واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جاي خالي "تئاتر اصفهان" در جشنواره فجر
اصفهان- سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر درحالي ماه آينده در تهران برگزار مي شود كه استان اصفهان با وجود هنرمندان مستعد و علاقه مند به هنر نمايش، جز يك نمايش در بخش خياباني، هيچ اثر نمايشي براي اين جشنواره مهم بين المللي ندارد.
كارشناسان و هنرمندان تئاتر اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، علل و عوامل زيادي را براي حضور نيافتن اصفهان در اين رويداد مهم هنري ذكر كردند.
هنر تئاتر در اصفهان از ديرباز اهميت خاصي براي مردم اين استان داشته و مكتب تئاتر اصفهان سرشار از ذوق و خلاقيت هنري زبانزد خاص و عام در نزد علاقه مندان و مخاطبان در اين عرصه بشمار مي رفت.
اين مكتب، علاوه بر استفاده از موقعيت گفتاري (ديالوگ) به رفتار و واكنشهاي آني بازيگر اهميت مي دهد و ذوق و خلاقيت هنري را بيشتر در برمي گيرد.
"ارحام صدر" ازجمله كساني بود كه در اين مكتب خلاقانه و نوآورانه به اجراي نمايش در اصفهان مي پرداخت.
كارشناس ارشد تئاتر اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهارداشت: مولفه هاي مختلف جدي و تعيين كننده دركنار هم قرار مي گيرد تا يك اثر هنري شكل بگيرد و به مرحله اجرا برسد.
"مجيد صديقي "افزود: مهمترين دليلي كه باعث شد تئاتر اصفهان در سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر كشور حرفي براي گفتن نداشته باشد، نبود زيرساختهاي درست فرهنگي در طول ساليان گذشته است.
وي اظهار داشت: تئاتر اصفهان در تراز حرفه اي دچار پراكندگي و آشفتگي در نمايش نويسي، نبود سالن اجرا، آموزش مناسب، عدم حمايت هاي مادي و معنوي هنرمندان است.
صديقي اضافه كرد: تئاتر نه تنها در اصفهان بلكه در تهران هم دچار آشفتگي زيادي است و نسبت به كارهاي هنري ديگر به آن كمتر بها داده مي شود.
وي تاكيد كرد: اين شرايط درحاليست كه مشكلات وضعيت تئاتر تهران به استانها و شهرستانهاي كشور هم منتقل شده است.
كارشناس ارشد تئاتر اصفهان خاطرنشان كرد: ضعف توليد آثار نمايشي همچون تئاتر در حوزه هاي حرفه اي، دانشجويي و شهرستانها دچار مشكل است.
وي با اشاره به تغيير مديران هنري و نمايشي در كوتاه مدت، گفت: مديريت رشته هاي هنري مي بايست طولاني مدت باشد تا اثربخشي برنامه هاي آنان بيشتر باشد.
صديقي يادآور شد: سياستهاي كوتاه مديريتي به همراه مطالبات اهالي تئاتر تاكنون نتوانسته است به اجماع برسد و لذا اين هنر را دچار آشفتگي كرده است.
وي خاطرنشان كرد: سياستگذاري هاي فرهنگي استان اصفهان تاكنون جايگاه مناسبي براي تئاتر اين استان تبيين نكرده است.
يكي ديگر از هنرمندان تئاتر اصفهان كه شاگرد استاداني چون "علي رفيعي" و "قطب الدين صادقي" بود در گفت و گو با ايرنا دليل حضور نداشتن اصفهان در جشنواره بين المللي تئاتر فجر را عدم وجود تعريف درستي از نمايش تئاتر در زمان حاضر ذكر كرد.
"محمد كراچيان" افزود: اصفهان به منطقه اي تبديل شده كه هيچ ديالوگ و ارتباطي با تئاتر پويا و زنده ندارد.
وي اظهارداشت: نبود آموزش مناسب و نداشتن اطلاعات اصول اوليه نمايش از "تحليل متن نمايش" تا "ميزان سن" از مشكلات تئاتر اصفهان است.
وي با اشاره به اينكه هنوز برخي افراد "تجربه تئاتري" و "تئاتر تجربي" را با هم اشتباه مي گيرند، تصريح كرد: تا زمانيكه تعريف درستي از هنر نمايش در ميان اهالي تئاتر اصفهان بوجود نيايد شاهد پيشرفتي در اين زمينه نخواهيم بود.
وي با اشاره به مديريت ساختاري و ضرورت ساماندهي عرصه تئاتر در اصفهان اظهار داشت: بايد به تئاتر نگاه حرفه اي و جهاني داشته باشيم تا در اين عرصه پيشرفت كنيم.
به گفته كراچيان، در زمان حاضر تئاتر ما با جهان نمايش مدرن در ارتباط نيست و سنتهاي نمايشي خود را نيز بدرستي درك نكرده است.
وي با بيان اينكه مكتب نقالي اصفهان پر از اجراهاي نمايشي خوب است، گفت: در اصفهان مرحوم مرشد "عباس زريري"، مرحوم "مرشد حبيب اله ايزدخواستي" از جمله افراد با تكنيك پرده خواني در نمايش اصفهان بودند.
اين هنرمند ، تئاتر اصفهان با اشاره به نمايشهاي آيين سنتي در اصفهان افزود: از پيشتازان اين عرصه مرحوم حاج "سورمه داري" كه به نوعي جايگزين شخصيت "مبارك" در نمايش هاي اصفهان بود.
وي اظهارداشت: ادبيات داستاني اصفهان در گذشته دور از تكنيكي ترين ادبيات داستاني در جهان محسوب مي شد.
وي مكتب تئاتر در اصفهان را مهم ارزيابي كرد و يادآور شد: درك كامل كنشهاي نمايشي و تبديل آن به اجرا همراه با خلاقيت از جمله تكنيك هاي مكتب تئاتردر اصفهان بود.
يكي ديگر از هنرمندان نمايش تئاتر اصفهان كه وي نيز از شاگردان استاد "علي رفيعي" است در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: نبود برنامه مدون براي برنامه ريزي جشنواره استاني و ضعف مديريتي دستگاههاي هنري استان از مشكلاتي است كه تاكنون مانع رشد هنر تئاتر در اين استان شده است.
"روح الله حيدي " افزود: ضعف آموزشي و هنري و نياز به آموزش پيوسته از پايه مشكلات موجود اين هنر است.
وي تاكيد كرد: حمايت نشدن هنرمندان از لحاظ مالي ، فضاهاي آموزشي و سالن هاي تمرين، فعاليت در اين عرصه را به هنرمندان تنگ كرده و مشكلاتي را بوجود آورده است.
حيدري، يكي از ضعفهاي اين استان در هنر نمايش تئاتر را در عدم حمايت از اساتيد بزرگ كه براي آموزش علمي و عملي به اصفهان آمده بودند، بيان كرد و گفت: اين شرايط باعث شده تا اصفهان در جشنواره بين المللي تئاتر فجر ايران هيچ اثري نداشته باشد.
وي نگاه تازه و حمايت مسئولان و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي از هنرمندان اصفهان را خواستار شد.
مسول هنرهاي نمايشي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اصفهان نيز در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: در سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، اصفهان تنها با نمايش "ميعادگاه" به كارگرداني "حسين عبداللهي آن هم در بخش خياباني حضور دارد.
"حميد شهراني "با اشاره به بحث برنامه ريزي در ارائه كارهاي نمايش، سخت افزاري و نرم افزاري تئاتر افزود: برنامه ريزي ها بايد تداوم و ضمانت اجرايي داشته باشد.
وي زمان بندي اجراي پروژها و فرسايشي شدن كارهاي نمايش را از ضعفهاي تئاتر استان اصفهان دانست و تصريح كرد: در سالهاي اخير گروههاي تئاتر در بلاتكليفي به سر مي برند كه اين كار را براي آنها سخت كرده است.
وي به پتانسيل بالاي اصفهان در تئاتر اشاره كرد و با ابراز تاسف گفت: هم اينك برخي هنرمندان به سمت كارهايي رفتند كه بيشتر جنبه مالي دارد.
وي اظهار داشت: اگر "هنر براي هنر" و "تئاتر براي تئاتر" باشد پس مخاطب عام كه مردم هستند چه مي شوند.
وي افزود:هنرمندان بايد در توليد آثاري كه بيشتر جنبه عام عمومي دارند بكوشند.
وي رفع مشكلات تئاتر اصفهان و شركت آثار در جشنواره بين المللي فجر در سالهاي آينده را مستلزم يك راهكار چندساله دانست و گفت:بايد از اين مرحله عبور كرد تا نتايج آن حاصل شود.
وي گفت:براي ورود به جشنواره فجر،آثار از نظر كمي و كيفي در مراحل مختلف مانند استاني و منطقه اي ارزيابي مي شوند.
سيامين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر پنجم تا 22 بهمن سال جاري در تهران برگزار ميشود.
8114/1011/1042
انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30756496
دوشنبه|ا|19|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]