تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820107216




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گردهمايي مديران كل كتابخانه‌هاي عمومي كشور در اهواز/‌ مدير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور: لازم است درهر استان كتابخانه دفاع مقدس و قرآني وجود داشته باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گردهمايي مديران كل كتابخانه‌هاي عمومي كشور در اهواز/‌ مدير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور: لازم است درهر استان كتابخانه دفاع مقدس و قرآني وجود داشته باشد


خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب

در ادامه برپايي گردهمايي مديران كل كتابخانه‌هاي عمومي كشور در اهواز، روز گذشته جلسه انجمن كتابخانه‌هاي عمومي استان خوزستان در سالن جلسات استانداري برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌ از خوزستان در اين جلسه سيد جعفر حجازي، استاندار خوزستان، گفت: در خصوص محوطه‌سازي و تعمير كتابخانه مركزي اهواز قرار بر تامين اعتبار و اجرايي شدن آن پس از دهه فجر مي‌باشد و محدوده‌ محوطه‌سازي اين كتابخانه جزو پارك محسوب مي‌شود.

وي افزود: تصويب تجهيز كتابخانه مركزي اهواز در دور اول سفر رياست جمهوري به استان خوزستان انجام پذيرفت. همچنين در زمينه مكانيزه كردن آن نيازمند اعتباري بيش از 250 ميليون تومان است كه در حال حاضر 160 ميليون تومان آن تامين شده است.

حجازي خواستار برآوردي از ميزان هزينه‌هاي لازم براي اين كتابخانه و انجام آن تا پايان سال جاري و شروع به تجهيز از ابتداي سال آينده شد.

او با اشاره به تحويل اين كتابخانه در روز پنج اسفند 87 از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي به اداره كتابخانه‌هاي عمومي استان گفت: 12 ارديبهشت سال 1388 مصادف با روز معلم زمان افتتاح كتابخانه مركزي اهواز است.

استاندار استان خوزستان يادآور شد: سياست ما در زمينه اراضي دولتي در همه كاربري‌ها به خاطر بالا بودن ميزان تصرفات اراضي بر اساس تحويل آنها به ارگان‌هاي مالك براي حفظ و حراست آنها است. محل كتابخانه مورد نظر در هر شهري از استان بايد مشخص شده و طي جدولي به سازمان مسكن جهت برنامه‌ريزي تحويل داده شود.

او با اشاره به اين مطلب كه با تضمين دولت مبني بر افزايش ميزان كتاب‌ها و كتابخانه‌ها رغبت خيرين براي مشاركت نيز افزايش مي‌يابد، افزود: با توجه به رابطه مستقيم وضعيت مطالعه دانش‌آموزان و رتبه كنكور اگر در هر منطقه بخشي از سوي شهرداري در زمينه ايجاد كتابخانه و يا قرائت‌خانه‌ها در محله‌هاي محروم براي تدريس اختصاص يابد،‌ زمينه رشد بسيار مساعدي فراهم مي‌شود. البته اين قرائت‌خانه‌ها مي‌توانند توسعه پيدا كرده و به كتابخانه بزرگتر تبديل شوند.

حجازي ادامه داد: از سال گذشته حركت خوبي در راستاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي در كشور تشكيل و در استان خوزستان نيز آغاز شده كه در اين راستا زمينه براي موفقيت‌ها فراهم شده است. اينها همه نتيجه همفكري همه نهادهاي استان، احساس مسؤوليت و بيان ديدگاه‌هاي مطلوب است.

وي گفت: ما تنها ظرفيت‌هاي بالقوه را به بالفعل تبديل كرده‌ايم و انتظار كمك در اين زمينه داريم. يكي از مشكلات ما خريد متمركز كتاب است كه بسياري از آنها با ويژگي و شرايط منطقه‌اي و بومي استان ناهماهنگ است.

همچنين واعظي، دبير شوراي فرهنگ عمومي و مدير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، در اين جلسه گفت: ما حدود 40 هزار جلد كتاب همراه با 35 نيرو براي كتابخانه مركزي اهواز در نظر گرفته‌ايم كه اين تعداد را به 100 هزار جلد خواهيم رساند. از سويي، نهاد موفق به تهيه نقشه 17 ساله توسعه كتابخانه‌هاي متناسب با افق‌هاي سال 1444 شده است.

او به پيش بيني فضاهاي مطالعاتي در طرح‌هاي جديد مسكن مهر اشاره كرد و افزود: اگر تهيه مراكز مطالعاتي توسط شهرداري‌ها در مناطق مختلف و محروم تنها در حد قرائت‌خانه باشد و خواهان پرنسل از نهاد نباشند، خوب است زيرا هر كتابخانه با 2 پرسنل و انجام نظافت در موارد لازم حدود 25 ميليون تومان براي نهاد هزينه دربردارد. البته قرائت‌خانه‌ها داراي خدمات كتابخانه‌اي نبوده و تنها قرائت‌خانه مي‌باشند.

واعظي اظهار كرد: ما نقشه كتابخانه‌هاي استاندارد را براي ساخت حداقل يك طبقه از كتابخانه‌ها در مناطق محروم در اختيار شهرداري مي‌گذاريم. اين در حالي است كه سال گذشته در بررسي كتاب‌خانه‌اي استان خوزستان داراي فقر امكانات كتابخانه‌اي بوده ولي امسال روند مطلوب‌تري را طي كرده و تغييراتي در اين بخش داشته است.

وي بيان كرد: در حال حاضر در استان خوزستان به ازاي هر 42 هزار و 327 نفر يك كتابخانه وجود دارد. اين در حالي است كه متوسط كشوري 41 هزار و 500 نفر است. در بخش زيربنايي نيز به ازاي هر 100 نفر يك متر و 26 سانتي‌متر فضا وجود دارد اما ما در هدف‌گذاري خود تا پايان سال 88 درصدد رساندن اين رقم به 2 متر هستيم.

واعظي مرتبه استان خوزستان را از نظر نسبت كتاب به جمعيت استان رتبه هجدهم عنوان كرد و گفت: طي مقايسه 9 ماهه گذشته سال 87 و 86 ميزان رشد استان در زمينه افزايش تعداد كتابخانه‌ها 12 كتابخانه بوده كه آن را در كشور در خصوص رشد تعداد كتابخانه‌ها به رتبه دوم و از نظر متراژ كتابخانه‌اي با 12 هزار متر مربع به رتبه اول رسانده است.

مدير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، كتابخانه‌هاي استان خوزستان را از نظر تعداد رايانه‌هاي موجود داراي رتبه پنجم و در زمينه تعداد افراد عضو داراي رتبه سوم در كشور اعلام كرد و در زمينه تامين كتاب‌هاي كتابخانه‌هاي استان افزود: با توجه به اين كه خوزستان داراي رتبه الف در كشور است؛ احتمالا به آن سهميه‌اي بالاي 30 هزار جلد كتاب تعلق مي‌گيرد ولي ما كتاب‌هاي لازم را تامين و هيچ كتابخانه را بدون كتاب نخواهيم گذاشت. من نيز سهميه‌اي خاص را از وزير كشور براي استان خوزستان مي‌گيرم.

وي همچنين در زمينه احداث كتابخانه‌اي مستقل با موضوع قرآن، عترت و دفاع مقدس گفت:‌ لازم است كه هر استان يك كتابخانه دفاع مقدس و قرآني داشته باشد ولي اگر به صورت يك بخش مستقل در بيايد استقبال از آن كم خواهد بود. بنابراين بخشي از كتابخانه مركزي اهواز را به اين موضوع اختصاص مي‌دهيم.

واعظي به غيردولتي شدن نهاد كتابخانه‌هاي عمومي به عنوان يك تصميم مناسب در دولت گذشته اشاره و خاطرنشان كرد: هدف‌گذاري‌هاي ما در چشم‌انداز توسعه در اين بخش ميان كشورهاي منطقه رتبه اول را داشته و نيز جزو 15 كشور برتر در حوزه كتاب و كتابخانه‌اي بوده كه در اين زمينه نقش شهرداران و خيرين بسيار موثر بوده است.

دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور به طور متوسط نياز هر كتابخانه را به حدود 6/2 نيرو دانست و تاكيد نهاد را بر توسعه امكانات در اهواز عنوان كرد و گفت: در اساسنامه امنا طرح اداره شدن كتابخانه‌ها در صورت علاقه‌مندي توسط خيرين سازنده آنها مطرح شد و طي جلسه با خيرين قرار بر ايجاد انجمني خيرين كتابخانه‌ساز شده است. همچنين قرار بر نظرخواهي از مخاطبان درباره موضوعيت كتاب‌ها از سال آينده در 10 استان كشور كه يكي از آنها خوزستان است، مي‌باشد.

در بخش ديگر اين نشست عبدالرحيم فضيلت‌پور، مدير كل كتابخانه‌هاي عمومي خوزستان، گفت: اگر خواهان راه‌اندازي سريع‌تر كتابخانه مركزي اهواز هستيم، بايد كسري اعتبار آن تامين شود. در زمينه تجهيز بخش اداري، مخزن و استانداردسازي كتابخانه 180 ميليون تومان، در بخش پژوهشي 210 ميليون تومان و در بخش كودك و ديگر بخش‌ها 110 ميليون تومان نيازمند هستيم.

به گفته او، استان خوزستان نيازمند 45 كتابخانه با 95 متر مربع است اما مشكل اصلي در اين زمينه تهيه زمين در فضاي مناسب است چراكه عمده زمين‌ها داراي كاربري فرهنگي يا فضاي سبز و پارك مي‌باشند.

انتهاي پيام

يکشنبه|ا|4|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 437]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن