تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817515990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توافق جديدتر براي صدور شناسنامه فني ساختمان


واضح آرشیو وب فارسی:معماری نیوز: توافق جديدتر براي صدور شناسنامه فني ساختمان
شوراي شهر تهران توافق جديدي با وزارت راه وشهرسازي بر سر خروج شناسنامه فني ساختمان از تعليق، انجام داده كه به موجب آن شناسنامه فني با اعمال سختگيري بر ساخت‌وسازها، دوباره صادر مي‌شود.
براساس اين تفاهم، قرار است حضور مهندس ناظر در كارگاه‌هاي ساختماني دائمي شود و در عين حال ساخت و سازهاي با زير بناي بيش از 3 هزار متر مربع فقط توسط سازنده‌هايي كه مدرك معتبر از وزارت راه وشهرسازي دارند، اجرا شود.

به گزارش «دنياي اقتصاد»، شناسنامه فني ساختمان كه قرار بود با اجراي مجدد ماده 33 قانون نظام مهندسي از ابتداي آبان‌ماه در شهر تهران به صورت رسمي‌صادر شود، با ادامه اختلاف‌نظرها ميان سازمان نظام مهندسي و شهرداري تهران، تا چند روز گذشته هنوز در حالت تعليق قرار داشت؛ اما با توافق جديدي كه وزارت راه و شهرسازي با شوراي شهر تهران كرده است در پاره‌اي از موارد قانوني اين توافق نامه بر سر اجراي شناسنامه فني تغييراتي اعمال شده است تا صدور شناسنامه فني، ساختمان جنبه اجرايي بيشتري به خود بگيرد.به گزارش «دنياي اقتصاد»، شناسنامه فني ساختمان دفترچه‌اي است حاوي تاييد رعايت مراحل استاندارد ساخت‌وساز كه مهندس ناظر در طول عمليات ساختماني مرحله به مرحله، موارد مهمي ‌مثل استحكام، كيفيت مصالح، تاسيسات و... را به صورت مكتوب تاييد مي‌كند.

شكل جديد صدور شناسنامه فني ساختمان

بر اساس توافق صورت گرفته، حضور ناظر مقيم و مستقل، تاييد نقشه‌هاي ساختماني توسط نظام مهندسي و تعيين مجري صاحب صلاحيت براي ساختمان، سه تغيير عمده صورت گرفته براي صدور شناسنامه فني ساختمان است كه از زمان امضاي توافق نامه تا شش ماه آينده به صورت آزمايشي از سوي سازمان نظام مهندسي و شهرداري تهران اجرايي خواهد شد.

به گفته حمزه شكيب، رييس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر، توافق جديد منجر به تغييراتي عمده در صدور شناسنامه فني ساختمان مي‌شود. اول اينكه شوراي شهر مجددا اجازه داد تا براي ساختمان‌هاي بالاي سه هزار متر شناسنامه فني تهيه شود و دوم اينكه قرار است براي ساختمان‌هاي زير سه هزار متر هم ناظري كه ارتباط او با مالك از نظر مالي قطع شود و توسط سازمان نظام مهندسي به صورت تصادفي انتخاب شود، تعيين خواهد شد.

در همين راستا، خسرو دانشجو سخنگوي شوراي شهر در خصوص توافق صورت گرفته به «دنياي اقتصاد» گفت: در ارتباط با تعامل وزارت مسكن و سازمان نظام مهندسي و تعيين تكليف اجراي قانون مصوبه مجلس براي ساخت‌وساز ساختمان‌ها در شهر تهران، توافقنامه‌اي امضا شد كه براساس آن تصميم گرفته شد ساختمان‌هاي بالاي سه هزار متر از اين به بعد مجري صاحب صلاحيت كه به تاييد وزارت مسكن و سازمان نظام مهندسي رسيده باشد، داشته باشند و علاوه براين نقشه‌هاي اين ساختمان‌ها بايد به تاييد نظام مهندسي برسد.

دانشجو اضافه كرد: آخرين تغيير عمده‌اي كه در نحوه صدور شناسنامه فني رخ داد، حضور ناظر مقيم يعني فردي كه به صورت دائم در انجام عمليات ساختمان‌سازي در محل كارگاه حضور داشته باشد در ساختمان‌هاي بالاي سه هزار متر خواهد بود. اين در حالي است كه تا قبل از اين هر فردي حتي معمارهاي تجربي هم مي‌توانستند عمليات اجرايي يك ساختمان را در قراردادي اجرايي كنند؛ اما از اين زمان به بعد چنين اجازه‌اي داده نمي‌شود.

دانشجو در مورد افزايش يا كاهش درآمدهاي شهرداري با اجراي شناسنامه فني ساختمان اظهار كرد: بعيد مي‌دانم صدور شناسنامه فني در ميزان درآمدهاي شهرداري موثر باشد يا حداقل من نمي‌توانم چنين موضوعي را تاييد كنم كه اجراي شناسنامه فني منجر به كاهش درآمدهاي شهرداري خواهد شد.

دانشجو در ادامه افزود: در حال حاضر با انجام اين توافقنامه به نظام مهندسي، شهرداري تهران و وزارت راه و شهرسازي شش ماه فرصت داديم تا از اين طريق به ساختمان سازي در تهران بپردازند و بعد از شش ماه بازخورد اجراي شناسنامه فني در شورا مطرح خواهد شد تا اگر نياز به تغييراتي اندكي داشت، دوباره بتوانيم اعمال كنيم.دانشجو با اشاره به تعليق دوره اول شناسنامه فني ساختمان ادامه داد: در دوره اول كه صدور شناسنامه فني به صورت پايلوت اجرايي شد درخواست كرديم كه نقشه‌ها براي تاييد به سازمان نظام مهندسي برود؛ اما بعد از مدتي به دليل نبود زير ساخت‌هاي لازم در اين سازمان، كار به تعويق افتاد اما در اين دوره توافق كامل‌تري انجام شد تا هم نظام مهندسي نقشه‌ها را تاييد كند و هم ساختمان‌ها در حين اجراي عمليات، مجري صاحب صلاحيت داشته باشند و ناظر به صورت جدي در سيكل ساخت حضور داشته باشد تا مجموعه اين عمليات به ساخت ساختمان‌هاي با كيفيت منجر شود.

او در مورد لزوم اجراي شناسنامه فني ساختمان اظهار كرد: هم شهرداري هم نظام مهندسي آمادگي لازم را دارند و ما هم به عنوان نمايندگان مردم بايد كمك كنيم تا ساختمان‌ها به عنوان ثروت ملي با كيفيت بالايي ساخته شوند.

برنامه‌هاي جديد در اجراي شناسنامه فني

در پي توافق انجام شده، اعضاي شوراي شهر تهران سه خواسته مهم از اعضاي سازمان نظام مهندسي در برنامه‌هاي آينده سازمان دارند.
شكيب در خصوص خواسته شوراي شهر از سازمان نظام مهندسي اظهار كرد: ايجاد صندوق مهندسين محاسب و ناظر، تعيين تعرفه و نرخ نظارت و محاسبات توسط هيات پنج نفره به صورتي كه قيمت بازار و قيمت مورد نظر آنها به يكديگر نزديك شود دو خواسته اول اعضاي شوراي شهر است.او افزود: يكي از موارد ديگري كه روي آن تاكيد داشتيم غربال‌گري اعضاي سازمان نظام مهندسي است؛ به اين معنا كه افرادي از سازمان كه داراي شغل دوم هستند و به كار ديگري جز نظارت ورود پيدا كرده‌اند، عضويت آنها بررسي و لغو شود تا با انجام اين‌كار بتوانيم سازمان را در وضعيت مطلوبي قرار دهيم.

او در ادامه تاكيد كرد: سازمان نظام مهندسي در اين مقطع وظيفه بزرگي دارد و دقيقا زير ذره بين دستگاه‌هاي نظارتي قرار دارد، بنابراين انتظار داريم كارها همچون دوره گذشته به شكل صوري انجام نشود تا بتواند شان و جايگاه خود را حفظ كند.

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: معماری نیوز]
[مشاهده در: www.memarinews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن