تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى‏دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816464769




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران 1404 با كودكان الكترونيكي


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: ايران 1404 با كودكان الكترونيكي
آموزش فناوري خصوصا ICT به كودك با عنوان طرح كودك الكترونيكي يا EKID در دنيا معروف است.
محمد فواد رحمان سرشت – امروزه با رشد و توسعه دانش و فناوري آنهايي برنده هستند كه به خوبي با تسلط روي ابزار فناوري ،كاركرد مناسب آن را براي راحت تر زيستن در عصر جامعه اطلاعاتي تجربه مي كنند.
البته اين مسئله زماني به شكلي صحيح صورت مي پذيرد كه به قول معروف آموزش هاي لازم و يا دانش فراگيري آموزش هاي لازم در حوزه فناوري هاي نوين ،از كودكي در بين افراد جامعه بستر سازي شود.
همه ما مي دانيم كه يادگيري در سنين پايين همچون خردسالي و كودكي بسيار پربهره تر از يادگيري در سنين بالاست چون كودك و نوجوان ذهن آزاد تري براي يادگيري دارند و بهتر و كاملتر فرامي گيرند.
آموزش فناوري خصوصا ICT به كودك با عنوان طرح كودك الكترونيكي يا EKID در دنيا معروف است و منظور از آن آموزش هاي لازم در حوزه فناوري به كودكان براي آماده سازي آنها در مواجهه با آينده فناوري است.
در حقيقت با ارائه آموزش هاي لازم فناوري در يك پكيج مناسب به نسل كودك و نوجوان ،در مدت زمان مشخص، از يك كودك، شخصيتي در محيط الكترونيكي ساخته مي شود كه روح اين تعليم در وجود كودك او را براي زندگي الكترونيكي در فرداي بزرگ سالي آماده مي كند.
در ملل مختلف، تربيت كودك الكترونيكي، گام موثري در جهت رشد اقتصادي ،اجتماعي ، فرهنگي و ساير موارد بشمار مي رود، زيرا در حقيقت تربيت نسل آينده ساز آن كشور پي گيري مي شود.
در دنياي امروز و كشورهاي جهان اتفاقات قابل توجهي دراين حوزه رويداده است كه از آن جمله به ايجاد و راه اندازي مدارس هوشمند مي توان اشاره كرد. مدرسه هوشمند، مدرسه اي است كه با كمك فناوري هاي نوين، سيستم هاي آموزشي و ديجيتالي هوشمند درصدد سرعت بخشي به فرآيند ياددهي، يادگيري و بهبود مديريت به صورت كاملا نظام يافته باشد تا انسان عصر جامعه اطلاعاتي قادر به پردازش و طبقه بندي و بهره برداري بهينه از منابع فني دانش روز با توجه به طيف گسترده آن براي كشف استعدادهاي خود و بروز خلاقيت ها باشد.
در طراحي يك مدرسه هوشمند عوامل محيطي (فضا و طراحي مناسب مدرسه، كلاس ها و...)،عوامل اجرايي و يادگيرندگان(آموزش قبل از شروع به جهت توجيه مديران، معلمان و دانش آموزان) ،عامل سخت افزاري و شبكه طراحي مهندسي وسايل ارتباطي شبكه و سخت افزاري و همچنين عامل مهم نرم افزار و ديجيتال ،موثر هستند.
فضاي فيزيكي يك مدرسه هوشمند بايد به يك زيرساخت ارتباطاتي قوي مجهز باشد تا بتواند به شكل مداوم نسبت به شرايط محيطي متغير عكس العمل نشان داده و موافق شود.
امروزه در كشور ما ،مدارس هوشمند و الكترونيكي وجود دارد كه آموزش و تربيت كودك و نوجوان الكترونيكي را با رعايت استانداردهاي آموزشي جهاني انجام مي دهد.
اولين مدرسه الكترونيكي ايران ،پيشتاز اين طرح بشمار مي رود كه ورود و خروج دانش آموزان در آن با فناوري RFID در كارت هاي هوشمند اختصاص يافته به هر يك از آن ها صورت مي گيرد.
پيشتازان كامپيوتر ايران كه از سال گذشته به عنوان نخستين مدرسه الكترونيكي و تمام رايانه‌اي ايران در مقطع پيش‌دبستاني در منطقه چهار آموزش و پرورش تهران رسما آغاز به كار كرده است، آموزش فناوري به كودكان در كنار طرح درس‌هاي استاندارد وزارت آموزش و پرورش را در دست انجام دارد. در تمامي كلاسهاي اين مدرسه براي فعاليت موثر مدرسين و فراگيري آسان وپايدار دانش آموزان، تخته هوشمند (Smart Board) و يك عدد كامپيوتر مالتي مديا با قابليت اتصال به ديتا پروژكتور وجود دارد .
همچنين براي برقراري امنيت و نظم در مدرسه فضاهاي مختلف آن از جمله بيرون مدرسه، حياط، راه پله‌ها، كريدرها، سالن غذاخوري توسط دوربين‌هاي مدار بسته CCTV كنترل شده و تمامي رفتارها و حركات دانش آموزان را ثبت مي‌كند تا چنانچه خطري در كمين جان دانش آموزان باشد مسئولان اتاق كنترل توسط بي سيم واحد انتظامات را از وقوع حادثه مطلع كنند ؛ورود به اين اتاق از طريق قفل‌هاي ايمني كه تنها اثر انگشت افراد خاصي را مي‌شناسد امكان پذير است.
توليد الكترونيكي محتواي درسي و آموزش مجازي دروس، توليد محتواي دروس اصلي دانش‌آموزان در قالب نرم‌افزارهاي آموزشي و آموزش آن‌ها از طريق رايانه، تجهيز مدارس به امكاناتي چون اتاق موسيقي، ديتا پروژكتور و تابلوي هوشمند در همه كلاس‌ها، آموزش ICT، زبان انگليسي، موسيقي، نقاشي، گرافيك و خط تحريري در كنار آموزش دورس اصلي به دانش‌آموزان و توسعه فعاليت‌هاي فوق برنامه از جمله آموزش ورزش‌هاي اسلامي به دانش‌آموزان از جمله كاركردهاي مدارس هوشمند است كه در اين مدرسه صورت مي گيرد. در واقع لزوم توسعه مدارس هوشمند و الكترونيكي در كشور به منظور تغيير ساختار آموزشي مدارس مطابق با ارزش‌هاي اسلامي و نوآوري، با ساختار كامل فناوري اطلاعات منطبق با استانداردهاي بين‌المللي بر اساس سيستم‌هاي آموزشي نوين و مدرن‌ترين تكنولوژي بسيار مهم است.
وجود اين مدرسه و موارد مشابه فرهنگ مناسب تحقق كودك الكترونيكي را باعث مي شود و مواردي مانند برگزاري جشنواره و نمايشگاه كودك الكترونيكي هم مكمل اين هدف بلند است كه نخستين تجربه اين طرح را به تازگي در تهران شاهد بوديم.
اما در كشورمان در خصوص فرهنگ سازي براي نسل خردسال هم اقداماتي انجام شده كه از آن جمله مي توان به پروژه ملي شبكه مهد هاي كودك الكترونيك ايران اشاره كرد.
اين پروژه از سال 1383با هدف تسهيل ارتباط بين سازمان بهزيستي (دفتر امور كودكان و نو جوانان)،مهد هاي كودك ، خانواده ها ، سازمانها و ارگانهاي فعال در حوزه كودك طراحي با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ،سازمان بهزيستي كشور ، سازمان بهزيستي استان اصفهان ، شهرك علمي و تحقيقاتي، سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري اصفهان پياده سازي شده است .
اما مهدكودك الكترونيكي يك واحد تربيتي، كمك آموزشي است كه علاوه بر ارائه خدمات تعريف شده در مهد كودك سنتي اين امكان را دارد تا بر بستر فناوري ارتباطات و اطلاعات(ICT) به صورت مجازي و با بكارگيري امكانات شبكه، رايانه و نرم افزار هاي مختلف در محيط وب، فراتر، سريع تر، آسان تر و كم هزينه تر و در وقت،به ارائه خدمات بپردازد.
در حقيقت مي توان گفت كه شبكه گسترده مهدهاي كودك الكترونيكي به مجموعه اي از مهدهاي كودك الكترونيكي گفته مي شود كه به جز دارا بودن مزاياي ذكر شده ، مهدكودك الكترونيكي امكان دريافت خدمات بيشتر را از سازمان بهزيستي و همچنين ديگر سازمان ها و حتي دستگاه هاي مرتبط با كودكان دارا بوده و مي تواند با ديگر مهدهاي كودك ارتباط داشته باشد ؛همچنين در صورت تمايل تجربيات خود را به يكديگر انتقال دهد.
اين طرح با استفاده از ديدگاه دانش محور در سند چشم انداز بيست ساله كشور و بر اساس برنامه چهارم توسعه با سه انگيزه اصلي مطرح و اجرا شده است :
انگيزه اول ، تسهيل و تسريع در روند استقرار دولت الكترونيكي در حوزه ارائه خدمات سازمان بهزيستي به عموم جامعه
انگيزه دوم ايجاد زير ساخت هاي بنيادين آموزشي بر مبناي علمي، فرهنگي و اجتماعي براي توسعه قدرتمندIT در محدوده مهدهاي كودك
انگيزه سوم غلبه بر شكاف ديجيتالي موجود در پايين ترين سنين نسل حاضر و تحقق بخش زيادي از حقوق كودكان.
بنابر اين سازمان بهزيستي استان اصفهان، با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي استان اصفهان و گروه آفرينش فرصت هاي الكترونيك(آفا) براي اولين بار با مجهز كردن سازمان بهزيستي و مهدهاي كودك به ابزار قدرتمندIT و بهره گيري از آن بخش عظيمي از تعاملات خود را از طريق اين سامانه هدايت كردند.
اكنون شهرك علمي تحقيقياتي اصفهان و كانون توسعه و همياري مهدهاي كودك و استانداري اصفهان هم به اين جمع پيوسته و بزودي است با توجه به وجود بيش از 5100 مهد كودك روستايي در كل كشور بعنوان نمونه21 مهد كودك روستايي با همكاري استاندارد اصفهان در 21روستاي استان اصفهان به اين شبكه مي پيوندد.
اين پروژه به مرور و در زمانهاي برنامه ريزي شده با هماهنگي سازمان بهزيستي كل كشور و سازمان بهزيستي آن استان مانند استانهاي فارس ، لرستان ، خراسان شمالي ، خوزستان و گيلان به كليه استانها انتقال مي يابد. و اما مبناي حركت هاي همه جانبه به سمت توسعه مباني فناوري براي پيشرفت در زمينه هاي مختلف اقتصادي ،اجتماعي ، سياسي ، فرهنگي و باقي ابعاد ايران و تحقق آرمان هاي سند بيست ساله كشور و رسيدن به جايگاه مطلوب در سكوي ايران 1404 ،تجهيز كشور به زيرساختار لازم اين مهم است.
از جمله اين زيرساختار توجه به آموزش فناوري به آحاد جامعه اطلاعاتي ايراني و تربيت شهرونداني مناسب عصر حاضر و در نقطه اي كليدي تربيت كودكان الكترونيكي براي تبيين بنيان قدرتمند ايران 1404 است.
و اين مسئله مهيا نمي شود مگر با نگاه دلسوزانه متوليان امر و از سوي ديگر خانواده ها و از باب فرهنگ سازي رسانه هاي گروهي، خصوصا رسانه ملي.

شنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن