تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816511489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيا هاشمي جايگاه خاتمي را در جبهه اصلاحات تصاحب مي‌كند؟


واضح آرشیو وب فارسی:جهان نیوز: آيا هاشمي جايگاه خاتمي را در جبهه اصلاحات تصاحب مي‌كند؟
به گزارش مشرق؛ اين روزها نام اكبر هاشمي رفسنجاني بيشتر بر سر زبان ها افتاده است. روزهايي كه سايت منتسب به وي كه با اداره فرزندش اقدام به انتشار خاطرات رييس جمهور سابق جمهوري اسلامي مي كرد به دليل " فعاليت مجرمانه " فيلتر شده و دخترش نيز به جرم " فعاليت تبليغي عليه نظام " در شعبه 15 دادگاه انقلاب محاكمه و به 6 ماه حبس و 5 سال محروميت از فعاليت هاي سياسي، فرهنگي، اجتماعي محكوم شده است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اما در روزهاي مانده به انتخابات مجلس نهم فكرهاي ديگري در سر دارد كه به زودي آنها را عملياتي خواهد كرد. افكاري كه با عدم شركت در انتخابات " و نه تحريم " كليد خورده و بايد ديد در روزهاي آينده آيت الله چه مرحله از پروژه خود را اجرا خواهد كرد.

هاشمي رفسنجاني از چند سال گذشته تا كنون روندي را پيش گرفته كه با توجه به سابقه اش كمي عجيب به نظر مي رسد. نرديك شدن به جبهه اصلاحات به خودي خود چيز عجيبي نيست اما با مرور تاريخ اين نزديكي بسيار عجيب به نظر مي رسد. به ويژه براي كساني كه خاطرات حمله دوم خردادي ها به وي را خوب به خاطر مي آورند.

با توجه به روند نزديك شدن اصلاح طلبان و سيد محمد خاتمي به هاشمي، سوالي قديمي در ذهن ها شكل مي گيرد كه " بازيگردان اصلي كيست؟ "

حمايت هاي امروز برخي اصلاح طلبان از هاشمي رفسنجاني و ديدارهاي گاه و بيگاه وي با اعضاي فراكسيون اقليت مجلس و خانواده برخي زندانيان حوادث پس از انتخابات 88، پيام هايي را به همراه دارد. پيام هايي كه شايد رمزگشايي از آنها در نگاه اول اين تفسير را داشته باشد كه " هاشمي رفسنجاني به اردوگاه اصلاحات رفته است" ولي با توجه به وقايع دهه 70 و حمله اصلاحات به هاشمي، شايد بتوان گفت كه "اصلاحات به اردوگاه هاشمي آمده است."

در گزارش زير به بازخواني روند تخريب اكبر هاشمي رفسنجاني توسط دوم خردادي هاي مي پردازيم كه امروز همفكرانشان در قامت مدافعان سرسخت آيت الله درآمده اند.

انتخابات 78؛ وقتي بايد هاشمي سيبل حمله باشد

پس از اتمام دوره رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني در سال 76 و بر روي كار آمدن جريان دوم خرداد و اصلاح طلبان در نظام سياسي كشور، چهره هاي نظير حجاريان، عبدي و اكبر گنجي سعي كردند تا افكار پيش از خود را كه رنگ و بويي جز اصلاح طلبي داشت منكوب كنند.

هاشمي رفسنجاني اما سيبل خوبي براي زدن جريان پيش از اصلاحات بود، كسي كه با عنوان " يار ديروز و امروز و فرداي رهبري" شناخته مي شد و حمله به او تنها حمله به شخص هاشمي تعريف نمي شد بلكه به راحتي مي توانست به جامعه اين حس را منتقل كند كه دوران پيش از اصلاحات تمام شده است.

اين جريان كه بعدها سعي شد نام تندرو در كنار عنوان اصلاح طلبي به آنها چسبانده شود ( تا ماهيت اصلي آنان در ابهام بماند) با نسبت دادن قتل هاي زنجيره اي به دوران هاشمي حمله اي گسترده را كليد زدند. كتاب " عاليجناب سرخ پوش و عاليجنابان خاكستري" از داخل محفل هاي اصلاح طلبي جايي را هدف گرفته بود كه مي توانست در اذهان عمومي به عنوان حامي اصلي رهبري معرفي شود.

اما ثبت نام آيت الله براي انتخابات مجلس شكي بزرگ براي اصلاح طلبان كه سعي كرده بودند دوران هاشمي را به قتل هاي زنجيره اي، ترورها، سركوب و ... پيوند بزنند بود. چون آنها مي خواستند اكبر هاشمي رفسنجاني را به نحوي حذف كنند كه ديگر از لاك دفاعي بيرون نيايد تا جايي كه روزنامه عصر آزادگان در ديماه سال 78 نوشت: " قضيه هاشمي را نبايد به چند سال ها بعد واگذارد تا سر باز كند." اين يعني بايد كار هاشمي بايد تمام مي شد.

با فرا رسيدن زمان انتخابات و هاشمي رفسنجاني در رده سي ام حوزه انتخابيه تهران و رحماني كانديداها طيف اصلاحات در رده 31 قرار گرفت.

در اين زمان بود كه روزنامه هاي اصلاح طلب با ميدان داري برخي عناصر حزب مشاركت نظير عباس عبدي شروع به حمله به نتايج انتخاباتي كردند كه همفكران آنها در وزارت كشور برگزارش كرده بودند. اين گروه معتقد بودند با بازشماري آرا بدون شك نفر بعدي هاشمي به مجلس راه مي يابد.

شوراي نگهبان قانون اساسي نتيجه را بررسي و در انتها مشخص مي شود كه هاشمي از سوي مردم تهران به نمايندگي برگزيده شده و از گوشه و كنار زمزمه تقلب گسترده در انتخابات به نفع اصلاح طلبان به گوش مي رسيد و حتي مصطفي تاج زاده نيز به همين دليل محاكمه مي شود.

آيت الله اما طرح ديگري داشت. شايد روزي كه هاشمي نامه انصراف خود را از نمايندگي مردم تهران در مجلس ششم در اختيار رسانه ها قرار مي داد، هيچ كس فكر نمي كرد روزي " آب هاشمي با جريان اصلاحات در يك جوي قرار گيرد." اما او مي دانست چه مي كند.

انتخابات 84؛ " وقتي آب هاشمي و اصلاحات در يك جوي مي رود "

آيت الله هاشمي در طول سال هاي دولت اصلاحات سعي مي كند سكوت خود را تداوم ببخشد و اجازه ندهد تا چهره و وجاهت او بيش از اين مورد هجمه قرار گيرد و البته به جرات مي توان گفت با بالغ تر شدن دولت اصلاحات در رايزني هاي سياسي، اين جريان دريافت كه نبايد با كسي مانند هاشمي بيش از اين وارد مخاصمه شود.

كانديدا شدن هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري نهم اما نشان از سوداي او براي بازگشت به عرصه اكتيو سياسي كشور بود. روزي كه وي شايعه حضور خود در انتخابات را با ثبت نام در ستاد انتخابات وزارت كشور دولت اصلاحات به حقيقت تبديل كرد پازل پيوند بزرگ كامل تر شد.

به نظر مي رسد تنها دليل اين پيوند كانديداتوري شهردار ناشناخته تهران براي رياست جمهوري ايران اسلامي بود كه شعارها و تبليغات انتخاباتي اش نشان مي داد راهي را جز راه اصلاحات و آيت الله پيش خواهد گرفت. در اين ميان البته اصلاح طلبان كه مجلس را در اسفند 82 به اصولگرايان واگذار كرده بودند نمي خواستند آخرين سرپل را از دست بدهند.

از اين رو با وجود كانديداهايي نظير مهرعليزاده و مصطفي معين ترجيح دادند در دور دوم انتخابات كه رقابت اصلي ميان هاشمي رفسنجاني بهرماني و محمود احمدي نژاد، از هاشمي حمايت كنند تا چرخه و پيوند دولت اصلاحات و كارگزاران برقرار بماند يعني رابطه اي كه پس از انتخابات رياست جمهوري هفتم در سال 76 در پس حمله عده اي از اصلاح طلبان تندرو به هاشمي پنهان مانده بود.

پس از انتخابات 84 و برگزيده شدن احمدي نژاد به رياست جمهوري اسلامي ايران، آيت الله تصميم گرفت راهي را انتخاب كند كه به مقصد انتخاب شده توسط رييس جمهور جديد ختم نشود. اختلاف هاشمي و احمدي نژاد تا پيش از انتخابات 88 به يك زمزمه شبيه بود اما رهبر انقلاب در نماز جمعه 29 خرداد 88 با بيان اينكه " آقاي هاشمي و احمدي نژاد از همان دوران انتخابات 84 با يكديگر بر شيوه اداره كشور اختلافاتي داشتند" بر اين موضوع مهر تائيد زدند. شايد بتوان احمدي نژاد را يكي از عوامل اصلي مجكم تر شدن رابطه هاشمي با اصلاحات دانست.

انتخابات 88؛ هاشمي پشت سر اصلاحات

با فرا رسيدن انتخابات 88 خبرهايي مبني بر جلسات محفلي هاشمي با اصلاح طلبان به گوش مي رسيد كه البته هيچ يك از سوي دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تائيد نشد.

با انتخاب شدن ميرحسين موسوي به عنوان كانديداي اصلاح طلبان همه نگاه ها به سمت هاشمي رفسنجاني مي چرخد تا بدانند هاشمي در انتخابات 88 كه به دليل كهولت سن ديگر نمي تواند در آن كانديد شود با حمايت از چه كسي در برابر احمدي نژاد مي ايستد؟ برخي كارشناسان گمانه زني هايي مبني بر حمايت هاشمي از يار مجمعي خود يعني محسن رضايي مطرح مي كردند.

اما حضور فائزه هاشمي در ميتينگ انتخاباتي دوم خرداد 88 شايعات حمايت هاشمي از ميرحسين موسوي را به حقيقتي غيرقابل انكار تبديل كرد.

البته دختر كوچك آيت الله چيزهاي جالب تري هم براي گفتن داشت. حرف هايي نظير اينكه " ما مي خواستيم براي ادامه راه دولت پدر، به خاتمي راي بدهيد و اكنون براي ادامه آن راه به ميرحسين موسوي." پيام اين گفتار نشان اين بود كه هاشمي رفسنجاني توانسته بود طرح خود را عملي كرده و اصلاح طلبان را راضي كند كه " مي توان پدر معنوي قدرتمندي براي شما باشم."

حوادث پس از انتخابات دهم؛ هاشمي پيش به سوي انتخابات نهم

پس از انتخابات دهم رياست جمهوري و روشن شدن آتشي كه هاشمي نويد آن را در نامه اش به رهبر انقلاب داده بود، روند حركت طيف اصلاح طلب به سوي رييس مجمع تشخيص را تندتر كرد.

در همان روزهاي ابتدايي پس از انتخابات اخباري مبني بر برگزاري جلسه مشتركي با حضور هاشمي و برخي سران اصلاحات براي بررسي موضوع انتخابات دهم رياست جمهوري منتشر شد. اين جلسه گويا در دفتر مسيح مهاجري برگزار شد.

اما آيت الله پس از چندي دوري از خطبه هاي نماز جمعه به تريبون آن بازگشت و حرف هايي زد كه فرداي آنروز تيتر يك رسانه ها و روزنامه هاي اصلاح طلب داخلي و خارجي شد كه گردانندگان آنها در سال هايي نه چندان دور وظيف كوبيدن و ترور شخصيت وي را به عهده داشتند. آنها با استقبال از درخواست هاشمي مبني بر آزادي زندانيان سياسي حواشي اين نماز جمعه را نيز پررنگ تر از متن آن پوشش دادند.

هاشمي چه خواهد كرد؟

روند حمايت هاي هاشمي از اصلاح طلبان را طي دو سال گذشته به راحتي مي توان ديد و هيچ كس نمي تواند با شواهد موجود منكر آن شود كه هاشمي اين روزها نه تنها جاي خاتمي را كه مدعي رهبري اصلاحات بوده، گرفته است بلكه رهبري جرياني را به عهده دارد كه مي خواهد در انتخابات مجلس راه ديگري را پي بگيرد. راهي كه بيت الغزل آن " نه تحريم و نه شركت در انتخابات خواهد بود"

البته رييس دفتر هاشمي كه از قضا برادر او نيز هست اين روزها سرگرم تكذيب نزديكي هاشمي به گروه هاي سياسي و با اين عنوان كه " هاشمي فراجناحي است" سعي مي كند كمي از نگاه هاي خيره به سوي آيت الله كم كند.

با توجه به روند حيات سياسي آيت الله هاشمي رفسنجاني در چند سال گذشته بايد ديد كه آيا وي با نزديك تر شدن ايام انتخابات نهم مجلس شوراي اسلامي دوباره اصلاح طلبان را زير چتر خود نگه خواهد داشت و فضاي سياسي كشور باز شاهد پيوند فرزندان معنوي هاشمي، نظير عطاءالله مهاجراني با اصلاح طلبان خواهد بود و يا خاتمي كه اين روزها وزن سياسي خود را به دليل حضور آيت الله سبك شده مي بيند، چتر ديگري براي ياران خود بر مي گزيند؟

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جهان نیوز]
[مشاهده در: www.jahannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن