تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816422483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

منوچهر منطقي از صنعت خودروسازي مي گويد ؛ كاهش قيمت خودرو؛ شرايط در ايران متفاوت است


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: منوچهر منطقي از صنعت خودروسازي مي گويد ؛ كاهش قيمت خودرو؛ شرايط در ايران متفاوت است
منوچهر منطقي به عنوان مديرعامل بزرگترين شركت خودروسازي ايران پاسخگوي سؤالهاي خبرگزاري فارس در خصوص زمان رونمايي

از X12 و قيمت آن، سرنوشت پيكان، تكليف خودروي مردمي، زمان پاسخگويي به انتظارات مردم در ارتباط با كاهش قيمت خودرو و احتمال انتخاب ژاپن به عنوان شريك دوم ايران خودرو بود.شما را به خواندن اين مطلب دعوت مي كنيم.

* يكي از موارد مهمي كه در خصوص خودروسازان داخلي طي ماههاي اخير مطرح است كاهش نيافتن قيمتها با وجود روند موجود جهاني است. وقتي مردم مي شنوند كه خودروسازان بزرگ جهان به دليل ركود حاكم و دلايل مختلف ديگر از جمله كاهش قيمت نفت قيمت محصولات خود را شديداً كاهش داده اند انتظار دارند خودروسازان داخلي هم جداي از روند جهاني نباشند. حتماً شعار «يكي بخر دو تا ببر» خودروسازان خارجي طي روزها و ماههاي اخير را شنيده ايد. چرا در كشور ما اين اتفاق نيفتاد؟
** مقايسه بازار خارج و بازار داخل بدون در نظر گرفتن شرايط متفاوتي كه بر اين دو بازار حاكم است كار اشتباهي است. شرايط در بازارهاي خارجي كاملاً متفاوت با شرايط در داخل كشور ما است. ميزان كاهش هزينه در كشورهاي خارجي با كشور ما قابل مقايسه نيست. بدون در نظر گرفتن شرايط متفاوت دو بازار، شبيه سازي كردن باعث نتيجه گيري اشتباه مي شود.
در كشورهاي ديگر به دليل وجود ركود حاكم، دولتها سياستهاي حمايتي بسيار مناسب و ارزشمندي را براي خودروسازان خود اعمال كردند. كمك دولتها باعث شد، تا هزينه تمام شده خودروسازان خارجي شديداً كاهش پيدا كند. دادن تسهيلات ارزان قيمت، طويل المدت كردن بازپرداخت تسهيلات و اقساط و مواردي از اين دست باعث شد تا خودروسازان خارجي شرايط بسيار بهتري نسبت به ما داشته باشند اما در كشور ما شرايط كاملاً متفاوت است.
سال 87 با توجه به محدوديتهايي كه بانك مركزي براي پرداخت تسهيلات اعطا كرد سال سختي براي خودروسازان بود.
* ولي شما بخش عمده اي از نيازها و مواد و قطعاتتان را از خارج تأمين مي كنيد. كاهش قيمتها در خارج روي اين بخش حتماً تأثير گذاشته است.
** 25 درصد هر خودروي توليدي از مواد خارجي تأمين مي شود. روند كاهش قيمت در بازارهاي خارجي بر اين 25 درصد تأثير گذاشته اما همانطور كه بيان شد به دليل شرايط موجود كشور، بخشهاي ديگر تأثير گذار بر قيمت تمام شده خودرو مثل تأمين مالي نه تنها كاهش پيدا نكرد بلكه روند افزايشي داشت. اين روند افزايشي، كاهش 25 درصد مواد خارجي را جبران كرد و باعث شد تا شاهد كاهش قيمت تمام شده خودرو نباشيم.
* در يورو هم شاهد كاهش قيمت بوديم، علاوه بر 25 درصد قطعات خارجي، قيمت يورو هم روند كاهشي داشت.
** بله، يورو از 1400 تومان ابتداي سال به 1200 تومان در ماههاي پاياني رسيد اما همان طور كه گفتيم افزايش هزينه تأمين مالي كاهش قيمت در 25 درصد قطعات خارجي و كاهش قيمت يورو را جبران كرد و اجازه نداد قيمت تمام شده خودرو روند كاهشي پيدا كند.
نسبت كاهش بخش اول (قطعات وارداتي و يورو) در مقابل نسبت افزايش هزينه ها (تأمين مالي و بهره وري) كمتر بود بنابراين قيمت تمام شده ما كاهش پيدا نكرد. به همين دليل نبايد انتظار كاهش قيمت داشت. اگر در شرايط فعلي با فشار خارجي يا با اصرار ما قيمت خودرو در داخل كاهش پيدا كند، توليد بعضي خودروها در حاشيه ضرر قرار خواهد كرد و ديگر سودده نخواهد بود. اشتغال در كشور ما و در ساير كشورهاي جهان از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. بايد به شكلي عمل كنيم كه براي اشتغال كشور مشكلي ايجاد نشود. شايد باور نكنيد در همين شرايطي كه اكثر خودروسازان جهان بخش عمده اي از نيروهاي خود را اخراج كردند ما در كشورمان ايجاد اشتغال كرديم. برخي از قطعه سازان كشورمان فرصتهاي شغلي جديدي ايجاد كردند. چون تيراژ روزانه 1800 خودرو در ابتداي سال را به 2500 تا 2600 خودرو در روز طي ماههاي پايان سال رسانديم.
* با اين استدلالهايي كه مطرح شد مردم ما نبايد منتظر كاهش قيمت خودرو در داخل باشند؟
** چرا، اما اولاً شرط دارد و ثانياً زمانبر است. خودروسازان خارجي هم به يك باره قيمتهاي خود را كاهش ندادند. اگر قرار بود 10 درصد قيمت خودرو را پايين بياورند در يك پروسه زماني چند ساله اين كار را كردند. در كشور ما هم بايد اين روند طي شود. ما هم براي پايين آوردن قيمتها بايد برنامه ريزي كنيم.
* تكليف X12 چه شد. قرار بود دهه فجر رونمايي كنيد؟
** در دهه فجر با تراكم معرفي محصولات جديد مواجه بوديم.
* طرح 10 - 10
** و خيلي موارد ديگر. به همين دليل گفتيم بحثهاي عمومي تر را در اين ايام مطرح كنيم و پروژه X12 كه براي ما از اهميت خاصي برخوردار بود را به وقت ديگري موكول كنيم كه برد خبري بيشتري داشته باشد.
* به چه زمان؟
** 17 اسفند- آغاز هفته وحدت.
* اين X12 همان خودروي مردمي است؟
** دو نوع خودروي مردمي تعريف شده. يكي خودرويي است كه در رنج قيمت 6 تا 8 هزار دلار در نظر گرفته شد، اين خودرو عمده قطعات آن در داخل توليد مي شود.
* چرا در مورد خودروي مردمي به دلار صحبت مي كنيد؟ مگر قرار نيست اين خودرو براي مردم كشور خودمان توليد شود؟
** براي اين خودرو بازارهاي خارجي را هم مدنظر قرار داديم. منظور رقمي است كه بايد به دست مردم برسد.
* چرا قيمت آن را به ريال نمي گوييد؟
** چون بيشتر جنبه صادراتي دارد.
* پس لفظ خودروي مردمي براي X12 چيست؟
** هنوز به X12 نرسيديم.
* سؤال اين بود كه X12 همان خودروي مردمي است يا نه؟
** ما دو نوع خودروي مردمي داريم. بعد از بررسيهاي زياد كه به وسيله سازمان كنفرانس اسلامي صورت گرفت به اين نتيجه رسيدند كه خودروي مردمي با توجه به سه معيار و فاكتور اصلي طبقه بندي شود. يكي خودروهايي كه تعمير و نگهداري آنها بسيار راحت و آسان باشد.
دوم خودروهايي كه توان بالايي دارند و بتوانند وزن زيادي را متحمل شوند و سوم خودروهايي كه در رنج قيمتي 6 تا 8 هزار دلار قرار گيرد تا اكثر مردم بتوانند بخرند و نكته ديگر آنكه چون 53 درصد كشورهاي عضو داراي ذخاير غني گاز هستند خودرويي طراحي و توليد شود كه پايه گازسوز باشد. ايران خودرو با توجه به اين ويژگيها خودروي مردمي را طراحي كرد. سايت سنگال دقيقاً با همين هدف تأسيس شد. سنگالي ها هم نسبت به اين مسأله بسيار علاقه مند هستند. روزي كه خط توليد سمند را در اين كشور افتتاح كرديم علاقه خود را شديداً نشان دادند.
سنگالي ها مي گفتند ما 20 سال است كه دنبال چنين خودرويي مي گشتيم اما پيدا نمي كرديم. هندي ها خودروي ارزان قيمت به سنگال صادر كرده بودند اما مورد توجه آنها قرار نگرفته بود.
* خودروي 5 هزار دلاري؟
** بله. خودروي ارزان قيمت هندي، خودرويي نبود كه سنگالي ها به آن علاقه مند شوند. متناسب با نيازهاي سنگالي ها نبود.
* خودروي مردمي كه بر اساس سفارش سازمان كنفرانس اسلامي برنامه ريزي كرديد تماماً توسط ايران خودرو طراحي شد؟
** همان طور كه گفتم براي اينكه يك خودرو ارزان تمام شود از اجزاي ساخته شده استفاده مي كنند.
* در اجلاس كنفرانس اسلامي بحث مشاركت كشورهاي اسلامي در توليد اين خودرو مطرح شد؟
** بله. اين مشاركت وجود دارد.
* هنوز به خودروي X12 نرسيديم؟
** چرا، اما خودروي X12 . خودروي ديگري كه توسط كنفرانس اسلامي مطرح شد خودرويي در رنج قيمتي 10 ميليون تومان بود. خودروي X12 بر همين مبنا طراحي شد.
* پيكان هم داستاني شد. ظاهراً قرار است خودرو مردمي را با استفاده از پلت فرم پيكان توليد كنيد؟
** خودروي مردمي بايد سه ويژگي عمده داشته باشد. اولين شرط خوب عمل كردن خودرو در شرايط سخت جغرافيايي است. در اين زمينه چند خودرو خوب عمل كردند كه يكي از آنها پژو 504 است. اين خودرو در آفريقا مورد استفاده قرار گرفت و خوب هم جواب داد. در حال حاضر هم از اين خودرو در آفريقا استفاده مي كنند. خط توليد پژو 504 هنوز در نيجريه وجود دارد. پيكان هم از جمله خودروهايي است كه اين ويژگي را دارد.
دومين مسأله كه در مورد خودروي مردمي بايد مورد توجه قرار گيرد تعمير و نگهداري راحت آن است. خودروهاي با فناوري بالا و پيچيده در كشورهايي كه زيرساختهاي لازم آن را ندارند جواب نمي دهد. سومين ويژگي كه در مورد خودروي مردمي بايد مورد توجه باشد دسترسي آسان تعداد و گستره زيادي از مردم به آن است. قيمت خودرو بايد به گونه اي باشد كه اكثر مردم بتوانند آن را بخرند. طبق بررسي هايي كه در كشورهاي اسلامي صورت گرفته، بيش از 600 هزار تقاضا براي خودرويي با قيمت 6 تا 8 هزار دلار وجود دارد.
با توجه به همه نكات بيان شده و مهمتر از همه با توجه به بررسي هايي كه در اين خصوص صورت گرفت، به اين نتيجه رسيديم كه بهترين خودرويي كه مي تواند در اين ارتباط مورد استفاده قرار گيرد خودروي پيكان است. خودرويي كه ما آن را از رده خارج كرده بوديم.
به همين دليل يكي از مواردي كه در دستور كار قرار گرفت استفاده از اجزاي اين خودرو در توليد خودروي مردمي بود. براي توليد خودروي مردمي از اجزاي پيكان استفاده كرديم. پلت فرم اين خودرو در شرايط سخت جواب داده بود و ويژگيهايي كه قبلاً بيان شد را هم داشت. خودروي مردمي پيكان نيست اما از اجزاي آن استفاده كرده است. خودروي بهينه شده اي است كه در بازار هدف جواب خواهد داد و جذابيت خواهد داشت. ما ديگر پيكان در داخل توليد نمي كنيم.

يکشنبه|ا|4|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن