تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805023618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قابليت‌ها و چالش‌هاي ايجاد مراكز رسمي همسرگزيني


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: قابليت‌ها و چالش‌هاي ايجاد مراكز رسمي همسرگزيني
چندي پيش خبري مبني براين كه ايجاد مراكز رسمي همسريابي پس از گذشت ۳ سال قرار است محقق شود، منتشر شد. طبق اين خبر، آيين نامه ايجاد مراكز رسمي- تخصصي ازدواج و همسرگزيني تدوين شده است كه براي تصويب نهايي به هيئت دولت ارسال مي شود. به گفته متوليان امر هدف از ايجاد اين مراكز برخورد با مراكز غيرقانوني همسريابي و جلوگيري از تخلفات آن اعلام شد. طبق بندهايي از اين آيين نامه اين موسسه ها به صورت حضوري و غيرحضوري خدمات خود را ارائه مي دهند و آقايان و خانم ها مي توانند از طريق سايت اطلاعات داوطلبان براي انتخاب همسر همتا و هم تراز خود اقدام كنند.

ساماندهي به آشفتگي هاي همسرگزيني

دكتر غلامرضا كبرياقاسمي مدرس دانشگاه و مشاور خانواده به عنوان يكي از تدوين كنندگان اين آيين نامه در گفت وگو با خراسان از سامان دادن آشفتگي هاي امر ازدواج در شرايط فعلي به عنوان يكي از اهداف اصلي تدوين كنندگان اين آيين نامه اشاره مي كند و مي گويد: هم اكنون بسياري از جوانان معيار و ملاك مشخصي براي ازدواج ندارند و مهم ترين وظيفه اين مراكز به عقيده من تعيين معيار و ملاك براي ازدواج جوانان است. البته بديهي است در كوتاه مدت اين مراكز با چالش ها و مشكلاتي روبه رو خواهند شد اما در طول زمان اين مشكلات رفع مي شود. بنابراين بايد تلاش كنيم معيار و شاخص صحيحي در اختيار جوانان قرار دهيم تا ازدواج موفقي داشته باشند. تجربه نشان داده است جوانان به ارائه خدمات اينترنتي روي خوش نشان مي دهند و از سايت هاي مجاز همسريابي استقبال و سوالات خود را درباره موضوع ازدواج با كارشناسان مطرح مي كنند.وي با تاكيد بر اين كه مهريه هاي سنگين، شرايط ضمن عقد، گرفتن حق طلاق و ... حاصل نداشتن معيار و ملاك در امر ازدواج است، تصريح مي كند: اگر دختر و پسر براساس شناخت كافي و تعامل صحيح ۲ خانواده با هم آشنا شوند و ازدواج كنند ديگر نيازي نيست كه از اهرم هايي مثل مهريه هاي سنگين براي بقاي زندگي مشترك استفاده كنند. نكته اين جاست كه اگر شاخص و معيار و انگيزه كافي براي ازدواج وجود داشته باشد، بهانه هايي مثل وجود امكانات براي شروع زندگي رنگ مي بازد. پرواضح است كه در گذشته پدران و مادران ما با حداقل ها و كمترين امكانات رفاهي و مالي زندگي مشترك خود را شروع كردند و زندگي خوبي داشتند اما جوانان امروز با انواع امكانات وارد زندگي مشترك مي شوند اما از آن جا كه معيار مشخصي براي ازدواج ندارند، به سرعت به بن بست مي رسند.بنابراين تاكيد مي كنيم كه اگر جوان انگيزه كافي براي ازدواج داشته باشد و بداند از ازدواج چه مي خواهد بدون ترديد موفق مي شود. هم اكنون حاشيه هاي ازدواج بر اصل آن غلبه پيدا كرده و مشكل اين جاست كه اصل را فراموش كرده ايم.

ازدواج اينترنتي مردود است

ازدواج اينترنتي در كشور ما تحت عناوين مختلف از جمله تحت لواي مراكز همسرگزيني و مشاوره ازدواج محكوم به شكست و مردود است.دكتر مصطفي اقليما رئيس انجمن علمي مددكاري اجتماعي ايران در گفت وگو با خراسان با بيان اين مطلب به خراسان مي گويد: تعيين ضابطه، ملاك و معيار براي ازدواج جوانان در حد نظريه در مراكز مشاوره امكان پذير است اما تطبيق دادن آن با خواسته ها و نيازهاي متفاوت جوانان امري محال است. به اين ترتيب ازدواج اينترنتي و آشنايي ۲ جوان براي ازدواج از اين طريق محكوم به شكست است. حتي در دنيا كه سال هاست اين بحث راه افتاده است، ازدواج اينترنتي محبوبيتي ندارد و مردم از آن استقبال نكرده اند.در اين مراكز نمي توان افراد را پس از آشنايي كنترل كرد و تعهدي وجود ندارد كه افراد با صداقت كامل خود را معرفي كنند. دكتر اقليما با رد اين نظريه كه عده اي از جوانان به دليل نبود واسطه مجرد مانده اند و نتوانسته اند همسر مناسب خود را پيدا كنند، تصريح مي كند: آن زمان كه دخترها براي معرفي به خواستگار نياز به واسطه داشتند، گذشته است زيرا دختر امروز ما ۱۰سال بيرون از خانه درس مي خواند و بعد تعداد زيادي از آنها راهي مراكز دانشگاهي مي شوند و ادامه تحصيل مي دهند. بنابراين دختر امروز در خانه نيست كه براي ازدواج به واسطه نياز داشته باشد. به گفته دكتر اقليما به نظر مي رسد هدف از تاسيس اين مراكز نه حل مسئله بلكه پاك كردن صورت مسئله است؛ زيرا فقط باعث مي شود چند سالي عده اي سرگرم موضوع شوند و سپس چيزي از اهداف و نتيجه كار اين مراكز باقي نخواهد ماند وچه بسا تبعات آن بيشتر از مزايا باشد وبر ناهنجاري هاي موجود از جمله روابط نامشروع ودوستي هاي پنهان با جنس مخالف بيفزايد . راه اندازي اين مراكز شبيه راه اندازي مراكز كاريابي است كه گفته مي شد مي تواند براي افراد بيكار، كار پيدا كند. در صورتي كه يك فرد متخصص هرگز نمي تواند از اين طريق كار موردنظر خود را بيابد. رئيس انجمن علمي مددكاري اجتماعي ايران تاكيد مي كند: وقتي كار و درآمد وجود داشته باشد، فرد خود احساس نياز مي كند و به دنبال ازدواج مي رود. بنابراين به متوليان امر ازدواج توصيه مي كنيم ازدواج را كه يك امر شخصي و خصوصي است به خود افراد محول كنند. به عبارتي ازدواج، شرايطي دارد كه وقتي فراهم شود فرد بدون واسطه و توصيه انجام مي دهد و مشكلي هم پيش نمي آيد. مشكل زماني به وجود مي آيد كه فكر مي كنيم با تاسيس مراكز همسرگزيني و مشاوره ازدواج مي توانيم جوان را به سمت ازدواج سوق دهيم و مشكلات او را كم كنيم. در صورتي كه مشكل بيكاري، نبود امنيت شغلي و تورم را هيچ مشاوري نمي تواند رفع كند. بنابراين بهتر است مسئولان و متوليان امور جوانان در كشور كار خود را انجام دهند و زمينه هاي اشتغال و كار 1.5 ميليون دانش آموخته مقطع كارشناسي دانشگاه ها را فراهم كنند و بعد ببينند كه جوانان چطور خود اقدام به ازدواج مي كنند. در هيچ كجاي دنيا دولت ها كاري به ازدواج ندارند و با فراهم كردن شرايط زندگي متوسط براي بيشتر مردم، توليد كار، امنيت شغلي و تامين اجتماعي و فراهم كردن حداقل امكانات زندگي براي طبقه متوسط تلاش مي شود افراد يك زندگي معمولي بدون دردسر داشته باشند.بديهي است كه موانع ازدواج يكي از دغدغه هاي اصلي كارشناسان و متوليان امور جوانان در كشور است و تاسيس مراكز همسريابي يا اقداماتي مشابه آن به قصد برطرف كردن موانع ازدواج يا شناسايي آن انجام مي شود اما اين كه اين مراكز در برطرف كردن موانع ازدواج تا چه حد موفق عمل مي كنند موضوعي است كه فقط با گذشت زمان روشن خواهد شد.

هيچ تضمين و تعهدي درباره آينده ازدواج هاي شكل گرفته در مراكز همسريابي وجود ندارد

هيچ تضمين و تعهدي براي آينده ازدواج هايي كه در مراكز همسرگزيني و مشاوره ازدواج شكل مي گيرد، وجود ندارد. دكتر كبريا قاسمي، مدرس دانشگاه با بيان اين مطلب به خراسان، مي گويد: نمي توان به اين مراكز بيش از حد خوش بين بود. هدف فقط اين است كه به دختران و پسراني كه به دلايلي از چرخه ازدواج دور افتاده اند، به نحوي كمك شود تا فرصت ديده شدن پيدا كنند. به عقيده وي به جاي نگران بودن درباره نتيجه ازدواج هاي شكل گرفته در اين مراكز بهتر است به فكر فرهنگ سازي باشيم. در گذشته ازدواج هاي سنتي - فاميلي رواج داشت و هم اكنون ازدواج هايي كه بر اساس ظواهر و ماديات انجام مي شود، رواج پيدا كرده است. تمام آسيب هايي كه به خانواده امروزي ايران وارد شده از ناحيه همين نوع ازدواج هاست و اين امر به علت نبود ملاك و شاخص هاي صحيح در زمينه ازدواج رخ داده است. ما اميدواريم با تاسيس اين مراكز به ايجاد فرهنگ صحيح ازدواج كمك كنيم و آشفتگي هاي ازدواج را سامان دهيم و بگوييم چه كسي با چه شرايطي مي تواند چه فردي را انتخاب كند و زندگي موفقي داشته باشد كه اين كار به نظر كار بزرگي مي آيد.

دوشنبه|ا|19|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن