تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806590202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قزوين با راه‌هايش به توسعه مي‌رسد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: قزوين با راه‌هايش به توسعه مي‌رسد
جام جم آنلاين: استان قزوين با تردد روزانه بيش از 500 هزار خودرو در جاده‌هايش، شاهراه ارتباطي مركز و شرق كشور به غرب و شمال ‌غرب ايران است، به نحوي كه مي‌توان آن را پل ارتباطي پايتخت با 11 استان كشور دانست.


همين امر باعث توجه جدي مسوولان كشوري به اين استان و برنامه‌ريزي و اجراي پروژه‌هاي عظيم راه، به مركزيت اين استان و به مقاصد ديگر استان‌هاي كشور شده است؛ چرا كه 90 درصد جابه‌جايي كالا و مسافر از طريق شبكه جاده‌اي صورت مي‌گيرد و اين موضوع اهميت جاده‌ها و ضرورت توجه به آن را دوچندان مي‌كند.

از سوي ديگر بهره‌برداري از پروژه‌هاي در دست اجرا نظير جاده قزوين ـ الموت ـ تنكابن و اتصال استان قزوين به مازندران ، اين استان را بيش از پيش در مسير توسعه و آباداني قرار داده است.

استان قزوين با بيش از 15 هزار كيلومترمربع مساحت، از تراكم بيش از 30 كيلومتري راه در هر 100 كيلومتر برخوردار است كه اين ميزان 2.5 برابر ميانگين كشوري است و آن را به يكي از استان‌هاي مهم ترانزيتي كشور تبديل كرده است، به طوري كه راه‌هاي آن، پايتخت كشور را به مناطق شمالي، غربي و كشورهاي قفقاز و اروپا متصل مي‌كند.

مديركل راه و ترابري استان قزوين با بيان اين‌كه پنج درصد راه ترانزيت كشور در اين استان واقع شده است، به «جام‌جم» مي‌گويد: آزادراه قزوين ـ كرج با ميانگين تردد روزانه 100 هزار دستگاه خودرو، پرترددترين محور مواصلاتي كشور و آزادراه قزوين ـ رشت نيز بويژه در ايام تعطيلات، در زمره 3 محور پرتردد كشور به شمار مي‌رود.

محمدامين نصراللهي مي‌افزايد: آزادراه قزوين ـ رشت، بزرگراه قزوين ـ تاكستان، 50 كيلومتر از بزرگراه تاكستان ـ آبگرم ـ آوج، بزرگراه قزوين ـ بوئين‌زهرا، بزرگراه بوئين‌زهرا ـ اشتهارد و دو قطعه از بزرگراه قزوين ـ كورانه، از جمله مهم‌ترين طرح‌هايي است كه در سال‌هاي اخير در استان قزوين به بهره‌برداري رسيده است كه با بهره‌برداري از اين طرح‌ها و جداسازي مسير رفت و برگشت خودروها در اين مسيرها، در سال‌هاي اخير، سوانح رانندگي در اين محورها به‌طور چشمگيري كاهش يافته است، به طوري‌كه اين استان با ميانگين كاهش 5.9 درصدي سوانح رانندگي طي سه سال اخير در رتبه نخست كشور قرار دارد.

وي با بيان اين‌كه هم‌اكنون عمليات ساخت 80 كيلومتر بزرگراه در استان قزوين در دست اجراست تصريح مي‌كند: با تكميل اين طرح‌ها زمينه تسهيل در تردد خودروها و افزايش ايمني عبور و مرور در محورهاي مواصلاتي استان فراهم خواهد شد.

نصراللهي در عين حال هزينه نگهداري راه‌هاي استان را ناكافي مي‌داند و مي‌گويد: هر سال اعتباري بالغ بر يك هزار ميليارد ريال براي نگهداري اين راه‌ها نيازمنديم در حالي كه در سال جاري در اين بخش تنها 150 ميليارد ريال هزينه شده است كه با توجه به حجم عمليات نگهداري كه شامل مقاوم‌سازي، بهسازي، خاكبرداري، روكش، خط‌كشي، مرمت و نصب علائم مي‌شود، اين اعتبار جوابگوي نيازها نيست.

پروژه‌هاي ملي در استان

در ميان پروژه‌هاي راه و ترابري در استان، پروژه‌هاي مهمي وجود دارند كه با نام طرح‌هاي ملي از اهميت بيشتري برخوردارند؛ پروژه‌هايي چون آزادراه قزوين ـ الموت ـ تنكابن، راه‌آهن قزوين ـ رشت و متروي هشتگرد ـ قزوين، كه نه‌تنها تردد به استان را به مراتب سهل‌تر و كم‌خطر مي‌‌كنند، بلكه تردد ايمن مسافران استان‌هاي همجوار را نيز آسان‌تر مي‌كنند.

به عنوان مثال پروژه ملي جاده قزوين ـ الموت ـ تنكابن با هدف دسترسي آسان و بي‌خطر به شمال كشور ـ كه يكي از راه‌هاي پرترافيك كشور است و سالانه با وقوع سوانح متعدد موجب تحميل خسارات جاني و مالي فراواني به كشور مي‌شود ـ در دست ساخت و احداث است.

اين جاده كه از پيشرفت فيزيكي 45 درصدي برخوردار است، جزو پروژه‌هايي بود كه اوايل هفته گذشته، مورد بازديد وزير راه و شهرسازي قرارگرفت و با تصويب تخصيص اعتبارات لازم بر لزوم سرعت بخشيدن به اجراي آن تاكيد شد.

قرار شده است اين پروژه كه در حال حاضر عمليات ساخت 62 كيلومتر از آن آغاز شده براي سال آينده به اتمام برسد.

هرچند كه وزير راه و شهرسازي معتقد است تا پايان دولت دهم، اين پروژه تكميل مي‌شود، اما مجريان طرح با تاكيد بر اين‌كه مسير احداث اين جاده در مقاطعي بسيار صعب‌العبور است، اتمام طرح مذكور در مدت‌زمان ذكر شده را تقريبا غيرممكن مي‌دانند.

مديركل راه و ترابري استان قزوين نيز ساخت جاده قزوين ـ الموت ـ تنكابن را از مهم‌ترين طرح‌هاي راهسازي ملي در استان قزوين مي‌داند و مي‌گويد: اين جاده به مسافت 158 كيلومتر در 5 فاز اجرا مي‌شود كه فاز اول آن از محل نيروگاه شهيد رجايي قزوين به مسافت 62 كيلومتر در دست اجراست كه تاكنون 6.5 كيلومتر از آن به مرحله آسفالت رسيده است.

نصراللهي‌ با بيان اين‌كه اجراي كامل جاده قزوين ـ الموت ـ تنكابن بالغ بر 2 هزار ميليارد ريال هزينه دربر خواهد داشت، مي‌افزايد: تاكنون 45 درصد عمليات اجرايي و كار زيرساخت اين مسير به پايان رسيده است كه 17 كيلومتر از آن به صورت راه روستايي است و 12 كيلومتر ديگر از آن تا نيمه اول سال آينده و 22 كيلومتر آن تا نيمه سال 92 آماده بهره‌برداري مي‌شود.

مديركل راه و ترابري استان با بيان اين‌كه مسافران استان‌هاي همدان، آذربايجان‌شرقي و غربي، زنجان، كرمانشاه و لرستان كه قصد سفر به شمال كشور را دارند، مي‌توانند به جاي استفاده از جاده هراز، فيروزكوه و چالوس از اين مسير استفاده كنند،‌ تصريح مي‌كند: در صورت تكميل اين جاده پيش‌بيني مي‌شود روزانه بيش از پنج هزار دستگاه خودرو در اين مسير تردد كنند كه اين ترافيك هر سال افزايش نيز خواهد يافت.

وي با بيان اين‌كه مسير 330 كيلومتري قزوين به تنكابن با احداث اين جاده با 172 كيلومتر كاهش به 158 كيلومتر خواهد رسيد و مسافران دو ساعت زودتر به مقصد خود در مازندران مي‌رسند، خاطرنشان مي‌كند: اين امر باعث صرفه‌جويي در مصرف سوخت خودروها و كاهش هزينه جابه‌جايي كالا از استان قزوين به مازندران و بندرانزلي در استان گيلان خواهد شد. ضمن اين‌كه با توجه به وجود قلل مرتفع و مناطق گردشگري سه هزار تنكابن، احداث اين جاده مهم دسترسي آسان و كم‌هزينه گردشگران به مناطق ديدني و در كنار آن بازديد از بناهاي تاريخي اين دو استان را بيشتر خواهد كرد و با توجه به اين كه 87 روستاي منطقه الموت و 40 روستاي مازندران از بن‌بست خارج مي‌شوند، ضمن جلوگيري از مهاجرت روستاييان، شكوفايي و رونق اقتصادي اين منطقه زيبا را نيز در پي خواهد داشت.

قطار كرج به ايستگاه قزوين مي‌رسد

متروي هشتگرد ـ قزوين، يكي ديگر از پروژه‌هاي ملي اين استان است كه در صورت راه‌اندازي، مي‌تواند به ميزان قابل‌توجهي از بار ترافيكي مسيرهاي ارتباطي استان‌هاي قزوين، تهران و البرز بكاهد.

قرارگيري استان قزوين در مسير شش استان مهم و پر رفت ‌و آمد كشور، وجود شهر صنعتي البرز با 400 كارخانه كه سهم بالايي در توليد ناخالص ملي و ايجاد اشتغال در كشور دارد، وجود ظرفيت بالا در احداث واحدهاي صنعتي، برخورداري از استعداد بالقوه در جذب جمعيت به‌دليل وجود دشت وسيع و مستعد براي كشاورزي، حضور بيش از 100 هزار دانشجو در استان و ظرفيت قابل توجه در جذب گردشگر، بيش از پيش لزوم احداث خط متروي قزوين ـ هشتگرد را نمايان مي‌كند.

اين پروژه مهم ملي در حالي از سوي كارشناسان و مسوولان شهر قزوين حياتي و ضروري ارزيابي مي‌شود كه پس از گذشت چند سال از مطرح شدن آن، تنها مراحل مطالعات طرح در حال پيگيري است و با وجود آن‌كه در گذشته مسوولان از اجرايي شدن طرح تا پايان سال 89 خبر داده بودند، اما اين پروژه هنوز عملياتي نشده است.

البته وزير راه و شهرسازي در سفر اخير خود به قزوين در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره وضعيت اين پروژه گفت: انجام مطالعات لازم براي اتصال اين خط مترو از كرج به هشتگرد و سپس به شهر محمديه در استان قزوين در دستور كار وزارت راه و شهرسازي قرار دارد و در حال حاضر زير‌سازي آن در دست اجراست. ضمن اين‌كه عمليات اجرايي انتقال خط متروي كرج به هشتگرد نيز هم اكنون آغاز شده و در مرحله روسازي است.

يكي ديگر از پروژه‌هاي ملي اين استان كه با هدف توسعه زيرساخت‌ها در حال بررسي و عملياتي شدن است، راه‌آهن قزوين ـ رشت است كه از اهميت خاصي برخوردار است. هرچند وعده‌ها براي عملي شدن اين پروژه سال‌هاست كه مطرح مي‌شود، به گونه‌اي كه در سال 87 وزير وقت راه و ترابري در بازديد از راه‌اندازي آن تا سه سال آينده يعني سال 90 خبر داده بود، اما با گذشت سه سال از اين موعد، هنوز خبري از افتتاح آن نيست. مديركل راه‌آهن شمال‌غرب كشور پيش از اين در قزوين، با بيان اين كه پروژه خط ‌آهن قزوين ـ رشت، از طرح‌هاي ملي است كه نقش مهمي در توسعه حمل و نقل ريلي و رونق اقتصادي منطقه دارد، گفته بود: راه‌آهن قزوين ـ رشت در حال حاضر 40 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته اين طرح تا سال 93 به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وزير راه و شهرسازي نيز در خصوص اين طرح با اعلام اين كه طي سال جاري 65 ميليارد تومان اعتبار براي اين پروژه در نظر گرفته شده است، گفته بود: با توجه به اين كه نمي‌توان انجام عمليات اين پروژه را به صورت متمركز در يكي از استان‌ها پيگيري و پس از تكميل آن اقدام به احداث قسمت ديگر كرد، ناچاريم بخشي از اعتبار ياد شده را به پروژه در حوزه رشت و بخشي ديگر را نيز به استان قزوين اختصاص دهيم.

مريم نوري - جام‌جم قزوين

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن