تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820881648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*گزارش ايسنا از پيامدهاي تاخير يكساله در ساخت بلندترين سد خاكي كشور* به ازاي هر سال تاخير در اجراي پروژه، 500 ميليارد تومان زيان وارد مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *گزارش ايسنا از پيامدهاي تاخير يكساله در ساخت بلندترين سد خاكي كشور* به ازاي هر سال تاخير در اجراي پروژه، 500 ميليارد تومان زيان وارد مي‌شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: شهرستان‌ها

طرح سد و نيروگاه گتوند عليا يكي از بزرگترين طرح‌هاي ملي و زيربنايي كشور و آخرين سد بلندي است كه بر روي رودخانه كارون ساخته خواهد ‌شد. در پايين دست سد گتوند عليا سد مخزني ديگري ساخته نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خوزستان - طرح سد و نيروگاه گتوند عليا، از نظر طول و سطح مقطع داراي بزرگترين تونل‌هاي آبرسان كشور است و داراي عميق‌ترين ديوار آب بند در ميان سدهاي خاكي جهان خواهد بود.

اين سد با بزرگترين مخزن آبي بر روي رودخانه كارون، بلندترين سد خاكي كشور شناخته شده است. ساختگاه طرح سد و نيروگاه آبي گتوند عليا در فاصله 380 كيلومتري از مصب رودخانه و در 25 كيلومتري شمال شهرستان شوشتر و در نزديكي شهر گتوند واقع شده است.

انرژي برق توليدي نيروگاه اين سد در ميان نيروگاه‌هاي برق آبي كشور بيشترين ميزان مي‌شود. توليد 4250 ميليون كيلو وات ساعت انرژي برق آبي، تامين آب شرب و كشاورزي مورد نياز پايين دست، كنترل سيلاب‌هاي فصلي رودخانه كارون، ايجاد اشتغال و در نتيجه رونق اقتصادي منطقه و ايجاد جاذبه‌هاي گردشگري از جمله اهداف اين طرح است.

نوع سد گتوند عليا، سنگريزه‌اي با هسته رسي (خاكي) است. درياچه‌اي كه از ساخت سد گتوند عليا تشكيل مي‌شود، 96 هزار و 500 مترمربع در تراز 244 متر بالاتر از سطح دريا مساحت داشته و طول آن 90 كيلومتر است. درياچه اين سد توانايي ذخيره چهار ميليارد و 500 ميليون متر مكعب آب را خواهد داشت.

عمليات احداث تونل‌هاي انحراف طرح سد و نيروگاه گتوند عليا در ارديبهشت ماه سال 1376 آغاز شد. آب رودخانه كارون نيز پس از پايان عمليات اجرايي فرازبند، در ارديبهشت ماه سال 1382 از مسير اصلي منحرف شد. ارتفاع از پي اين سد 180 متر و طول تاج آن 760 متر و عرض تاج 15 متر است.

با توجه به اهميت طرح ساخت بلندترين سد خاكي ايران، پروژه ساخت آن نيز از اهميت بسياري برخوردار است و از حجم بسيار زياد كار در اين طرح، خبر مي‌دهد.

آبگيري سد گتوند در شش ماهه اول سال1388 آغاز مي شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اواخر سال 1385، ابوالقاسم اقبال منش، مدير مهندسي و عمران وقت پروژه طرح سد و نيروگاه گتوند عليا، گفته بود: مطالعات اوليه طرح سد و نيروگاه گتوند در سال 1376 پايان يافت و توسط يك شركت آلماني بازنگري شد و هم ‌اكنون مطالعات تكميلي طرح در دست انجام است.

وي با اشاره به حدود 50 درصد پيشرفت فيزيكي اين سد و نيروگاه تصريح كرده بود: تاكنون - اواخر سال 1385- 420 ميليارد تومان در اين طرح هزينه شده و پيش‌بيني مي‌كنيم كه تا پايان كار اين رقم تا 1200 ميليارد تومان افزايش يابد و بتوانيم مرحله نخست آبگيري سد را در شش ماهه اول سال 88 انجام دهيم و نخستين واحدهاي نيروگاه را نيز در اواخرسال 88 و يا اوايل 89 وارد مدار كنيم.

وي با بيان اين‌كه بودجه‌اي كه قرار بود امسال - سال 1385- از محل منابع عمومي به اين طرح اختصاص يابد، 100 درصد تخصيص يافته است، گفت: علاوه بر اين در سال آينده - سال 1386- 70 ميليارد تومان از درآمدهاي عمومي به اين طرح ويژه دولت، اختصاص خواهد يافت كه البته رقم درخواستي ما بيش از اين و حدود 300 ميليارد تومان بود.

همچنين به گزارش روابط عمومي شركت سهامي سازمان آب و برق خوزستان، سيد جعفر حجازي، مديرعامل سابق سازمان آب و برق خوزستان چهارم دي ماه سال 1385 در جمع خبرنگاران از افزايش ظرفيت توليد انرژي برق استان در نيروگاه‌هاي برق آبي به ميزان 4 هزار مگاوات تا پايان سال 1388 خبر داده و گفته بود: اين افزايش ظرفيت شامل نيروگاه دوم سد مسجد سليمان، نيروگاه سد كارون چهار و نيروگاه سد گتوند عليا است. عمليات اجرايي بدنه سد و نيروگاه كارون چهار آغاز شده است كه اين نيروگاه به همراه نيروگاه سد گتوند عليا تا پايان سال 1388 وارد مدار خواهد شد.

اما با گذشت زمان، نظر مسؤولان نيز در مورد زمان بهره‌برداري از اين سد دست خوش تغييراتي شد.

آبگيري سد گتوند در شهريور سال 1389 آغاز مي‌شود

پرويز فتاح، وزير نيرو در نخستين روز سفر دوم استاني هيات دولت به خوزستان در مراسم افتتاح پست برق GIS باغ معين اهواز گفته بود: پروژه سد گتوند بزرگترين پروژه عمراني كشور است. آبگيري سد گتوند حدود ‌يك سال و 6 ماه آينده آغاز مي‌شود.

علي‌آبادي، معاون وزير نيرو نيز درباره‌ زمان آبگيري سد گتوند عليا اظهار كرده بود: اگر منابع مالي ساخت اين سد به موقع تامين شود، سد گتوند تا دو سال آينده آبگيري مي‌شود.

هم اكنون بايد شاهد پيشرفت حدود 96 درصد در پروژه باشيم

به گزارش خبرنگار ايسنا در خوزستان، ناصركامجو، مدير پروژه طرح سد و نيروگاه گتوند عليا، در نشست بررسي مشكلات طرح اين سد و نيروگاه، گفت: بر اساس برنامه زمانبندي اوليه قرار بود، هم اكنون شاهد پيشرفت حدود 96 درصد در بخش طرح سد و نيروگاه گتوند عليا باشيم. با توجه به مشكلات، هم اينك حدود 3/58 درصد پيشرفت در طرح ساخت سد و نيروگاه گتوند عليا مشاهده مي‌شود.

وي افزود: بخشي از كاهش پيشرفت پروژه به دليل وجود شرايط نامناسب تامين مالي در حدود 15 تا 16 ماه زمان تعيين شده براي اجراي پروژه بوده‌ است.

كامجو اظهار داشت: اميدواريم با مديريت مخازن سدهاي بالا دستي و پايان عمليات اجرايي ساخت سد و نيروگاه، بتوانيم در شهريور سال 1389 شاهد آغاز آبگيري سد گتوند عليا باشيم.

وي عنوان كرد: حداقل تراز مورد نياز براي بهره‌برداري از نيروگاه اين سد در تراز 185 متر است. حجم مخزن در اين تراز يك ميليارد و 600 ميليون مترمكعب است. اميدواريم تا پايان سال كار نصب ژنراتور واحد دوم نيروگاه سد گتوند عليا آغاز شود.

كامجو در مورد تاثير معدن نمك موجود در محدوده مخزن اين سد گفت: علاوه بر شركت مهاب قدس كه مشاور طرح است يك شركت‌ انگليسي و يك شركت دانماركي نيز بر روي تاثير اين توده نمك بر آب سد گتوند عليا مطالعاتي انجام دادند. در اين مورد دو گزينه در شبيه سازي مخزن بررسي شده است. كل توده نمكي كه در مورد سد گتوند درگير است، حدود 43 ميليون متر مكعب تخمين زده شده است. احتمال اين وجود دارد كه در دوران آبگيري حدود 15 ميليون مترمكعب از اين توده نمكي لغزش داشته باشد و وارد آب شود. البته حداكثر تاثير ورود اين توده به آب سد گتوند نيز پيش بيني شده است.

قطعا تاثير تاخير در اجراي چنين پروژه‌اي، بسيار گسترده‌تر از تاخير در اجراي يك طرح كوچك بوده و اين موضوع مي‌تواند تا مدتي مانع دسترسي عده زيادي از مردم به مزاياي يك طرح مهم شود. علاوه بر آن اين موضوع موجب اتلاف سرمايه هاي ملي مي‌شود كه دولت به نمايندگي از مردم در اين طرح اقتصادي سرمايه‌گذاري كرده و از اين جنبه نيز زيان‌هايي را به مردم وارد مي‌كند. چنين خسارت‌هايي بسيار گسترده بوده ولي براساس برخي معيارها مي‌توان تا حدودي آن را محاسبه كرد.

به ازاي هر سال تاخير در اجراي پروژه 500 ميليارد تومان زيان وارد مي‌شود

به گزارش خبرنگار ايسنا در خوزستان، كريم شيباني، مجري طرح سد و نيروگاه گتوند عليا در نشست بررسي مشكلات طرح سد و نيروگاه گتوند عليا كه با حضور جمعي از مسؤولان استان، به بررسي مشكلات ناشي از تاخير در اجراي اين پروژه مهم اشاره كرد و گفت: به ازاي هر سال تاخير در بهره‌برداري از پروژه سد و نيروگاه گتوند، با در نظر گرفتن مسائلي همچون تورم و تامين نشدن برق، 500 ميليارد تومان زيان به بيت‌المال و در نهايت به مردم وارد مي‌شود.

وي افزود: اميدواريم اين پروژه در اسرع وقت به پايان برسد و شاهد نتايج مهم آن براي مردم باشيم.

شيباني ادامه داد: بهره‌برداري از اين پروژه نياز به هماهنگي و همكاري همه مسؤولان دستگاه‌هاي اجرايي دارد. در صورتي كه در هر بخش از پروژه سد و نيروگاه گتوند با تاخير مواجه شويم در كل پروژه با تاخير مواجه خواهيم شد.

وي اظهار كرد: زمان براي آبگيري اين سد محدود است و آبگيري در زمان مشخص شده از اهميت بالايي برخوردار است. پيش‌بيني مي‌شود اواخر سال 1389، شاهد بهره‌برداري از يك واحد نيروگاه و سد گتوند عليا باشيم.

طرح‌هاي ملي در حال اجرا در خوزستان بايد حمايت شوند

اما سيد جعفر حجازي، استاندار خوزستان در نشست بررسي مشكلات طرح سد و نيروگاه گتوند عليا در مورد منابع مالي و روند اجرايي سد گتوند نيز تصريح كرد: طرح‌هاي ملي در حال اجرا در خوزستان بايد مورد حمايت قرار گيرند تا هرچه سريعتر به بهره‌برداري برسند و مردم از مزاياي آنها بهره‌مند شوند.

وي گفت: در اين نشست‌ها حل و فصل مسائل طرح‌هاي عمراني كه در استان خوزستان در حال اجرا هستند را پيگيري مي‌كنيم.

وي افزود: نبايد تلقي شود كه طرح‌هاي ملي كه در استان خوزستان در حال اجرا است جدا از طرح‌هايي است كه توسط استان اجرا مي‌شود.

حجازي اظهار كرد: ساخت سدهاي بزرگ مي‌تواند به توانمندي هرچه بيشتر خوزستان كمك ويژه‌اي كند و مزاياي بسياري را براي مردم استان به همراه داشته باشند.

وي عنوان كرد: سرمايه‌گذاري بسياري در سد و نيروگاه گتوند انجام شده است. تاكنون حدود 700 تا 800 ميليارد تومان در طرح سد و نيروگاه گتوند عليا هزينه شده و براي تكميل كار نياز به اعتبار بيشتري است.

ابوالقاسم مظفري شمس، مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران، در نشست بررسي مشكلات طرح سد و نيروگاه گتوند عليا، اظهار كرد: از تمام اهرم‌ها براي تامين مالي پروژه‌ها استفاده كرده‌ايم. شركت آب و نيرو، تامين منابع مالي پروژه‌ها را برعهده دارد و به دنبال اين موضوع است.

وي عنوان كرد: امروز بسياري از مشكلات در طرح سد و نيروگاه گتوند عليا حل شده و شاهد تسريع در عمليات اجرايي اين سد و متحول شدن روند اجرايي طرح هستيم.

مظفري شمس افزود: در حالي كه در گذشته ميزان خاك‌ريزي در طرح سد و نيروگاه گتوند از روزانه حدود 5 تا شش هزار متر مكعب در روز تجاوز نمي‌كرد در بخش خاكريزي به روزانه حدود 20 هزار متر مكعب رسيده‌ايم.

وي گفت: اميدواريم مشكلات جزئي در روند اجرايي سد و نيروگاه گتوند عليا با همكاري و تعامل مسؤولان دستگاه‌هاي اجرايي خوزستان حل شود.

به گفته مديرعامل شركت آب و نيرو، براي بهره‌برداري از اين پروژه در زمان تعيين شده، به روزانه 26 هزار متر مكعب خاكريزي نياز است.

به گزارش ايسناي خوزستان، اما مثل اينكه مشكلات مالي تنها گريبان گير طرح ساخت سد و نيروگاه گتوند عليا نبوده و بسياري از طرح هاي سد سازي در كشور دچار چنين سرنوشتي هستند.

ابوالقاسم رحماني، مخبر كميسيون عمران در گفت‌وگو خبرنگار ايسنا، با اشاره به اين‌كه گفته شده است 4 هزار ميليارد تومان اعتبار در هر سال لازم است كه سدسازي روندي رو به جلو را پشت‌سر بگذارد، اظهار كرد: در حال حاضر بودجه سدسازي دو هزار ميليارد تومان است و با اين وضعيت بودجه، روند پروژه‌هاي عمراني و سدسازي كند خواهد بود و يا برخي پروژه‌ها عملا متوقف شده است. منابع مالي موجود دولت به هيچ وجه كفاف نياز طرح‌هاي وزارت نيرو در عرصه سدسازي را نمي‌كند.

در بازديد خبرنگار ايسناي خوزستان از پروژه ساخت اين سد، پروژه فعال ديده شد و به گفته مسؤولان اين طرح با اختصاص منابع مالي جديد به پروژه، شاهد فعال شدن هرچه بيشتر اين پروژه خواهيم بود.

حل مشكلات اين چنيني در عرصه سد سازي كشور نياز به توجه بيشتر مسؤولان و يافتن راهكاري براي فعال سازي چنين طرح‌هايي دارد.

گزارش از پيمان رفيعي، خبرنگار ايسنا

انتهاي پيام

يکشنبه|ا|4|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن