تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816357998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آغاز ساخت مستند «دست‌آفريده‌ها» با معرفي 20 هنرمند صنايع دستي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: آغاز ساخت مستند «دست‌آفريده‌ها» با معرفي 20 هنرمند صنايع دستي


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: صنايع دستي

پروژه‌ي مستند تلويزيوني «دست‌آفريده‌ها» با معرفي 20 هنرمند صنايع دستي از استان‌هاي فارس، كاشان و اصفهان از اين هفته آغاز مي‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عوامل ساخت اين مجموعه‌ي 20 قسمتي تلويزيوني همراه مدير گروه مستند شبكه‌ي يك صداوسيما و همچنين مدير كاخ ـ موزه‌ي گلستان در نشست خبري‌اي كه به بهانه‌ي آغاز اين پروژه صبح امروز (شنبه، 17 دي‌ماه) در مجموعه‌ي كاخ گلستان برگزار شد، حضور يافتند.

مسعود شريفي ـ مدير كاخ موزه‌ي گلستان ـ در اين نشست اظهار كرد: فيلم مستند «دست‌هاي هگمتانه» كه به صنايع دستي استان همدان مي‌پرداخت، اتفاق ارزشمندي در عرصه‌ي توليد فيلم صنايع دستي در كشور بود كه داشته‌هاي ارزشمند اين استان را از سوي محمدرضا اصلاني (مستندساز) به تصوير كشيد.

وي ادامه داد: ما پس از ساخت اين مجموعه، به اين نتيجه رسيديم كه برنامه‌ي ديگري را براي صنايع دستي با همكاري شبكه‌ي يك صداوسيما توليد كنيم.

او يادآوري كرد: صنايع دستي به‌لحاظ تنوع، جايگاه ارزشمندي در دنيا دارد و بيش از 240 رشته در كشور فعال است. همچنين ارزان‌ترين نوع اشتغال را در فرهنگ و هنر ايجاد مي‌كند و اصالت ايراني را به دنيا نشان مي‌دهد.

در ادامه، سماواتي ـ تهيه‌كننده‌ي اين مجموعه‌ي مستند تلويزيوني ـ اظهار كرد: ما ابتدا ساخت 100 فيلم از صنايع دستي را به شبكه‌ي يك سيما پيشنهاد كرده بوديم؛ ولي به‌خاطر مشكلات مالي و تعهدات آنتن اين شبكه، آن‌ها با 20 قسمت از اين مجموعه موافقت كردند.

وي بيان كرد: اين پروژه از حدود هفت‌ماه پيش، با مطالعات ميداني و انتخاب استادكاران آغاز شده است و ساخت مجموعه‌هاي آن در صورت حمايت معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي از اين هفته با شهر كاشان آغاز مي‌شود و در اصفهان و شيراز ادامه مي‌يابد.

به گفته‌ي او، فيلم‌برداري اين مجموعه به مدت 60 روز طول خواهد كشيد و عوامل تلاش مي‌كنند، آن را براي پخش در شب عيد برسانند.

وي درباره‌ي بودجه‌ي ساخت اين مجموعه‌ي 20 قسمتي توضيح داد: كل بودجه‌ي فيلم را شبكه‌ي اول سيما تقبل كرده و قرار شده است، معاونت صنايع دستي اسكان، حمل‌ونقل و پذيرايي گروه مستندساز را براي 60 روز تأمين كند.

همچنين به گفته‌ي ناصري ـ مدير گروه مستند شبكه‌ي يك ـ به احتمال زياد اين مجموعه‌ي تلويزيوني در نيمه‌ي نخست سال 1391 پخش شود.

به گزارش ايسنا، طلايه رويايي ـ عضو پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي و صنايع دستي ـ در اين نشست بيان كرد: حق اين بود كه بيشتر از اين براي صنايع دستي فيلم توليد مي‌كرديم، اين مجموعه حتا اگر به پخش عمومي هم نرسد، ماندگار مي‌ماند، بخصوص اين‌كه برخي رشته‌هاي انتخاب‌شده براي تهيه‌ي مستند در حال از بين رفتن هستند.

وي با بيان اين‌كه تنوع جغرافيايي صنايع دستي ايران آن‌قدر زياد است كه براي ما نيز در داخل كشور كمتر شناخته‌شده است، چه برسد به مردم خارج از مرزها، گفت: واجب است براي صنايع دستي فيلم‌هاي زيادي ساخته شود تا اين اشيا را با درخشش حقيقي آن‌ها بشناسانيم.

او ادامه داد: معتقديم اين پروسه بايد تكرار شود و نبايد به توليد چند فيلم بسنده كرد. بايد اين نگاه حرفه‌يي برقرار باشد تا ماندگاري آثار صنايع دستي را تضمين كند.

رويايي گفت: اگر صنايع دستي استفاده نمي‌شود، چون كليشه شده است و كاربرد بجا ندارد، حتا ارزش واقعي آن، اين روزها گرفته مي‌شود، اين مسأله ظريف است و بايد با حساسيت با آن برخورد كرد.

ناصري مدير گروه مستند شبكه‌ي يك سيما نيز اظهار كرد: هويت ملي يكي از دغدغه‌هاي سياست‌گذاران كشور است كه به شدت با چالش مواجه شده و قطعا وظيفه‌ي رسانه‌ي ملي به‌عنوان رسانه‌ي فرهنگي و اثرگذار، تعميق و تدوين مؤلفه‌هاي هويت ملي است.

وي ادامه داد: اين امر برعهده تلويزيون گذاشته شده است كه روي چهار محور دين، اخلاق، اميد و آگاهي متمركز شود. با ساخت اين مجموعه‌ي تلويزيوني مي‌توان روي مؤلفه‌هاي مورد نظر نيز كار كرد.

ناصري افزود: ما مي‌خواهيم اين كار بر ديگران تأثيرگذار باشد. بنابراين در كنار 20 فيلم مستند، سه كار مستقل از صنايع دستي شهر‌هاي اصفهان، كاشان و شيراز توليد مي‌شود.

محمدرضا اصلاني ـ مشاور اين مجموعه‌ي مستند ـ نيز تأكيد كرد: موضوع ما گزارش نيست، چون اين كار رسانه است كه اكنون با وسعت و امكانات بسيار انجام مي‌دهد. ما موضوع را دراماتيزه مي‌كنيم و از اين طريق، صنايع دستي را به زندگي و ذهن مردم وارد مي‌كنيم.

او با بيان اين‌كه اميدوارم اين مسأله به نهضت ملي تبديل شود، گفت: صنايع دستي در اشتغال‌زايي تأثير بسياري دارد، به‌طوري كه اگر به جاي قالي‌هاي ماشيني، بافت «خرسك» را جايگزين مي‌كرديم، علاوه بر اشتغال‌زايي فراوان، روستاهاي ما نيز از جمعيت خالي نمي‌شدند.

اين مستندساز بيان كرد: هيچ صنعتگري در صنايع دستي كارگر نيست، بلكه خلاق است و ما با اين كار، جمعيت گسترده‌اي را به خلاقيت وامي‌داريم و اين، كار كمي نيست.

در ادامه‌ي اين نشست، زاهديان ـ يكي از كارگردان‌هاي اين مجموعه‌ي مستند ـ درباره‌ي كار خود توضيح داد: ما از پنج رشته در استان فارس فيلم تهيه مي‌كنيم، اين رشته‌ها شامل خاتم‌كاري، رنگ‌رزي سنتي، بافته‌هاي دستي (گليم و گبه)، نقاشي پشت شيشه و روي گچ و گره‌چيني هستند.

وي همچنين تأكيد كرد: ما در اين فيلم‌ها وظيفه نداريم پروسه‌ي توليد كاري را ايجاد كنيم، چون اين كار را وظيفه‌ي فيلم‌سازي مستند نمي‌دانيم كه پروسه توليد محصولي را تبيين كند.

زاهديان با نام بردن از هنرمنداني مانند قهرماني (نقاشي پشت شيشه و روي گچ)، خانم قلندري (بافته‌هاي دستي)، ‌سياحي (رنگ‌رزي سنتي)، قدرت (گره‌چيني) و گلريز خاتمي (خاتم‌كاري) كه فيلم‌هايي مستند از آن‌ها تهيه مي‌شود، افزود: در بررسي‌هاي خود در شيراز به اين نتيجه رسيديم كه صنايع دستي بايد به زندگي روزانه‌ي مردم وارد شود تا زنده بماند و ما اين را در مستندهاي خود جريان مي‌دهيم.

در ادامه‌ي اين نشست، شاه‌حسيني ـ يكي ديگر از مستندسازهاي اين گروه ـ كه پنج فيلم از ميناكاري، قلم‌زني، ‌طلاكوبي، پارچه‌ي قلمكار و فيروزه‌كوبي استان اصفهان توليد مي‌كند، گفت: ما به‌دنبال يافتن فرم‌ها و معناي زيباشناسي در اين مجموعه هستيم و مي‌خواهيم فرآيند كار، زندگي و توليدات استادكاراني را مانند فولادكار، سالك، اميدي، جعفري و بهرامي و تأثير آثار آن‌ها را بر محيط را نشان دهيم. اميدوارم كار متفاوتي را از شكل ساده‌ي اين فرآيند معرفي كنيم.

توكلي ـ از ديگر مستندسازان مجموعه‌ي «دست آفريده‌ها» ـ نيز بيان كرد: ما مسؤوليت ساخت سه قسمت از مستند كاشان را در رشته‌هاي شعربافي، زيلوبافي و مسگري برعهده داريم.

همچنين خليل‌زاده ـ يكي ديگر از اين مستندسازان ـ كه مسؤوليت تهيه‌ي دو فيلم مستند از گيوه‌بافي و زري‌بافي و مخمل‌بافي كاشان را برعهده دارد، گفت: در اين مجموعه تلاش شده است، از استادكاران زن نيز استفاده شود. نگاه متفاوتي در اين فيلم جريان خواهد داشت.

اميري ـ پنجمين مستندساز اين گروه ـ نيز كه مسؤوليت ساخت پنج فيلم را در استان فارس برعهده دارد، اظهار كرد: كاشي هفت‌رنگ، نمد، دست‌بافته‌ها (گبه و فرش)، سنگ‌تراشي و آيينه‌كاري از جمله رشته‌هايي هستند كه فيلم‌هايي مستند از آن‌ها ساخته مي‌شود.

او تأكيد كرد: اين اسناد در آينده مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرند و ما تلاش كرديم در هر قسمت به معضلات صنايع دستي بپردازيم.

به گزارش ايسنا قرار بود، اين نشست با حضور كردستاني ـ سرپرست معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ برگزار شود، اما فقط نمايندگان او در اين نشست حضور داشتند.

انتهاي پيام

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن