزي نرخي را تعيين مي‌كند اما بازار آزاد ساز ديگري مي‌زند و اين بازار همچنان از داد و ستد ارز با قيمت‌‌هاي متفاوت كوتاه نمي‌آيند.

اين تلاطم بازار كه بيشتر ناشي از نبود برنامه‌ريزي خاص و مديريت صحيح بانك مركزي و تصميم‌گيران اقتصادي است چنانچه به جد مورد بازبيني دقيق قرار نگيرد و امور تصميم‌گيري به دست كاردانان باتجربه در مسائل اقتصادي سپرده نشود، بي‌شك در بي ثباتي نرخ ارز تاثيرگذار خواهد بود، را كه ارز نيز اكنون به كالايي تشبيه شده كه با افزايش قيمت ديگر كالاها در بازار اين كالا نيز نرخ بالايي به خود مي‌گيرد و آن وقت ساماندهي آن به سختي امكانپذير خواهد شد.

اين اقتصاددان اظهار داشت: بهترين راهكار در چنين شرايطي اين است كه بانك مركزي در اقدامات خود شتاب زده عمل نكند، چرا كه هر اقدامي از سوي بانك مركزي در ثبات‌دهي بازار ارز تاكنون به بن‌بست خورده است.

وي درادامه گفت: بانك مركزي در يك‌سال 32 هزار ميليارد دلار ارز را به بازار تزريق كرده كه حدود 400 تومان رانت به همراه داشت و اين موضوع موجب رشد تورم و بالا رفتن سطح عمومي قيمت‌ها شد. از سوي ديگر سالانه حدود 70 ميليارد واردات در كشور صورت مي‌گيرد كه با دلار 1700 توماني كه اكنون رايج است مشكلات فراواني را در اقتصاد به وجود آورده علاوه‌بر اينكه كالاهاي ساخته شده در داخل با هزينه توليد بسيار بالا مواجهند.

خرمي افزود: در چنين شرايطي تا زماني كه نرخ سود بانكي منطقي بالا نرود، بازار بورس پر ‌رونق نشود و همچنين فكري به حال كنترل رشد نرخ تورم در كشور نشود، بي‌شك سرمايه‌ها به بازار موازي و سود‌آوري چون سكه و ارز وارد شده و سرمايه‌گذاري‌ها در بخش‌هاي مولد اقتصادي متمركز نخواهد شد.

وي گفت: به هر حال با توجه به در پيش بودن اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها و به دنبال آن واقعي شدن قيمت حامل‌هاي انرژي، بي‌شك انتظارات تورمي نيز در بازار تاثيرگذار خواهد بود و اين موضوع چنانچه با سياستگذاري‌هاي خاصي از سوي دولت و وزارت امور اقتصادي و دارايي نسبت به كنترل نرخ ارز مورد بازبيني دقيق قرار نگيرد، قيمت دلار همچنان در بازار بي‌قيمت خواهند ماند و اين بازار در آينده دچار بي‌ثباتي بيشتري خواهد شد.

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 439]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن