تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815419464




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شيخ عطارخبر داد تحول در صدور گاز ايران به اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: شيخ عطارخبر داد تحول در صدور گاز ايران به اروپا


سفير ايران در آلمان با اشاره به مذاكرات خود با مقامات آلماني از جمله گرهارد شرودر، از فصل تازه‌اي در روابط ايران و آلمان خبر داد و گفت: شرودر تاكيد دارد نياز اروپا به گاز به اندازه‌اي زياد است كه حضور شريك مهم ديگري مثل ايران در روابط گازي براي تامين امنيت انرژي اروپا ضروري است و مزاحمتي براي روسيه ندارد. ‌
وي با اشاره به سفر گرهارد شرودر رئيس هيئت مديره كنسرسيوم خط لوله روسيه به اروپا به تهران، صادرات گاز ايران به اروپا را از موضوعات در دستور كار اين سفر خواند و تاكيد كرد كه صدر اعظم سابق آلمان قرار است به عنوان يك صاحب نظر در خصوص صادرات گاز ايران به اروپا با غلا‌محسين نوذري وزير نفت گفت‌وگو كند.شيخ عطار كه پيشتر نيز اين سفر را غيرسياسي و غيرمرتبط با مسائل هسته‌اي خوانده بود در پاسخ به اين سوال كه با توجه به رقابت ايران و روسيه در صادرات گاز به اروپا، آيا فشاري از سمت مسكو به كشورهاي اروپايي از جمله آلمان براي جلوگيري از دريافت گاز از ايران اعمال مي‌شود، گفت: من چنين خبري را نشنيده‌ام، بلكه برعكس در مذاكراتي كه اخيرا با گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان كه در حال حاضر به عنوان رئيس هيئت مديره كنسرسيوم خط لوله شمال به جنوب روسيه به اروپا (نورد استريم روسيه) كار مي‌كند، داشتم، وي اعلا‌م كرد نياز اروپا به گاز به اندازه‌اي زياد است كه حضور شريك ديگري مثل ايران در روابط گازي با اروپا مزاحمتي براي روسيه ندارد.
وي كشف و معرفي عرصه‌هاي جديد اقتصادي روابط تهران و برلين از برنامه‌هاي خود عنوان كرد و گفت: نياز شديد آلمان به گاز از روسيه و درياي شمال تامين مي‌شود. توليد گاز درياي شمال روز به روز افت مي‌كند و منحصر به فرد بودن منبع روسيه براي برلين ريسك بالا‌يي دارد، بر اين اساس آلماني‌ها به شدت به دنبال منبع آلتراناتيو مي‌گردند. اين موضوعي است كه ايران مي‌تواند درباره آن به آلمان كمك كند. ‌
وي گفت: در بحران اخير اقتصادي جهان، اقتصاد آلمان به دليل قوت و ظرفيت‌ها، داشتن تراز مثبت بازرگاني و نداشتن كسر بودجه، نسبت به ساير كشورهاي غربي مقاوم‌تر بوده است گرچه لطماتي هم خورده است. اقتصاد ما هم كه نمي‌تواند در اقتصاد جهاني ايزوله باشد، بنابراين مي‌توانيم در عرصه جهاني به آلمان در اقتصاد نگاه ويژه‌اي داشته باشيم.
شيخ عطار در پاسخ به اين سوال كه رقم دقيق كاهش روابط اقتصادي تهران و برلين چقدر است ؟ گفت: رقم دقيق ندارم ولي تا 8 سال پيش شايد مبادلا‌ت دو كشور بيش از 5 ميليارد دلا‌ر بود هر چند حالا‌ هم رقم 3 ميليارد و 800 يورو نسبت به 5 ميليارد (حدود 4 ميليارد و 160 ميليون يورو) كاهش چشمگيري نيست، اما نكته اينجا است كه روابط 5 ميليارد دلا‌ري ما و آلمان در زماني بود كه كل واردات ايران از جهان خارج حدود 25 ميليارد دلا‌ر بود اما حالا‌ حجم واردات ما به حدود 50 ميليارد دلا‌ر رسيده و اما واردات ما از آلمان كمي كمتر از 5 ميليارد دلا‌ر است، يعني به نسبت خيلي كمتر شده است.
شيخ عطار در توضيح دليل كاهش روابط اقتصادي ايران و آلمان به موضوع ملا‌حظات بين آلمان و نظام سلطه جهاني اشاره كرد و گفت: براي آلمانها مقاومت در برابر فشار آمريكا بسيار دشوار است بنابراين سعي مي‌كنند كه هم در برابر آن فشارها شكننده نباشند و هم موقعيت خود را در ايران از دست ندهند.
وي گفت: در تجارت جهاني امروز فقط موضوع رقم مبادلا‌ت مهم نيست بلكه ريشه حضور در بازار مهم است. آلمانها نزديك به 100 سال است كه در ايران حضور دارند، بنابراين نمي‌خواهند اين بازار را از دست بدهند براين اساس در موقعيت بسيار دشواري قرار گرفته‌اند. ‌ شيخ عطار در تشريح برنامه‌هاي خود علا‌وه بر موضوع سرمايه‌گذاري‌ها در ايران به امكان سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك در مناطقي كه ايران حضوري فعال دارد مانند عراق و افغانستان، آفريقا و آمريكاي لا‌تين اشاره كرد و گفت: اگر بتوانيم با آلمانها در ايران مناطق همكاري داشته باشيم هم حضور ما قوي‌تر خواهد شد و هم براي آلمان خوب است چون خود به تنهايي به اين سادگي نمي‌تواند در بسياري از اين مناطق حضور يابند.
سفير ايران در آلمان درباره برنامه‌هاي سياسي خود در محل ماموريتش نيز توضيح داد: هر چند حضور آلمانها در ايران پيش از اين بيشتر اقتصادي بوده است ولي آلمان امروز سعي مي‌كند در عرصه سياست بين‌الملل نقش موثري داشته باشد. حضور آلمان در اتحاديه اروپا در ناتو، ‌OCE در ‌8G و ادعاي اين كشور براي عضويت در شوراي امنيت نشان دهنده انگيزه قوي آلمان براي حضور در عرصه‌هاي سياسي بين‌المللي است. از همين‌جاست كه آلمانيها مثلا‌ در برنامه هسته‌اي ما وارد شوند يا در موضوع افغانستان كه قصد افزايش نيرو دارند و همينطور مي‌خواهند در موضوع خاورميانه نقش فعال‌تري داشته باشند. حتي در مورد موضوعات آفريقا اظهارنظرهايي مي‌كنند. همه اينها نشان دهنده انگيزه‌هاي برلين براي حضور در عرصه بين‌الملل است.
وي با بيان اينكه با توجه به سابقه غيراستعماري آلماني‌ها ما از اين حضور استقبال مي‌كنيم گفت: ما به نظام چند قطبي معتقديم و سلطه و انحصار قدرت در حصار يك تعداد از كشورها را مثبت نمي‌بينيم، بر اين اساس فكر مي‌كنيم حضور آلمان در عرصه مي‌تواند مثبت باشد به شرط آنكه آلماني‌ها مستقل برخورد كنند.
شيخ عطار گفت: در مسائل لبنان و فلسطين آلماني‌ها با وجود فشارهايي كه از سوي صهيونيست‌ها تحمل مي‌كنند و نفوذ صهيونيست‌ها در رسانه‌هاي اين كشور، توانسته‌اند با اتكا به موضوعات انسان‌دوستانه، يك حضور قابل قبول براي طرفين منازعات را داشته باشند، ما نيز اين نوع حضور را در جهت مبادله اسرا و جنازه‌ها و كمك‌هاي غذايي و آوارگان و ... مثبت مي‌دانيم و تشويق مي‌كنيم.
سفير ايران در برلين درباره امكان همكاري ايران و آلمان در عراق نيز گفت: آلمانها به دليل مخالفت دولت وقت با حمله آمريكا تاكنون در اين كشور حضور خاصي نداشته‌اند اما در حال حاضر خواستار حضور اقتصادي در عراق هستند و با توجه به اينكه تهران يك خط اعتباري يك ميليارد دلا‌ري به عراق داده است، شايد بتوانيم يك حضور مشترك را در اين كشور طراحي كنيم. در افغانستان نيز به همين صورت خط اعتباري اختصاص داده‌ايم كه آلمان‌ها مي‌توانند در بازسازي افغانستان با اين خط اعتباري با ما همكاري كنند.

يکشنبه|ا|4|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن