تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به آنچه می ‏داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمی ‏داند به او ارزانى م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820743197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحريم، بازي تكراري غرب در برابر ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تحريم، بازي تكراري غرب در برابر ايران
جام جم آنلاين: طي سه دهه گذشته، جهان استكبار به منظور مقابله با جمهوري اسلامي از شگردهاي مختلفي استفاده كرده است؛ ايجاد تنش و التهاب، تحميل جنگ هشت ساله و اعمال تحريم‌هاي اقتصادي، از جمله مهم‌ترين موارد مدنظر نظام استكبار بوده است.


در تحليل‌هاي ارائه شده درخصوص بحران‌زايي‌هاي سياسي ـ اقتصادي عليه ايران، مقصد نهايي دشمن، قرار دادن جمهوري اسلامي در موضع ضعف و تفرقه‌افكني ميان مردم و مسوولان نظام است تا با اين روش بتوانند راهكارهايي كه به گمان آنها موجب منحرف ساختن جامعه و ايجاد ضعف در قواي تصميم‌گير كشور است را پيگيري و اعمال كنند.

دور جديد تحريم عليه ايران كه توسط كشورهاي انگليس، آمريكا، كانادا و برخي ديگر از همپيمانان آنها دنبال مي‌شود بخش‌هاي جديدي از سيستم بانكي كشور و به تبع آنها صنعت نفت را هدف قرار داده تا از اين طريق آشكارا درآمدهاي ايران را كه جنبه حياتي براي كشور دارد، تحت‌تاثير قرار دهد.

با نگاهي به تاريخ اعمال تحريم‌ها عليه ايران مي‌توان مشاهده كرد كه اولين كشوري كه ايران را با تحريم روبه‌رو كرد، ايالات متحده آمريكا بود كه ابتدا خريد و فروش برخي تجهيزات نظامي به كشور را ممنوع ساخت گر‌چه با مرور زمان و دستيابي متخصصان كشورمان به دانش و توانمندي‌هاي نظامي، هدف محدودكردن توان كشور محقق نشد.

پس از تغيير شكل تحريم‌ها و رسيدن به مباحث جديدتر چون تحريم‌هاي پزشكي، صنعتي و... مسوولان كشور براي مقابله با آن، سياست‌هاي جديدي را اتخاذ كردند و با تغيير شيوه و دورزدن برخي از اعمال محدوديت‌هاي دشمن مانع تحقق اهداف شوم آنها شدند.

حال با اعمال فاز جديد تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران و ورود جهان غرب به مرحله جديدي از اعمال محدوديت‌ها، مسوولان كشور همچنان بر مواضع جمهوري اسلامي ايران تاكيد و اعلام مي‌كنند، گرچه اين تحريم‌ها نوعي تهديد محسوب مي‌شود، اما از منظر ديگري فرصت بزرگي براي كشور است تا سطح استقلال اقتصادي كشور و موقعيت ايران در بازار جهاني از جمله بازار نفت را مشخص كند.

ايجاد ارتباط با كشورهاي مستقل، تبديل ذخاير ارزي كشور به فلزات گرانبها و... از جمله راهكارهايي است كه اين روزها در كلام مسوولان كشور مورد تاييد قرار مي‌گيرد تا با اين روش‌ها و همچنين نمايش موقعيت و توان استراتژيك ايران بخصوص در خليج فارس و تنگه‌هرمز، قدرت كشور را در دفاع از تهديدها و تحريم‌هاي پيش‌رو به نمايش بگذارند.

تحريم‌ها موثر يا غيرموثر؟!

تحريم عليه ايران توسط دولت‌هاي استكباري و غربي امري ناپسند و شوم محسوب مي‌شود، اما اين كه بگوييم اين تحريم‌ها كاملا بي‌اثر است و هيچ تاثيري در كشور ندارد، كلام نادرستي محسوب مي‌شود.

مسوولان سياسي كشور در دولت و مجلس بر اين اصل كه ايجاد بحران‌ها را بايد پذيرفت و براي آن راهكاري انديشيد و طراحي كرد، تاكيد دارند.

اخيرا مجلس شوراي اسلامي در جلسه‌اي غيرعلني با مسوولان اقتصادي كشور بر تشكيل كارگروهي به همراه دولت در زمينه بررسي ابعاد تحريم‌ها و روش‌هاي مقابله با آن تاكيد كرده است.

از سوي ديگر مسوولان سياست خارجي از جمله رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه، تحريم‌هاي جديد غرب را آغاز يك جنگ رواني دانسته و آثار اين دشمني‌ها را بي‌تاثير بر اراده سياسي و مراودات تجاري و اقتصادي ايران ارزيابي كرده‌اند.

سخنگوي وزارتخارجه، اتخاذ تحريم‌ها عليه ايران را موجب متحدتر شدن مردم دانسته و گفته است ايران تحت تاثير اين‌گونه فشارها از برنامه‌ صلح‌آميز هسته‌اي خود دست نخواهد كشيد و آن را متوقف نخواهد كرد. علي لاريجاني، رييس مجلس هم تاكيد داشته كه اين تحريم‌ها بي‌پاسخ نخواهد ماند.

از سوي ديگر مقامات و دولت‌هاي همسو با ايران، از جمله چين و روسيه نيز در واكنش به اتخاذ اين تصميمات اعلام كرده‌اند، تصميمات دولت‌هاي غربي بر روابط آنان با ايران تاثيري نخواهد گذاشت و آنها همچنان به روابط تجاري و اقتصادي خود ادامه خواهند داد.

تيم اقتصادي مجلس، تحريم‌ها را يك بلوف سياسي مي‌داند و تاكيد دارد مشكلات اقتصادي غرب و نيازهاي عمومي بازار اين اجازه را نمي‌دهد كه تحريم محصولات پتروشيمي و نفتي ايران شكل بگيرد

خبرگزاري غربي دويچه وله نيز در گزارشي با تاريك دانستن دورنماي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران، علاوه بر اراده ايرانيان، چين و روسيه را مانع مهم آمريكا در رسيدن به اهدافش عنوان كرده است.

اين خبرگزاري آلماني به نقل از يك كارشناس گفته است كه چين به طور سنتي با تحريم مخالف است و اعتقاد بيشتري به حل اختلافات، بخصوص بحث هسته‌اي ايران از طريق مذاكره دارد. دويچه وله اعلام كرده دورنماي روشني براي به نتيجه رسيدن تحريم ها وجود ندارد و همپيمانان ايران از اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران حمايت
نمي‌كنند.

رويترز هم به نقل از وزارت امور خارجه آرژانتين گفته است بتازگي هكتور تيمرمان از روابط رو به ‌رشد ايران و آرژانتين حمايت كرده است.

همچنين اين خبرگزاري به نقل از وزارت امور خارجه روسيه با انتقاد از اقدام يكجانبه اتحاديه اروپا و آمريكا تاكيد كرده اعمال تحريم‌ها خارج از چارچوب شوراي امنيت سازمان ملل، غير قابل قبول است.

روسيه با اظهار تاسف از اين اقدام‌، آن را اهانت به اصول همكاري دانسته است. رييس‌جمهور كشورمان نيز همانند گذشته بر مواضع صلح‌آميز هسته‌اي ايران تاكيد و تحريم‌هاي غرب عليه ايران را به دليل، روابط خوب جمهوري اسلامي ايران با ديگر كشورها ناكارآمد ذكر كرده است. وزير نفت كشورمان هم در اظهاراتي قابل تامل، برخي از تصميمات غرب مبني بر تحريم نفت كشورمان را كاري عاقلانه ندانسته و اعلام كرده كه جايگزيني براي نفت ايران در دنيا وجود ندارد.

رستم قاسمي با تاكيد بر مقام ايران در اوپك كه 18 درصد نفت اروپا را تامين مي‌كند يادآور شده است ، چنانچه اين اتفاق رخ دهد، بازار، بهاي سنگيني را در اين زمينه پرداخت خواهد كرد.

اما مقامات آمريكايي بر اين نظر تاكيد مي‌كنند كه تحريم‌ها به گونه‌اي اعمال مي‌شود كه حداكثر فشار را بر ايران وارد كند و حداقل مشكل را براي دوستان و متحدانشان به همراه داشته باشد.

اين اظهارات مقامات آمريكايي در حالي بيان مي‌شود كه اين تحريم‌هاي شكننده پس از انتشار، شكل عملياتي خود را به دليل غيراجرايي بودن نيافته و در حد يك جنگ رواني باقي مانده است.

سياست آمريكا، شكست خورده است

به اعتقاد برخي صاحب‌نظران، مرحله جديد تحريم گرچه يك تهديد به شمار مي‌آيد، اما از منظري ديگر، فرصت بزرگي است كه راه خروج دلار از صحنه معاملات خارجي كشور را مسدود كند و در كوتاه مدت باعث تضعيف موقعيت دلار در عرصه جهان شود.

نمايندگان مجلس از جمله اعضاي تيم اقتصادي آن، تحريم‌ها را يك بلوف سياسي مي‌دانند و تاكيد دارند مشكلات اقتصادي كه غرب از جمله كشورهايي چون ايتاليا، اسپانيا و يونان در مباحث بدهي‌هاي آنان به اتحاديه اروپا با آن دست به گريبان هستند و نيازهاي عمومي بازار اين اجازه را نمي‌دهد كه تحريم محصولات پتروشيمي و نفتي ايران شكل بگيرد.

سيروس‌ساز‌دار، نماينده مرند و جلفا و عضو كميسيون انرژي با اشاره به اين كه ضرر ايران، متضرر شدن كشورهاي تحريم‌كننده را نيز به همراه دارد در گفت‌وگو با جام‌جم خاطرنشان كرد: از آنجايي كه فصل سرما در اروپا آغاز شده و نياز به سوخت را افزايش داده قطعا شكست بحث تحريم ايران در مباحث نفتي قطعي است و اگر حتي تحريم نفت ايران شكل گيرد، افزايش قيمت اين فرآورده در جهان و احتمال رسيدن آن به 150 دلار در هر بشكه باعث بحران اقتصادي در دنيا خواهد شد.

حميدرضا كاتوزيان، رئيس كميسيون انرژي هم بر ارتباط وزارت نفت با بخش خصوصي تاكيد دارد و اهميت به اين بخش را منجر به تقويت آن در دوران تحريم مي‌داند.

از سوي ديگر عزت‌الله يوسفيان ملا، نماينده آمل و عضو كـــميسيون برنامه و بودجه مجلس مي‌گويد: اقتصاد بحران‌زده غرب نمي‌تواند با تحريم صنعت نفت ايران به يك حركت انتحاري در عرصه اقتصاد دست بزند چرا كه در حال حاضر همه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به طور موقت يا دائمي واردكننده انرژي از ايران هستند.

اين اظهارات از سوي نمايندگان و كارشناسان در شرايطي صورت مي‌گيرد كه تجربيات فراواني در رويارويي با تحريم‌ها در طول 30 سال گذشته در ايران به دست آمده است و اعمال تحريم‌ها بخصوص در بحث نفت و صنايع پتروشيمي، بيش از آن كه ايران را متضرر كند، ضرر به اقتصاد خسران‌ديده غرب وارد مي‌كند.

از اين رو خود غربي‌ها مي‌دانند كه گام گذاشتن به ميدان تحريم براي غربي‌ها ورود به يك جنگ رواني، كم‌بهره و با زيان‌هاي فراوان براي خود آنهاست. شايد از اين روست كه غربي‌ها در ميانه صحبت از تحريم‌ها همواره به مذاكره با ايران، چشم داشته و براي آن زمينه‌سازي‌هايي هم انجام مي‌دهند.

فاطمه اميري - گروه سياسي

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن